تقسیم وظایف در خانواده

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

تقسیم وظایف در خانواده از آن دسته موضوعاتی است که نظرات مختلفی راجع به آن وجود دارد. بسیاری از ما تصور می‌کنیم که وظایف خانه تنها بر عهده زنان هست. تأمین مالی خانواده هم وظیفه‌مرد است. اما امروزه با توجه به اینکه بسیاری از خانم‌ها هم در خارج از خانه کار می‌کنند این دیدگاه در حال از بین رفتن است. واقعیت این است که خانه و خانواده متعلق به همه اعضای آن است. پس تمام اعضا باید در کارهای خانه بهم کمک کنند.

این رویه رابطه بین اعضا را هم بهتر می‌کند و شما به داشتن یک خانواده موفق نزدیک‌تر می‌شوید. به همین خاطر شاید لازم باشد شما هم به این مسائل فکر کنید و برای آن برنامه مشخصی داشته باشید. در ادامه بعضی از نکات مهم راجع به تقسیم وظایف در خانه را با یکدیگر بررسی می‌کنیم.

برای دریافت مشاوره در زمینه تقسیم وظایف در خانواده می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی خانواده با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

بیشتر بخوانید : خانواده سالم

اهمیت تقسیم وظایف در خانواده

هر کدام از اعضای خانواده این حق را دارند که از بودن در کنار سایر اعضا لذت ببرند. وقتی مسئولیت ها به درستی تقسیم نشده باشد؛ قطعا حداقل یک نفر بیشتر تحت فشار قرار می‌گیرد. این موضوع می‌تواند بین اعضای خانواده کدورت ایجاد کرده و موجب سلب آرامش شود. در ادامه توضیحات کامل تری درباره امیت تقسیم وظایفذ در خانواده را آورده‌ایم. برای آشنایی با ویژگی های زندگی مشترک موفق کلیک کنید.

افزایش محبت و همدلی

وقتی تمام اعضای خانواده مسئولیتی برای انجام دادن داشته باشند یعنی همه اعضا در حال کمک کردن به یکدیگر هستند. این کار باعث می‌شود تا احساس محبت و همدلی بین اعضا بیشتر شود. در حقیقت وقتی هرکدام از اعضای خانواده احساس کند باید به دیگران کمک کند این روحیه در او تقویت می‌شود که خود را جای دیگران بگذارد و متوجه زحمات آن‌ها باشد. به‌علاوه اعضای خانواده و به‌خصوص فرزندان با مفهوم کمک کردن به یکدیگر آشنا می‌شوند و این تأثیر بسیاری در رشد آن‌ها خواهد داشت.

برای کسب اطلاع در مورد وظایف زن در زندگی به صورت قانونی و عرف کلیک کنید.

احساس محبت و دوست داشته شدن با تقسیم وظایف در خانواده

اگر همه کارها بر عهده یک نفر باشد دیر یا زود این یک نفر احساس خستگی و ناراحتی می‌کند. گاهی اوقات فشار کارهای خانه به‌خصوص برای خانم‌ها آن‌قدر زیاد می‌شود که دیگر هیچ زمانی برای خودشان نخواهند داشت. این شرایط باعث می‌شود به‌تدریج خانم‌ها درگیر افسردگی و سایر مشکلات روحی شوند.

همین شرایط برای مردی که به‌تنهایی می‌بایست تأمین مخارج یک خانواده را بر عهده داشته باشد هم اتفاق می‌افتد. به همین خاطر بهترین راه این است که همه اعضا تا جایی که می‌توانند با یکدیگر در کارها مشارکت کنند. از این طریق مادر یا پدر خانواده هم احساس می‌کند که برای بقیه اعضا مهم است؛ و این می‌تواند تأثیر بسیاری روی سلامت روان تمام اعضای خانواده داشته باشد.

مسئولیت‌پذیری برای فرزندان

وقتی کارهای خانه بین تمام اعضا تقسیم می‌شود فرزندان شما هم یاد می‌گیرند وظایفی دارند که باید آن‌ها را انجام دهند. آن‌ها دیر یا زود متوجه می‌شوند که اگر وظایف خود را کامل و به‌درستی انجام ندهند برای سایر اعضای خانواده هم مشکل پیش می‌آید. درنتیجه انجام دادن به‌موقع کارها یا احساس مسئولیت کردن راجع به زندگی و خانواده را جدی خواهند گرفت. برای آشنایی با ویژگی های خانواده موفق کلیک کنید.

مهارت‌آموزی

وقتی کارهای خانه بین تمام اعضا تقسیم می‌شود فرصتی برای آن‌ها ایجاد می‌شود که مهارت‌های مختلفی را یاد بگیرند. برای مثال فرض کنید یک روز خرید کردن برای خانه یا آشپزی به فرزندان سپرده شود. آن‌ها از این طریق مهارت‌های جدیدی را یاد می‌گیرند که می‌تواند در زندگی آینده آن‌ها بسیار کمک‌کننده باشد.

پس می‌توان گفت تقسیم وظایف در خانواده موضوعی نیست که فقط به درد اینجا و اکنون بخورد بلکه این کار جنبه‌های تربیتی بسیاری هم دارد که می‌توانید با کمک گرفتن از آن‌ها بسیاری از مسائل را به فرزندتان آموزش دهید.

برای آشنایی با نحوه تقسیم قدرت در خانواده کلیک کنید.

راهکارهایی برای تقسیم وظایف در خانواده

اگر در خانه شما وظایف به درستی تقسیم نشده اند ایرادی ندارد؛ چرا که روش های زیادی برای تقسیم وظایف در خانواده وجود دارد. اما در این مسیر باید صبور باشید و برای یک مدت هم که شده تلاش بیشتری برای جا افتادن مسئولیت ها بکنید. در ادامه 5 راهکار برای تقسیم وظایف در خانواده را شرح داده‌ایم.

برای عضویت در کانال تلگرامی ذهن نو کلیک کنید.

✅ برای تقسیم وظایف در خانواده با یکدیگر صحبت کنید

بهتر است در اولین قدم یک جلسه خانوادگی تشکیل بدهید. راجع به اهمیت تقسیم‌کار و همین‌طور دلایلی که برای آن دارید با همه صحبت کنید و آن‌ها را به‌خوبی برای این کار توجیه کنید. به خاطر داشته باشید که اگر اعضای خانواده برای این برنامه قانع نشوند شما به‌راحتی نمی‌توانید آن را اجرا کنید. سپس هرکس با توجه به زمان‌های خالی و مهارت‌هایی که دارد بخشی از کارهای خانواده را بر عهده بگیرد.

✅ تقسیم وظایف به صورت شفاف و مشخص در خانواده

پس‌ازاینکه صحبت‌هایتان تمام شد و مشخص کردید که هر بخش از کار را چه کسی باید انجام دهد این وظایف را کاملاً شفاف کنید یا حتی این موضوع را روی یک کاغذ بنویسید. برای مثال مشخص کنید که خرید نان برای یک‌بار در هفته و در روز شنبه به عهده پسر خانواده است.

وقتی شما وظایف را به‌درستی مشخص نمی‌کنید احتمال دارد بعضی از اعضا متوجه مسئولیت خود نشوند یا آن را فراموش کنند. اما هرچقدر بتوانید وظایف را با دقت و صراحت بیشتری مشخص کنید احتمال انجام نشدن آن‌ها کمتر می‌شود.

✅ در تقسیم وظایف در خانواده هرگز کارها را به‌جای هم انجام ندهید

گاهی اوقات والدین به دلایل مختلف وظایف یکدیگر یا فرزندانشان را بر عهده می‌گیرند. یادتان باشد این یکی از بزرگ‌ترین آسیب‌هایی است که ازنظر تربیتی می‌توانید به خانواده و به‌خصوص فرزندان وارد کنید. اگر آن‌ها احساس کنند کسی هست که کارها را به‌جایشان انجام می‌دهد دیگر تلاشی برای تغییر شرایط نمی‌کنند.

به همین خاطر بهترین کار این است که به آن‌ها فرصت بدهید کارها را خودشان انجام بدهند. اگر احساس می‌کنید کسی کاری را قبول کرده که در آن مهارت ندارد بهتر است با آرامش به او کمک کنید و مهارت‌های لازم را به او آموزش بدهید. اما هرگز کاری را به‌جای کسی انجام ندهید.

✅ برای تقسیم وظایف در خانواده برنامه‌هایتان را ارزیابی کنید

مدتی که از شروع این برنامه جدید در خانواده گذشت دوباره جلسه‌ای در کنار هم ترتیب بدهید و جریان کارها را بررسی کنید. آیا همه‌چیز آن‌طور که باید پیش رفته است؟ اگر احساس می‌کنید بخش‌هایی از برنامه شما دچار مشکل بوده است می‌توانید برای برطرف کردن آن برنامه‌های جدیدی در نظر بگیرید.

برای آشنایی با حدود وظایف مرد در زندگی کلیک کنید.

✅ در تقسیم وظایف در خانواده به توانایی و ظرفیت یکدیگر توجه کنید

به وقت، اولویت ها، توانایی جسمانی، علایق و… اعضا برای تقسیم وظایف در خانواده باید توجه شود. برای مثال فرزندتان از جارو کشیدن خانه متنفر است اما مشتاقانه حاضر است شستن ظرف ها را به عهده بگیرد. و یا برای درس خواندن نیاز به زمان دارد و شما با توجه به این موضوع باید در دادن مسئولیت ها انعطاف ایجاد بکنید.

✅ از یک مشاور کمک بگیرید

اگر احساس می‌کنید فرزندان یا همسر شما مسئولیت‌پذیر نیستند و همیشه توقع دارند شما همه کارها را انجام بدهید بهتر است از تقسیم وظایف در کارها استفاده کنید. بااین‌حال گاهی اوقات شدت مشکل به‌اندازه‌ای است که شما نمی‌توانید اعضای خانه را برای همکاری کنار هم جمع کنید. در این شرایط بهتر است از یک مشاور کمک بگیرید. مشاورین می‌توانند با برگزاری جلسات خانوادگی و بررسی ویژگی‌های شخصیتی هریک از اعضا بهترین راهکار برای تعامل با آن‌ها را به شما آموزش دهند. برای دریافت مشاوره خانواده کلیک کنید.

سخن آخر

تقسیم وظایف در خانواده معمولا از جانب بزرگان (پدر و مادر) انجام می‌شود. شاغل شدن زنان، دیر ازدواج کردن، بالا رفتن اهمیت تحصیلات، زندگی های شهری، بالا رفتن هزینه ها و… موجب تغییراتی در بافت خانواده و وظایف روزمره آن ها شده است. در دنیای امروزی خانواده ها برای بقا باید مسائل را به نحوی دیگر حل کنند.

تقسیم وظایف در خانواده نیز یکی از این مباحث است که شاید کمتر گذشتگان به آن توجه داشتند. خیلی اوقات در خانواده درمانی ها مراجعین با درک شرایط یکدیگر متوجه سهم خود در کاهش مشکلات شده و خودخواسته مسئولیت هایی را به عهده می‌گیرند. شما نیز اگر در خانه چالش هایی حل نشدنی دارید می‌توانید با کمک متخصصان خانواده از پس آن‌ها بر بیایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تقسیم وظایف در خانواده می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی خانواده با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سؤالات متداول

آیا انجام کارهای خانه وظیفه زن است؟

واقعیت این است که خانه و خانواده متعلق به تمام اعضا است و همه باید برای پیشرفت خانواده خود تلاش کنند.

تقسیم وظایف در خانواده چه مزایایی دارد؟

این کار باعث تقویت روحیه کار تیمی، احساس همدلی و همراهی و همین‌طور مسئولیت‌پذیری و مهارت‌آموزی اعضا می‌شود.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره