رشته های گروه تجربی | پردرآمدترین رشته های تجربی

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

رشته های گروه تجربی طیف گسترده ای از رشته ها را در بر می‌گیرند که در دانشگاه های مختلفی می‌توان به تحصیل در آنها مشغول شد. این رشته ها توسط خود سازمان سنجش مشخص شده اند و هر ساله تغییراتی در آنها اعمال می‌شود. معمولا دو روز بعد از انتشار کارنامه کنکور داوطلبین، دفترچه ای در سایت سنجش منتشر می‌شود که در مورد تمام رشته ها و گروه ها با جزییات توضیح داده شده است.

متقاضیان رشته های گروه تجربی بسیار زیاد هستند و رقابت میان آنان نیز زیاد است. همچنین به دلیل تغییرات اساسی که اخیرا در روند کنکور ایجاد شده است؛ دانش آموزان باید به نکات زیادی توجه داشته باشند. بنابراین نیاز به دریافت مشاوره تحصیلی تلفنی زیاد می‌شود.

رشته های گروه تجربی

معمولا اکثر داوطلبین برای سه مورد از بهترین رشته های گروه تجربی، که شامل دندانپزشکی، پزشکی  داروسازی هستند؛ با یکدیگر رقابت می‌کنند. اما این گروه، شامل رشته های زیادی می‌شود که بخش اعظم آنها مرتبط با علوم تجربی بوده و متناسب با توانمندی های دانش آموزان است. بخشی از این رشته ها دکتری پیوسته هستند و برخی در غالب دوره های کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری ارائه می‌شوند.

توصیه می شود که حتما برای استعدادیابی دانش آموزان کلیک کنید.

رشته های گروه تجربی در مقطع کارشناسی

رشته-های-دانشگاهی-گروه-تجربی-در-مقطع-کارشناسی

زیرگروه های رشته های گروه تجربی به پنچ دسته تقسیم می‌شوند که رشته محل ها و ضرایب دروس تخصصی برای قبولی در آن‌ها متفاوت است. زیر گروه مهمترین زیرگروه محسوب می‌شود. همچنین رشته های موجود در آن نیز بیشترین متقاضی را دارد.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

?رشته های زیرگروه یک

رشته های زیرگروه یک در رشته های گروه تجربی برای تحصیل در دانشگاه، شامل اتاق عمل، پزشکی، دندانپزشکی، زیست شناسی سلولی-مولکولی ، روانشناسی، بینایی سنجی، علوم تغذیه، هوشبری، کاردرمانی، پرستاری، دبیری زیست شناسی، مامایی، دکترای پیوسته بیوتکنولوژی و… می‌شود.

برخی از این رشته ها فقط در دانشگاه های روزانه، پردیس خودگردان و آزاد ارائه می‌شوند. در واقع تحصیل در برخی از این رشته ها در دانشگاه پیام نور و غیرانتفاعی ممکن نیست. همچنین قبولی در آنها نیز نیاز به تلاش و ممارست زیادی دارد.

?رشته های زیرگروه دو

رشته های گروه تجربی در زیر گروه دو معروف به رشته های شیمی هستند. همچنین ضرایب دروس اختصاصی برای قبولی در آنها یک برای زمین شناسی، 4 برای زیست و شیمی، 3 برای ریاضی و 2 برای فیزیک است. این زیرگروه شامل رشته های داروسازی، بهداشت عمومی، آموزش شیمی، بیولوژی و کنترل ناقلین بیماری ها، شیمی کاربردی، شیمی محض، فناوری اطلاعات سلامت، مهندسی بهداشت حرفه ای، مهندسی بهداشت محیط، کاردانی بهداشت حرفه ای، می‌شود.

?رشته های زیر گروه سه

زیر گروه سوم از رشته های گروه تجربی، زمین شناسی نام دارد. معمولا این زیرگروه زیاد پرطرفدار نیست و قبولی در آن نیز نسبتا آسان است. ضریب های مورد نیاز برای قبولی در رشته های این زیرگروه برای درس زمین شناسی 4، 2 برای دروس زیست، فیزیک و شیمی و 3 برای ریاضی است. رشته های این زیرگروه اقیانوس شناسی و زمین شناسی هستند.

?رشته های زیرگروه چهار و پنج

تقریبا هرچه از زیرگروه یک فاصله می‌گیریم ارتباط رشته ها نیز با علوم تجربی کمتر می‌شوند. زیر گروه چهارم از رشته های گروه تجربی، به زیرگروه ریاضی معروف بوده و طبیعی است که درس ریاضی دارای بیشترین ضریب است. زیر گروه پنجم نیز بیشتر مربوط به تکنولوژی می‌شود که دوباره ریاضیات بیشترین تاثیر را دارد.

برخی از رشته های این دو زیرگروه، شامل حسابداری، مدیریت مالی، کاردانی بیمه، شیعه شناسی، کاردانی هتلداری، مددکاری اجتماعی، مهندسی طبیعت، علوم ورزشی، مهندسی فضای سبز، مربیگری عقیدتی و… می‌شوند.

حتما برای دریافت خدمات مشاوره در خصوص انتخاب رشته کنکور کلیک کنید.

مهارت های لازم برای تحصیل در رشته های گروه تجربی

مهارت-های-لازم-برای-تحصیل-در-رشته-های-دانشگاهی-گروه-تجربی

از آنجایی که در اکثر دروس این رشته حتی در دوره دبیرستان، افراد با موجودات زنده و مطالعه ساختار و عملکرد آنها سروکار دارند؛ بهتر است روحیه لازم برای آن را داشته باشند. رشته های گروه تجربی، مخصوصا در زیرگروه های یک و دو بسیار تخصصی تر شده و افراد باید تلاش زیادی در جهت گذراندن دوره های درسی خود بکنند. برخی از مهارت هایی که دانشجویان این رشته ها برای پیشرفت، نیاز دارند؛ شامل موارد زیر می‌شوند.

⭕آمادگی بدنی

اکثر رشته های گروه تجربی، دارای واحد عملی در دوران تحصیل و همچنین فعالیت های بدنی در محیط شغلی هستند. به همین دلیل فرد باید از آمادگی بدنی خوبی برخوردار بوده و توانایی حضور در محیط های درمانی مثل بیمارستان، آزمایشگاه و … را داشته باشد. برای مثال بسیاری از دختران به لحاظ آمادگی بدنی، صلاحیت لازم برای تحصیل در رشته فیزیوتراپی را ندارند. در دندانپزشکی نیز وضعیت بدنی فرد برای طولانی مدت در یک موقعیت قرار دارند؛ به همین دلیل احتمال بروز آسیب وجود دارد.

⭕انجام کار پژوهشی

از آنجایی که متخصصین رشته گروه تجربی، اغلب با موجودات زنده سروکار دارند؛ باید در مورد بیماری های مختلف و همچنین شرایط محیطی، همیشه بروز بوده و آخرین اطلاعات را داشته باشند. اینکار نیاز به انجام تحقیق و پژوهش خواهد داشت. آنان علاوه بر اینکه باید اطلاعات کافی داشته باشند؛ می‌توانند از دیگران نیز کمک گرفته و روحیه همکاری داشته باشند. یکی از ملزومات تحصیل در رشته های گروه تجربی، انجام کار پژوهشی خواهد بود.

⭕برخورداری از مهارت های کلامی

داوطلبین رشته های مختلف، نباید صرفا براساس علاقه تصمیم گرفته و باید مهارت های مختلف خود را نیز در نظر بگیرند. برای مثال اگر شخصی در مهارت های کلامی و ارتباطی خود ضعف داشته باشد؛ احتمالا در برخی از رشته های گروه تجربی، به مشکل برمی‌خورد.

متخصصین این رشته باید توانایی برقراری ارتباط با دیگران را داشته و انعطاف پذیر باشند. مخصوصا در رشته های حوزه درمان که افراد با بیماران مختلف و خانواده های آنان در ارتباط هستند؛ این روحیه بسیار موثر است. برای آشنایی با روش های برقراری ارتباط با دیگران کلیک کنید.

بازارکار و آینده شغلی رشته های گروه تجربی

با اینکه متقاضیان رشته های گروه تجربی، به شکل قابل توجهی افزایش یافته اند؛ اما هنوز برخی از مشاغل آن اشباع نشده اند و نیاز به نیروی کار دارند. دلیل آن هم ورود بدون هدف به رشته های این حوزه است. اما به هر حال فارغ التحصیلین رشته های مختلف می‌توانند در مکانهای مختلفی مشغول به کار شده و درآمد آنان نیز بستگی به مهارت آنها، موقعیت شغلی، سابقه، میزان تحصیلات و حتی آن مکان دارد.

اما به طور کلی پردرآمد ترین رشته های گروه تجربی، دندانپزشکی، پزشکی و داروسازی هستند که افراد می‌توانند علاوه بر تاسیس مطب خود، در محیط های دیگری نیز مشغول به کار شوند.

سخن پایانی

امروزه در بیشتر رشته های گروه تجربی، شاهد حجم زیادی از فارغ التحصیل بدون برخورداری از دانش و مهارت هستیم. افراد به دلیل شور و اشتیاقی که برای رشته های این گروه دارند؛ وارد آن شده و بعد از مدتی از آن دلسرد می‌شوند. اما برای انتخاب رشته و ادامه تحصیل، افراد باید عوامل زیادی را در نظر گرفته و هیجانی تصمیم نگیرند.

همچنین با یک مشاوره تحصیلی نیز در این زمینه مشورت کرده و از او نیز کمک بگیرند. فراموش نکنید که تحصیل در رشته های زیرگروه یک تجربی علاوه بر اینکه چشم انداز خوبی دارد؛ اما به آسانی نیز به دست نخواهد آمد. پس افراد علاوه بر علاقه با دارای روحیه تلاشگری و پشتکار نیز باشند.

برای دریافت مشاوره در زمینه رشته های گروه تجربی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره