درمان اعتیاد به فضای مجازی در نوجوانان با 9 روش

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

در مورد درمان اعتیاد به فضای مجازی در نوجوانان چه می دانید ؟  یکی از پیشرفته‌ترین دستاوردهای اخیر بشر اینترنت است. اینترنت به ما کمک می‌کند تا بتوانیم سریع و بدون هزینه اطلاعات و علم خود را در هر زمینه‌ای بروز کنیم. بنابراین اینترنت به خودي خود ضرری ندارد، به شرطی که درست و مفید از آن استفاده کنیم. امروزه مشکل بسیاری از کابران استفاده غلط و نابجا از فضای مجازی است که موجبات اعتیاد به اینترنت را فراهم می‌کند، که رایج‌ترین آسیب استفاده نادرست از آن در خانواده‌ها به ویژه نوجوانان و جوانان می‌باشد.

این پدیده براي بهداشت روانی افراد جامعه مشکلات عمده‌ای بوجود می‌آورد. اعتیاد به فضای مجازی یعنی استفاده بیش از حد و نامعقول و بیمارگونه از آن است که وقت زیادی از افراد را تلف می‌کند. این مشکل تأثیر زیادی بر سلامت جسمی افراد هم دارد. در این مطلب درباره درمان اعتیاد به فضای مجازی، نظارت و چگونگی مدیریت استفاده از اینترنت و آگاهی راجب اثرات مخرب استفاده ناصحیح از آن می‌پردازیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه درمان اعتیاد به فضای مجازی می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

چه کسانی نیاز به درمان اعتیاد به فضای مجازی دارند؟

افرادی که در 24 ساعت شبانه‌روز آنقدر مشغول فضای مجازی و رسانه‌ها می‌شوند که حتی از انجام کارهای روزمره و ضروری خود عقب می‌مانند، معتاد به اینترنت هستند. در حقیقت این افراد بیش از نیاز روزانه خود مشغول گشت در اینترنت هستند، اغلب هدف خاصی هم ندارند ولی چون عادت کرده‌اند، وابستگی شدیدی به اینترنت دارند؛ با دوری از آن دچار عصبانیت و پریشانی می‌شوند. به مرور اختلالات روحی و دوری از اجتماع نیز به مشکلاتشان اضافه می‌شود. از این رو درمان و ترک فضای مجازی برای این فرد ضروریست.

البته این را هم بدانیم که اعتیاد این فرد اغلب مواقع، یک اعتیاد رفتاری است. یعنی استفاده بی‌رویه از بازی‌های کامپیوتری، وبگردی غیرضروری، استفاده زیاد از اینستاگرام و… برای این فرد راهیست برای فرار از مشکلات فکری و استرس زندگی. گاهی فرد برای فرار از این پدیده‌ها به اینترنت پناه می‌برد، ولی نمی‌داند که در کارهای روزمره‌اش هم اختلال ایجاد می‌شود.

علل اعتیاد به فضای مجازی

از آنجا که هر رفتاری علتی دارد، محققان برای اعتیاد به فضای مجازی هم دلایلی بیان می‌کنند که در این قسمت به آنها می‌پردازیم.

فروشگاه آرامیس

?ساختار مغز

تحقیقات نشان می‌دهد که اعتیاد به فضای مجازی اختلالاتی در فرد ایجاد می‌کند که افراد از آن رنج می‌برند. ولی برخی حتی متوجه چنین اختلالی در خود نیستند. محققان و روانشناسان ساختار فیزیکی مغز با به این اختلالات نسبت می‌دهند. مناطقی از مغز دو نوع ماده سفید و خاکستری دارد که این قسمت‌ها وظیفه یادآوری، برنامه‌ریزی و اولویت‌بندی کارها را برعهده دارند.

اعتیاد به فضای مجازی با تاثیر بر این دو ماده و تغییر ساختار این قسمت از مغز، موجب می‌شود مغز آن فرد استفاده از اینترنت را در گروه کارهای اولویت‌دار خود قرار دهد. از سویی هم اعتیاد به فضای مجازی روی مرکز لذت مغز هم اثر می‌گذارد و بازی با اینترنت را بسیار لذت‌بخش جلوه می‌دهد.

?تقویت متغیر

طبق این نظریه، دلیل اعتیاد به فضای مجازی مربوط به لایه‌های پاداش است. به این معنی که استفاده زیاد از اینترنت، پاداش‌های متعدد و غیرقابل پیش‌بینی را منجر می‌شوند. در درمان اعتیاد به فضای مجازی لازم است ابتدا این علل بررسی شوند تا اقدامات لازم انتخاب شود.

?عوامل بیولوژیکی

عوامل بیولوژیکی مانند دوپامین و سروتونیناز علل اعتیاد به فضای مجازی هستند. بطوریکه اگر سطح دوپامین و سروتونین شما کمتر از دیگر افراد باشد، از اختلالاتی رنج خواهید برد که اعتیاد به فضای مجازی دلیل آن است. کمبود سطح این دو ماده شیمیایی در خون، موجب می‌شود شما بسیار مشتاق رفتارهای لذت‌بخش شوید و این امر باعث لذت‌بخش یافتن اینترنت و اعتیاد به اینترنت می‌گردد.

? اضطراب و افسردگی

همانطور که گفتیم اضطراب و افسردگی هم دلیلی برای میل به سمت اینترنت و فرار از مشکلات روحی است. برخی از افراد نیز که دارای مشکلاتی در برقراری روابط اجتماعی با دیگران هستند، به اینترنت پناه می‌برند و بدین ترتیب هم احساس تنهایی نمی‌کنند و هم نیاز به ارتباط با دیگران ندارند.

افراد مبتلا به افسردگی بهتر است با مراجعه به مشاور و روانشناس، از راهکارهای آنها برای درمان افسردگی استفاده کنند. زیرا متوسل شدن به اینترنت برای فرار از افسردگی، خود آسیب‌های بیشتری به دنبال دارد، و مشکلاتش را دوچندان خواهد کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد علائم افسردگی و علائم اضطراب کلیک کنید.

عوارض اعتیاد به فضای مجازی

اگر شما هم مشکل فضای مجازی دارید، حتما تا کنون به اثرگذاری استفاده بی رویه از اینترنت، بر روابط شخصی، شغل، وضعیت مالی و تحصیلی‌تان پی برده‌اید. دوست دارید خودتان را از دیگران جدا کنید و بیشتر وقتتان را در انزوای اجتماعی بگذرانید. این از اثرات منفی اینترنت بر روابط شخصی شماست. همچنین شما صداقت و اعتماد را هم از دست می‌دهید، زیرا سعی دارید مقدار زمان آنلاین بودنتان را انکار یا از بقیه پنهان کنید.

حتی بدتر اینکه امکان دارد برخی افراد معتاد اینترنت، به دلیل خریدهای آنلاین زیاد، بازی یا قمار آنلاین، به مشکلات مالی و ورشکستگی بیفتند. این افرد در ایجاد ارتباطات جدید نیز مشکل دارند و از لحاظ اجتماعی منزوی می‌شوند، زیرا در محیط آنلاین احساس راحتی بیشتری نسبت به محیط واقعی دارند. در کل عوارض اعتیاد به فضای مجازی را در دو گروه روحی و جسمی به شرح زیر می‌توان خلاصه کرد. توجه به این علائم در روند درمان اعتیاد به فضای مجازی بسیار اهمیت دارد.

?علائم روحی و روانی اعتیاد به فضای مجازی

افسردگی، نداشتن صداقت، احساس گناه ، اضطراب، تجربه سرخوشی (Feelings of Euphoria) هنگام استفاده از کامپیوتر، ناتوانی در اولویت‌بندی یا برنامه‌مند بودن، انزوا، حس نکردن گذر زمان، حالت دفاعی داشتن، پرهیز از کارهای روزمره، سراسیمگی و گوش به زنگی، نوسان خلق، ترس، احساس تنهایی، احساس بی‌حوصلگی هنگام انجام کارهای روتین روزانه و اهمال کاری. ‌

?علائم جسمی اعتیاد به فضای مجازی

کمردرد، سردرد، بیخوابی، تغذیه بد (غذا نخوردن یا خوردن بیش از اندازه به دلیل دور نشدن از کامپیوتر)، بهداشت شخصی ضعیف (حمام نرفتن به دلیل آنلاین ماندن)، گردن درد، خشکی چشم و دیگر مشکلات بینایی، اضافه وزن یا کاهش وزن.

بهترین راه های درمان اعتیاد به فضای مجازی

درمان اعتیاد به فضای مجازی

همیشه بهترین کار این است؛ قبل از این که کار به اختلالات جسمی و روحی بینجامد از بروز آن جلوگیری کنیم و از همان ابتدا استفاده از فضای مجازی را مدیریت نماییم. برای استفاده از فضای مجازی برای خودمان محدودیت‌هایی در روز در نظر بگیریم. زیرا بعد از ابتلا موضوع درمان بسیار مشکل خواهد بود.

چرا که در دنیای دیجیتال امروزی، همه چیز را اینترنت در برگرفته و همه ما به شکل نامحدودی به وسیله تکنولوژی محاصره هستیم. اکثر کارهایمان توسط اینترنت انجام می‌شود و نمی‌توانیم اینترنت را از زندگی حذف کنیم. به همه این دلایل درمان اعتیاد به فضای مجازی سخت خواهد بود. با این وجود روش‌هایی برای حل این مشکل و ترک اعتیاد ارائه می‌دهیم.

✔️ برای درمان اعتیاد به فضای مجازی اعتیادتان را بپذیرید

اولین قدم در درمان اعتیاد به فضای مجازی قبول کردن این است که بله من دچار این اختلالات هستم؛ با این پذیرش یک قدم برای بهبود وضع خود برداشتید. با قبول بیماری، ادامه درمان اعتیاد به فضای مجازی بهتر و راحت‌تر می‌شود. زیرا همیشه تا کسی به اشتباه خودش پی نبرد، هرگز برای جبران پیشقدم نخواهد شد.

✔️عامل اعتیاد به فضای مجازی را بیابید

در قدم بعدی سعی کنید علت این اعتیاد را پیدا کنید، فکر کنید که ریشه اصلی آن چیست؟ آیا افسردگی دارم یا برای دوری از چه چیزی به اینترنت چسبیدم؟

✔️ درمان اعتیاد به فضای مجازی | زمان استفاده از فضای مجازی را محدود کنید

پس از یافتن ریشه این اختلال اقدام برای درمان اعتیاد به فضای مجازی را شروع کنید. عالی‌ترین راه حل این است که برای استفاده از فضای مجازی زمان مشخصی در شبانه روز تعیین کنید. می‌دانیم بطور کامل که نمی شود اینترنت را از زندگی حذف کنیم؛ این کار نه تنها کارآمد نیست، بلکه وضع را بدتر خواهد کرد. پس فقط می‌توانیم زمانش را کمتر کنیم؛ 3 ساعت در روز و کم کم باز هم کاهش می‌دهیم.

✔️ با کارهای دیگر سرگرم شوید

سرگرم شدن با کارهایی مانند آشپزی، نظافت خانه برای خانوم‌ها و فوتبال یا مشغول شدن به تعمیر وسایل منزل برای آقایان، تا حدود زیادی شما را از اینترنت و رسانه‌ها دور نگه خواهد داشت. طوری که کم کم فقط در مواقع نیاز به سمت اینترنت تمایل پیدا می‌کنید.

✔️ درمان اعتیاد به فضای مجازی | گذراندن وقت با خانواده و دوستان

حضور در جمع و بین اعضای خانواده بودن، گفتگو با آنها راجب چیزهای مختلف موجب می‌شود شما در فضای واقعی زندگی کنید و به فضای مجازی تنها به عنوان جایی برای چک کردن اخبار نگاه کنید.

✔️ افزایش تفریحات فیزیکی

تفریحات فیزیکی همچون مطالعه و نوشتن، بهترین راه برای دوری از دنیای مجازی می‌باشد.

✔️ درمان اعتیاد به فضای مجازی | ورزش

قدم زدن و ورزش‌های پرتحرک برای درمان اعتیاد به فضای مجازی بسیار مفیدند و در کشیدن شما از دنیای مجازی به سمت دنیای واقعی بسیار موثرند.

✔️ رفتن به کلاس‌های آموزشی

در کلاس‌های موردعلاقه‌تان مثل طراحی – موسیقی یا هر کلاس دیگری که به آن علاقه دارید شرکت کنید. با فرا رسیدن ساعت شروع کلاستان، شما مجبور به ترک فضای مجازی می‌شوید و این راهی عالی برای کم کردن وقت اینترنت‌گردی است.

✔️ درمان اعتیاد به فضای مجازی | مراجعه به مشاور

در پایان بهترین و سریعترین راه حل برای درمان اعتیاد به فضای مجازی، مراجعه به مشاوران است. زیرا اغلب صحبت کردن با افراد کاردان و دریافت راهکارهای اصولی برای هر چیزی موثرتر عمل می‌کند.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

نتیجه گیری

در این مقاله سعی کردیم هرچه برای آگاهی در مورد اعتیاد به فضای مجازی و اختلالات ناشی از آن نیاز دارید را بیاوریم. از علائم و درمان آن گفتیم. چرا که امروزه یکی از بیشترین مواردی که در موتورهای جستجو سرچ می‌شود، همین درمان اعتیاد به فضای مجازی است.

به نظر می‌رسد تشخیص این اختلال راحت باشد چون می‌توانیم بفهمیم چقدر وقتمان هدر می‌رود ولی کاری از دستمام بر نمی‌آید. شما می‌توانید به راحتی این مشکل را در کمترین زمان و هزینه مناسب در کنار مشاورین و متخصصین امر حل کنید. برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد تلفنی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه درمان اعتیاد به فضای مجازی می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره