خشم از پدر و مادر

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

خشم از پدر و مادر برای خیلی از کودکان و حتی بزرگسالان پیش می‌آید. پدر و مادر هر دو به دلیل جایگاهی که برای کودک دارند، همیشه یک نوع علاقه توصیف نشدنی در قلب فرزندشان به جای دارند، هیچ چیزی نمی‌تواند این علاقه را از بین ببرد. در طول زندگی شاید از خیلی‌ها متنفر و خشمگین باشیم و به فراموشی بسپاریم‌شان، اما چنین احساسی در مورد والدین همیشه با دوگانگی و عذاب وجدان همراه خواهد بود.

هم والدین و هم فرزندان باید بدانند که این ارتباط گسستنی نیست و برای رهایی و آرامش روان خودتان هم که شده باید به دنبال راه چاره بود. در این مقاله پیامدها و راه های مقابله با احساس خشم از پدر و مادر را آورده‌ایم. در صورتی که کافی نبود حتما مشاوره خانواده دریافت کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه خشم از پدر و مادر می توانید از طریق شماره تلفن 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 جهت ارتباط با متخصصان کودک در کلینیک تخصصی ذهن نو صحبت کنید.

 

خشم از پدر و مادر

هریک از ما حفره‌های شخصیتی و مشکلات بسیاری در زندگی داریم که احتمالاً یک پای ثابت آن‌ها والدین‌مان هستند. اعتمادبه‌نفس پایین، دنبال نکردن رشته موردعلاقه یا یک ازدواج اشتباه همگی از آن دسته مشکلاتی هستند که والدین‌مان را در آن‌ها مقصر می‌دانیم.

درواقع احساس خشم همیشه به این خاطر ایجاد می‌شود که فکر می‌کنیم دیگران تقصیری دارند. اما تقصیرات والدین ویژگی‌های دیگری دارد که آن را بدتر می‌کند. برای مثال خیلی اوقات والدین از قدرت خود علیه فرزندان‌شان استفاده می‌کنند، درواقع قدرتی که باید مایه امنیت و حال خوب‌تان باشد به شما آسیب زده و این باعث می‌شود از والدین‌تان عصبانی باشید یا حتی احساس تنفر کنید.

فروشگاه آرامیس

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

دلایل خشم از پدر و مادر

خشونت و بدرفتاری

یکی از رایج‌ترین دلایل خشم از پدر و مادر رفتار بد آن‌هاست. پدر یا مادری که فرزندش را کتک می‌زند، با آن‌ها بدرفتاری می‌کند و همیشه می‌خواهد حرف خودش را به کرسی بنشاند معمولاً باعث احساس خشم و ناراحتی در فرزندانش می‌شود. برای استفاده از روش‌های جایگزین حتما مشاوره تلفنی کودک دریافت کنید.

طلاق یا رها کردن فرزندان

بسیاری از کودکان و نوجوانان در زندگی شاهد جدایی والدین‌شان بوده‌اند یا یکی از والدین آن‌ها را ترک کرده است. اگر چنین تجربیاتی دارید پس به احتمال زیاد آسیب‌های بسیاری را در زندگی و حتی تا بزرگ‌سالی تجربه می‌کنید. به همین خاطر از دست پدر یا مادرتان خشمگین خواهید بود. با خود فکر می‌کنید که پدر و مادرتان با کاری که انجام داده‌اند لطمه‌های بسیاری به تمام زندگی‌تان زده‌اند و این موضوع بخشیدن آن‌ها را بسیار سخت می‌کند. اگر احساس می‌کنید به‌تنهایی از پس آسیب‌هایی که به این خاطر دیده‌اید برنمی‌آیید شاید بهتر باشد از یک روانشناس در این زمینه کمک بگیرید.

تصمیمات اشتباه

والدین برای فرزندشان مرجع قدرت هستند. این یعنی کودکان در کارهای‌شان نیاز به اجازه آن‌ها دارند. این نیاز برای دریافت اجازه و تأیید معمولاً تا بزرگ‌سالی باقی می‌ماند. این مسئولیت سنگین آنجایی کار را خراب می‌کند که احساس می‌کنید والدین‌تان در یک زمینه تصمیم اشتباهی گرفته‌اند. به میزانی که این تصمیم اهمیت بیشتری در زندگی شما داشته باشد احتمالاً خشم‌تان هم از آن‌ها بیشتر خواهد بود. برای مثال ممکن است پدر و مادرتان با ازدواج شما مخالفت کنند؛ یا اجازه ندهند در رشته‌ای که دوست دارید تحصیل کنید.

والدین مستبد

یکی از اشتباهاتی که رابطه والدین و فرزندشان را تا حد زیادی تخریب می‌کند استبداد است. پدر و مادری که همیشه حرف، حرف خودشان است؛ فرزندانشان را بیش‌ازحد کنترل می‌کنند و به آن‌ها اجازه نمی‌دهند در شرایط مختلف نظر خود را بگویند معمولاً تا حد زیادی شخصیت و اعتمادبه‌نفس فرزندشان را تحت تأثیر قرار می‌دهند و این می‌تواند تبدیل به دلیلی برای خشم از آن‌ها باشد. برای آشنایی با سایر نشانه‌های والدین سمی کلیک کنید.

پیامدهای خشم از پدر و مادر

فارغ از اینکه چقدر در مورد خشمی که احساس می‌کنید حق دارید، این احساس در درجه اول خودتان را آزار می‌دهد. روانشناسان معتقدند که داشتن احساسات منفی راجع به دیگران باعث بروز فشار روانی در فرد می‌شود و می‌تواند مشکلات روحی و جسمی بسیاری را برای آن‌ها به همراه داشته باشد.

همان‌طور که گفتیم این احساس در بسیاری از مواقع به همراه عذاب وجدان اتفاق می‌افتد. یا اگر مجبورید که با والدین‌تان زندگی کنید این می‌تواند باعث فضای سرد در رابطه شما و شرایط روحی نامناسب شود. به همین خاطر بهتر است راجع به این موضوع یک فکر اساسی بکنید؛ یا به‌عبارت‌دیگر برای از بین بردن این خشم دست‌به‌کار شوید.

از بین بردن خشم از پدر و مادر

با والدین‌تان صحبت کنید

اولین راه برای اینکه احساس خشم خود را از بین ببرید این است که با پدر یا مادرتان صحبت کنید. همه آن چیزی که فکر می‌کنید و احساسی که دارید را بیان کنید. اجازه بدهید آن‌ها هم صحبت‌های شما را بشنوند و راجع به دلایل و افکار خود توضیح بدهند. به خاطر داشته باشید که همیشه بهترین راهکار برای برطرف کردن مشکلات اجتماعی این است که با طرف مقابل صحبت کنید.

با همه این‌ها صحبت کردن آدابی دارد که اگر رعایت نکنید از حرف‌هایتان نتیجه‌ای نمی‌گیرید. اگر فکر می‌کنید راه‌های صحبت کردن منطقی را بلد نیستید در این زمینه از یک مشاور کمک بگیرید. سعی کنید در صحبت کردن با پدر و مادرتان به یک نتیجه و راه‌حل منطقی برسید.

تکنیک صندلی خالی

اگر صحبت کردن با والدین‌تان فایده‌ای ندارد و یا احساس می‌کنید نمی‌توانید این کار را انجام بدهید از روش صندلی خالی استفاده کنید. در این روش باید دو صندلی را رو به روی هم قرار بدهید. یکی از آن‌ها متعلق به شما و دیگری برای پدر یا مادرتان است. روی صندلی مربوط به خودتان بنشینید و همه آن چه که دل‌تان می‌خواهد را به والدین‌تان بگویید. سپس روی صندلی مقابل بنشینید و به‌جای والدینتان به حرف‌های خود پاسخ دهید. دقت کنید که وقتی در جایگاه والد قرار می‌گیرید باید بتوانید از دید طرف مقابل به شرایط نگاه کنید و از زبان او همه‌چیز را پاسخ دهید.

اگر جای آن‌ها بودید

یک‌بار با خودتان خلوت کنید. دلایلی که برای خشم از پدر و مادرتان دارید روی یک کاغذ بنویسید و سپس با خودتان فکر کنید اگر جای پدر و مادرتان بودید چه تصمیمی می‌گرفتید؟ آن‌ها برای این رفتار چه دلایلی داشتند؟ سعی کنید شرایط موجود آن زمان و همین‌طور طرز فکر و دیدگاه‌های پدر و مادرتان را در نظر بگیرید و به این سؤالات پاسخ دهید.

از یک مشاور کمک بگیرید

اگر هیچ‌کدام از راهکارهای بالا نمی‌توانند خشم شما را مهار کنند بهتر است از یک مشاور کمک بگیرید. درد عصبانیت از والدین می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد و شما را با مشکلات روحی بسیاری درگیر کند. به همین خاطر اگر به‌تنهایی نمی‌توانید برای احساس خود کاری بکنید بهتر است که از یک متخصص کمک بگیرید. مشاورین با استفاده از روش‌های مختلف به شما کمک می‌کنند با احساسات منفی خود کنار بیایید و برای مشکلتان راه‌حلی پیدا کنید. حتی ممکن است آن‌ها از شما بخواهند یک جلسه همراه والدینتان حضور پیدا کنید و در کنار هم به بررسی مشکلات بپردازید. برای آن که این چرخه را به فرزندان‌تان منتقل نکنید، حتما مقاله آموزش پدر و مادر را بخوانید.

برای دریافت مشاوره در زمینه خشم از پدر و مادر می توانید از طریق شماره تلفن 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 جهت ارتباط با متخصصان کودک در کلینیک تخصصی ذهن نو صحبت کنید.

 

 

سؤالات متداول

چطور با خشم از والدین کنار بیایم؟

سعی کنید خودتان را به‌جای آن‌ها بگذارید و به این سؤال جواب دهید که اگر جای آن‌ها بودید چه می‌کردید؟ یک راهکار دیگر این است که با والدین‌تان صحبت کنید. اما اگر هیچ‌کدام از این روش‌ها نمی‌تواند به شما کمک کند از یک مشاور کمک بگیرید

خشم از والدین چه پیامدهایی دارد؟

احساس خشم نسبت به دیگران فشار روانی و مشکلات بسیاری را در شرایط روحی‌تان ایجاد خواهد کرد. به‌علاوه معمولاً کسانی که این خشم را تجربه می‌کنند دچار عذاب وجدان می‌شوند و این تعارض شرایط روحی آن‌ها را تا حد زیادی درگیر می‌کند.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره