تنفر از پدر و مادر | کینه از والدین را بشوییم

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

تنفر از پدر و مادر یکی از احساساتی است که برخی از فرزندان در برهه هایی از زمان آن را تجربه می‌کنند. والدین برای پرورش فرزندان خود از نهایت عشق و علاقه خود استفاده می‌کنند. آنها همواره در حال تلاش برای فرزندان خود و رفع نیازهای آنان هستند. اما اگر به هر دلیل در این مورد کوتاهی کنند و یا نسبت به فرزند خود بی توجه باشند؛ این رفتارها بر ناخودآگاه فرزند از سن کودکی تاثیر گذاشته و آنها را مستعد بروز رفتارهای مختلف می‌کند.

بیشتر آسیب های روانی ما به دوران کودکی باز می‌گردند و آنها را از طرف پدر و مادر خود تجربه می‌کنیم. البته گاهی آنها اینکار را به صورت ناخودآگاه می‌کنند و قصد آن را ندارند. به هر حال عوامل مختلفی در این موضوع دخیل هستند؛ که به بررسی آنها خواهیم پرداخت. برای دریافت مشاوره خانواده تلفنی، حضوری و آنلاین کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تنفر از پدر و مادر می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360  و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

تنفر از پدر و مادر

فرزندان بعد از تولد، به والدین خود وابسته بوده و نیاز به عشق و حمایت آنها دارند. گاهی والدین قادر به برطرف کردن این نیازها هستند و گاهی هم دچار مشکلاتی می‌شوند. تنفر از پدر و مادر به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد. گاهی والدین در این مورد مقصر نبوده و این فرزند است که به دلیل ویژگی های اخلاقی خود علاقه ای به والدین خود ندارد. البته در بیشتر موارد این موضوع به عدم دریافت علاقه و محبت به اندازه کافی از سوی والدین است. فراموش نکنید که احساسات در روابط بین والدین و فرزند، کاملا دو طرفه هستند و هر قدر که به آنها حسی را بدهید؛ به همان میزان دریافت خواهید کرد. برای اطلاع از دلایل خشم از پدر و مادر کلیک کنید.

دلایل تنفر از پدر و مادر

دلایل-تنفر-از-پدر-و-مادر

فرزندان با بزرگتر شدن نیازهای مختلفی دارندکه والدین باید آنها را شناسایی کرده و طبق همان رفتار کنند. البته ابن تعامل تا سنی ادامه داشته و بعد از آن استقلال کودک بیشتر شده و قادر به برطرف کردن نیازهای خود می‌شود. تنفر از پدر و مادر، همیشه به دلیل نیازها و خواسته های  مختلف نیست. بلکه دلایل زیادی این احساس را در فرزندان ایجاد می‌کند. برای آشنایی بیشتر با ویژگی های والدین سمی کلیک کنید.

?به وجود آورندن شرایط محیطی نامناسب

گاهی والدین به دلیل وجود مشکلات بین فردی و حتی عوامل و اقتصادی و اجتماعی، قادر به ایجاد فضایی امن و مناسب برای فرزند خود نیستند. محیط به اندازه عوامل ژنتیکی و حتی تربیتی همیت دارد و نمی‌توان آن را نادیده گرفت. والدین باید قبل از تولد کودک به فکر این موضوع باشند. چراکه این مورد در دراز مدت سبب بروز تنفر از پدر و مادر در کودک شده و مشکلات زیادی را ایجاد می‌کند. مجادلات والدین، اعتیاد آنها، زندگی در خانه ای ناامن و…همگی جزو شرایط محیطی محسوب می‌شوند.

?بی توجهی و اهمیت ندادن به فرزند

همانطور که گفته شد؛ کودکان نیازمند دریافت توجه و محبت زیادی از سوی والدین خود هستند. در واقع آنان باید محبت کردن را از والدین خود بیاموزند. گاهی والدین به صورت کاملا غیرارادی اینکار را انجام می‌دهند و یا معتقد هستند که با فراهم کردن امکانات مختلف محبت خود را به فرزندان نشان می‌دهند. اما فرزندان باید علاقه والدین را خود را دیده و آن را لمس کنند. والدین سرد و بی روح، باعث پدیدایی این رفتارها در فرزند خود می‌شوند و در واقع خود، زمینه ساز احساس تنفر هستند.

تحمیل نظرات و خواسته ها به فرزند

دسته ای دیگر از والدین که مستبد و مقتدر هستند؛ به نظرات فرزندان خود هیچ اهمیتی نداده و همواره نظ خود را در مسائل مختلف اعمال می‌کنند. فرزندان نیاز به استقلال شخصیتی داشته و والدین باید تا حدی به آنان آزادی عمل بدهند. این گروه با خودخواهی سبب بروز تنفر از پدر و مادر در فرزند، می‌شوند. آنها احتمالا در مسائل مختلفی به فرزند خود سخت گیری کرده و حتی به آنها اجازه انتخاب بین گزینه های بی اهمیت را هم نمی‌دهند.

?مقایسه فرزند با دیگران

مقایسه کردن فرزندان با یکدیگر و حتی با دیگران، یکی از رفتارهای اشتباه و مخرب والدین است. هر شخصی شرایط متفاوتی داشته و نمی‌توان ظاهر زندگی دیگران را با بطن زندگی خودمان مقایسه کنیم. اینکار نه تنها باعث بروز پیشرفت در فرزندان نمی‌شود؛ بلکه تنفر از پدر و مادر را نیز به وجود می‌آورد. در چنین شرایطی آنها کمبود های عاطفی خود را بیشتر احساس کرده و رفتارهای ناهنجار از خود نشان می‌دهند. بهتر است به جای مقایسه کردن به فرزندان برای پیشرفت بیشتر کمک کرده و آنها را حمایت کنید.

?ابتلا به اختلالات روانی

برخی از والدین از سلامت روانی برخوردار نیستند. آنها به دلیل ابتلا به اختلالات روانی یا شخصیتی، فرزند خود را به روش های مختلفی می‌آزارند. در این وضعیت، رفتارهای آنان ارادی نبوده و حتی کنترلی بر روی آنها ندارند. برای مثال والدی که به افسردگی مبتلاست نمی‌تواند ارتباط موثری با فرزند خود داشته باشد و یا به او عشق و علاقه بدهد. به همین دلیل فرزند او نیز تنفر از پدر و مادر خود را در آینده تجربه می‌کند. این مورد به خوبی، اهمیت توجه به بهداشت روان، قبل از فرزندآوری را نشان می‌دهد.

?داشتن انتظارات غیرواقعی از فرزند

متوقع بودن از فرزندان و یا داشتن انتظارات غیرواقعی، به دلیل رفتارهای سخت گیرانه و یا استبداد والدین است. در واقع در چنین وضعیتی جای والد و کودک عوض شده و والدین از فرزندان خود انتظار دریافت محبت را دارند. آنها همواره از فرزند خود می‌خواهند تا بهترین باشد و مایه افتخار آنان گردد. چنین والدینی معمولا در زندگی خو دستاورد زیادی نداشته اند به همین دلیل از فرزند خود می‌خواهند تا این شرایط را برای آنان جبران کند.

?عدم ارتباط موثر

عدم وجود ارتباط موثر و صمیمیت با فرزندان، یکی دیگر از دلایل شایع برای تنفر از پدر و مادر است. والدین باید از مهارت های مختلفی برخوردار بوده و با فرزند خود به درستی برخورد کنند. البته این ارتباط باید دو طرفه باشد  و برای فرزندان نیز زمینه ای فراهم کرده؛ تا آنان نیز در مورد مسائل مختلف صحبت کنند. برای اطلاع از برخی از اشتباهات تربیتی والدین کلیک کنید.

پیامدهای تنفر از پدر و مادر در آینده

فراموش نکنید که با وجود تنفر از پدر و مادر در فرزند، آنان در آینده مشکلات زیادی را تجربه خواهند کرد. همچنین احتمالا آنان نیز در آینده در چندان دور این رفتارها را با دیگران و حتی در مورد فرزندشان نشان می‌دهند. برخی از این پیامدها شامل موارد زیر می‌شوند.

بروز اختلالات روانی مختلف

بی اعتمادی

اختلال یا از بین رفتن روابط خانوادگی

بروز مشکلات در روابط بین فردی

کمبود اعتماد به نفس

دوست نداشتن خود

دوری از دیگران

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

برای مقابله با احساس تنفر از پدر و مادر چه کنیم؟

مقابله-با-تنفر-از-پدر-و-مادر

بعد از شناسایی دلایل تنفر از پدر و مادر و همچنین عوامل موثر برآن، بهتر است برای جبران و یا برطرف کردن این احساس، اقداماتی را انجام دهید. والدین بخش جدانشدنی از زندگی ما هستند و نمی‌توان آنها را به طور کامل از زندگی حذف کرد. همچنین این احساس روابط دیگر ما را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. برخی از روش های موثر در این زمینه شامل موارد زیر می‌شوند. برای اطلاع از دلایل قطع رابطه با پدر و مادر کلیک کنید.

?استقلال

بهتر است بعد از اطلاع از رفتارهای سمی والدین خود و همچنین آسیب های روحی، برای کسب استقلال و ایجاد فاصله ای میان خودتان با آنها تلاش کنید. طبیعی است که اینکار در سنین کم ممکن نباشد و حتی در سنین بالاتر نیز امکان آن برای بسیاری از افراد فراهم نیست. اما با تعیین برخی از مرزها و حفظ فاصله خود با آنها می‌توانید از بروز مشکلات بیشتر جلوگیری کنید.

?دوست داشتن خود

احتمالا بعد از مدتی به این نتیجه خواهید رسید که هیچکس به اندازه خودتان نمی‌تواند به شما اهمیت دهد و یا حتی دوستتان داشته باشد. با وجود علاقه به خود می‌توانید خاطرات تلخ گذشته را فراموش کرده و برای ساختن آینده تلاش کنید. اینکار نیاز به بازسازی مهارت های آسیب دیده تان دارد و با کمک روانشناس امکانپذیر است.

?کمک گرفتن از روانشناس

روانشناس با کمک برای از بین بردن احساس تنفر از پدر و مادر، بسیاری از آسیب ها و مشکلات را شناسایی کرده و همچنین در زمینه های دیگری نیز به شما کمک می‌کند. حتی می‌توانید والدین خود را نیز برای مراجعه به روانشناس ترغیب کنید. با اینکه احتمالا در این مورد از خود مقاومت نشان می‌دهند؛ اما مطرح کردن این موضوع شاید تا حدی موثر باشد. شما می‌توانید با شرکت در جلسات مشاوره به صورت منظم، آسیب های دوران کودکی خود را تا حد زیادی، ترمیم کرده و حتی آنها را بپذیرید.

سخن پایانی

پذیرش تنفر از پدر و مادر، خود گام مهمی برای درمان محسوب می‌شود که برخی از افراد توانایی آن را ندارند. فراموش نکنید که احترام و محبت به پدر و مادر در هر شرایطی واجب است و نمی‌توان به این دلیل آنها را مورد آزار و اذیت قرار داد. قطع ارتباط با والدین خود باعث بروز مشکلات بیشتری می‌شود. به همین دلیل باید در این مورد در قدم اول با والدین خود صحبت کرده و آنها را آگاه کنید و در قدم بعدی به روانشناس مراجعه کرده و از او کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تنفر از پدر و مادر می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360  و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره