رشته بهداشت عمومی | 27 گرایش در مقطع کارشناسی ارشد

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

رشته بهداشت عمومی یکی از شاخه های علوم بهداشتی است که زیر نظر وزارت بهداشت هر ساله ارائه می‌شود. همانطور که از نام بهداشت عمومی پیداست، دانشجویان و فارغ التحصیلان، وظیفه حفظ سلامت عموم مردم را به عهده دارند. بدین منظور که آن ها تلاش می‌کنند در درجه اول از بروز هرگونه بیماری، پیشگیری کنند. و اجازه وقوع هر گونه اتفاق و وضعیتی که باعث تهدید سلامت جامعه می‌شود را ندهند.

رشته بهداشت عمومی زیر نظر گروه دوم رشته تجربی است و در مقطع کاردانی، کارشناسی پیوسته و ناپیوسته از دانشگاه های علوم پزشکی، دانشجو پذیرش می‌کند. به طور کل بهداشت عمومی آنقدر از اهمیت بالایی برخوردار می‌باشد که نبود آن می‌تواند منجر به بروز انواع مشکلات پزشکی و یا بیماری های خاص شود. اگر شما هم به این رشته علاقه مند هستید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا بیشتر با این رشته و بازار کار آن در آینده آشنا شوید.

برای دریافت مشاوره در زمینه رشته بهداشت عمومی می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

رشته بهداشت عمومی چیست؟

رشته بهداشت عمومی چیست؟

بهداشت عمومی به طور کلی، مجموعه اقداماتی است که برای حفظ سلامتی عموم مردم انجام می‌شود. رشته بهداشت عمومی، زیر گروه تجربی می‌باشد و هر ساله زیر نظر وزارت بهداشت و درمان در کشور ارائه می‌شود. برای تحصیل در این رشته، می‌بایست از طریق کنکور تجربی اقدام کنید. اگر چه بهداشت عمومی نسبت به سایر دروس تجربی کمتر شناخته شده است، اما پذیرش بالایی در دانشگاه ها دارد. همچنین از آینده شغلی نسبتا خوبی برخوردار می باشد.

دانشجویان رشته بهداشت عمومی مستلزم گذراندن واحدهای کارآموزی در دوران تحصیل خود می‌باشند. متخصصان بهداشت عمومی با برنامه های آموزشی، اجرای خدمات و تحقیقات پژوهشی می‌توانند از بروز مشکلات مکرر جلوگیری کنند. افرادی که تمایل به انتخاب این رشته را دارند باید توسط روانشناس استعدادیابی شوند و میزان علاقه آنها مشخص شود. قبل از انتخاب رشته از روانشناس و مشاورین تحصیلی راهنمایی بگیرید تا انتخاب درستی داشته باشید. 

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

توانایی و استعداد لازم برای ورود به رشته بهداشت عمومی

از آن جایی که رشته بهداشت عمومی از زیر مجموعه های تجربی است، بنابراین علاقه مندان می‌بایست در دروسی مانند ریاضی، فیزیک، زیست شناسی و شیمی توانایی و استعداد لازم را داشته باشند. علاوه بر مهارت های آموزشی، متقاضیان باید از توانایی و مهارت های دیگری برخوردار باشند تا بتوانند در این رشته به موفقیت بالایی دست پیدا کنند. در ادامه به مهارت های لازم در رشته بهداشت عمومی اشاره کرده ایم.

➰ آشنایی کامل با دانش، قوانین و مباحث بهداشتی

➰ مسئولیت پذیری

➰توجه و دقت به جرئیات 

➰ مهارت های ارتباطی مناسب

➰ توان تصمیم گیری به موقع و درست

➰استقامت بدنی مناسب 

➰ توانایی انجام کار تیمی

➰ توانایی تحقیق

➰کنترل شرایط و ارائه راه حل

➰ روحیه قوی

➰ مسئولیت پذیری

➰توانایی آموزش مسائل بهداشتی به سایر افراد

➰ شرایط بدنی و سلامتی مناسب

➰ حس کمک به همنوع 

➰آموزش دستور العمل ها

➰ مهارت تحلیل اطلاعات

➰ به کارگیری ابزار های آماری

➰مهارت کنترل و ارائه راه حل های مناسب

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه رشته های گروه تجربی کلیک کنید. 

گرایش رشته بهداشت عمومی

گرایش بهداشت عمومی

رشته بهداشت عمومی گرایش های مختلفی دارد که در این بخش مقاله به آنها اشاره کرده ایم. ⬅️

⬅️ گرایش های کارشناسی:

این رشته در مقطع کارشناسی به صورت پیوسته و ناپیوسته ارائه می‌شود. دانشجویان نمی‌توانند گرایش خاصی را انتخاب کنند. اما می‌توانند در مقطع کارشناسی ارشد گرایش مورد نظر خود را در زمینه رشته بهداشت عمومی انتخاب کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مشاوره تحصیلی کلیک کنید. 

⬅️ کارشناسی ارشد:

افرادی که در رشته بهداشت عمومی مقطع کارشناسی را گذرانده اند، می‌توانند در مقطع کارشناسی ارشد وزارت بهداشت شرکت کنند. این رشته در مقطع کارشناسی ارشد به گرایش های زیادی دسترسی دارد که در ادامه ذکر کرده ایم.

آموزش بهداشت و ارتباطات مدیریت خدمات سلامت سلامت و رفاه اجتماعی
آموزش پزشکی مدیریت خدمات بهداشتی سلامت سالمندی
آموزش بهداشت مدیریت توانبخشی اقتصاد بهداشت
اپیدمیولوژی علوم تغذیه اکولوژی
بهداشت روان علوم بهداشتی در تغذیه آناتومی
بهداشت سالمندان آمار زیستی انفورماتیک پزشکی
بهداشت و ایمنی مواد غذایی ژورنالیسم پزشکی فیزیولوژی
ارزیابی فناوری سلامت بیولوژی و کنترل ناقلین بیماری فناوری اطلاعات سلامت
سیاست گذاری سلامت تاریخ علوم پزشکی مهندسی پزشکی

معرفی دروس مهم دانشگاهی رشته بهداشت عمومی

در مقطع کارشناسی پیوسته، دانشجویان رشته بهداشت عمومی موظف به اخذ و گذراندن 132 واحد درسی می‌باشند. که عبارت است از.

_دروس عمومی 24 واحد

_درس های پایه و اصلی 32 واحد

_ دروس اختصاصی 60 واحد

_کارآموزی 16 واحد

در ادامه برخی از دروس اختصاصی را معرفی کرده ایم.

روانشناسی و بهداشت روان بهداشت سالمندان برنامه ملی مبارزه با بیماری های واگیر اصول مدیریت در خدمات بهداشتی بهداشت باروری
بهداشت دهان و دندان مدیریت و نظارت در مراکز بهداشتی درمانی بیماری های شایع کودکان و طریقه پیشگیری از آن بهداشت روانی و اعتیاد اصول برنامه ریزی بهداشتی
اقتصاد بهداشت تکنولوژی آموزشی بهداشت محیط 1 (آب) تغذیه کاربردی آموزش بهداشت و ارتباطات
بهداشت دانش آموزان و مدارس اپیدمیولوژی بیماری های شایع در ایران بهداشت محیط 2 (فاضلاب و زباله) بهداشت مادران و کودکان روش تحقیق در علوم بهداشتی
نظام های سلامتی در ایران و جهان حشره شناسی پزشکی و مبارزه با ناقلین سموم آفت کش ها و کاربرد آن ها بهداشت محیط 3 (مواد غذایی، مسکن، هوا و پرتوها) بیماری های ارثی و مشاوره ژنتیکی اقدامات بهداشتی و کمک های اولیه در شرایط اضطراری

بازار کار و آینده شغلی رشته بهداشت عمومی

می‌توان گفت که رشته بهداشت عمومی از لحاظ بازار کار و آینده شغلی، در موقعیت خوبی قرار دارد. فارغ التحصیلان می‌توانند در زمینه های آموزشی، پژوهش، مراقبتی و … مشغول به کار شوند. فارغ التحصیلان می‌توانند با کسب دانش و مهارت لازم، در بخش آموزش و پرورش به عنوان مربی بهداشت استخدام شوند؛ یا در بیمارستان ها و سایر مکان های دولتی یا خصوصی در جایگاه “مراقب سلامت” فعالیت کنند.

به طور کلی فارغ التحصیلان رشته بهداشت عمومی معمولا بیکار نمی‌مانند چرا که حتی پس از گذراندن دوره کارشناسی، دانشجویان می‌توانند در بخش های مختلف مشغول به کار شوند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه استعدادیابی نوجوانان و جوانان کلیک کنید. 

کلام آخر

هر ساله تعداد زیادی از افراد داوطلب رشته پزشکی هستند. اما زمانی که رتبه مناسبی برای پذیرش کسب نکنند؛ می‌توانند به زیر شاخه های مرتبط بروند. در این مقاله شما را با رشته بهداشت عمومی آشنا کرده ایم. که رشته ای پر کاربرد و مفید برای جامعه است. همانطور که در ابتدای مقاله ذکر شد؛ علاقه و استعداد در این رشته مهم است. بنابراین برای اطلاع از توانایی های خود حتما از روانشناس و مشاورین متخصص در این زمینه راهنمایی بگیرید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه رشته بهداشت عمومی می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی کودک ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

دانشگاه های برتر ارائه دهنده بهداشت عمومی در ایران کدام هستند؟

 دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (تهران)، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دانشگاه علوم پزشکی تبریز و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از برترین دانشگاه ها می باشند.

تسلط و علاقه مندی به کدام یک از دروس دبیرستان برای موفقیت در این رشته لازم است؟

 دروس زیست شناسی، شیمی و ریاضی

آیا امکان ادامه تحصیل در خارج از کشور وجود دارد؟

 بله، بسیاری از کشورها، به خصوص انگلستان می توانند گزینه مناسبی برای ادامه تحصیل باشند. برای گرایش هایی ازجمله: آمار زیستی، اپیدمیولوژی، اقتصاد بهداشت و … شرایط شغلی مناسبی وجود دارد.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره