خانواده موفق چه معیارهایی دارد؟

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

خانواده موفق چه ویژگی‌هایی دارد؟ این سؤال شاید برای شما هم پیش آمده باشد. خانواده جایی است که همه ما بیشتر ساعات روزمان را در آن می‌گذرانیم. بسیاری از موفقیت‌ها، مشکلات یا ویژگی‌های شخصیتی ما در خانواده شکل می‌گیرد. به همین خاطر شاید بتوان گفت تقریباً هیچ‌کس نیست که دلش نخواهد خانواده خوبی داشته باشد. داشتن یک خانواده موفق می‌تواند از همه این جنبه‌ها به ما کمک کند.

با همه این‌ها داشتن یک خانواده موفق ویژگی‌هایی دارد که باید به آن‌ها توجه کنید. اگر می‌خواهید خانواده خوشبخت و شادی داشته باشید همه اعضای خانواده باید به اصولی توجه داشته باشند. اگر احساس می‌کنید مشکلی در خانواده شما وجود دارد یا همه اعضا برای بهتر شدن شرایط تلاش نمی‌کنند می‌توانید از مشاوره خانواده کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه خانواده موفق می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

ویژگی‌های خانواده موفق

ویژگی‌های خانواده موفق

برای داشتن خانواده موفق، در ابتدا باید با ویژگی های آنان آشنا شوید. این موضوع به افراد کمک می‌کند تا در کنار یکدیگر این خصوصیات و یا مهارت ها را در خود تقویت کرده و به صورت مسالمت آمیزی در کنار یکدیگر زندگی کنند. در این قسمت به بررسی این ویژگی ها می‌پردازیم. ✔️

برای عضویت در کانال تلگرامی ذهن نو کلیک کنید.

فروشگاه آرامیس

✔️قدردانی از یکدیگر

در یک خانواده موفق ، افراد به طور مداوم از یکدیگر قدردانی می‌کنند. در واقع آنان می‌دانند انجام کارهای مختلف، وظیفه افراد محسوب نشده و گاهی از روی لطف و محبت آنها را انجام می‌دهند. همچنین قدردانی کردن به شکل های مختلف منجر به تقویت رفتارهای مثبت شده و افراد را بیشتر ترغیب می‌کند.

✔️برقراری ارتباط موثر با یکدیگر در خانواده موفق

یکی از اصلی ترین خصوصیات خانواده موفق ، داشتن ارتباط موثر با یکدیگر است. در واقع آنان نحوه رفتار و همچنین واکنش نشان دادن به شکل درست را دانسته و برخورد مناسبی با یکدیگر دارند. آنها قادر هستند تا در مورد مسائل مختلف با یکدیگر صحبت کرده و تبادل نظر کنند. این موضوعات شاید به ظاهر ساده و پیش پا افتاده به نظر برسند؛ اما می‌توانند تاثیرات زیادی در روابط خانوادگی داشته باشند.

✔️ برای پیشرفت یکدیگر تلاش می‌کنند

خانواده اولین و مهم‌ترین محیطی است که هرکدام از ما در آن رشد می‌کنیم. این محیط به حدی روی شخصیت هرکدام از ما تأثیرگذار است که اثرات رفتار اعضای خانواده را تا سال‌ها بعد در زندگی خود احساس می‌کنیم. به همین خاطر می‌توان گفت اولین ویژگی یک خانواده موفق این است که زمینه لازم برای پیشرفت شما را فراهم می‌کند.

در این خانواده همه اعضا با یکدیگر ارتباط خوبی دارند و برای موفقیت هم تلاش می‌کنند. شناخت استعداد و توانایی هریک از اعضا، کمک کردن و حمایت برای پیشرفت کردن وی ازجمله این تلاش‌ها هستند. برای آشنایی با راه های حمایت از همسر کلیک کنید.

✔️خانواده موفق در شرایط سخت کنار هم هستند

همه ما در شرایط سخت به کسانی نیاز داریم که بتوانیم به آن‌ها تکیه کنیم و روی کمک آن‌ها حساب کنیم. اما چه کسی بهتر از خانواده برای هرکدام از ما پیدا می‌شود؟ حتماً شما هم به تجربه متوجه این موضوع شده‌اید که در شرایط سخت ما بیش از هرکس به حمایت و همراهی والدین و خواهر و برادرهایمان نیاز داریم. یکی دیگر از ویژگی‌های خانواده موفق این است که در شرایط سخت کنار هم هستند. اعضا در این شرایط همدلی بالایی با هم دارند و برای برطرف شدن مشکلات به یکدیگر کمک می‌کنند.

یکی از شرایط چالش برانگیز بیماری یا مشکلاتی است که برای والدین خود یا همسرمان پیش می‌آید، خیلی اوقات ریشه اختلافات در کمک‌های مالی یا صرف انرژی برای آن‌هاست. به همین منظور پیشنهاد می‌شود مقاله کمک به پدر و مادر را حتما بخوانید.

✔️ در خانواده موفق اعضا یکدیگر را دوست دارند

کارل راجرز روانشناس امریکایی معتقد است مهم‌ترین نیاز هر انسان این است که یک نفر او را بدون قید و شرط و درست همان‌طور که هست دوست داشته باشد. این ویژگی در یک خانواده موفق و شاد وجود دارد. در این خانواده اعضا سعی نمی‌کنند دائماً با ایراد گرفتن از رفتار هم یکدیگر را تربیت کنند و هرکس سایر اعضا را همان‌طور که هستند با تمام نقاط قوت و ضعف‌اش دوست دارد.

در حقیقت هریک از اعضای این خانواده احساس می‌کنند کسی هست که آن‌ها را همان‌گونه که هستند دوست دارد و این می‌تواند تأثیر بالایی در سلامت روان هر یک از آن‌ها داشته باشد. برای آشنایی با خانواده سالم کلیک کنید.

✔️ همکاری اعضا با یکدیگر

اگر می‌خواهید خانواده موفق و خوشبختی داشته باشید همکاری با یکدیگر را جدی بگیرید. اگر هرکدام از اعضای یک خانواده احساس کنند که در انجام دادن وظایف‌شان تنها هستند و هیچ‌کس نیست که به آن‌ها کمک کند فشار روانی بسیاری را تجربه می‌کنند. اما تقسیم وظایف، کمک کردن در کارها به یکدیگر و همکاری باعث می‌شود هرکدام از اعضا در خانواده احساس مسئولیت کند و این باور به وجود می‌آید که اعضای خانواده او را دوست دارند.

✔️داشتن اوقات فراغت در کنار یکدیگر

شاید شما هم متوجه این موضوع شده باشید که وقتی با کسی خاطرات شیرینی دارید احساس علاقه و تعلق‌خاطرتان هم به او بیشتر از دیگران است. این رازی است که اعضای یک خانواده موفق به‌خوبی متوجه آن هستند. به همین خاطر است که آن‌ها حتماً در طول روز یا هفته زمانی را به بودن در کنار هم و گذراندن اوقات فراغت اختصاص می‌دهند.

✔️به نظرات یکدیگر احترام می‌گذارند

یکی از ویژگی‌های خانواده‌ای که درگیر مشکلات می‌شود این است که تنها یک نفر تصمیم‌گیرنده است. در این خانواده‌ها معمولاً پدر یا مادر است که برای موضوعات مختلف تصمیم می‌گیرد؛ و به بچه‌ها اجازه اظهارنظر داده نمی‌شود. این شرایط باعث مشکلات بسیاری ازجمله از دست دادن اعتمادبه‌نفس در فرزندان می‌شود. اما در یک خانواده موفق برای مسائل به‌صورت گروهی تصمیم‌گیری می‌شود.

این خانواده‌ها معتقدند مسائل خانواده به همه اعضا مربوط است. به همین خاطر همه اعضا باید آن را بدانند و راجع به آن نظر بدهند. به‌علاوه هریک از اعضا اجازه دارد در کنار مشورت گرفتن از دیگران، خودش برای مسائل زندگی خود تصمیم بگیرد.

✔️ رعایت حریم شخصی اعضا در خانواده موفق

اگر می‌خواهید خانواده سالمی داشته باشید رعایت مرزها و حریم‌ها از آن دسته موضوعاتی است که باید به آن توجه کنید. چک کردن تلفن همراه یا وسایل شخصی اعضا در چنین خانواده‌هایی اتفاق نمی‌افتد. اعضای یک خانواده موفق درعین‌حال که همیشه برای مشورت کردن و کمک به یکدیگر آماده هستند هرگز وارد حریم خصوصی یکدیگر نمی‌شوند. به عبارتی هریک از اعضا در کنار زندگی خانوادگی که در کنار دیگران دارد زندگی و حریم شخصی خودش را هم دارد.

✔️سبک تربیتی والدین

شاید بتوان گفت والدین در یک خانواده مهم‌ترین وظیفه را دارند. رفتار والدین با فرزندان می‌تواند شرایط یک زندگی را روزبه‌روز بهتر کند؛ و درعین‌حال می‌تواند مشکلات روحی بسیاری را برای فرزندان ایجاد کند. به همین خاطر سبک تربیتی صحیح یکی از ویژگی‌هایی است که باید به آن دقت کافی داشته باشید. روانشناسان معتقدند آزاد گذاشتن بیش‌ازحد فرزندان و یا زورگویی و استبداد هردو باعث می‌شوند فرزند شما در آینده با مشکلات بسیاری درگیر شود.

در یک خانواده موفق والدین از سبک فرزندپروری مقتدرانه استفاده می‌کنند. در این روش والدین بین آزاد گذاشتن فرزندان و حفظ اقتدار خود تعادل برقرار می‌کنند. با توجه به اهمیتی که این موضوع دارد شاید بهتر باشد راجع به آن از یک مشاور خانواده یا کودک کمک بگیرید.

✔️روش خاص حل مسئله

در بسیاری از خانواده‌ها وقتی مشکلی پیش می‌آید اعضای خانواده به هم می‌ریزند. بروز اختلاف و دعوا یا رفتارهای هیجانی و تصمیمات غلط از آن دسته مسائلی است که این مواقع در خانواده‌ها پیش می‌آید. اما یک خانواده موفق به‌خوبی می‌تواند شرایط بحران را مدیریت کند. در شرایط سخت اعضای خانواده با کمک کردن به یکدیگر و همین‌طور مدیریت هیجان‌ها سعی می‌کنند بهترین تصمیم را برای زندگی خود بگیرند. به همین خاطر می‌توان گفت یکی از ویژگی‌های خانواده موفق شیوه خاصی است که در حل کردن مسائل دارند. برای اطلاع از نحوه مدیریت خانواده کلیک کنید.

نقش مشاوره برای داشتن خانواده موفق

مشاوره برای داشتن خانواده موفق

همان‌طور که گفتیم خانواده اهمیت بسیاری در زندگی هرکدام از ما دارد. داشتن یک خانواده موفق از بسیاری مشکلات جلوگیری می‌کند. درعین‌حال مشکلات درون خانواده می‌تواند آسیب‌های بسیاری را به‌خصوص برای فرزندان به همراه داشته باشد. به همین خاطر معمولاً توصیه می‌شود در مدیریت خانواده خود از یک مشاور متخصص کمک بگیرید. ازجمله اقداماتی که مشاور می‌تواند برای داشتن خانواده‌ای شادتر انجام دهد می‌توان به این موارد اشاره کرد:

✨آموزش مهارت‌های زندگی برای خانواده موفق

مهارت‌های زندگی مجموعه‌ای از توانایی‌ها مثل مدیریت بحران یا حل مسئله هستند که به شما کمک می‌کنند در شرایط سخت بهتر عمل کنید. مشاورین می‌توانند با آموزش این توانایی‌ها به شما و اعضای خانواده‌تان کمک کنند که در شرایط مختلف با قدرت بیشتری زندگی و خانواده خود را مدیریت کنید.

✨شناسایی و درمان بیماری‌های روحی

وجود بیماری‌های روحی در بین اعضای خانواده می‌تواند تا حد زیادی تمامی اعضا را دچار مشکل کند. به همین خاطر بهتر است همیشه راجع به این موضوع از مشاور کمک بخواهید. روانشناسان با دقت نشانه‌های بیماری را در اعضای خانواده بررسی می‌کنند و اگر مشکلی برای هرکدام از اعضا پیش بیاید می‌توانند پیش از جدی شدن شرایط آن را درمان کنند. به‌علاوه مشاورین می‌توانند با استفاده از تکنیک‌های مختلف به‌طورکلی از بروز مشکلات روحی در خانواده موفق پیشگیری کنند.

✨آموزش سبک‌های فرزند پروری برای داشتن خانواده موفق

همان‌طور که می‌دانید تربیت فرزندان یکی از مهم‌ترین موضوعات در یک خانواده است. شاید بهتر باشد راجع به شرایط تربیت فرزند خود و اصولی که برای این کار باید رعایت کنید با یک متخصص مشورت نمایید. مشاورین می‌توانند به شما کمک کنند فرزندی داشته باشید که از هر لحاظ سالم و توانا باشد.

سخن پایانی

از آنجایی داشتن خانواده موفق و سالم، یکی از مهم ترین مسائل در زندگی محسوب می‌شود؛ از همین رو بهتر است افراد در این مورد بیشتر حساس بوده و همچنین اقدامات لازم را انجام دهند. در یک خانواده باید به صورت گروهی عمل کرده و همه اعضا مشارکت داشته باشند. از طرفی بهتر است حتما از یک مشاور خانواده کمک گرفته و در این زمینه با او مشورت نمود.

برای دریافت مشاوره در زمینه خانواده موفق می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

چطور می‌توانم شرایط خانواده خود را بهتر کنم؟

کمک گرفتن از مشاور، صحبت کردن و وقت‌گذرانی اعضا با یکدیگر و همین‌طور همکاری و کمک کردن ازجمله اصولی هستند که بهتر است رعایت کنید.

یک خانواده موفق چطور به اختلاف بین اعضا پایان می‌دهد؟

خانواده‌های موفق از بروز قهر و دلخوری طولانی‌مدت بین هم جلوگیری می‌کنند. اگر اختلافی پیش بیاید با صحبت کردن سعی می‌کنند آن را حل کنند.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره