دانش آموز تنبل | 4 دلیل تنبلی در دانش آموزان

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

دانش آموز تنبل کسی است که درس نمی‌خواند و علاقه ای به مدرسه ندارد. در واقع این دانش آموزان انگیزه ای برای درس خواندن ندارند. به همین دلیل برخورد با دانش آموز تنبل از اهمیت بالایی برخوردار است. اینکه چگونه با این دانش آموزان صحبت کنیم که تاثیر مخربی نداشته باشد و در مسیر درست قرار بگیرد نیز مهم است. برای علاقه مندی این دانش آموزان به درس باید انگیزه را در آنها پدیدار کرد. معلمین و والدین باید تلاش کنند و زمان زیادی را صرف ایجاد انگیزه در دانش آموزان کنند. زیرا زمانی که دانش آموزان برای تحصیل انگیزه داشته باشند؛ تلاش بیشتری خواهند کرد. 

به طور کل دانش آموز تنبل نیازمند هدف با انگیزه است. زمانی که فرد هدف مشخصی داشته باشد، در بحث های کلاسی شرکت می‌کند و با لذت بیشتر به درس گوش می‌دهد. برای ایجاد انگیزه در دانش آموزان بهتر است که از روانشناس و مشاورین متخصص در این زمینه راهنمایی بگیرید. جهت دریافت مشاوره تحصیلی کلیک کنید. 

برای دریافت مشاوره در زمینه دانش آموز تنبل می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

دانش آموز تنبل کیست؟

دانش آموز تنبل کسی است که هیچ علاقه، انگیزه و هدفی برای درس ندارد. این دانش آموزان به دو دسته تبدیل می‌شوند. دسته اول آنهایی که توان فکری خوبی دارند اما علاقه ای به استفاده از توانمندی های خود ندارند. دسته دوم نیز دانش آموزانی هستند که نسبت به همسالان خود، سرعت یادگیری پایین تری دارند. 

برای کمک به دانش آموز تنبل باید انگیزه ایجاد کرد. دانش آموزان به خوبی می‌توانند با ایجاد انگیزه، برای درس خواندن تلاش کنند و به یادگیری علاقه نشان دهند. روش های برخورد با دانش‌آموز تنبل بسیار مهم است. و در این مقاله سعی کرده ایم روش های برخورد با دانش آموز تنبل را توضیح دهیم. 

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

علت دانش آموز تنبل

دانش آموز تنبل به دلایل مختلفی چنین رفتاری را از خود نشان می‌دهد. در این مقاله سعی کرده ایم علت رفتار دانش‌آموز تنبل را توضیح دهیم.

? پایه تحصیلی ضعیف

یکی از علل دانش آموز تنبل، پایه تحصیلی ضعیف است. برخی از دانش آموزان در گذشته به خوبی آموزش ندیده اند و به همین دلیل سرعت یادگیری پایین تری به نسبت همسالان خود دارند. در این شرایط حتما باید مطالب سالهای گذشته دانش آموز را آموزش دهید.

? عدم آشنایی با وظایف

از دیگر علل رفتار دانش آموز تنبل، عدم آشنایی با وظایف است. بسیاری از دانش آموزان با آغاز مدرسه ها به وظایف خود آشنا نیستند. و زمان زیادی طول می‌کشد تا به انجام تکالیف عادت کنند. در این شرایط باید از مشاورین تحصیلی کمک بگیرید تا برنامه درسی مشخصی برای دانش آموز تعیین کند.

? اختلال در یادگیری

یکی از علل رفتار دانش آموز تنبل، اختلال در یادگیری است. اگر دانش آموز دیر آموز دارید و یا در مطالب درسی ضعیف است، لازم است که حتما از مشاورین متخصص برای کمک به کاهش نشانه ای اختلال در یادگیری فرزند کمک بگیرید. این دانش آموزان تنها با جلسات درمانی بهبود می‌یابند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه انگیزه برای درس خواندن کلیک کنید.

? عدم انگیزه

یکی از دلایل رفتاری دانش آموز تنبل، عدم انگیزه است. زمانی که دانش‌آموز انگیزه ای برای درس خواندن نداشته باشد؛ تنبل می‌شود و علاقه نشان نمی‌دهد. در این شرایط معلم موظف است که در دانش آموز انگیزه ایجاد کند و به دنبال راهکارهای مناسب باشد.

نشانه های دانش آموز تنبل

دانش آموز تنبل از خود نشانه هایی را بروز می‌دهد. معلمین و والدین باید این نشانه های را آموزش ببینند تا در زمان مشاهده هر کدام از این نشانه ها، به دنبال راهکار باشند. در این بخش مقاله راجع به نشانه های دانش‌آموز تنبل توضیح داده ایم.

? اعتماد به نفس پایین دارند.

? با دیگر دانش آموزان کلاس به خوبی ارتباط برقرار نمی‌کند.

? از انجام تکالیف سر باز می‌زنند.

? اغلب اوقات منفعل هستند.

? از سوی دیگر دانش آموزان طرد می‌شوند.

? در کارهای گروهی شرکت نمی‌کنند.

? نمرات درسی آنها نوسان دارد.

? دوستان کمی در کلاس درس دارند.

? همیشه نمرات آنها در حد پایین یا متوسط است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه درس نخواندن بچه کلیک کنید. 

روش های برخورد با دانش آموز تنبل چیست؟

برای کمک به دانش آموز تنبل لازم است که برخی از روش ها در کلاس های درس و والدین ارائه شود. راه های مختلفی در برخورد با دانش‌آموز تنبل وجود دارد که در این بخش مقاله توضیح داده ایم.

? در صورت پیشرفت تحصیلی به آنها پاداش دهید

یکی از روش های کمک به دانش آموز تنبل، پاداش است. زمانی که دانش آموز نمرات بالای درسی را کسب کرد؛ او را تشویق کنید و پاداش در نظر بگیرید. زیرا این روش برخورد به خوبی در دانش آموزان انگیزه ایجاد می‌کند.

? حمایت کننده باشید

جهت کمک به دانش آموز تنبل، حمایت کننده باشید. برای ایجاد انگیزه در این دانش آموزان؛ باید آنها را نسبت به علاقه مندی های خود تشویق کنید و مورد حمایت قرار دهید. پیگیری کنید که دانش آموز به چه چیزی علاقه دارد و نسبت به علاقه اش او را حمایت کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه علت انجام ندادن تکالیف مدرسه کلیک کنید.

? آنها را در فعالیت های فوق برنامه شرکت دهید

برای دانش آموز تنبل باید فعالیت های فوق برنامه در نظر بگیرید. بسیاری از دانش آموزان دوست دارند که به جای فعالیت های روزانه در اتاق های خود به تنهایی حبس شوند. اما بهتر است که برای افزایش اعتماد به نفس دانش آموزان؛ آنها را در فعالیت های فوق برنامه شرکت دهید.

? به نکات زیر برای کمک به دانش آموز تنبل دقت کنید

? برای درس های علمی مانند علوم از آزمایشگاه کمک بگیرید.

? در حل مساله های ریاضی و فیزیک بخواهید که دانش آموز تعامل داشته باشد.

? برای دروس تاریخ و ادبیات بازی و نمایش تعیین کنید.

? به نقاط ضعف و قدرت او توجه کنید و به تقویت نقاط قوت بپردازید.

? تکالیف او را در اسرع وقت تصحیح کنید و بازخورد خود را اعلام کنید.

? برای زمان استراحت دانش آموز؛ برنامه ریزی کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه طرز برخورد با بچه درس نخوان کلیک کنید.

? از روانشناس تحصیلی کمک بگیرید

برای کمک به دانش آموز تنبل، راهنمایی از روانشناس واجب است. اگر قصد دارید که دانش آموز خود را در زمینه تحصیلی کمک کنید؛ بهتر است که از مشاوره تحصیلی راهنمایی بگیرید. مشاورین در اقدام اول نشانه های دانش آموز را بررسی می‌کنند و سپس به دنبال علت این رفتار می‌گردند. در نهایت راهکار مناسب را ارائه می‌دهند تا با انگیزه بالاتری به درس بپردازند.

کلام آخر

برای کمک به دانش آموز تنبل لازم است که همه معلمین، والدین و اعضای مدرسه از روانشناس راهنمایی بگیرند. زمانی که راهنمایی های روانشناس وجود داشته باشد؛ کمک به دانش‌آموز تنبل به شیوه اصولی تری پیش خواهد رفت. به همین دلیل نباید کمک از روانشناس را فراموش کرد. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه دانش آموز تنبل می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره