انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۳

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

انتخاب رشته کنکور 1403 برای دسته‌ای از متقاضیان که در کنکور سراسری شرکت کرده‌اند و مطابق کارنامه اولیه خود مجاز به انتخاب رشته هستند، حائز اهمیت می‌باشد. داوطلبان کنکور سراسری و مجاز به انتخاب رشته می‌توانند در تاریخ‌های اعلام شده از سوی سایت سازمان سنجش آموزش کشور، در یکی از دوره‌های روزانه، نوبت دوم و یا شبانه، پردیس خودگردان، پیام نور، غیرانتفاعی و همینطور دانشگاه آزاد انتخاب رشته نمایند.

شرکت کنندگان در کنکور سراسری می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر پیرامون انتخاب رشته کنکور، دفترچه راهنمای انتخاب رشته کنکور سراسری را دریافت و مطالعه کنند. با توجه به اهمیت موضوع انتخاب رشته در ادامه اطلاعات کاملی از آن ارائه کرده‌ایم. در صورتی که در این باره سوالی دارید، برای دریافت مشاوره تحصیلی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه انتخاب رشته کنکور 1403 می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره شغلی از طریق شماره 02191002360  و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۳

از مهم‌ترین و سرنوشت سازترین مراحل کنکور سراسری، انتخاب رشته کنکور است. چنانچه داوطلبی که در کنکور سراسری شرکت کرده، در این مرحله به درستی عمل کند، می‌تواند متناسب با رتبه‌ای که کسب کرده، در کد رشته محل دلخواه خود پذیرفته شود. برای اطلاع از نحوه استعدادیابی دانش آموزان کلیک کنید.

قدم گذاشتن در مسیر انتخاب رشته نیازمند تحلیل و بررسی دقیق مندرجات کارنامه اولیه منتشر شده از سوی سایت سازمان سنجش آموزش کشور می‌باشد. از دیگر ابزارهای انتخاب رشته، دفترچه راهنمای انتخاب رشته کنکور سراسری است که شرکت کنندگان در زیرگروه‌های مختلف کنکور سراسری می‌توانند به کمک آن، بهترین الویت‌ها را در فرم تقاضانامه اینترنتی انتخاب رشته درج کنند.

انتخاب رشته کنکور سراسری در دانشگاه‌های سراسری (دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی) از طریق سایت سازمان سنجش انجام می‌شود. داوطلبان در هر کدام از پنج زیرگروه آزمایشی ریاضی، تجربی، انسانی، هنر و زبان مجاز به انتخاب مجموعا 150 کد رشته محل از میان کد رشته محل‌های ارائه شده در دفترچه راهنمای انتخاب رشته می‌باشند.

برای آشنایی با بهترین رشته های گروه تجربی و بهتری رشته های گروه ریاضی کلیک کنید.

لازم به ذکر است مهم‌ترین قسمت انتخاب رشته کنکور سراسری، چینش 150 الویت است و داوطلب باید به گونه‌ای الویت‌ها در انتخاب اول تا انتخاب 150ام قرار دهد که هر انتخاب نسبت به انتخاب بعدی دارای الویت بالاتری باشد. از فاکتورهای مهم در انتخاب رشته کنکور سراسری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • آگاهی از نحوه انتخاب رشته با کمک دفترچه راهنمای انتخاب رشته کنکور سراسری
  • چینش و نحوه اولویت بندی انتخاب‌ها
  • تحلیل صحیح کارنامه اولیه کنکور سراسری
  • و …

برای آشنایی با بهترین رشته تحصیلی در دانشگاه کلیک کنید.

زمان انتخاب رشته کنکور 1403

زمان انتخاب رشته کنکور

تقریبا دو روز بعد از اعلام رتبه ها دفترچه انتخاب رشته کنکور در سایت سازمان سنجش قرار گرفته و داوطلبین می‌توانند تا یک هفته الی ده روز بعد برای انتخاب رشته اقدام نمایند. انتخاب رشته برحسب رتبه افراد و همچنین علاقه آنان صورت می‌گیرد. آنان باید در این زمینه بسیار حساسیت به خرج داده و عوامل مختلفی را در نظر بگیرند. زمان انتخاب رشته مجدد از 15 شهریور ماه آغاز شده و تا دو روز بعد ادامه خواهد داشت.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

دوره های مختلف در انتخاب رشته کنکور 1403

متقاضیانی که در کنکور سراسری شرکت می‌کنند و مطابق کارنامه اولیه خود مجاز به انتخاب رشته هستند، می‌توانند از میان کد رشته محل‌های ارائه شده در دوره‌های مختلف روزانه، نوبت دوم و یا شبانه، پردیس خودگردان، غیرانتفاعی و پیام نور الویت‌های خود انتخاب نمایند. در ادامه توضیحات بیشتری پیرامون این دوره‌ها ارائه کرده‌ایم :

⭕دوره روزانه | تحصیل رایگان

دوره روزانه با عنوان تحصیل رایگان شناخته می‌شود که دارای تعهد است. به این صورت که دانشجویان دوره روزانه متعهد می‌شوند که به اندازه تحصیل، در کشور مشغول به کار شوند. بنابراین دریافت دانشنامه این دسته از داوطلبان یا با انجام تعهد و یا پرداخت هزینه تحصیلی امکان پذیر است. از دیگر ویژگی‌های دوره روزانه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • دانشجویان دوره روزانه از امکانات رفاهی مناسب شامل خوابگاه‌‌های تحت نظر دانشگاه، وام دانشجویی، کار دانشجویی و … برخوردار هستند.
  • پذیرفته شدگان دوره روزانه ملزم به ثبت نام در دانشگاه محل قبولی می‌باشند، در غیر این صورت در کنکور سال بعد از انتخاب رشته دوره روزانه محروم می‌شوند. ضروری است که افراد این نکته را در انتخاب رشته کنکور در نظر بگیرند.

⭕دوره شبانه یا نوبت دوم

  • دوره شبانه مشابه دوره روزانه است که دانشجویان این دوره از امکانات تحصیلی مشابه دانشجویان دوره روزانه بهره مند می‌شوند، اما دانشجویان ملزم به پرداخت شهریه مصوب دانشگاه هستند.
  • تحصیل این دسته از دانشجویان رایگان نیست، بنابراین همچون دوره روزانه تعهد ندارند.
  • ظرفیت دوره شبانه 25 درصد از ظرفیت دوره روزانه است.
  • به دانشجویان دوره شبانه امکانات رفاهی شامل خوابگاه و وام دانشجویی تعلق نمی‌گیرد.

⭕پردیس خودگردان | انتخاب رشته کنکور

  • دوره پردیس خودگردان دارای مدرک تحصیلی مشابه با دوره روزانه است.
  • دارای بیشترین میزان شهریه در میان دوره‌های شهریه پرداز می‌باشد.
  • دوره پردیس خودگردان، شعبه‌هایی از دانشگاه‌های دولتی است که پذیرش دانشجو آن از طریق کنکور سراسری می‌باشد. در صورت تمایل، در انتخاب رشته کنکور باید این دانشگاه را نیز در الویت های دفترچه سراسری قرار دهید.

⭕غیرانتفاعی

اگر در انتخاب رشته کنکور دانشگاه های غیرانتفاعی را انتخاب کرده اید؛ باید به موارد زیر را در نظر داشته باشید.

  • دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی به صورت شهریه پرداز اداره می‌شوند.
  • پذیرش در دانشگاه‌های غیر انتفاعی هم از طریق کنکور سراسری و هم به صورت بدون کنکور و صرفا بر اساس سوابق تحصیلی انجام می‌شود.

⭕پیام نور

برای انتخاب رشته کنکور در دانشگاه های پیام نور باید به نکان زیر دقت فرمایید.

  • دانشگاه‌های پیام نور نیز به صورت شهریه پرداز اداره می‌شوند.
  • این دانشگاه‌ها از طریق کنکور و بدون کنکور دانشجو می‌پذیرند.
  • تحصیل در دانشگاه پیام نور به صورت نیمه حضوری است و دانشجویان می‌توانند بدون شرکت در کلاس‌ها، فقط در امتحانات پایان ترم حضور داشته باشند.

دوره مجازی | انتخاب رشته کنکور

  • پذیرش در دوره مجازی دانشگاه‌های سراسری نیز از طریق کنکور سراسری انجام می‌شود.
  • کلاس‌های دوره مجازی، به صورت کاملا مجازی برگزار می‌گردد و مناسب کسانی است که وقت کافی برای شرکت در کلاس ‌های حضوری ندارند.

در انتخاب دوره به نکات زیر توجه داشته باشید

  1. لازم است قبل از انتخاب‌دوره‌های شهریه پرداز، از میزان شهریه مطلع گردید تا بعدا دچار مشکلات مالی نشوید.
  2. سعی کنید در انتخاب‌رشته، ابتدا دوره‌های روزانه و نوبت دوم را در اولویت قرار دهید و سپس سراغ دوره‌های تحصیلی دیگر بروید.
  3. علاوه بر دوره تحصیلی، لازم است در انتخاب رشته به سطح کیفی آموزش دانشگاه انتخابی نیز توجه داشته باشید.
  4. بهتر است در انتخاب دانشگاه و دوره تحصیلی، به مسیر رفت و آمد دانشگاه تا محل زندگی‌تان نیز توجه کنید.
  5. اگر در زمان ثبت نام کارت اعتباری مربوط به انتخاب رشته کنکور سراسری در دانشگاه‌های غیرانتفاعی و پیام نور را خریداری نکرده‌اید، می‌توانید در زمان انتخاب رشته نسبت به خرید آن کارت اقدام نمایید.
  6. داوطلبانی که در کارنامه اولیه خود دارای کد دسترسی به انتخاب رشته دانشگاه آزاد هستند، می‌توانند با مراجعه به سایت سازمان سنجش، پذیرش و امور فارغ التحصیلی دانشگاه آزاد نسبت به انتخاب کد رشته محل‌های ارائه شده در این دانشگاه اقدام نمایند.
  7. انتخاب رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و دامپزشکی دانشگاه آزاد با انتخاب رشته کنکور سراسری ادغام گردیده است و انتخاب این رشته‌ها به صورت یکپارچه با انتخاب رشته دانشگاه‌های سراسری از طریق سایت سازمان سنجش انجام می‌شود.

تحلیل کارنامه اولیه کنکور

اشاره کوتاهی کردیم که یکی از ابزارهایی که متقاضیان باید در جهت انتخاب رشته کنکور سراسری از آن استفاده کنند، کارنامه اولیه کنکور می‌باشد.

کارنامه اولیه کنکور سراسری پس از گذشت یک بازه زمانی یک ماهه از برگزاری آزمون منتشر می‌گردد و شامل اطلاعات مهمی شامل رتبه و تراز علمی، وضعیت مجاز بودن برای انتخاب رشته و … برای انجام انتخاب‌رشته کنکور سراسری است.

بنابراین تحلیل درست این کارنامه می‌تواند مسیر درست انتخاب‌رشته کنکور را برای داوطلبان کنکور سراسری روشن کند.  قسمت اول کارنامه اولیه کنکور سراسری شامل موارد زیر است:

  • مشخصات ثبت نامی شرکت کننده
  • اطلاعات مربوط به گروه آزمایشی امتحانی
  • وضعیت مجاز به انتخاب رشته در دوره‌های روزانه و غیرروزانه
  • رتبه در هر زیرگروه در سهمیه و کشوری
  • نمره علمی (تراز)
  • کد دسترسی به انتخاب رشته دانشگاه آزاد

داوطلبان بهتر است در کارنامه اولیه خود به مواردی که در ادامه به آن‌ها اشاره می کنیم، توجه داشته باشند :

  • استان بومی، قطب بومی داوطلب : 80 درصد از ظرفیت رشته‌های کم طرفدار به داوطلبان بومی و 20 درصد به داوطلبان غیربومی اختصاص دارد. بنابراین بهتر است داوطلبان کد رشته محل‌هایی را که در محل خودشان قرار دارد را انتخاب کنند. این میزان در رشته‌های پرطرفدار به ترتیب 60 به 40 می‌باشد.
  • در انتخاب رشته کنکور سراسری، سهمیه‌های مختلفی شامل سهمیه مناطق، سهمیه 5 و 25 درصد ایثارگران، رزمندگان، خانواده شهدا و … موثر است. بنابراین بهتر است فرد در زمان انتخاب رشته به سهمیه‌ای که در کارنامه اولیه او درج شده است نیز توجه داشته باشد.
  • آنچه که لازم است در انتخاب رشته دانشگاه‌های سراسری به آن توجه شود، رتبه در سهمیه در زیر گروه مختلف و همچنین تراز زیر گروه اکتسابی است.

?نحوه انتخاب رشته کنکور سراسری

انتخاب رشته کنکور در دانشگاه های سراسری (دانشگاه های دولتی و غیر دولتی) از طریق سایت سازمان سنجش انجام می شود که در ادامه به صورت مختصر به مراحل آن اشاره کرده ایم :

  1. مراجعه به سایت سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی اینترنتی sanjesh.org
  2. دریافت دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری در زیرگروه مربوطه و مطالعه کامل مندرجات آن
  3. استخراج کد رشته محل‌های مورد نظر از میان کد رشته محل‌های ارائه شده
  4. اولویت بندی کد رشته محل‌های استخراج شده بر اساس فاکتورهای علاقه، کیفیت دانشگاه، مسیر، هزینه و …
  5. تکمیل فرم انتخاب رشته کنکور سراسری از طریق سایت سنجش
  6. دریافت کد رهگیری انتخاب رشته

مشاوره انتخاب رشته کنکور سراسری

مشاوره انتخاب رشته کنکور سراسری

انتخاب‌رشته کنکور سراسری دارای نقش تعیین کننده در آینده تحصیلی و شغلی شرکت کنندگان است. هر داوطلب مجاز به انتخاب مجموعا 150 کد رشته محل برای تمامی دوره‌ها از دفترچه راهنمای انتخاب رشته می‌باشد.

داوطلبان باید انتخاب‌های خود را به گونه‌ای در فرم انتخاب رشته درج کنند که هر انتخاب نسبت به اولویت بعدی ارجح‌تر باشد. چرا که الویت‌های داوطلب توسط نرم افزارهای سازمان سنجش از بالا به پایین بررسی می‌شود و در اولین انتخابی که داوطلب شانس قبولی داشته باشد، نتایج منتشر می‌گردد. به همین دلیل لازم است که هر داوطلب انتخاب‌های خود را در سه دسته تقسیم کرده و به ترتیب در فرم انتخاب رشته درج نماید.

  • خوش بینانه : انتخاب‌های خوش بینانه شامل انتخاب‌های ایده آل با شانس قبولی کم و شامل 20 درصد از انتخاب‌ها
  • نرمال : انتخاب‌های نرمال شامل انتخاب‌هایی با شانس قبولی متوسط و شامل 50 درصد از انتخاب‌ها
  • بدبینانه : انتخاب‌های بدبینانه شامل انتخاب‌هایی با شانس قبولی بالا و شامل 30 درصد از انتخاب‌ها

لازم است در نظر داشته باشید که اگر در یک زیرگروه آزمایشی اصلی از میان رشته‌های ریاضی، تجربی و انسانی و در یک زیرگروه شناور شامل هنر و زبان در کنکور سراسری شرکت کرده‌اید، باید انتخاب دو رشته را به صورت ترکیبی و مجموعا در 150 انتخاب در فرم انتخاب رشته وارد کنید. برا اطلاع از انواع مشاغل پردرآمد کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه انتخاب رشته کنکور 1403 می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره شغلی از طریق شماره 02191002360  و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

زمان انتخاب رشته‌کنکور سراسری چه تاریخی است؟

بعد از اعلام نتایج اولیه کنکور سراسری و انتشار دفترچه راهنمای ثبت نام کنکور سراسری، معمولا لینک انتخاب رشته در مرداد ماه در سایت سازمان سنجش فعال می‌گردد.

داوطلبان کنکور سراسری که مجاز به انتخاب‌رشته در دوره‌های مختلف دانشگاه سراسری شده‌اند، از چه طریقی می‌توانند متوجه شوند در کدام کد رشته محل‌ها شانس قبولی دارند؟

متقاضیان کنکور سراسری، می‌توانند برای تخمین شانس قبولی خود از آخرین قبولی‌های سال گذشته استفاده کنند.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره