درس نخواندن بچه

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

درس نخواندن بچه مخصوصا در سنین ابتدایی برای والدین دشواری زیادی ایجاد می‌کند. چرا که کودکان هنوز معنای مسئولیت را درک نکرده و والدین خود را در قبال تربیت آن‌ها مسئول می‌دانند. برای حل مساله به این نکته نیز توجه کنید که علت تاکید شما بر درس خواندن چیست؟

تنها فایده درس خواندن برای کودک‌تان پیدا کردن شغل و جایگاهی در آینده نیست، بلکه کودک برای برقراری ارتباط و همین‌طور حل مسائل زندگی خود نیاز دارد که تجربیات مختلفی را یاد بگیرد. به همین خاطر می‌توان گفت درس نخواندن بچه ازجمله مشکلاتی است که باید به آن توجه کافی داشته باشید. اگر احساس می‌کنید به‌تنهایی نمی‌توانید این مشکل را حل کنید بهتر است از یک مشاور متخصص در این زمینه کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه درس نخواندن بچه ها می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

درس نخواندن بچه

خیلی از بچه ها علاقه ای به درس‌خواندن ندارند و از آن فراری هستند. در این موارد اصولا خانواده ها سعی دارند با سخت گیری و سرزنش بچه‌ها، آن‌ها را به سمت درس‌خواندن سوق دهند. اما این روش اصلا درست است؟ والدین می‌توانند با درک علت درس نخواندن بچه ها و استفاده از راهکارهایی که در ادامه به آن ها اشاره می‌کنیم، بچه ها را به‌درس علاقه مند سازند. پیشنهاد می‌شود حتما مقاله روانشناسی دانش آموزان ابتدایی را هم بخوانید.

علت درس نخواندن بچه

بسیاری از والدین با فرزندانشان به خصوص در دوره ابتدایی در مورد درس نخواندن او دچار مشکل هستند. عموما کودک ترجیح می‌دهد به جای درس‌خواندن، با هم سالان خود بازی کند، بازی‌های کامپیوتری انجام دهند یا تلویزیون ببیند. والدین این کودکان با درک علت درس نخواندن بچه ها می‌توانند راهکاری مناسب برای تشویق آن‌ها برای جلوگیری از درس نخواندن آن ها پیدا کنند. برای آشنایی با راه های مقابله با مشکلات دانش آموزان ابتدایی کلیک کنید.

فروشگاه آرامیس

مشکلات جسمانی یا ناتوانی‌های ذهنی

پیش از اینکه به دنبال هر دلیلی در رفتار فرزندتان برای درس نخواندن بگردید، ابتدا از این موضوع مطمئن شوید که او دچار مشکل جسمانی یا روحی خاصی نباشد. برخی مشکلات مانند ضعف در بینایی، شنوایی یا صحبت کردن و همین‌طور مشکلاتی مانند ناتوانی‌های ذهنی خفیف گاهی اوقات تا پیش از رسیدن کودک به سنین مدرسه قابل‌شناسایی نیستند. به همین خاطر بهتر است ابتدا با کمک گرفتن از یک روانشناس کودک و استفاده از تست هوش سطح توانایی‌های فرزندتان را بررسی کنید.

درس نخواندن بچه و احتمال اختلالات عصبی-رشدی

اختلالات عصبی-رشدی مجموعه‌ای از مشکلات مانند بیش فعالی یا اختلالات یادگیری هستند که از بدو تولد در کودک وجود دارند و به برخی نارسایی‌ها در شرایط مغزی مربوط هستند. این اختلالات نیز ممکن است در فرایند تحصیل فرزند شما مشکل ایجاد کنند. اگر چنین مشکلاتی وجود داشته باشد، به‌راحتی می‌توانید با کمک گرفتن از متخصصین روانشناسی و درمان‌های لازم از شدیدتر شدن مشکل فرزندتان جلوگیری کرده و به او برای بهبود شرایط کمک کنید. به همین خاطر تشخیص این دسته از مشکلات نیز موضوع دیگری است که باید به آن توجه کافی داشته باشید.

تأخیرهای رشدی

برای اینکه کودک بتواند به‌خوبی مطالب آموزشی را متوجه شود، باید به سطح مشخصی از توانایی‌های ذهنی رسیده باشد. تمرکز کردن و بی‌توجهی به محرک‌های مزاحم، حجم مشخصی از حافظه، فهم کلام و دایره واژگان مناسب ازجمله این توانایی‌ها هستند، بااین‌حال برخی کودکان با دلایل مختلفی به‌خصوص محیط نامناسب در این توانایی‌ها ضعیف هستند و این می‌تواند درس خواندن را برای آن‌ها تبدیل به کاری سخت یا پر از شکست کند و به همین خاطر آن‌ها از این موضوع فرار می‌کنند. در شرایطی که فرزندتان دچار این مشکلات باشد باید با استفاده از یک برنامه دقیق و مشخص برای برطرف کردن ناتوانی‌ها به وی کمک کنید.

درس نخواندن بچه و بیماری‌های روحی

یکی از مهم‌ترین تأثیرات بیماری‌های روحی در کودکان این است که توانایی آن‌ها برای تحصیل کم می‌شود. افسردگی و به‌خصوص اضطراب بیماری‌هایی هستند که ممکن است در کودکان دیده شود. کمال‌گرایی والدین، ترس کودک از شکست خوردن، اضطراب جدایی و بسیاری از مشکلات روحی دیگر می‌توانند توانایی‌های تحصیلی کودک را تحت تأثیر خود قرار دهند.

ناراحتی از شرایط تحصیل

گاهی اوقات نیز بی‌میلی کودک نسبت به درس خواندن واکنشی است که آن‌ها به یک شرایط آزاردهنده نشان می‌دهند. بدرفتاری معلم یا همکلاسی‌ها، احساس اضطراب در مدرسه و یا هر شرایط منفی دیگری می‌تواند مدرسه و درس خواندن را برای فرزندتان تبدیل به موضوعی کند که او دوست دارد از آن‌ها فرار کند.

درس نخواندن بچه و رفتار والدین

بزرگ‌ترها و به‌خصوص والدین الگوهایی هستند که کودک بر اساس رفتار آن‌ها عمل می‌کند. اگر شما یا خواهر و برادرهای بزرگ‌تر کودک برخلاف گفته‌هایتان عادت‌هایی مثل درس خواندن یا مطالعه نداشته باشید فرزندان شما نیز به این مسائل توجهی نمی‌کنند.

بی‌نظمی در رفتار

شایع‌ترین دلیل درس نخواندن بچه‌ها بی‌نظمی در رفتار است. بعضی از کودکان نمی‌توانند زمان‌های خود را مدیریت کنند و بین کارهایی مثل درس خواندن، فعالیت‌های فوق‌برنامه و همین‌طور تفریح به‌درستی اولویت‌بندی نمی‌کنند. در این شرایط شما می‌بایست با استفاده از روش‌های مختلف به کودک کمک کنید تا این مشکلات را برطرف کند.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

راهکارهای مقابله ای با درس نخواندن بچه

1- دلایل را پیدا کنید

در نخستین قدم دلایل درس نخواندن فرزندتان را پیدا کنید و همان‌طور که گفته شد در ابتدا از نبود بیماری‌های جسمی و رشدی مطمئن شوید. همچنین می‌توانید به روزهایی که فرزندتان آسان‌تر سراغ درس‌هایش می‌رود و روزهایی که به‌سختی تکالیفش را انجام می‌دهد توجه کنید تا به این نتیجه برسید که چه شرایطی خلقیات او را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

2- اجازه بدهید فرزندتان تصمیم بگیرد

گاهی اوقات بی‌میلی کودکان به درس خواندن به دلیل جلب‌توجه والدین یا لجبازی با آن‌ها صورت می‌گیرد. این شرایط به‌خصوص زمانی اتفاق می‌افتد که والدین با رفتارهای اضطرابی دائماً درس خواندن فرزندشان را بررسی می‌کنند. در این حالت شما بدون اینکه متوجه باشید استرس خود را به کودک منتقل می‌کنید.

یکی از راهکارهایی که در این شرایط می‌توانید امتحان کنید این است که به‌جای بحث کردن با کودک به او اجازه دهید خودش برای زمان مطالعه درس‌ها برنامه‌ریزی کند و همین‌طور هنگامی‌که تکالیفش را انجام نمی‌دهد با پیامدهای آن مواجه شود. از این طریق شما بدون ایجاد درگیری با کودک دلایل اهمیت توجه به تکالیفش را به وی نشان می‌دهید.

3- اوج انرژی فرزندتان را پیدا کنید

هریک از ما سیستم ذهنی و انرژی خاص خود را داریم. بعضی‌ها اوایل صبح و بعضی‌ها غروب انرژی بیشتری داریم. بعضی از کودکان می‌بایست پیش از شروع بازی و تفریح تکالیف خود را تمام کنند، اما برخی دیگر پس از پایان تفریح با تمرکز بیشتری به سراغ فعالیت‌ها می‌روند. به همین خاطر یکی از دلایلی که باعث درس نخواندن کودک می‌شود این است که والدین این زمان‌ها را نمی‌شناسند و سعی می‌کنند کودک را با شرایط خودشان هماهنگ کنند. برای آشنایی با روش های افزایش تمرکز در کودکان کلیک کنید.

4- انگیزه ایجاد کنید

اگر می‌خواهید درس خواندن در فرزندتان تبدیل به فعالیتی خودکار شود و او خود به این موضوع علاقه‌مند باشد، ابتدا باید با استفاده از انگیزه‌های بیرونی کودک را به تحصیل تشویق کنید، پس از مدتی خود فرایند درس خواندن و موفقیت‌هایی که کودک در این راه به دست می‌آورد تبدیل به انگیزه‌ای برای فعالیت تحصیلی او می‌شوند. برای اینکه بتوانید فرزندتان را به درس خواندن تشویق کنید بهتر است رفتارهای صحیح او را مورد تشویق قرار دهید و همین‌طور به‌جای تمرکز بر انجام تمام و کمال کارها هرگونه پیشرفت فرزندتان را تشویق کنید.

موضوعی که در تشویق کودک باید به آن توجه داشته باشید این است که تشویق‌ها نباید مانند باج دادن به کودک باشد. گاهی بیان یک جمله تحسین‌آمیز، تعریف کردن از کودک در حضور بقیه و یا حتی تهیه غذای موردعلاقه کودک نیز می‌توانند به‌عنوان پاداش در نظر گرفته شوند.

5- استراحت در کنار فعالیت

بعضی مواقع از فرزندمان انتظار داریم بی‌وقفه تمام فعالیت‌های درسی‌اش را انجام دهد و استراحت کردن‌های او را دلیلی بر درس نخواندن می‌دانیم. روانشناسان معتقدند در ازای هر نیم ساعت تا چهل‌وپنج دقیقه مطالعه کودک به یک‌ربع استراحت نیاز دارد. البته این زمان‌بندی می‌تواند با توجه به توانایی‌های فرزندتان متفاوت باشد، اما آنچه اهمیت دارد این است که بدانید کودک می‌بایست مابین زمان‌هایی که درس می‌خواند استراحت کند این کار بهره‌وری وی برای ادامه مطالعه را نیز افزایش می‌دهد.

6- الگوی مناسبی باشید

فرزندان‌تان بیش از هر چیز از رفتارهای شما الگوبرداری می‌کنند. به همین خاطر اگر می‌خواهید آن‌ها چیزی را یاد بگیرند، بهتر است در درجه اول خودتان آن را انجام دهید یا در رفتارتان نشان بدهید که برای آن ارزش قائل هستید. اگر فرزندتان یک‌بار کتاب یا مجله‌ای را دست شما ببیند اثر تربیتی آن صدها برابر بیش از آن است که شما او را برای درس خواندن نصیحت‌کنید.

7- کمال‌گرا نباشید

با خودتان به این سؤال پاسخ دهید که آیا واقعاً فرزندتان درس نمی‌خواند یا این انتظارات شماست که کمی غیرمنطقی است؟ آیا شما به‌اندازه توانایی‌های کودک از او انتظار دارید و تلاش‌هایش را می‌بینید یا همواره از وضعیت درس خواندنش گلایه دارید؟ گاهی اوقات اضطراب والدین از اینکه مبادا دیگران راجع به آن‌ها یا فرزندشان قضاوت بدی داشته باشند و همین‌طور کمال‌گرایی‌ها و انتظارات نامعمول باعث می‌شود بیش‌ازحد به فرزندتان سخت بگیرید و این کار باعث بروز مشکلات بسیاری ازجمله آسیب دیدن رابطه شما و کودک خواهد شد.

اهمیت مشاوره درباره درس نخواندن بچه

موضوع تحصیل برای کودکان از آن دسته مسائلی است که نباید اهمیت آن را فراموش کرده یا به حال خود رها کنید. بسیاری از مواقع درس نخواندن در سنین پایین باعث می‌شود فرزندتان در برخی مهارت‌های پایه از همسالان خود عقب بیافتد و جبران کردن این فاصله در آینده بسیار سخت خواهد بود.

علاوه بر این گاهی خاطرات تلخ و ناراحتی‌هایی که با درس خواندن پیوند می‌خورند، باعث خواهد شد تا فرزندتان به‌طورکلی از این موضوع گریزان شود به همین خاطر اگر احساس می‌کنید مشکل درس نخواندن فرزند شما جدی‌تر از آن شده که بتوانید از پس آن بربیایید، بهتر است از یک مشاور در این زمینه کمک بگیرید. مشاورین با توجه به شناختی که از اصول برنامه‌ریزی تحصیلی دارند و همین‌طور شناخت شخصیت و روحیات کودکان می‌توانند برای برطرف کردن این مشکل به شما کمک کنند. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه درس نخواندن بچه ها می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

 

سؤالات متداول

چطور فرزندم را به درس خواندن تشویق کنم؟

تشویق کردن پیشرفت‌ها و زمان‌هایی که فرزندتان درس می‌خواند، اهمیت دادن به استراحت و تفریح در کنار فعالیت و همین‌طور پرهیز از کمال‌گرایی ازجمله راهکارهایی هستند که بهتر است امتحان کنید.

چرا بعضی از بچه‌ها علاقه‌ای به درس خواندن ندارند؟

وجود مشکلات جسمی، روحی و یا عقب مانگی‌های رشدی در کنار موضوعاتی که ممکن است در مدرسه باعث آزار آن‌ها شده باشد ازجمله دلایل بی‌علاقگی به درس خواندن هستند.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره