چند تربیتی شدن کودک | 6 روش جلوگیری از چند تربیتی شدن کودک

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

چند تربیتی شدن کودک یکی از سبک های مضر برای رشد کودک است. تربیت کودک یک فرآیند طولانی و پیچیده است و نمی‌توان آن را به یک مدت زمان مشخص محدود کرد. فرزندان والدین شاغل یا مطلقه بیش از هر گروه دیگری در معرض خطر چند تربیتی شدن وجود دارند. وقتی کودک تجربه زندگی با مادربزرگ مادری، پرستار، مادربزرگ پدری یا هر فرد دیگری را پیدا می‌کند، به احتمال خیلی زیاد چند تربیتی می شود. این سبک تربیتی فاجعه ای به بار می‌آورد و باعث بروز مشکلات بسیار زیاد در آینده خواهد شد. این افراد از هر کسی یک چیزی را آموزش دیده اند و تربیت مناسب و مقتدرانه نداشته اند. اگر در این خصوص دچار چالشی شده اید حتما برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه چند تربیتی شدن کودک می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی خانواده با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

چند تربیتی شدن کودک چیست؟

چند تربیتی شدن کودک چیست؟

شیوه های فرزند پروری آینده هر فرزندی را تامین می‌کند. فرزند پروری مهم ترین عامل رشد کودک است و او را برای برقراری ارتباط و رشد روانی آماده می‌کند. اما به واسطه فرهنگ ها، نژاد و عرف سبک های فرزند پروری متفاوت از یکدیگر است. اما با وجود تمام این تفاوت ها، هر خانواده ای باید آموزش ها و آگاهی های لازم در زمینه تربیت فرزند را بداند. تا بتواند فرزند خوبی در ابتدا برای خود و در نهایت برای جامعه تربیت کند.

یکی از این شیوه های فرزند پروری، چند تربیتی شدن کودک است. برخی از کودکان به دلیل شغل و یا مسائل دیگر والدین؛ تربیت پایدار و ثابتی ندارند. گاه در خانه خود، گاه خانه مادر بزرگ و گاهی زیر دست اقوام و فامیل تربیت می‌شود. و به دلیل اینکه هیچ شباهتی بین تربیت این افراد وجود ندارد؛ کودک گیج می‌شود و نمی‌داند که حرف چه کسی را باید عملی کند. در این مقاله تمامی جوانب چند تربیتی شدن کودک را توضیح داده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

پیامد های چند تربیتی شدن کودک

افرادی که با روش های ناپایدار و ناهماهنگ تربیت شده اند؛ پیامد های بسیار زیادی را در آینده تجربه خواهند کرد. این افراد هرگز به قوانین پایبند نیستند و دچار سردرگمی می‌شود. در این بخش مقاله شما را با پیامدهای چند تربیتی شدن کودک آشنا کرده ایم.

➰ بروز استرس

➰ دوگانگی

➰ اضطراب

➰ بروز اختلالات روانی و رفتاری

➰ افسردگی

➰ تعارض

➰ آشفتگی

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تربیت کودک کلیک کنید.

برای جلوگیری از چند تربیتی شدن کودک چه باید کرد؟

برای جلوگیری از چند تربیتی شدن کودک چه باید کرد؟

همانطور که گفته شد، چند تربیتی شدن کودک پیامد های بسیار زیادی به همراه دارد. کودکان با این شیوه تربیتی دچار بی ثباتی می‌شوند. به همین جهت پایبندی به هر چیزی برای آنها بی معنی خواهد شد. حال سوال برای والدین پیش می‌آید که برای جلوگیری از این نحوه تربیتی چه کارهایی باید انجام دهید. در این بخش مقاله راجع به روش های جلوگیری از چند تربیتی شدن کودک صحبت کرده ایم.

برای آشنایی با روش های تربیت فرزند طلاق کلیک کنید.

✨ در تربیت فرزند ثبات داشته باشید

برای جلوگیری از چند تربیتی شدن کودک، باید ثبات داشته باشید. بی ثباتی و تغییر رفتار برای کودک دچار سردرگمی و گیجی او می‌شود. اولین و مهم ترین موضوع تربیتی، ثبات است. برای اینکه روش های تربیتی مناسبی داشته باشید؛ پدر و مادر باید با یکدیگر سبک یکسانی را انتخاب کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه سبک فرزندپروری کلیک کنید.

✨ از قدرت نمایی پرهیز کنید

چند تربیتی شدن کودک را با پرهیز از قدرت نمایی می‌توان کنترل کرد. والدین نباید قدرت خود را به رخ فرزندشان بکشند و آنها را به بازی قدرت وارد کنند. برای تعادل باید زود تسلیم نشوید و آنقدر هم بر موضع خود پافشاری نکنید.

✨برای رفتار های مثبت او پاداش در نظر بگیرید

برای جلوگیری از چند تربیتی شدن کودک؛ به رفتارهای مثبت او پاداش بدهید. هر رفتار خوبی که از کودک مشاهده کردید مورد تشویق قرار دهید تا رفتار های خوب به عادت تبدیل شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه قهر تربیتی کلیک کنید.

✨ رفتارهای کودک را ریشه یابی کنید

یکی از کارهایی که باید برای جلوگیری از چند تربیتی شدن کودک انجام دهید، ریشه یابی رفتار است. تمام کارهای کودک را زیر نظر بگیرید و علت هر رفتار کودک را ریشه یابی کنید. مثلا اگر کودک رفتار اشتباهی انجام دهد؛ باید علت رفتار او را بررسی کنیم.

حتما درباره اشتباهات تربیتی والدین هم بخوانید.

✨ خونسرد باشید

خونسردی به کاهش چند تربیتی شدن کودک کمک می‌کند. شما به عنوان والد باید در تربیت فرزند آرامش خود را حفظ کنید و خونسرد عمل کنید. زمانی که با عصبانیت فرزندتان را تربیت می‌کنید؛ کودک می‌آموزد که برای کسب خواسته ها شما را تحریک کند و موفق شود. بنابراین تحت هر شرایطی باید عملکرد خونسردانه داشته باشید.

✨ از روانشناس کمک بگیرید

تربیت کودک مهم ترین مسئولیت والدین است. حتما باید آن را جدی بگیرند تا در آینده عواقب تربیت اشتباه گریبان گیر خودشان نشود. برای اینکه تربیت بهتری برای رشد فرزند داشته باشید؛ از روانشناس و مشاورین متخصص در حوزه کودک راهنمایی بگیرید. روانشناس به شما کمک می‌کند که ریشه رفتار های بد فرزند را به بهترین شکل بررسی کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه روانشناسی کودکان کلیک کنید.

کلام آخر

چند تربیتی شدن کودک را در این مقاله توضیح داده ایم. این نوع سبک فرزند پروری در زمینه های متفاوتی قرار دارد. برخی از والدین جداگانه فرزند را تربیت می‌کنند؛ برخی توسط پدر بزرگ و مادر بزرگ این سبک را پیش می‌گیرند و عده ای نیز به شیوه ترکیبی رشد می‌کنند. تمامی این سبک ها عدم تعادل در رشد را به همراه دارد که در نهایت موجب بروز آسیب های شدید به کودک می‌شود. در واقع آینده او را تحت تاثیر قرار می‌دهد. برای جلوگیری از تربیت اشتباه، حتما از روانشناس راهنمایی بگیرید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه چند تربیتی شدن کودک می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره