ای ام دی آر (EMDR) | آموزش تکنیک ای ام دی ار در 8 فاز

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

ای ام دی آر (EMDR) یا حساسیت زدایی از طریق حرکات چشم و پردازش مجدد؛ یکی از شیوه های درمانی است که توسط فرانسیس شاپیرو در اواخر دهه هشتاد ابداع شد. این روش درمانی برای کاهش استرس ناشی از آسیب های روانی پدید آمد. حتی برای اختلال استرس پس از سانحه نیز قابل استفاده است. از دیگر اختلالاتی که با این روش درمانی بهبود می‌یابند؛ عبارتند از: اضطراب، کابوس های شبانه، بی خوابی مزمن، تجربه های آسیب زا، خاطرات ناخوشایند، تجاوز، سوگواری، حوادث معذب کننده و مشکلات هیجانی دیگر.

اغلب از روش درمانی ای ام دی آر برای اتفاقاتی که در گذشته رخ داده و هنوز افراد با این خاطرات کنار نیامده اند؛ استفاده می‌شود. به طور کل روان درمانگر با بررسی ریشه‌ای مشکل، شیوه درمانی مناسب را استفاده می‌کند. برای شروع درمان با این روش روی مشاوره فردی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ای ام دی آر می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

ای ام دی آر چیست؟

ای ام دی آر چیست؟

روانشناس آمریکایی، فرانسین شپیرو در دهه 80 در حین مطالعات خود به روش درمانی ای ام دی آر دست یافت. زمانی که خود دچار استرس بود، چشم هایش ناحودآگاه به سرعت حرکت می‌کرد. به همین جهت به این موضوع پی برد اگر بتواند حین اضطراب کنترل چشمانش را دست بگیرد؛ از اضطراب او کاسته می‌شود. که بر اساس همین دیدگاه، رویکرد حساسیت زدایی از طریق حرکات سریع چشم را ابداع کرد.

از این روش درمانی برای کاهش استرس، اختلال استرس پس از سانحه، سوگواری و … استفاده می‌کنند. در این مقاله جهات مختلف ای ام دی آر را بررسی کرده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

فرآیند ای ام دی آر

شیوه کار با روش درمانی ای ام دی آر ساده است. اما درمانگر باید از تجربه زیادی برخوردار باشد. در این روش درمانی از مراجعه کننده درخواست می‌شود که تجارب آسیب زای خود را به یاد آورد. از مراجعه خواسته می‌شود تا حین یادآوری چشمان خود را حرکت دهد. این درمان به فرد کمک می‌کند تا آسیب های روانی و جسمانی خود را بهبود یابد. بر اساس آمار ها 100 درصد قربانیان تروما و 77 درصد از افراد با ترومای پیچیده با این روش درمانی بهبود یافته‌اند. علاوه بر موضوع تروما، این روش برای سربازان نیز ابزار مفیدی است.

روش‌هایی مثل ای ام دی آر بر خلاف داروها هیچ عارضه ای ندارند. اما برای رسیدن نتیجه تمرینات باید مداومت داشته باشد و برای مدت حداقل سه ماه انجام شود.

زمانی که نام روش درمانی ای ام دی آر به گوش شما می‌خورد؛ احتمالا اصطلاح تحریک دو جانبه را نیز می‌شنوید. منظور از دو جانبه بودن این است که درمانگر به مراجعه کمک می‌کند تا هر دو بخش مغز خود را تحریک کند. در این روش درمانگر به کمک یک شی یا انگشت که به سمت چپ و راست حرکت می‌دهد؛ از مراجعه می‌خواهد که این شی یا انگشت را دنبال کند. برخی درمانگران از منابع نور یا ضربه به بدن برای تحریک استفاده می‌کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه رواندرمانی کلیک کنید.

فاز های درمان ای ام دی آر

فاز های درمان ای ام دی آر

درمان ای ام دی آر 8 فاز دارد. که درمانجو باید برای بهبودی این 8 مرحله را یکی پس از دیگری سپری کند. درمانگر قبل از شروع درمان باید از تجارب آسیب زای مراجعه کننده اطلاعات زیادی کسب کند. سپس 8 فاز را آغاز کند. در این بخش مقاله به فاز های ای ام دی آر اشاره کرده ایم.

برای آشنایی با سایر روش های درمان فوبیا کلیک کنید.

🔺 فاز 1: کسب تاریخچه مراجع و برنامه ریزی درمان

اولین فاز برای درمان ای ام دی آر، کسب تاریخچه و برنامه ریزی برای درمان است. فاز 1 حدود یک تا دو جلسه زمان می‌برد. در این جلسات درمانجو باید ذکر کند که چه اتفاقی باعث تروما شده است و چه موقعیت هایی باعث ناراحتی او می‌شود. همچنین به مراجعه کننده آموزش داده می‌شود که چه مهارت هایی را بیاموزد تا حس بهتری را تجربه کند. و درمانگر با جمع آوری اطلاعات به شناسایی مشکل می‌پردازد.

🔺 فاز 2: آماده سازی | ای ام دی آر

در فاز 2 درمان ای ام دی آر، جلسات بین یک تا چهار جلسه زمان می‌برد. این مرحله برای افرادی که ترومای پیچیده ای دارند؛ فرآیند پیچیده تری پیش رو دارد. درمانگر در این فاز درمانجو را برای تحریک دو طرفه آماده می‌کند. به شیوه ای که مجبور به بیان جزئیات دوباره اتفاقات ناگوار نباشد.

🔺 فاز 3: ارزیابی

مرحله فاز 3 در درمان ای ام دی آر، مختص انتخاب تصویر ذهنی خاص برای هدف توسط مراجع است. از درمانجو درخواست می‌شود تا جمله یا مفهوم منفی در رابطه با آسیب را انتخاب کند. مثلا: “تقصیر من بود” یا “من آدم بدی هستم”. سپس مراجع جمله مثبتی را برای جایگزینی انتخاب می‌کند. مثلا: ” من بهترین کار را انجام می‌دهم”.

🔺 فاز 4: حساسیت زدایی

در فاز 4 درمان ای ام دی آر، درمانجو روی احساسات ناراحت کننده خود متمرکز می‌شود. و درمانگر SUD را اندازه گیری می‌کند. درمانگر با کمک حرکات چشم یا تکنیک ضربه زدن به مراجعه کمک می‌کند. در این فاز مراجعه کننده خاطرات آزاردهنده را در ذهن خود دارد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه استرس پس از سانحه کلیک کنید.

🔺 فاز 5: نصب و راه اندازی| ای ام دی آر

مرحله 5 درمان ای ام دی آر، نصب و راه اندازی است. حین نصب، تقویت باور مثبت با حذف احساسات منفی و جایگزینی باور مثبت صورت می‌گیرد. هدف این مرحله کمک به مراجع برای رسیدن به سطحی از حقایق است.

🔺 فاز 6: اسکن بدن

اسکن بدن از دیگر فاز های درمان ای ام دی آر است. بعد از اینکه درمانگر به درمانجو کمک کرد تا طرز فکر مثبت در رابطه با موقعیت را درک کند، نوبت تمرکز بر رویداد های آسیب زای بدن است.

🔺 فاز 7: بستن

بستن فاز 7 درمان ای ام دی آر است. در این فاز مراجعه به حالت پایه بر می‌گردد. درمانگر با کمک تحریک دو طرفه جلسه را پایان می‌دهد. و به درمانجو کمک می‌کند تا به حالت ایستایی بازگردد.

🔺 فاز 8: ارزیابی مجدد | ای ام دی آر

در مرحله ارزیابی مجدد از درمان ای‌ ام دی آر، از مراجع خواسته می‌شود تا بعد از استفاده از تحریک دو طرفه؛ میزان آسیب زا بودن حافظه را دوباره بررسی می‌کنند. و به درمانجو گفته می‌شود که چقدر افکارشان تغییر کرده‌ است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اختلال استرس پس از سانحه در کودکان کلیک کنید.

کلام آخر

این موضوع مهم است که در درمان ای ام دی آر برای درمانگر به طور کامل رویداد آسیب زای خود را ذکر کنید. تا نوع و نحوه درمان مشخص شود. در این روش درمانی، روانشناس از 8 فاز کمک می‌گیرد تا ترومای شما را درمان کند. برای درمان حتما توسط روانشناس مورد ارزیابی قرار بگیرید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ای ام دی آر می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی کودک ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره