طرز برخورد با بچه درس نخوان

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

طرز برخورد با بچه درس نخوان چگونه باید باشد؟ یکی از مشکلاتی که برای برخی والدین وجود دارد، این است که دختر و یا پسرشان درس نمی‌خواند و همین موضوع سبب نگرانی آن‌ها می‌شود. توصیه می‌شود این موضوع ابتدا از طریق صحبت کردن ریشه‌یابی گردد؛ چراکه ممکن است هر کودک و یا نوجوان به دلایل مختلفی علاقه و یا انگیزه‌ای برای درس خواندن نداشته باشند و تا زمانی که آن علت از بین نرود، نمی توان آن‌ها را وادار به درس خواندن کرد. در ادامه به برخی راهکارهای موثر اشاره کرده‌ایم که می‌توانید به کمک آن‌ها از فرزندتان بخواهید که اهمیت بیشتری به درس‌هایش بدهد و به تدریج او را به درس خواندن علاقه‌مند کنید. برای حل این مساله می‌توانید از مشاوره کودک نیز استفاده کنید.

طرز برخورد با بچه درس نخوان | علت درس نخواندن بچه ها چیست؟

اغلب کودکان در دوران پیش دبستانی به درس خواندن علاقه‌مند هستند و معمولا بی‌علاقگی به درس و نداشتن انگیزه جهت تحصیل، در سنین نوجوانی بیشتر در میان دانش آموزان دیده می‌شود. در این سن افراد در حال خداحافظی از سنین کودکی هستند و ورود به دوره نوجوانی، آن‌ها را با چالش‌هایی روبه‌رو می‌کند.

بیشتر والدین زمانی که فرزندشان درس نمی‌خواند و یا به درس خواندن علاقه ندارد؛ سریعا او را متهم می‌کنند؛ اما بهتر آن است که علت‌ها و دلایل این موضوع ریشه‌یابی شود و سپس برطرف شود. در ادامه به برخی دلایل درس نخواندن دانش آموزان در سنین مختلف اشاره کرده‌ایم.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

1.درس خواندن را به عنوان وظیفه خود نمی‌دانند

قدم اول در طرز برخورد با بچه درس نخوان شما باید به فرزندان خود بیاموزید که درس خواندن وظیفه آن‌ها است. بنابراین فرقی نمی‌کند به درس خواندن علاقه‌مند هستند و یا تمایلی به آن ندارند؛ باید هر روز وظیفه خود را انجام دهند و در صورتی که در آن کوتاهی کنند، بازخواست می‌شوند.

فروشگاه آرامیس

2. طرز برخورد بچه درس نخوان | تامین بی قید و شرط خواسته‌های بچه‌ها

گاهی قبل از هر اقدامی در طرز برخورد با بچه در نخوان باید مساله را در والدین جستجو کرد. دلیل این موضوع این است که برخی پدر و مادرها تمامی امکانات و شرایط را برای فرزندان خود فراهم کرده‌اند و در واقع فرزند آن‌ها دلیلی برای تلاش کردن ندارد. وقتی یک فرد بتواند بدون هیچ تلاشی به تمامی خواسته‌های خود برسد، به مرور حس بی‌انگیزگی در او ایجاد می‌شود و در ذهن خود فقط به این موضوع فکر می‌کند که هر چه را که لازم داشته باشد والدین‌اش برایش مهیا می‌کنند و نیازی نیست که تلاش کند.

بنابراین برطرف کردن خواسته‌های کودکان و نوجوانان باید در محدوده تعیین شده‎ای باشد و حتی می‌تواند در قبال کارها و یا درس خواندن به عنوان تشویقی در اختیار آن‌ها قرار بگیرد.

3.اجبار به تحصيل

والدینی که با خشم و عصبانیت فرزند خود را وادار به درس خواندن کنند، در نهایت باعث ایجاد احساسات منفی در او نسبت به درس خواندن می‌شوند.

4. طرز برخورد با بچه درس نخوان | انتقاد و سرزنش

از دیگر دلایل درس نخواندن کودکان و نوجوانان، انتقاد و سرزنش‌های مدام والدین است. پدر و مادرهایی که مدام به فرزند خود می‌گویند تو در آینده به جایگاهی نخواهی رسید و … سبب نابودی انگیزه او برای درس خواندن می‌شوند.

5.تنش‌های خانوادگی

برخی از کودکان و نوجوانان در خانواده‌هایی زندگی می‌کنند که دعوا و مشاجره بخشی از زندگی‌ والدین‌شان شده است. همین موضوع می‌تواند بر روی روحیه دانش آموز تاثیر بگذارد و او را نسبت به درس خواندن بی‌علاقه کند. از دیگر مشکلات و تنش‌های خانوادگی که سبب بی‌علاقگی کودکان و نوجوانان به درس خواندن می‌شود، شامل موارد زیر است. شما باید در طرز برخورد با بچه درس نخوان خود به تمام این موارد توجه کنید.

  • طلاق
  • پرجمعیت‌بودن خانواده
  • فقر
  • بیکاری پدر
  • ابتلای افراد خانواده به بیماری صعب العلاج
  •  و …

6. طرز برخورد با بچه درس نخوان | عدم تشویق مادی

اگر فرزندتان در زمینه تحصیلی موفقیتی داشته است، سعی کنید برای ایجاد انگیزه بیشتر در او، از تشویق و جایزه استفاده کنید. طرز برخورد با بچه درس نخوان با واکنش های مثبت تاثیر بهتری خواهد داشت.

7. ضعف در فهم مطالب مرتبط به سال های گذشته

برخی کودکان از سال‌های گذشته تحصیل خود، ضعف‌هایی دارند و آن را با خود به سال‌های بعد نیز می‌برند. همین موضوع سبب می‌شود که آن‌ها به درستی مطالب را متوجه نشوند و به مرور نسبت به درس خواندن بی‌علاقه گردند.

8. طرز برخورد با بچه درس نخوان | مشکلات روحی و روانی

در برخی موارد کودکان و یا نوجوانان به برخی مشکلات روحی و روانی همچون اختلال اضطراب، افسردگی، نداشتن اعتماد به نفس، وسواس فکری و … دچار هستند که تمامی این عوامل مانع از درس خواندن آن‌ها می‌شود. بنابراین والدین با شناسایی و حل این دسته از مشکلات می‌توانند به فرزندان خود کمک کنند که مجدد درس بخوانند.

9.ارزشیابی نامناسب در مدرسه

گاهی نیز علت درس نخواندن کودکان و نوجوانان، ارزشیابی نادرستی است که در مدرسه‌ها انجام می‌شود. به این صورت که اگر دانش آموزی متوجه شود فردی که کم‌تر از او درس خوانده و تلاش کرده است اما نمره بهتری را کسب نموده، انگیزه خود را برای درس خواندن از دست می‌دهد.

10. طرز برخورد با بچه درس نخوان | مشکلات موجود در مدرسه

در برخی موارد نیز علت درس نخواندن کودکان و نوجوان داشتن مشکلاتی در محیط آموزشی و مدرسه‌شان می‌باشد. برخی از این مشکلات شامل موارد زیر است که والدین می‌توانند آن ها را مورد بررسی قرار دهند :

  • تلاش ناکافی معلمان
  • تدریس نامطلوب
  • دادن تکالیف سنگین به دانش آموزان
  • نبودن یا کم بودن ارتباط عاطفی بین معلمان و شاگردان
  • کمی انگیزه در معلمان
  • نبود ابداع و نوآوری در روش‌های تدریس
  • استفاده نکردن از وسایل کمک آموزشی
  • و …

راهکارهای کارآمد در طرز برخورد با بچه درس نخوان

روش-های-درست-در-برخورد-با-بچه-های-درس-نخوان

سوالی که برای بیشتر والدین وجود دارد این است که طرز برخورد با بچه درس نخوان چگونه باید باشد تا او را به درس خواندن علاقه‌مند سازیم. در ادامه به برخی راهکارهای کارآمد در ارتباط با طرز برخورد با بچه درس نخوان اشاره کرده‌ایم:

1. طرز برخورد با بچه درس نخوان | محبت کنید

علاقه قلبی تمامی پدر و مادرها این است که فرزندی درس‌خوان، تلاش‌گر، مودب و باانگیزه داشته باشند. این موارد زمانی امکان‌پذیر است که آن‌ها هیچ گونه مشکل عاطفی نداشته باشند. بنابراین سعی کنید در ارتباط با فرزندان خود از الفاظ مناسب و محبت‌آمیزی استفاده کنید. گفتن جملاتی نظیر تو تنبل هستی، تو توانایی درس خواندن نداری و … همگی دارای تاثیرات منفی بر روی فرزندتان است.

2.نظارت منظمی بر درس خواندن بچه ها

گاهی علت درس نخواندن بچه‎‌ها این است که درس‌های نخوانده‌‎شان تلمبار شده است و حالا برای شروع مطالعه بی‌انگیزه هستند. بهتر است والدین یک نظارت دائمی بر روی درس‌های فرزندشان داشته باشند و سعی کنند برای او برنامه ریزی کنند.

به کودک و یا نوجوان خود آموزش دهید که برای انجام تمامی کارهای خود برنامه‌ریزی کند تا دچار آشفتگی و بی‌نظمی نشود. مطالعه به موقع دروس در حجم کم انگیزه لازم را در آن‌ها نیز ایجاد خواهد کرد.

3.برنامه ریزی برای فرزندان

برنامه‌ریزی کردن به معنای پرکردن تمامی ساعات شبانه‌روز با درس خواندن برای بچه‌ها نیست. در واقع والدین باید یک برنامه‌ریزی متعادل را برای فرزندان خود داشته باشند که آن‌ها بتواند در کنار مطالعه درس‌ها و انجام تکالیف مدرسه، ساعاتی را نیز به تفریح، سرگرمی و حتی دیدن فیلم در کنار خانواده اختصاص دهند.

4. طرز برخورد با بچه درس نخوان | تشویق و جایزه

از اشتباهات والدین، ایده‌آل گرایی در مورد عملکرد فرزندشان است. توصیه می‌شود موفقیت‌های فرزند خود را متناسب با توانمندی‌هایی که دارد، بسنجید و به هیچ عنوان او را با شخص دیگری مقایسه نکنید.

حتی اگر فرزندتان به موفقیت کوچکی رسیده است، اما برای آن تلاش کرده است، او را تشویق کنید. تشویق کردن می‌تواند سبب شود فرزندتان تلاش بیشتری برای رسیدن به موفقیت‌های بیشتر داشته باشد. همواره تشویق کردن را بر تنبیه و پیامدهای منفی ارجح‌تر قرار دهید.

5. ایجاد شرایط مناسب برای درس خواندن دانش آموزان

کودکان و نوجوانان نیاز دارند در یک فضای آرام و در شرایط مساعدی برای درس خواندن، به انجام تکالیف مربوط به مدرسه خود بپردازند. بنابراین اگر می‌خواهید فرزند درس‌خوانی داشته باشید بهتر است پیش از آگاهی از طرز برخورد با بچه درس نخوان شرایط را برای او فراهم کنید.

  • درس خواندن باید به دور از هرگونه عامل حواس پرتی همچون تلویزیون، گوشی همراه و … باشد. بنابراین به کودکان خود آموزش دهید که پس از انجام تکلیف و اتمام درس‌های خود، برنامه مورد علاقه‌اش را تماشا کند و یا از گوشی و تبلت خود استفاده نماید.
  • برای اینکه کودک و یا نوجوان بتواند بر روی دروس خود تمرکز کند، بهتر است همواره در یک مکان ثابتی درس بخواند. بنابراین داشتن یک اتاق مجزا که نور خوبی داشته باشد، می‌تواند در این زمینه موثر واقع شود.
  • تمامی لوازمی که فرزندتان برای درس خواندن نیاز دارد را در اختیار او قرار دهید.
  • هر دانش آموزی با توجه به خصوصیات درونی خود در ساعات مشخصی از شبانه روز بازدهی بالایی در زمینه درس خواندن دارد. به عنوان مثال برخی از دانش آموزان در طول صبح بهتر مطالعه می‌کنند و برخی دیگر نیز شب‎‌ها یادگیری بهتری دارند. سعی کنید این موضوع را متوجه شوید تا فرزندتان با کیفیت بالاتری در کم‌ترین زمان درس‌هایش را مطالعه کند.
  • حتما اجازه دهید فرزندتان در میان زمان‌هایی که به درس خواندن مشغول بوده است، کمی استراحت کند. گوش دادن به موسیقی، خوردن میان وعده و … می‌تواند انرژی و انگیزه او را برای ادامه درس خواندن بیشتر کند.

سخن آخر

کودکان و نوجوانان متناسب با ویژگی‌های رفتاری خود و شرایط خانواده‌ای که در آن بزرگ شده‌اند، دارای عملکردهای متفاوتی هستند. شاید ارائه راهکارهای کلی برای تمامی افراد درست نباشد و هر فرد باید به طور جداگانه مشاوره بگیرد.

اما شما به عنوان والدین در طرز برخورد با بچه درس نخوان همواره به این موضوع توجه کنید که رابطه میان شما و فرزندتان از هر موضوع دیگری اولویت بالاتری دارد. بنابراین سعی نکنید بخاطر نمره پایین و یا درس نخواندن بچه‌ها با آن‌ها بحث کنید و سبب بروز ناراحتی شوید.

در صورتی که در این زمینه نیازمند راهنمایی‌های بیشتر هستید، توصیه می‌کنیم از مشاوره تخصصی متخصصان کلینیک کودک نی نی مایند  بهره ببرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه طرز برخورد با بچه درس نخوان می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در کلنیک مشاوره روانشناسی ذهن نو  از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره