رضایت شغلی وابسته به چه عواملی است؟

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

رضایت شغلی در یک تعریف ساده به معنای میزان افکار و نگرش مثبت یک فرد نسبت به شغلی که دارد، می‌باشد. از مهم‌ترین عواملی که در سلامت جسم و روان هر فردی تاثیرگذار است، رضایت شغلی اوست. داشتن رضایت شغلی می‌تواند بر دیگر جنبه‌های زندگی نیز تاثیر بگذارد؛ چون کسانی که از شغل خود رضایت ندارند و برای حاضر شدن در محل کار استرس و اضطراب دارند، دچار یک خستگی و نارضایتی دائمی می‌شوند و حتی ممکن است در طولانی مدت دچار برخی اختلالات همچون افسردگی و یا اضطراب فراگیر شوند. در ادامه به برخی راهکارهای موثر در زمینه افزایش رضایت شغلی اشاره کرده‌ایم. درصورتی که مساله اتون حل نشدنی به نظر میاد حتما برای مشاوره شغلی کلیک کنید.

منظور از رضایت شغلی چیست؟

رضایت‌شغلی به این معنا است که هر زمان که فرد شغل خود را ارزیابی و بررسی می‌کند، احساس رضایت داشته باشد. در واقع زمانی که فکر کردن به شغل باعث ایجاد اضطراب، افسردگی، ناراحتی و سرخوردگی نشود به این معنا است که فرد دارای رضایت شغلی است.

البته داشتن رضایت‌شغلی نیز احساسی درونی می‌باشد و مفهومی ذهنی دارد. میزان رضایت‌شغلی در افراد با شرایط اجتماعی مختلف متفاوت است. به عنوان مثال دو پزشک با شرایط یکسان را در نظر بگیرید. ممکن است پزشک اول از شغل خود رضایت کامل داشته باشد اما پزشک دوم به این رشته علاقه نداشته و احساس ناخوشایندی تجربه کند. بنابراین رضایت شغلی با رسیدن به جایگاه‌های اجتماعی بالا به دست نمی‌آید و وابسته به احساسات درونی انسان‌ها است.

ملاک‌ و فاکتور های رسیدن به رضایت شغلی کدامند؟

داشتن رضایت‌شغلی، وابسته به فاکتورهای مختلفی از جمله توانمندی‌های فرد، علایق و اهداف او است. اینکه متناسب با این فاکتورها به چه شغلی می‌پردازید، می‌تواند میزان رضایت مندی از شغل را تعریف کند. در ادامه به مهم‌ترین ملاک‌های رسیدن به رضایت‌شغلی اشاره کرده‌ایم.

1- حرکت در جهت استعدادهای شخصی

هر فردی دارای استعداد و توانمندی‌های منحصر به فردی می‌باشد. زمانی احساس رضایت‌مندی در زندگی و در تمامی زمینه‌ها ایجاد می‌شود که فرد در جهت استعدادهای ذاتی و درونی خود حرکت کند.

بنابراین اینطور می‌توان نتیجه گرفت که اگر فرد در زمینه استعدادهای ذاتی خود وارد شغلی شود، میزان رضایت‌مندی از شغل در او افزایش پیدا می‌کند. رضایت شغلی این معنا را می‌رساند که شغل نباید فقط برای امرار معاش روزانه و راهی برای کسب درآمد انتخاب شود؛ در واقع افراد باید بتوانند از طریق شغلی که انتخاب می‌کنند، رشد نیز داشته باشند.

فروشگاه آرامیس

2- رضایت شغلی با پیدا کردن معنایی در فعالیت

میزان نارضایتی از شغل، در میان کسانی که کار خود را بی‌معنا و بیهوده تصور می‌کنند، بیشتر است. از عوامل تاثیرگذار در احساس رضایتمندی شغلی این است که فرد معنایی را در شغل خود پیدا کند و احساس کند که انجام این شغل برای او فایده‌ای دارد و می‌تواند به رشد و پیشرفت او کمک کند.

3- میزان درآمد متناسب با تلاش باشد

در صورتی که فرد احساس کند در برابر تلاشی که می‌کند، حقوق کمی دریافت می‌کند؛ میزان کم‌تری رضایت شغلی خواهد داشت. متناسب بودن درآمد با سطح تلاش فرد از عوامل اصلی رضایت شغلی است.

کسانی که طی سال‌ها تلاش، نمی‌توانند با کسب درآمد مناسب به خواسته‌ها و اهداف خود برسند، به مرور احساس ناامیدی کرده و دچار نارضایتی از شغل می‌شوند.

4- جایگاه اجتماعی

از دیگر عوامل به وجود آورنده احساس مثبت در افراد در رابطه با شغل، جایگاه اجتماعی است. جایگاه اجتماعی که در نتیجه شغل به دست می‌آید، می‌تواند احترام  و در نتیجه رضایت شغلی را نیز به همراه داشته باشد.

5- زمینه بروز خلاقیت

شغل‌هایی که زمینه بروز خلاقیت افراد در آن بیشتر است، رضایت‌مندی بیشتری را نیز برای شخص به همراه دارند. در این گونه از مشاغل انعطاف پذیر، فرد می‌تواند کنترل بیشتری بر روی شرایط داشته باشد و به خودشکوفایی برسد. صرفا اجرا کردن دستورات رئیس در محل کار، می‌تواند در نهایت منجر به احساس نارضایتی شغلی شود.

دلایل نداشتن رضایت شغلی در افراد چیست؟

شاید بهتر باشد به این موضوع هم بپردازیم که چه عواملی سبب می‌شود افراد از شغل خود رضایت نداشته باشند و به نارضایتی شغلی برسند. در ادامه به دلایل اصلی نارضایتی از شغل پرداخته‌ایم. پیشنهاد می‌شود حتما مقاله انتخاب شغل مناسب را بخوانید.

1. نبود انگیزه برای انجام کار

اگر نسبت به انجام کارتان و حاضر شدن در محل کار، بی‌انگیزه باشید؛ بیشتر از سایر افراد دچار نارضایتی شغلی می‌شوید. داشتن انرژی کم برای انجام شغل و یا منتظر زمان‌هایی برای شانه خالی کردن از انجام کار و صرف زمان زیادی با گوشی تلفن همراه، از نشانه‌های بی‌انگیزه بودن نسبت به کار است.

سعی کنید برای کسب انگیزه کافی برای انجام شغل، بازخورد فعالیت‌های خود را مشاهده کنید. اگر احساس می‌کنید که تلاش‌های شما بی‌پاسخ گذاشته می‌شوند و یا فعالیت‌هایتان بازخوردی ندارد، با کارفرمای خود صحبت کنید تا متناسب با مهارت‌ها و توانمندی‌هایی که دارید با شما رفتار شود.

برای آشنایی با راه های پی بردن به شغل مناسب من کلیک کنید.

2. ساعت کاری طولانی و زیاد

از دیگر دلایل نارضایتی شغلی، ساعات کاری طولانی است که به مرور بر روی سلامت جسم و روان تاثیر می‌گذارد. بد نیست بدانید که ساعت کاری طولانی از عوامل فرسودگی شغلی نیز می‌باشد.

بهتر است با مدیر و یا کارفرمای خود صحیت کنید و کمی از مسئولیت‌های کاری خود را کم کنید. این گونه شاید بتوانید کارهای خود را سازمان‌دهی کنید و به ساعت کاری مناسبی برسید.

3.عدم ارتباط دوستانه با همکاران

داشتن محیط کار سرد و نداشتن ارتباط دوستانه با همکاران نیز از دیگر دلایل نارضایتی از شغلی است. سعی کنید با برخی از همکاران خود ارتباط دوستانه‌ای برقرار کنید و این گونه با شرایط محیط کار و شغل‌تان سازگاری ایجاد کنید.

برای آشنایی با اقدامات لازم هنگام آزار جنسی در محیط کار کلیک کنید.

4. حقوق پایین

حقوق پایین و نداشتن امنیت مالی می‌تواند میزان رضایت‌مندی از شغل را تا حد زیادی کاهش دهد. سعی کنید یا شغل خود را تغییر دهید و یا فعالیت خود را درون سازمانی که در آن در حال کار کردن هستید، بیشتر کنید تا به حقوق مناسبی برای رسیدن به خواسته‌های‌تان برسید.

5. عدم علاقه به شغل

انتخاب شغل اشتباه و بر خلاف علاقه‌مندی‌ها، از دیگر عوامل نداشتن رضایت شغلی است. معمولا کسانی که فقط به دلیل کسب درآمد وارد یک شغلی می‌شوند و از روی اجبار تن به انجام آن داده‌اند، پس از مدتی دچار نارضایتی شغلی می‌شوند.

هر کسی باید شغل خود را متناسب با علاقه مندی‌ها و استعدادهایی که دارند انتخاب کنند تا به مرور رضایت شغلی نیز داشته باشند.

در این خصوص حتما مقاله بازگشت به کار بعد از اخراج را بخوانید.

در صورتی که احساس می‌کنید رضایت شغلی ندارید، می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو در ارتباط باشید و مشاوره شغلی دریافت نمایید. در نظر داشته باشید بهتر است هر چه زودتر برای برطرف کردن نارضایتی شغلی اقدام کنید تا دچار فرسودگی شغلی نشوید.

برای دریافت مشاوره در زمینه رضایت‌شغلی می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره آنلاین با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره