مکانیسم تحریف | 3 اختلال مرتبط با مکانیسم تحریف افراطی

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

مکانیسم تحریف یکی از ساز و کارهای دفاعی است. که در این مکانیسم افراد تلاش می‌کنند تا خودشان را از اضطراب، تنش و خواسته های ناخوشایند دور کنند. در مکانیسم تحریف فرد به چیزهایی باور دارد که در واقعیت معنا ندارد. در واقع این واقعیت ها در ذهن فرد تشکیل شده است و فقط برای رفع نیازهای روانی او خلق شده است. به طور کلی تحریف به منظور باور به چیزهای غیر واقعی است. در این مکانیسم فرد اتفاقاتی که در پیرامونش رخ می‌دهد را با توجه به نیازهای خود تغییر می‌دهد و سپس به درک آن می‌پردازد. در واقع فرد واقعیت های بیرونی خود را به طوری تغییر می‌دهد که به شیوه ای حقیقت خیالی را ایجاد می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مکانیسم تحریف از روانشناس و مشاورین متخصص کمک بگیرید. جهت دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

مکانیسم تحریف چیست؟

مکانیسم تحریف چیست؟

یکی از مکانیسم های دفاعی، تحریف است. این مکانیسم به افراد کمک می‌کند تا با تغییر موضوعات به چیزهای بی معنا و غیر واقعی، خود را از شر تنش و اضطراب رها کند. ذهن این افراد برای رفع نیازهای روانی خود به درک چیزهایی می‌رسد که وجود خارجی و واقعی ندارد. این افراد موقعیت های پیرامون خود را مناسب با نیازها و خواسته های خود درک می‌کنند. در نهایت د ذهن خود واقعیت های پیرامون را تغییر داده و حقیقت خیالی برای خود به وجود می‌آورند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ارون بک کلیک کنید.

استفاده از مکانیسم تحریف در بسیاری از موقعیت ها رخ می‌دهد؛ فروید و روان کاوان پسا فرویدی انواع مختلفی از مکانیسم های دفاعی را مطرح کرده اند که تحریف یکی از آنها می‌باشد. در این مقاله راجع به استفاده مفرط، مکانیسم تحریف با اختلالات روانی و روان درمانی توضیح داده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر راجع به مکانیسم تحریف تا ادامه همراه ما باشید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

استفاده افراطی از مکانیسم دفاعی تحریف

بر اساس نظریه فروید، استفاده از مکانیسم تحریف امری طبیعی است. اما اگر به صورت افراطی و مکرر از این مکانیسم دفاعی استفاده شود، زمینه ساز بروز اختلالات روان شناختی و روان رنجوری می‌شود. استفاده از مکانیسم دفاعی تحریف باعث می‌شود که فرد با واقعیت های زندگی به خوبی کنار نیاید و به شیوه ای غیر بالغانه و ناپخته رفتار کند و یا تصمیم بگیرد. بنابراین استفاده افراطی از این مکانیسم دفاعی اصلا توصیه نمی‌شود. و فرد را به مرور زمان از زندگی واقعی دور می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه زیگموند فروید کلیک کنید.

مکانیسم تحریف و اختلالات روانی

مکانیسم تحریف و اختلالات روانی

استفاده از مکانیسم تحریف نشان از اختلالات افسردگی و اضطرابی است. اما اگر فرد به شیوه افراطی از این مکانیسم دفاعی استفاده کند؛ به اختلالاتی مانند پرخوری عصبی، بی اشتهایی عصبی و اختلالات بد ریخت انگاری بدن تا حد بسیار زیادی مبتلا می‌شود. افرادی که به چنین اختلالاتی دچار می‌شوند، از ظاهر بیرونی خود برداشت تحریف شده ای دارند. و همین امر باعث نارضایتی از اندام و چهره می‌شود. چنین افرادی با موضوعات چاقی، لاغری، زشتی، زیبایی و … مشغولیت های زیادی دارند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مکانیسم های دفاعی کلیک کنید.

مکانیسم تحریف با روان درمانی

بر اساس نظریه درمانگران، مکانیسم تحریف به شیوه ناخودآگاه و خودکار در بدن رخ می‌دهد. در واقع ذهنی که بیمار باشد توانایی شناسایی تحریفات را ندارد که بتواند آنها را اصلاح کند. به همین دلیل فرد به بیماری ها و اختلالات متفاوتی را از خود بروز می‌دهد. برای رهایی از چنین مکانیسم هایی باید از روانشناس و مشاورین متخصص در این حوزه راهنمایی بگیرید. این افراد باید تحت درمان روان درمانگر باشند تا به زندگی سالم خود برگردند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه روان درمانی کلیک کنید.

تفاوت مکانیسم دفاعی تحریف با تحریف های شناختی

به طور کلی دو مفهوم مکانیسم تحریف و تحریف های شناختی با یکدیگر برابر هستند. باید این دو را با یکدیگر یکسان بدانیم و بیان کنیم که معادل هم هستند. زیرا در مکانیسم تحریف و تحریف های شناختی فرد به چیزهای غیر واقعی باور دارد و تمام ادراک آن موضوعات غیر واقعی و بی معنا است. به همین جهت این دو مفهوم را با یکدیگر برابر می‌دانیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه روانکاوی کلیک کنید.

درمان تحریف های ذهنی

برای درمان تحریف های ذهنی همیشه این سوال مطرح است، که آیا روان درمانی قابل درمان چنین تحریف هایی است؟ در پاسخ به این سوال باید جواب بله بدهیم. روانشناسان و متخصصین در این حوزه کمک می‌کنند تا افراد مبتلا تحریف های ذهنی خود را شناسایی کنند و با انجام تمرین های مناسب به باورهای صحیح و سالم برسند. بنابراین تحریف های ذهنی قابل درمان به کمک روان درمانگر هستند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ال اس دی کلیک کنید.

کلام آخر

مکانیسم تحریف در دسته مکانیسم های دفاعی قرار دارد. تحریف به منظور تغییر موضوعات مختلف به موضوعات غیر واقعی و بی معنا است. که فرد به شیوه ای خود را گمراه می‌کند تا خواسته ها و امیال خود را به شیوه دیگری درک کند. اگر تحریف های ذهنی به صورت افراطی انجام شود؛ فرد به اختلالات روان رنجوری مبتلا می‌شود. برای رهایی از ابتلا به چنین اختلالاتی حتما از روانشناس کمک بگیرید. در صورتی که به شیوه بیمارگون این رفتار ادامه پیدا کند؛ فرد هرگز تصمیمات درستی برای زندگی نخواهد گرفت. بنابراین کمک از روانشناس الزامیست. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه مکانیسم تحریف می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360  و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

 

سوالات متدال

آیا مکانیسم تحریف با روان درمانی امکان پذیر است؟

بله، اگر مکانیسم تحریف درمان نشود و به شیوه افراطی وجود داشته باشد، زندگی فرد را مختل می‌کند. با کمک روانشناس و مشاورین متخصص درمان امکان پذیر است.

تفاوت مکانیسم تحریف و تحریف های ذهنی چیست؟

دو مفهوم تحریف های ذهنی و مکانیسم تحریف به صورت یکسان هستند. و هر دو به منظور درک موقعیت های غیر واقعی می‌باشد.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره