رشته فلسفه | معرفی و آینده کاری رشته فلسفه

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

رشته فلسفه، رشته ای کاملا متفاوت با سایر رشته ها است. هم از نظر ماهیت و هم از نظر گستردگی موضوع، منحصر به فرد می باشد. این رشته پرسش هایی را در هر بعد از زندگی بشر دنبال می کند و تکنیک های آن برای مسائل در هر زمینه ای از تحصیل یا زندگی به کار می رود.

فلسفه یک سری کاربرد های عمومی از جمله مهارت های ارتباطی، حل مسائل عمومی، قدرت های متقاعد کننده، مهارت های نوشتن و… به دانش جویان آموزش می دهد که تقریبا می توان در بسیاری از چالش های زندگی از آن ها استفاده کرد. در ادامه این مقاله بیشتر با رشته فلسفه، گرایش ها و آینده شغلی این رشته آشنا خواهید شد. برای دریافت مشاوره تحصیلی تلفنی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه رشته فلسفه می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

رشته فلسفه چیست

فلسفه، به معنای دیدن ارتباط بین ایده ها و تبیین آن ارتباط به شیوه ای مستدل و منطقی است. کسانی که تازه وارد رشته فلسفه شده اند، ممکن است به سختی بتوانند این رشته را درک کنند. به این دلیل که زمینه های مطالعاتی فلسفه، بسیار متنوع و گسترده است. این رشته، ظرفیت دیدن جهان از منظر افراد دیگر و فرهنگ های دیگر را توسعه می دهد.

همچنین توانایی افراد برای درک روابط بین رشته های مختلف تحصیلی را افزایش می دهد و درک معنا و تنوع تجربه انسانی را عمیق تر می کند. گسترده ترین زیرشاخه های فلسفه معمولا منطق، اخلاق، متافیزیک، معرفت شناسی و تاریخ فلسفه می باشد. این رشته در مقطع دبیرستان در رشته علوم انسانی، یکی از دروس اصلی و تخصصی محسوب می‌شود؛ اما افراد می‌توانند در دانشگاه نیز به ادامه تحصیل در این زمینه بپردازند. برای اطلاع از بهترین رشته تحصیلی در دانشگاه کلیک کنید.

توانایی مورد نیاز برای انتخاب رشته فلسفه

توانایی مورد نیاز برای انتخاب رشته فلسفه

این مسئله که علاقه مهم ترین عامل پیشرفت افراد در هر زمینه ای است را نمی توان انکار کرد. بنابراین از آن جایی که فلسفه، رشته ای همه پسند نیست و کاملا با سایر دروس متفاوت است، علاقه افراد در این زمینه می تواند به آن ها کمک کند در این رشته موفق شوند. از طرفی افراد علاقه مند به فلسفه، لازم است از توانایی های ذهنی و خلاقیت مناسبی برخوردار باشد.

چراکه لازم است به دنبال پاسخ بسیاری از مسائل مبهم و ناشناخته بگردند. یکی دیگر از توانایی های لازم برای موفقیت در فلسفه، این است که با ریاضیات میانه خوبی داشته باشید و تا حدود زیادی بتوانید مسائل ریاضی را حل کنید. زیرا فلسفه و ریاضی، هردو به توانایی بالایی از تفکر نیاز دارند. برای دریافت مشاوره در زمینه استعدادیابی شغلی آنلاین و حضوری کلیک کنید.

از منظری دیگر تسلط به زبان عربی برای دانشجویان رشته فلسفه، ضروری است. در دروس مختلف این رشته شاهد استفاده از لغاتی هستیم که بسیاری از آنها ریشه عربی دارند. به همین دلیل داشتن مهارت و دانش در این زبان برای علاقه مندان این رشته بسیار مهم است. افراد باید از تفکر منطقی و انتقادی برخوردار باشند تا بتوانند در این زمینه به موفقیت برسند.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

گرایش رشته فلسفه

رشته فلسفه در مقطع کارشناسی دارای گرایش خاصی نیست. اما افراد برای ادامه تحصیل در این رشته تا دکتری می‌توانند رشته تخصصی تری را در این زمینه انتخاب کرده و در آن به تحصیل بپردازند. در این قسمت به معرفی گرایش های تخصصی این رشته خواهیم پرداخت. برای دریافت مشاوره در زمینه انتخاب رشته کنکور کلیک کنید.

مقطع کارشناسی ارشد فلسفه:

  • فلسفه
  • فلسفه تطبیقی
  • منطق
  • فلسفه دین
  • منطق فهم دین
  • اخلاق

گرایش های مقطع دکترای فلسفه:

  • فلسفه دین
  • فلسفه هنر
  • فلسفه منطق
  • فلسفه اخلاق
  • فلسفه علم و فناوری
  • فلسفه
  • فلسفه فیزیک
  • فلسفه علوم اجتماعی

دروس مهم و تخصصی رشته فلسفه در دانشگاه

فلسفه در دانشگاه، دروس اختصاصی، عمومی، پایه و برخی از دروس اختیاری را در بر می گیرد. در دانشگاه، تعداد کل واحدهایی که باید بگذرانید برابر است با: 134 واحد

  • دروس عمومی 20 واحد
  • دروس پایه 18 واحد
  • دروس اصلی و تخصصی 86 واحد
  • دروس اختیاری 10 واحد
  • در جدول زیر نام سرفصل های دروس اختصاصی فلسفه و تعداد واحد های هر کدام را می بینید:

نام درس

تعداد واحد

نام درس

تعداد واحد

منطق قدیم 1 و 2  6 منطق جدید  2
منتخب متون کلامی و فلسفی  2 تاریخ فلسفه اسلامی 1 و 2  8
علم کلام 1  4 فلسفه اسلامی 1 و 2  6
فلسفه اخلاق در تفکر غربی  2 اخلاق در تفکر اسلامی  2
عرفان نظری  4 تاریخ فاسفه یونان 1 و 2  8
فلسفه قرون وسطی تا رنسانس  4 فلسفه از بیکن تا هیوم  4
فلسفه از کانت تا نیمه دوم قرن نوزدهم  4 تاریخ فلسفه جدید و معاصر  2
فلسفه معاصر و مکاتب جدید قرن بیستم  4 متون فلسفی به زبان خارجی 1 و 2  8
متون فلسفی به زبان عربی 1 و 2  8  متافیزیک در غرب  4

 

بازار کار و آینده شغلی رشته فلسفه

بازار کار رشته فلسفه

بیشتر افرادی که فارغ التحصیل فلسفه هستند، در زمینه تعلیم و استادی شروع به کار می کنند. علاوه بر این، اگر دارای مدارک دکترا یا کارشناسی ارشد و فردی متعهد و با آگاهی کامل در خصوص حرفه خود هستید، می توانید در برخی از پژوهشگاه های خصوصی یا دولتی شروع به کار کنید. لازم به ذکر است که افراد دارای مدرک کارشناسی تنها می توانند به عنوان دستیار یا کارآموز مشغول به کار شوند.

اما از آن جایی که به این رشته توجه زیادی نشان داده نمی شود، بنابراین می توان گفت فلسفه بازار کار و آینده شغلی خیلی پردرآمدی ندارد. از این رو، بسیاری از فارغ التحصیلان نهایتا می توانند در زمینه تعلیم مشغول به کار شوند و سایر افرادی که به آموزش علاقه ندارند، به شغل های متفرقه روی می آورند. برای اطلاع از انواع مشاغل پردرآمد کلیک کنید.

سخن پایانی

یکی از اصلی ترین ملزومات رشته فلسفه، علاقه است. البته برای ورود به یک رشته تحصیلی، تنها علاقه کفایت نمی‌کند. افراد باید به خوبی در این زمینه تحقیق کرده و جوانب مختلف آن را در نظر داشته باشند. درآمدزایی از طریق این رشته کار آسانی نیست. همچنین موفقیت در آن نیز نیاز به تلاش زیادی دارد. به همین دلیل افراد باید قبل از ورود به این رشته با یک فرد متخصص مشورت نمایند. کمک گرفتن از مشاور تحصیلی و یا افرادی که در این زمینه مشغول به کار هستند؛ اطلاعات خوبی در این زمینه در اختیار شما قرار می‌دهد.

برای دریافت مشاوره در زمینه رشته فلسفه می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

 

سوالات متداول

با تحصیل در رشته فلسفه می توانیم در چه زمینه هایی مشغول به کار شویم؟

 
شما می توانید به عنوان معلم، نویسنده، پژوهشگر و استخدام در سازمان ها یا نهادهایی که در زمینه فلسفه فعالیت دارند مشغول به کار شوید.

کدام دانشگاه ها پذیرش دانشجو دارند؟

اکثر دانشگاه های دولتی، آزاد و غیر انتفاعی دروس فلسفه را ارائه می دهند و هر سال دانشجو می پذیرند. از جمله دانشگاه های دولتی که دانشجو می پذیرند: دانشگاه اصفهان، دانشگاه تهران، دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه شهید باهنر، دانشگاه تبریز و…

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره