رشته اتاق عمل | رتبه و درآمد رشته اتاق عمل

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

رشته اتاق عمل یکی از رشته های پیراپزشکی محسوب می‌شود که زیرشاخه گروه تجربی است. این رشته میان داوطلبین کنکور تجربی محبوبیت زیادی داشته و قبولی در آن نیز آسان نیست. دانشجویان این رشته در حین تحصیل علاوه بر آشنایی با تکنولوژی های نوین جراحی و تکنیک های مرتبط با اتاق عمل، با نحوه مراقبت از بیمار قبل و بعد از جراحی نیز آشنا می‌شوند.

فارغ التحصیلان این رشته جزو کادر درمان محسوب می‌شوند و در بخش های مختلف بیمارستان یا محیط درمانی علاوه بر اتاق عمل، حق مداخله دارند. البته در بیشتر موارد با بیمار سروکار ندارد؛ بلکه فقط شرایط نگهداری از او را محیا می‌کند. برای دریافت مشاوره تحصیلی تلفنی کلیک کنید.

رشته اتاق عمل

رشته اتاق عمل می‌تواند برای افرادی که علاقه به حضور در محیط های درمانی و همچنین اتاق عمل را دارند؛ بسیار مناسب باشد. افراد برای ورود به این رشته باید از اتمام تحصیلات خود در رشته تجربی در دوران دبیرستان در کنکور تجربی نیز شرکت کرده؛ و از این طریق وارد دانشگاه شوند. امکان تحصیل در این رشته در دانشگاه های پیام نور و غیرانتفاعی وجود ندارد. همچنین متقاضیان باید از توانمندی و استعداد بالایی نیز برخوردار باشند. برای اطلاع از روش های استعدادیابی دانش آموزان کلیک کنید.

مهارت های لازم جهت ورود به رشته اتاق عمل

مهارت لازم برای رشته اتاق عمل

از آنجایی که کارشناسان رشته اتاق عمل، در طول تحصیل و حتی بعد از فارغ التحصیلی، مدت زمان زیادی را در اتاق عمل و همچنین بیمارستان می‌گذرانند؛ باید برای رویارویی با بسیاری از مسائل آماده باشند. برای مثال فردی که فوبیای خون دارد به هیچ عنوان نمی‌تواند در این رشته موفق شود. افراد باید علاوه بر علاقه، به مسائل دیگری نیز برای ورود به یک رشته تحصیلی، توجه کنند. در این قسمت به توضیح این ویژگی ها خواهیم پرداخت.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

⭕مسئولیت پذیری

رشته اتاق عمل و به طورکلی اکثر رشته های پیراپزشکی، با جان انسان ها سروکار داشته و نمی‌توان در آن سهل انگاری کرد. هرگونه بی مسئولیتی در محیط اتاق عمل به ضرر بیمار خواهد بود و عواقب بدی را به وجود خواهد آورد. به همین دلیل افراد باید از دقت و تمرکز بالایی برخوردار بوده و وظیفه شناس باشند. همچنین از آنجایی که انجام عمل های مختلف با کمک یک گروه انجام می‌شود؛ آنها نسبت به دیگران نیز باید مسئول بوده و دارای روحیه همکاری باشند.

⭕سرعت عمل و دقت

متخصصین رشته اتاق عمل باید سرعت عمل و دقت باشند. آنها باید بتوانند در شرایط بحرانی و حساس، به درستی عمل کرده و تصمیمات صحیح بگیرند. همچنین اولویت بندی نیز از دیگر وظایفی است که به آنها در انجام امور کمک می‌کند. اما این به معنی انجام عجولانه کارها نیست. بلکه آنها باید صبور بوده و به نیازهای بیمار و حتی پزشکان، پاسخ دهند.

⭕توانایی جسمانی بالا

توانایی جسمانی نیز از دیگر ملزومات تحصیل و کارکردن در این رشته خواهد بود. ایستادن برای مدت زمان طولانی، جابه جایی وسایل سنگین اتاق عمل، احتمال ابتلا به بیماری های مختلف، مواد شیمیایی خطرناک و حتی وجود بوهای ناخوشایند در محیط از مواردی هستند که نیاز به قدرت بدنی دارند. افراد باید قبل از ورود به این رشته، خود را برای چنین موقعیت هایی آماده کرده و آنها را در نظر بگیرند.

وظایف کارشناس رشته اتاق عمل

کارشناسی رشته اتاق عمل، وظایف متعددی در این فضا خواهند داشت. در واقع آنان با دو عنوان در اتاق عمل حضور می‌یابند. سیرکولر فردی است که خود استریل نشده است؛ و اجازه ندارد به بیمار نزدیک شود. او فقط وسایل مورد نیاز این محیط را فراهم می‌کند.

معمولا افرادی که دارای مدرک کاردانی در این رشته هستند؛ سیرکولر هستند. اسکراب، عنوان دیگری است که به متخصصین این حوزه می‌دهند. اسکراب ها باید در کنار پزشکان و جراحان و با فاصله حداقل یک متری از بیمار، حضور یابند. در برخی موارد، شستشوی زخم بیمار یا بخیه زدن نیز به عهده اوست. آماده سازی بیمار قبل از عمل جراحی و یا ارسال نمونه های آزمایشگاهی برای دکتر نیز از وظایف دیگر آنان است.

پیشنهاد می شود که حتما درباره پیش نیازهای لازم برای شرکت در این رشته، از خدمات انتخاب رشته کنکور استفاده نمایید.

رشته اتاق عمل در مقطع کارشناسی

دروس مقطع کارشناسی رشته اتاق عمل شامل 130 واحد درسی است که در غالب 22 واحد دروس عمومی، 74 واحد پایه و تخصصی، 18 واحد کارآموزی و 16 واحد کارورزی ارائه می‌شود. برخی از این واحد ها شامل آسیب شناسی و بافت شناسی، آشنایی با وسایل و تجهیزات اتاق عمل، داروشناسی، بیهوشی و مراقبت های آن، اخلاق حرفه ای در اتاق عمل، فوریت های پزشکی و … می‌شود.

این رشته دارای مقطع کاردانی نیز می‌شود که یک دوره دوساله است. همچنین افراد بعد از فارغ التحصیلی در هر مقطعی از این رشته باید دو سال در یکی از مناطق محروم طرح بگذرانند. البته طرح برای دوره کاردانی وجود ندارد. برای اطلاع از سایر رشته های گروه تجربی کلیک کنید.

?ادامه تحصیل در رشته اتاق عمل

امکان ادامه تحصیل در رشته اتاق عمل تا مقطع دکتری نیز در ایران وجود دارد. گرایشات مختلف این رشته در مقطع ارشد شامل ارگونومی، اتاق عمل، فیزیولوژی و تکنولوژی گردش خون می‌شود. اما در مقطع دکتری این گرایشات بیشتر شده و تنوع زیاد تری دارند. برخی از این رشته ها در مقطع دکتری شامل پزشکی مولکولی، کاردرمانی، نانوفناوری پزشکی، علوم سلولی کاربردی، مطالعات اعتیاد و… می‌شود.

کارآموزی در رشته اتاق عمل

رشته اتاق عمل نیز مانند بسیاری از رشته های پیراپزشکی دارای واحدهای کارآموزی است. همانطور که گفته شد واحدهای کارآموزی این رشته در دو مرحله ارائه می‌شوند. در این دوران فرد نظم و مسئولیت پذیری بیشتر را آموخته و حضور در اتاق عمل و کارکردن در آنجا را به صورت عملی تجربه می‌کند. برخی از واحد های این دوره شامل موارد زیر می‌شوند.

?کارآموزی تکنیک اتاق عمل

?کارآموزی اصول و فنون عملکرد فرد سیار

?کارآموزی مهارت های بالینی

?کارآموزی رفتار در اتاق عمل

?کارآموزی اصول مراقبت در اتاق بهبودی

?کارآموزی در اتاق عمل اورژانس

?کارآموزی روش های احیای قلبی ریوی

بازار کار و آینده شغلی رشته اتاق عمل

بازار کار و آینده شغلی رشته اتاق عمل

قطعا همه محیط های درمانی دارای اتاق عمل هستند و هر اتاق عملی نیاز به حضور یک کارشناس رشته اتاق عمل خواهد داشت. پس می‌توان گفت که بازارکار این رشته خوب است. میزان درآمد آنان نیز به عوامل مختلفی بستگی مثل سابقه، مهارت و محیط کار بستگی دارد.

اما به طورکلی حقوق یک کارشناس این رشته در محیط های دولتی چیزی حدود 8 تا 12 میلیون در ماه است. آنها می‌توانند در مکانهایی غیر از اتاق عمل نیز مشغول به کار شوند. شرایط ادامه تحصیل در کشورهای دیگر نیز برای این افراد فراهم است. از طرفی رشته های درمانی بازارکار خوبی در کشورهای دیگر دارند. برای آشنایی با انواع مشاغل پردرآمد کلیک کنید.

سخن پایانی

فراموش نکنید که تنها به این رشته مهم نیست. بلکه ادامه تحصیل در آن نیز نیاز به تلاش و ممارست زیادی دارد. افراد باید روحیات و علاقه خود را در نظر گرفته و در مورد رشته اتاق عمل به خوبی تحقیق کنند. صحبت کردن با دانشجویان و یا فارغ التحصیلان این رشته، همچنین صحبت کردن با یک مشاور تحصیلی نیز به افراد کمک زیادی خواهد کرد.

برای دریافت مشاوره در زمینه رشته اتاق عمل می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360  و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره