خستگی از کار | رفع خستگی بدن بعد از کار

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

خستگی از کار به دلایل مختلفی در زندگی حرفه ای افراد رخ می‌دهد. طبیعی است که بعد از مدت زمان نسبتا طولانی که مشغول به انجام کاری بوده ایم؛ احساس کسالت و بی انگیزگی کنیم. خستگی ناشی از کار اجتناب ناپذیر است و در همه شغل ها ایجاد می‌شود. نکته مهم نحوه برخورد با این موضوع است. بسیاری از افراد هیچ تلاشی در این زمینه نکرده و بلافاصله شغل خود را تغییر می‌دهند. که این خود مشکلات زیادی را در زندگی شخصی افراد ایجاد می‌کند. بهتر است قبل از هرچیز به خوبی اوضاع را بررسی کرده و شرایط را تغییر دهید. دلایل زیادی موجب خستگی شغلی می‌شوند و این تا حد زیادی به روحیات افراد نیز بستگی دارد. برای دریافت مشاره شغلی تلفنی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه خستگی از کار می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360  و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

خستگی شغلی

افراد تقریبا یک سوم از روز خود را مشغول کارکردن در حوزه های مختلف هستند. از طرفی برخی به دلایل دیگر این مدت زمان را افزایش هم می‌دهند. پس بروز احساس خستگی از کار، طبیعی است. طبق تحقیقات، افراد معمولا در چنین شرایطی به میزان و کیفیت خواب خود در روز گذشته فکر می‌کنند؛ اما علت این موضوع بسیار ریشه ای تر است.

همچنین احساس زودگذری نبوده و برای مدت زمان طولانی ادامه می‌یابد. گاهی افراد را مجبور می‌کند تا از کار خود دست کشیده و برای مدتی استراحت کنند. به دلیل اهمیت این موضوع در این مقاله به بررسی جنبه های مختلف خستگی شغلی پرداخته ایم. برای اطلاع از تاثیرات شب کاری بر سلامت افراد کلیک کنید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

دلایل خستگی از کار

دلایل خستگی از کار

معمولا افراد تصور می‌کنند که تنها فشار کاری زیاد و شرایط پراسترس موجب خستگی از کار می‌شود. اما گاهی همه شرایط در محیط کار پایدار است و به دلیل عادات اشتباه خود فرد او عوارضی را تجربه می‌کند. چنین فردی نه تنها در حین کار بلکه بعد از اتمام ساعات کاری نیز خستگی شغلی را احساس می‌کند.

احتمالا به دلایل مختلفی از محیط کار خود غبیت کرده و حتی در انجام وظایف نیز کوتاهی می‌کند. برخی از دلایل این موضوع شامل موارد زیر می‍شود. برای آشنایی بیشتر با دلایل فرسودگی شغلی کلیک کنید.

⭕تکراری بودن وظایف | خستگی از کار

برخی از مشاغل دارای وظایف تکراری برای کارمندان هستند. بدین معنا که کارمندان روزانه کار مشخصی را که ماهیتی تکرار شونده دارد را انجام می‌دهند. کارگران خط تولید کارخانه های بزرگ معمولا چنین مشاغلی دارند و بعد از مدتی دچار خستگی از کار می‌شوند.

به همین دلیل بعد از مدتی باید وظایف آنها تغییر کند و کار دیگری را نیز انجام دهند. یا حتی در طول روز به صورت دوره ای در مکان های مختلفی مشغول کار شوند. در چنین شرایطی افراد احساس رباط بودن پیدا می‌کنند و دیگر تمایلی به ادامه دادن حرفه خود ندارند.

⭕بیکاری در محیط کار

یکی دیگر از دلایل خستگی از کار، بیکاری و عدم وجود وظایف کاری در ساعت اداری است. شاید برای شما هم پیش آمده باشد که با مراجعه به برخی از ادارات شاهد خوابیدن کارمندان آنجا باشید. این به دلیل تفسیم نادرست وظایف و یا عدم مدیریت کارمندان در انجام وظایف شان است. اگر افراد روزانه در محل کار خود حاضر شوند؛ اما کار زیادی برای انجام دادن نداشته باشند؛ خستگی شغلی را تجربه می‌کنند و بی انگیزه می‌شوند.

⭕استرس زا بودن محیط کاری

از طرف دیگر وقتی شرایط کاری برای کارمندان و حتی مدیران، بسیار پرفشار و استرس زا باشد؛ آنها زودتر از موعد دچار خستگی از کار می‌شوند. فشار روانی برای مدت زمان طولانی افراد را دچار فرسودگی شغلی می‌کند. همه مشاغل دارای حساسیت ها و سختی هایی هستند؛ اما افراد باید در مقابل آنها خونسردی خود را حفظ کرده و با آرامش با آنها برخورد کنند.

⭕به اندازه کافی به شما اهمیت داده نمی‌شود

در برخی از سازمان ها و محیط های کاری، شایسته سالاری رعایت نشده و ظرفیت ها و توانایی های افراد به اندازه کافی به کار گرفته نمی‌شود. وقتی افراد شاهد این موضوع هستند؛ دیگر به اندازه قبل تلاش نکرده و حتی دچار خستگی از کار نیز می‌شوند. این مورد تا حد زیادی به تدبیر مدیران بستگی دارد و نمی‌توان در مورد آن کاری کرد. اما این نباید دلیلی برای انجام ندادن وظایف باشد. بهتر است در این زمینه تلاش خود را کرده و با مدیر خود نیز صحبت کنید.

⭕مرتبط نبودن کار با مهارت

زمانی که کار افراد با مهارت و استعدادهای آنان همخوانی ندارد؛ خستگی از کار را تجربه می‌کنند. گاهی افراد مجبور هستند تا کاری را که مرتبط با رشته و یا حرفه آنان نیست را اغاز کنند که در درازمدت تاثیراتی مثل خستگی شغلی را به همراه خواهد داشت. بهتر است تا حدامکان تلاش خود را برای انجام درست و دقیق وظایف تان بکنید و در کنار این شرایط به دنبال کار و یا موقعیتی مرتبط با مهارت خود باشید. برای اطلاع از دلایل بی علاقگی به شغل کلیک کنید.

راه های غلبه بر خستگی از کار

غلبه بر خستگی از کار

فراموش نکنید که خستگی از کار می‌تواند تاثیرات جبران ناپذیری بر سلامت روان و حتی جسمانی داشته باشد. به همین دلیل باید بعد از پیداکردن علت خستگی شغلی، در این زمینه اقداماتی انجام دهید و از بروز پیامدهای حاصل از آن پیشگیری نمایید. برای اطلاع از راه های ایجاد انگیزه در کارمندان کلیک کنید.

?ایجاد تغییرات جزئی در محیط

اگر خستگی از کار تنها به دلیل شرایط محیطی برای شما ایجاد شده است؛ می‌توانید تغییرات جزئی در محیط اعمال کنید. برای مثال میز خود را جابجا کنید و یا با هماهنگی اتاق خود را تغییر دهید. حتی می‌توانید با میز خود که برای مدت هاست مرتب و تمیز نکرده اید؛ شروع کنید. این تغییرات کوچک می‌توانند تا مدتی موثر واقع شوند و روحیه شما را بالا ببرند.

?صحبت کردن با مدیر و یا همکاران

می‌توانید در مورد خستگی از کار و شرایط روحی خود با دیگر همکاران و مدیر خود صحبت کرده و از آنها درخواست کمک کنید. برخی از افراد از صحبت کردن در این مورد واهمه دارند و همه چیز را بر دوش خود می‌گذارند. اما با اینکار احساسات خود را با دیگران در میان گذاشته و آنها را نیز مطلع می‌کنید. احتمالا آنان نیز تا حدامکان برای تغییر شرایط به شما کمک کرده و از شما حمایت می‌کنند.

?پاداش دادن به خود | خستگی از کار

یکی دیگر از راهکارهایی که می‌توانید در مقابله با خستگی از کار، به کار ببرید؛ پاداش دادن به خود است. به طور کلی سیستم پاداش و تنبیه، برای افراد در زمینه های مختلف، ایجاد انگیزه می‌کند. می‌توانید برای انجام درست کارها در یک بازه زمانی جایزه کوچکی تعیین کرده و بعد از انجام آن برای خود تهیه کنید. این پاداش حتما نباید از سمت مدیریت باشد. شما می‌توانید برای انجام درست و به موقع کارها، به خود افتخار کنید. برای اطلاع از راه های افزایش رضایت شغلی کلیک کنید.

?استراحت کافی

افراد باید بین کارکردن و استراحت، تعادل برقرار کرده و به اندازه کافی استراحت کنند. گاهی برخی از افراد به خود فشار زیادی وارد کرده و برای مدت طولانی تنها به فکر کارکردن و درآمد بیشتر هستند. طبیعی است که در چنین شرایطی خستگی از کار را تجربه کنند.  به همین دلیل باید زمان کافی به استراحت اختصاص داده و حتی مدت زمانی را دور از محل کار خود سپری کنند.

?کمک گرفتن از روانشناس

بسیاری از سازمان ها روانشناسی را برای بالابردن کیفیت سلامت روان کارمندان استخدام می‌کنند. در واقع حضور یک روانشناس در چنین مکان هایی ضروری است. از طرفی اگر این شرایط محیا نبود؛ افراد خود باید به روحیه خود اهمیت داده؛ و برای از بین بردن احساس خستگی از کار از یک روانشناس کمک بگیرند. صحبت کردن در مورد فشار کاری و شرایط روانی که افراد تجربه می‌کنند؛ کمک بزرگی به آنها خواهد کرد.

سخن پایانی

بسیاری از افراد در مواجه با احساس خستگی از کار تنها به ترک شغل خود فکر می‌کنند. اما این راه حل نهایی است و قبل از آن افراد بهتر است دلیل این موضوع را شناسایی کرده و در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهند. بهداشت روانی یکی از ملزومات انجام درست وظایف در محل کار است.

به همین دلیل باید به آن اهمیت داد و از خستگی شغلی پیشگیری کرد. با اقدام در این زمینه نه تنها از بروز مشکلات روانی مختلف جلوگیری می‌کنید؛ بلکه می‌توانید عملکرد بهتری در محیط کار داشته و به پیشرفت شغل خود نیز کمک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه خستگی از کار می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360  و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره