زن ذلیلی

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

زن ذلیلی در چه مردانی دیده می‌شود؟ امروزه و در جهان مدرن نقش زنان و مردان در خانواده مرز مشخصی ندارد. در بسیاری از خانواده‌ها زنان بخشی از وظایف مردان را انجام می‌دهند و متقابلا مردان بخشی از وظایف زنان را. این مساله به مرور سبب می‌شود که جامعه به مردانی که وظایف زنان را انجام می‌دهند برچسب زن ذلیل بزند. زن ذلیل بودن برای مردان صفت مثبتی نیست. زمانی که این دسته از مردان از طرف مردان دیگر این گونه خطاب می‌شوند، احساس شرم و سرافکندگی می‌کنند و به مرور عزت نفس‌شان کاهش می‌یابد. در این مقاله سعی داریم ابعاد بیشتری از این مساله را تببین کنیم و به اثرات روانی این پدیده بپردازیم. در صورتی که با چنین مساله ای روبه رو هستید می‌توانید مشاوره خانواده دریافت نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه زن ذلیلی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

زن ذلیلی چیست؟

معنای این لغت از دو جهت قابلیت بررسی دارد. از نظر لغوی زن ذلیلی به کلمه ذلت بازمی‌گردد که متضاد عزت و سرافرازی است. ذلت به معنای خوار شدن و در واقع نادیده گرفتن توانایی‌ها، شان ومنزلت است. اما از حیث اصطلاحی زن ذلیل به مردی گفته می‌شود که کاملا تابع همسرش باشد. در واقع مرد زن ذلیل هیچ اراده‌ای از خود نشان نمی‌دهد حتی اگر مخالف کارها و یا گفته‌های همسرش باشد. در خانواده‌ای که چنین مردی در آن حضور دارد مدیریت تمامی مسائل خانه و ایجاد قوانین کاملا به عهده زن است. این مساله در درازمدت می‌تواند اثرات نامطلوبی در تربیت فرزندان و رابطه زناشویی زوجین بگذارد. پیشنهاد می‌شود مقاله خانواده سالم را بخوانید.

نشانه های زن ذلیلی مردان

نشانه های زن ذلیلی

آشنایی با نشانه های زن ذلیلی باعث می‌شود تا آن را با احترام به همسر اشتباه نگیریم. در واقع بسیاری از افراد در حال انجام رفتاری درست در مقابل زنان هستند؛ اما به دلیل باورهای اشتباه در این مورد به آنها زن ذلیل گفته می‌شود. برخی از نشانه های مردان زن ذلیل شامل موارد زیر است.

همسرشان حتی برای امور شخصی نیز تصمیم می‌گیرد

بله گفتن و سربه زیری مداوم

تحقیر و توهین شدن

خودسانسوری

اختیاری بر اموال و درآمد خود ندارند

دروغگویی مداوم

خوشحالی از نبود همسرشان

داشتن احساس افسردگی

عوامل موثر بر زن ذلیلی

عوامل مختلفی در مورد ایجاد زن ذلیل در بین افراد موثر هستند. در واقع این موارد یا ایجاد کننده این ویژگی و یا تشدید کننده آن هستند. این موارد شامل مادر و تربیت فرد در کودکی، کنترلگری همسر، ترتیب تولد، مشکلات اقتصادی، ضعف های شخصیتی و وجودی، اعتیاد، خیانت، راضی نبودن زن از زندگی و… است.

توهم زن ذلیلی

همانطور که پیش تر هم به آن اشاره شد؛ در مواردی افراد تنها توهم زن ذلیلی را دارند، اما در واقعیت اینطور نبوده این رفتارها احترام به زن و همسر محسوب می‌شود. از این رو گاهی نباید به واکنش های دیگران در این مورد اهمیت داد. با اینکه این واکنش ها منجر به بروز مشکلات مختلفی در زندگی می‌شوند؛ اما در واقعیت نشان دهنده تربیت درست مردان و شخصیت درست آنان است.

چرا زن ذلیلی در مردان به وجود می‌آید؟

پاسخ این سوال به یک عامل خلاصه نمی‌شود. بلکه مجموعه‌ای از علائم می‌توانند زن ذلیلی را ایجاد کنند که عبارت‌اند از :

📌جابه جایی نقش ها

مرد در خانواده نقش مدیر اقتصادی و زن نقش مدیر فضای خانه ایفا می‌کنند. البته این تعیین نقش‌ها به معنای نفی و یا کمرنگ کردن مشورت و دموکراسی در فضای خانه نیست و زن و شوهر در تمامی امور خانواده نیازمند مشورت با یکدیگر هستند. وقتی در خانواده‌ای منبع قدرت فقط مادر باشد و پدر هیچ نقش و اظهار نظری در مورد مدیریت خانه نداشته باشد در واقع در آن خانواده نقش‌ها جابه جا می‌شوند و مرد در چنین خانواده‌ای زن ذلیل خطاب می‌شود. برای آشنایی با اصول و اهمیت خانواده کلیک کنید.

📌کمبود عزت نفس در مردان

بعضی از مردان به دلیل تجربه تروما در کودکی و یا ضعف شخصیتی عزت نفس و اعتماد به نفس پایینی دارند. همین عامل باعث می‌شود که در ایفای نقش‌های مردانه در محیط خانه دچار مشکل شوند؛ زن ذلیلی به وجود آمده و زنان نقش‌های آن‌ها را به عهده گیرند. این دسته مردان نیازمند بازسازی مجدد خودپنداره و افزایش عزت نفس هستند تا به مرور احساس شرم و بی کفایتی را از خود دور کنند و از قبول کردن مسئولیت‌ها نهراسند. برای دستیابی به این هدف از مشاوران و روانشناسان نیز می‌توان کمک گرفت.

📌بیکاری مردان و اشتغال زنان

در خانواده‌هایی که مرد در آن‌ها بیکار است و شغل زن منبع درآمد خانواده محسوب می‌شود احتمال وقوع پدیده زن ذلیلی بیشتر است. زمانی که به جای مرد، زن تمام بار مسئولیت مالی را به دوش بکشد     خودکارآمدی و عزت نفس مرد بسیار کاهش می‌یابد و زن ناخودآگاه تبدیل به منبع قدرت می‌شود. مرد در این خانواده به این باور می‌رسد که در ایجاد درآمد برای خانواده خود ناتوان است. قدرتی ندارد و فرزندانش او را به چشم یک پدر بی‌کفایت می‌بینند. این اندیشه‌ها به مرور باعث بروز افسردگی در مردان نیز می‌شود.

معایب زن ذلیلی

زن دلیل یا به طور کامل مطیع زن بودن در خانواده نیز معایبی هم دارد. مردان از این بابت بسیار در جامعه دچار مشکل شده و بعد از مدتی حتی مشکلات فردی را نیز تجربه می‌کنند. در این قسمت به بررسی برخی از آنها می‌پردازیم.

🔽تضعیف روابط زناشویی

زمانی که نقش‌های زنان و مردان در خانه جابه جا شوند و زن منبع قدرت خانواده شود به مرور رابطه زوجین دچار مشکل می‌شود. مردی که باور دارد در محیط خانه هیچ اراده و اختیاری ندارد به مرور در مورد صفات مردانه خود شک می‌کند. این شک و تردید و یا زن ذلیلی ممکن است در رابطه عاطفی و جنسی وی با همسرش نیز ابراز شود. مرد در این حالت احساس می‌کند که نمی‌تواند برای همسرش کافی باشد. همین مساله او را به سرخودگی و ملال سوق می‌دهد و در دراز مدت روابط زناشویی را سرد می‌‍کند.

🔽مختل شدن تربیت سالم فرزندان

زمانی که فرزندان خانواده شاهد عدم تاثیرگذاری سخن پدر و زن ذلیلی در محیط خانه باشند. تصویری که از پدر بودن در ذهن خود شکل می‌دهند تبدیل به پدری فاقد اراده و بی‌کفایت می‌شود که از عهده هیچ کاری بر نمی‌آید. این تصویر منفی باعث می‌شود پسران خانواده دوران نوجوانی خود را با بحران جدی هویت پشت سر گذارند و یا در آینده به دنبال کردن چنین الگویی از مردانگی ادامه دهند که الگویی به دور از سلامت روانی می‌باشد.

🔽کاهش صمیمیت بین اعضای خانواده

فضای حاکم بر خانواده‌ای که پدر در اداره آن نقشی ندارد را در نظر بگیرید. چنین فضایی به دور از صمیمیت ناشی از مشورت و گفتگو می‌باشد. در حالی که صمیمیت یکی از مهم‌ترین مولفه‌های استحکام خانواده و روابط زناشویی است و نباید از آن غافل شد. در واقع زن ذلیل منجر به دور شدن افراد از یکدیگر شده و صمیمیت اعضای خانواده را از بین می‌بیرد.

🔽نگاه جامعه به مقوله زن ذلیلی

زن ذلیلی در نگاه عرفی و به ویژه در بین مردان دارای قضاوت منفی است. بعضا دیده می‌شود جامعه به مردانی که با همسر خود در امور مختلف مشورت و گفتگو می‌کنند نیز برچسب زن ذلیل می زند. این در حالی که مشورت و نظرخواهی مرد با همسرش و رسیدن به تصمیم گیری مشترک نه تنها باعث صمیمیت زوجین شده بلکه نشان دهنده پختگی و تکامل شخصیت مرد می‌باشد. در نتیجه برداشت جامعه از زن ذلیلی تا حدودی با معنای اصلی این واژه تفاوت دارد.

مقابله با زن ذلیلی

مقابله با زن ذلیلی

اگر مردان خود به زن ذلیلی پی برده و از این بابت دچار ناراحتی هستند؛ راه های مختلفی برای غلبه بر این حالت وجود دارد.

🔷تغییر رفتار و تقویت ویژگی های شخصیتی

در ابتدا افراد باید بتوانند تا حدی رفتارها و ویژگی های شخصیتی خود را تغییر دهند. این موضوع هم برای مردان و هم زنان کار دشواری است. اما غلبه بر زن ذلیل از خود افراد آغاز می‌شود. مردان باید مهارت نه گفتن را در خود تقویت کرده و همچنین اعتماد به نفس شان را بالا ببرند. از طرفی زنان نیز از کنترلگری و قدرت طلبی خود بکاهند.

🔷سکوت نکردن

مردان برای مقابله با زن ذلیلی باید قادر به حرف زدن و گاها اعتراض کردن باشند. در واقع در بیشتر موارد این سکوت کردن است که منجر اختیارات بیشتر دیگری در یک رابطه می‌گردد. اما اگر افراد سکوت خود را شکسته و نظرات خود را بیان کنند؛ اوضاع تغییر خواهد کرد.

🔷پرهیز از جنگ قدرت

خلاص شدن از زن ذلیلی به معنی جنگیدن با طرف مقابل بر سر قدرت نیست. در یک رابطه عاطفی و حتی زندگی مشترک هر دو نفر باید اراده و اختیار داشته و با یکدیگر در مورد مسائل مختلف تصمیم گیری کنند.

چه رفتارهایی زن ذلیلی محسوب نمی‌شوند؟

برخی از رفتارهایی که زن ذلیلی محسوب نشده و کاملا درست هستند؛ شامل موارد زیر می‌شوند.

احترام به زنان در شرایط مختلف

رفاقت کردن

همکاری و تقسیم امور در منزل

حمایت و پشتیبانی از همسر

ابراز محبت به شکل های مختلف

رسیمت دادن به توانایی های همسر و باور داشتن به او

رعایت حقوق زن

مردسالاری بهتر است یا زن سالاری؟

جواب قطعی برای این سوال وجود ندارد. اگر چه که هر دوی آنها اگر به طور مطلق در جامعه باشند؛ منجر به بروز مشکلات زیادی می‌گردند. از این رو نمی‌توان هیچ یک از آنها خوب دانست. از طرفی در کمتر جامعه ای شاهد زن سالاری هستیم. در بیشتر کشورهای دنیا مردسالاری حاکم بوده و با اینکه زنان نقش های زیادی در آن جامعه دارند اما بازهم قدرت مردان غالب است. زن ذلیلی نیز موضوعی است که بیشتر در قالب خانواده بروز می‌کند و نه جوامع بزرگتر. جامعه ای پیشرفته و رو به جلو محسوب می‌شود که در آن زنان و مردان از حقوق یکسان و برابری به طور نسبی برخوردار باشند.

سخن آخر

در بسیاری از خانواده‌ها نقش مرد و زن مرز مشخصی ندارد. گاهی مادر خانواده علاوه بر نقش زن نقش مرد را نیز ایفا می‌کند و وظایف مرد را انجام می‌دهد. در فرهنگ عرف به چنین مردانی زن ذلیل می‌گویند. همانطور که در این مقاله بررسی کردیم زن ذلیلی اثرات نامطلوبی بر کانون خانواده و فرزندان دارد. همچنین روانشناسان و مشاوران خانواده می‌توانند کمک شایانی را در اختیار خانواده‌هایی که با این پدیده روبه‌رو هستند گذارند. برای آشنایی بیشتر با نحوه وضع قوانین در خانه کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه زن ذلیلی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

یک دیدگاه

  1. بدترین کشور در مورد حقوق مردها ایران است مردها کار کنند سکته کنند و بمیرند اما دخترها مهریه بگیرند مرد ایرانی ناچار است مهاجرت کند به خارج از کشور43سال حکومت کمونبست*****ی زنها را پررو کرده است تا ***ای کثیف اشغالگر ایران شهوت پرستی کنند و صیغه بخوانند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره