مدیریت خانواده بر عهده کیست؟

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

مدیریت خانواده از اصول زندگی جمعی و مسالمت آمیز است. خانواده نمونه بارز یک جامعه کوچک است که انواع مختلفی دارد. همچنین تعاریف و وظایف آن در فرهنگ های مختلف متفاوت خواهد بود. افراد هر چه ارتباط بهتری با خانواده خود داشته باشند؛ در جامعه نیز به شکل موثرتری عمل خواهند کرد. گرچه همیشه اینگونه نیست و گاهی خانواده است که سبب بروز مشکلاتی برای افراد می‌شود. اما به طور کلی آنها همیشه از ما حمایت کرده و سبب شکل گیری شخصیت و ویژگی های رفتاری متفاوتی در ما می‌شوند. خانواده نیز برای کنترل اوضاع و همچنین داشتن زندگی بهتر، از سیاست ها و برنامه ریزی هایی استفاده می‌کند. در این مقاله اصول مدیریتی خانواده ها را از جنبه های مختلف بررسی خواهیم کرد. برای دریافت مشاوره خانواده کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه مدیریت خانواده می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

مدیریت خانواده

اهمیت مدیریت خانواده و همچنین داشتن ارتباط موثر با آنها به قدری اهمیت دارد که در مقاطع تحصیلی مختلف، کتاب و یا حتی رشته ای به آن اختصاص داده می‌شود. هدف از اینکار آموزش های مهارت های مختلف در این زمینه و همچنین نحوه واکنش در مقابل تصمیمات و مسئولیت های اعضای خانواده است. اعضای یک خانواده، زمان زیادی را با یکدیگر گذرانده و تا حدی از نظرات و سلایق یکدیگر آگاهی دارند. اما داشتن خانواده ای سالم، علاوه بر شناخت، نیاز به برخورداری اعضا از روحیه مدیریت و همکاری، دارد.

برای بازدید از صفحه اینستاگرام ذهن نو کلیک کنید.

انواع مدیریت خانواده

انواع مدیریت خانواده

معمولا در فرهنگ ایرانی مدیریت خانواده به عهده یک نفر است. از آنجایی که پدر خانواده در بیشتر موارد وظیفه تامین نیازهای مادی اعضا را برعهده دارد؛ در زمینه های دیگر نیز سکان کشتی را به دست گرفته و اوضاع را مدیریت می‌کند. اما این در همه خانواده ها صدق نمی‌کند. همچنین عوامل مختلف دیگری نیز مثل شرایط فرهنگی و جامعه نیز در این مورد دخیل هستند.

?فردگرایی

درمدیریت خانواده به شکل فردگرا، همانطور که در قسمت قبل نیز توضیح داده شد؛ انجام تمامی امور و تصمیم گیری ها فقط به عهده یک نفر است. که معمولا والدین و پدر است. در گذشته بیشتر شاهد این دسته از خانواده ها بودیم. اما امروزه فرزندان و دیگر اعضا، با اراده و خودمختاری در امور مختلف دخالت کرده و نیازمند حق و حقوقی هستند. این تغییر در طی زمان و به دلایل مختلفی رخ داده است. همچنین مزایا و معایبی نیز دارد.

?جمع گرایی

جمع گرایی در مدیریت خانواده، بهترین سبک برای کنترل شرایط است. در این نوع، همه افراد در امور مختلف شرکت کرده و نظرات خود را بیان می‌کنند. حتی اگر نظر آنان اعمال نشود؛ بازهم اعضای خانواده از آنها استقبال کرده و آنها را سرکوب نمی‌کنند. بیشتر تصمیمات حتی در مورد مسائل اساسی نیز بر پایه نظرات اکثریت و جمع گرفته می‌شود.

عوامل موثر بر مدیریت خانواده

در یک خانواده، اعضا با نظرات و تفکرات مختلفی وجود دارند. به همین دلیل در مورد مسائل مختلف، شرایط آنها تاثیرگذار بوده و حتی شاید روند را تغییر دهد. پس طبیعی است که عوامل گوناگونی بر نحوه مدیریت و حتی صاحب این قدرت، موثر باشد. برخی از این موارد شامل، فرهنگ خانواده، سن و جنسیت اعضا، میزان تعامل آنان با یکدیگر و همچنین صمیمت و احترام حاکم بر خانواده، می‌شود.

برای مثال در یک خانواده چهارنفره که دو فرزند دختر وجود دارد؛ زنان نقش پررنگ تری دارند. البته این در دوره های مختلف، متفاوت خواهد بود. برای اطلاع از تاثیر اعتماد در خانواده بر عوامل دیگر کلیک کنید.

روش های مدیریت خانواده

روش های مدیریت خانواده

مدیریت خانواده به طور کلی، اصول مشخص و گسترده ای دارد. افراد باید با توجه به شرایط خانواده خود از آنها استفاده کرده و همچنین در مورد آنها سخت گیر نباشند. برخی از روش ها شامل موارد زیر می‌گردند. برای اطلاع از تاثیرات دوری از خانواده کلیک کنید.

?برقراری تعادل بین زندگی شخصی و حرفه ای

این مورد یکی از موضوعات مهم در مدیریت خانواده است. فراموش نکنید که به دست گرفتن کنترل اوضاع، نیاز به زمان و انرژی کافی دارد. اگر افراد نتوانند به قدر کافی برای خانواده و زندگی شخصی خود زمان بگذراند؛ مشکلات زیادی در خانواده بروز خواهد کرد.

قطعا والدین برای رفاه خانواده خود تلاش می‌کنند و تمام خواسته آنها آرامش و شادی هعضای خانواده شان است. اما گاهی در این مورد زیاده روی کرده و تمام وقت خود را صرف زندگی حرفه ای خود می‌کنند. آنها ساعات زیادی را کار کرده و دیگر انرژی کافی برای خانواده خود ندارند. به همین دلیل باید حتما زمانی را به استراحت و وقتگذرانی با خانواده خود اختصاص دهند.

?اهمیت دادن به خود

با اینکه خانواده نقش مهمی در زندگی همه افراد دارد. اما افراد باید به نیازها و خواسته های خود نیز اهمیت داده و از خود مراقبت کنند. برای اینکه افراد بتواند به شکل موثری وظیفه مدیریت خانواده را به عهده بگیرند؛ باید در ابتدا به سلامت روانی و جسمانی خود اهمیت دهند. در برخی موارد والدین به قدری خود را وقف فرزندان و دیگر اعضا می‌کنند؛ که به طور کلی از خود غافل می‌شوند. در این شرایط، افراد در طولانی مدت دچار چالش ها و تعارضات زیادی می‌شوند.

?برقراری نظم

نظم یکی از اصول مهم مدیریت خانواده است. همه اعضا باید در امور خود نظم و انضباط را رعایت کرده و مسئول باشند. معمولا والدین برای آموزش این مورد به فرزندان خود از روش هایی مثل تنبیه غیراصولی استفاده می‌کنند. اما با اینکار، آنها نه تنها این مورد را یاد نگرفته بلکه در آینده قوانین زیادی را زیرپا می‌گذارند. بهتر است در این زمینه از روش های مثبت و سازنده تری استفاده کرده و خود نیز الگوی خوبی برای آنان باشید. در زمینه به دیگر اعضا سخت گیری نکرده و به آنها کمک کنید.

?تعیین مرز و قوانین

زندگی کردن به صورت جمعی و با دیگران، نیاز به تعیین حد و مرز و وضع قوانین دارد. برای مدیریت خانواده نیز، بهتر است اعضا در مورد مسائل مختلف، حد و حدودی قائل شوند. این قوانین هم در مورد روابط بین فردی و هم برای برقراری ارتباط با گروه های دیگر است. برای قانون گذاری در خانواده، باید نظر تمام اعضا در نظر گرفته شده و از طرفی قابل انجام باشد. همچنین تعیین مرز بین اعضای خانواده، به معنای فاصله گرفتن آنان از یکدیگر نیست. بلکه افراد باید حتی درون خانواده نیز حریمی برای خود داشته باشند. دیگران نیز باید به این مورد احترام گذاشته و در روابط خود با احتیاط عمل کنند.

?ارتباط موثر

در یک خانواده سالم، افراد می‌توانند به راحتی با یکدیگر صحبت کرده و مسائل را در میان بگذرانند. مدیریت خانواده باید به شکلی باشد؛ که افراد شنونده خوبی بوده؛ با احترام با یکدیگر صحبت کنند و همچنین شرایطی امن و آرام در خانه حاکم شود. در چنین خانواده ای برای شخصیت و عملکرد شما ارزش قائل می‌شوند و افراد چیزی را به یکدیگر تحمیل نمی‌کنند. برخورداری از مهارت های ارتباطی میان اعضای خانواده، بسیار مهم است.

?انعطاف پذیری

یکی دیگر از مواردی که افراد باید در مدیریت خانواده از برخوردار باشند؛ انعطاف پذیری است. با وجود این ویژگی، اعضا می‌توانند به راحتی انتقادات و پیشنهادات خود را بیان کرده و احساس آزادی کنند. همچنین قوانینی که در یک خانواده وجود دارند؛ مطلق نیستند و گاهی می‌توان آنها را تغییر داد. انجام اینکار به صورت درست به معنای هوشمندی مدیر است.

?برنامه ریزی

اعضای خانواده باید برای مسائل و شرایط مختلف، برنامه ریزی داشته باشند. با اینکه همه چیز را نمی‌توان پیش بینی کرد؛ اما به طور کلی آماده بودن برای وضعیت های متفاوت، ضروری است. مدیریت خانواده با برنامه ریزی بسیار آسان تر خواهد بود. به همین دلیل افراد باید قبل از هر تصمیمی به خوبی در مورد جنبه های مختلف آن فکر کرده، سپس با استفاده از نظرات دیگر اعضا، آن را عمل کند.

?کمک کردن به یکدیگر

برای مدیریت خانواده، هیچ چیز بهتر از کمک کردن به یکدیگر در شرایط مختلف نیست. همانطور که پیش تر هم گفته شد؛ مدیریت به صورت فردی باعث بروز پیامدهای زیادی می‌شود. به همین دلیل هر فردی باید مسئولیتی را به عهده گرفته و به یکدیگر کمک کنند. انجام تمام وظایف به عهده یک نفر نیست و همه اعضا باید در زمینه های مختلف مشارکت داشته باشند.

حتما درباره پارامترهای خانواده موفق بخوانید.

سخن پایانی

به طور کلی برای مدیریت خانواده باید قبل از هر چیز برای اعضای خانواده شفاف سازی کرده و به طور واضح در مورد مسائل مختلف در این زمینه صحبت کنید. همچنین اعضا نیز باید به شناخت کافی نسبت به خود و دیگران برسند؛ تا بتوانند به شکل موثرتری عمل کنند. اینکار یک وظیف جمعی بوده و یک نفر نباید تمام مسئولیت ها را به عهده بگیرد.

هیچ چیز بهتر از برخورداری از یک سیستم حمایت عاطفی نیست؛ که در اکثر موارد خانواده است. به همین دلیل باید به قدر کافی به آن اهمیت داد و برای آن وقت گذاشت. افراد در این زمینه می‌توانند از یک روانشناس نیز کمک گرفته و در این مورد آگاهی بیشتری کسب کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه مدیریت خانواده می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره