تاثیر شبکه های مجازی بر روابط زناشویی

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

تاثیر شبکه های مجازی بر روابط زناشویی را نمی‌توان نادیده گرفت. امروزه استفاده از شبکه های اجتماعی بسیار فراگیر شده است و همه افراد جامعه از آن برای برطرف کردن نیازهای خود استفاده می‌کنند. شبکه های اجتماعی نیز مثل هر موضوع دیگری، دارای مزایا و معایبی است؛ بستگی به نحوه استفاده از آن دارد. استفاده از فضای مجازی و ارتباط گرفتن با دیگران، یکی از نیازهای اساسی انسان امروزی محسوب می‌شود. در واقع نمی‌توان آن را به طور کامل از زندگی حذف کرد. استفاده از شبکه های مجازی بر روابط زناشویی نیز تاثیراتی داشته که باید در مورد آنها اقداماتی انجام داد.

تاثیر شبکه های اجتماعی بر روابط زناشویی

انواع-تاثیر-شبکه-های-اجتماعی-بر-روابط-زناشویی

بسیاری از زوجین از طریق شبکه های اجتماعی با یکدیگر آشنا شده و ازدواج می‌کنند. پس تا اینجا تاثیر این شبکه ها برای آشنایی جوانان با یکدیگر و همچنین امر ازدواج، مفید بوده است. اما باید به کیفیت رابطه آنها بعد از ازدواج نیز نگاهی بیاندازیم. اگر آنها نتوانند استفاده از این مورد را مدیریت کنند قطعا شاهد تاثیر شبکه های مجازی بر روابط زناشویی به شکل منفی خواهند بود. افراط و تفریط در هر موضوعی سبب بروز مشکلاتی می‌شود که فضای مجازی نیز از این قاعده مستثنی نیست. در این قسمت به بررسی کامل تاثیر شبکه های مجازی بر روابط زنانشویی، خواهیم پرداخت. برای اطلاع از تهدیدها و فرصت های فضای مجازی کلیک کنید.

?استفاده نادرست از زمان

یکی از آثار منفی شبکه های اجتماعی در زندگی افراد به خصوص در زندگی مشترک، از دست دادن زمان باهم بودن است. سر زدن به این شبکه ها زمان زیادی را از افراد خواهد گرفت و آنها به اندازه کافی برای یکدیگر زمان نخواهد گذاشت. بهتر است اگر هم آنها به این فضا علاقه داشته و از آن استفاده می‌کنند؛ در مورد زمان آن برنامه ریزی داشته تا از بروز مشکلاتی در زمینه تاثیر شبکه های مجازی بر روابط  زناشویی جلوگیری کنند.

طبق برخی از تحقیقات، 25 درصد از زوجین در حین وقت گذرانی با همسرشان، به دلیل وجود تلفن همراه و یا شبکه های مجازی، دچار حواسپرتی می‌شوند. برای جلوگیری از وقت تلف کردن کلیک کنید.

?نارضایتی در زندگی مشترک | تاثیر شبکه های مجازی بر روابط زناشویی

تاثیر شبکه های مجاری بر روابط زناشویی، گاهی به دلیل تاثیر منفی است که بر سلامت روانی آنها خواهد داشت. با ابتلای افراد به بیماری های مختلف روانی، از قبیل افسردگی، اضطراب و یا ترس از دست دادن، نارضایتی آنها از زندگی مشترک نیز، افزایش خواهد یافت. قطعا فردی که همسرش دچار افسردگی است؛ لذت کافی را از رابطه با او نمی‌برد. همچنین وقتی زوجین، وقت کافی با یکدیگر نمی‌گذرانند و فعالیت های مشترک زیادی ندارند؛ بیشتر دچار نارضایتی خواهند شد.

?مقایسه و ایجاد حس حسادت

مقایسه همسر با دیگران و محتوای موجود در شبکه های اجتماعی از هر نظر، باعث از بین رفتن بسیاری از روابط زناشویی شده است. تاثیر شبکه های مجازی بر روابط زناشویی، به قدری زیاد است که آنها را مجبور به مقایسه با هر آنچه در آن فضا می‌بینند؛ می‌کند. فراموش نکنید که زندگی واقعی بسیار متفاوت از فضای مجازی است و نباید همه چیز را بر طبق آن سنجید. دسترسی به چنین فضایی افراد را بیش از حساس و شکاک می‌کند. آنها خود و زندگی شان را با این فضا مقایسه کرده و احساس ناکافی بودن می‌کنند. این موضوع باعث بروز بی اعتمادی میان زوجین نیز خواهد شد.

?بالارفتن احتمال خیانت و یا جدایی | تاثیر شبکه های مجازی بر روابط زناشویی

این فضا از دور بسیار جذاب و بی نقص به نظر رسیده و برای زوجین ایجاد وسوسه خواهد کرد. از آنجایی که ارتباط گرفتن با افراد دیگر در شبکه های اجتماعی بسیار آسان است؛ بسیار احتمال دارد که افراد دست به خیانت زده و یا از همسر خود جدا شوند. گاهی این موضوع برای افراد ایجاد اضطراب کرده و سبب بروز مشکلات زیادی می‌شود. البته اگر زوجین افراد بالغی باشند و درک درستی از از تاثیر شبکه های مجازی بر روابط زناشویی داشته باشند؛ این اتفاقات نخواهد افتاد. برای اطلاع از نشانه های خیانت مجازی کلیک کنید.

روش هایی برای کاهش تاثیر شبکه های مجازی بر روابط زناشویی

راه های کاهش تاثیر شبکه های مجازی بر روابط زناشویی

همانطور که گفته شد؛ نمی‌توان به طور کلی از این شبکه ها استفاده نکرد. اما با برنامه ریزی و ایجاد تعادل بین مسائل مختلف می‌توان تاثیرات آن را در زندگی مشترک کاهش داد. برای کنترل تاثیر شبکه های مجازی بر روابط زناشویی می‌توانید از روش های زیر استفاده کنید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

✅واقع بین باشید

واقع بینی می‌تواند تاثیر شبکه های مجازی بر روابط زناشویی را کاهش دهد. واقع‌بینی در مورد محتواهای منتشر شده در شبکه های مجازی به معنای تفکر منطقی در مورد زندگی دیگران است. شاید آنها تصاویر و فیلم های زیادی از تفریحات خود منتشر کنند. اما قطعا مشکلاتی نیز دارند.

هیچ زندگی کامل و بی نقصی وجود نداشته و زندگی جنبه های ناراحت کننده نیز دارد. طبیعی است که افراد لحضات سخت زندگی خود را با دیگران به اشتراک نگذارند. به همین دلیل نباید با دیدن چنین محتواهایی احساس ناراحتی و حسرت کنیم. با اینکار تاثیر شبکه های مجازی بر روابط زناشویی نیز، کنترل می‌شود. برای آشنایی با روش های ایجاد واقع بینی در زندگی کلیک کنید.

✅مقایسه نکنید | تاثیر شبکه های مجازی بر روابط زناشویی

هرگز زندگی خود را بر اساس فضای مجازی با دیگران مقایسه نکنید. به طور کلی مقایسه کردن یکی از رفتارهای مخرب در رابطه زناشویی محسوب می‌شود. شاید با مشاهده برخی از مسائل در فضای مجازی احساس کمبود کنید. اما فراموش نکنید که این فضا دقیقا با همین هدف طراحی شده است. برخی از صاحبین کسب و کار با ایجاد نیاز در شما به روش های مختلف، قصد فروختن چیزهای مختلف را به شما دارند. به همین دلیل برای مدیریت تاثیر شبکه های مجازی بر روابط زناشویی، از مقایسه بطن زندگی خود با تصاویر سطحی از زندگی دیگران، خودداری کنید.

✅با همسر خود وقت کافی بگذرانید

حتی با وجود استفاه از چنین فضاهایی، بازهم می‌توانید با همسر خود وقت بگذرانید و برای او ارزش قائل باشید. انجام فعالیت های مشترک مثل آشپزی و یا فیلم دیدن، در خانه و یا داشتن تفریحاتی در خارج از منزل، در بالابردن کیفیت رابطه زناشویی بسیار موثر خواهند بود. وقت گذاشتن برای همسر از بروز تاثیر شبکه های مجازی بر روابط زناشویی به شکل منفی جلوگیری می‌کند. برنامه ریزی برای استفاده از فضای مجازی و همچنین صحبت کردن با همسر در این مورد، در این مورد بسیار موثر است.

و درنهایت اگر روش های مذکور فایده نداشت، حتما برای آشنایی با روش های درمان اعتیاد به فضای مجازی کلیک کنید.

سخن پایانی

امروزه تاثیر شبکه های مجازی بر روابط زناشویی بسیار زیاده شده است. در واقع افراد مبنای بسیاری از تصمیمات خود را بر این موضوع قرار می‌دهند. یکی از مشاغل جدیدی که در این حوزه به وجود آمده باعث شده تا زوجین همه مسائل شخصی خود را با دیگران به اشتراک گذاشته و هیچ فضای شخصی برای خود قائل شوند. حتی در صورت درآمدزایی از این فضا بازهم افراد باید اصولی را رعایت کرده و به نظرات همسر خود احترام بگذراند. سعی نکنید با فعالیت در این شبکه ها چیزی را که وجود ندارد به نمایش بگذارید. رقابت در این فضا سالم نبوده و فقط باعث ایجاد مشکلات روانی در افراد می‌شود.

برای دریافت مشاوره در زمینه تاثیر شبکه های مجازی بر روابط زناشویی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

 

سوالات متداول

چگونه می‌توان تاثیر شبکه های مجازی بر روابط زناشویی را کنترل کرد؟

بهتر است زوجین هردو برای استفاده از شبکه های مجازی برنامه ریزی کرده و همچنین دید واقع بینانه داشته باشند. مقایسه نکنند و و وقت بیشتری را با همسر خود بگذرانند.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره