رشته دندانپزشکی | معرفی پیش نیازهای دندانپزشکی

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

رشته دندانپزشکی یکی از رشته های محبوب علم پزشکی و همچنین پرمتقاضی برای کنکور است. قبولی در آن آسان نخواهد بود و نیاز به تلاش زیادی دارد. دندانپزشکی یک رشته کاملا تخصصی برای حفظ سلامت و درمان دندان هاست. دانش آموزان قبل از قبولی در این رشته تحصیلی، باید اطلاعات را در این زمینه کسب کنند و جوانب مختلف آن را در نظر داشته باشند.

فارغ التحصیلان این رشته باید تکنیک های زیادی داشته باشند و همچنین تمام مهارت آنها دستی خواهد بود. این رشته تخصص های مختلفی دارد که بعد از اتمام دوره داندانپزشکی عمومی، افراد می‌توانند برای گرفتن تخصص نیز اقدام کنند. طول دوره تحصیل این رشته در مقایسه با پزشکی کمتر بوده اما به طور کلی چالش های خود را خواهد داشت. برای دریافت مشاوره تحصیلی تلفنی کلیک کنید.

رشته دندانپزشکی

عده ی زیادی از داوطلبین کنکور، هر ساله تلاش زیادی برای ورود به این رشته می‌کنند؛ اما موفق نمی‌شوند. نکته ای که باید در نظر گرفت؛ این است که فقط ورود به دانشگاه برای رشته دندانپزشکی مهم نیست. اگر افراد استعداد و توانمندی های لازم در این زمینه را نداشته باشند؛ قادر به ادامه دادن این رشته نخواهند بود. دانشجویان رشته دوره های مختلفی را در طول تحصیل خواهند گذراند. بعد از آن نیز باید برای حضور در طرح اقدام کنند. برای آشنایی با روش های مختلف استعدادیابی نوجوانان و جوانان کلیک کنید.

دوره های تحصیلی رشته دندانپزشکی

دوره های دندانپزشکی

مدت زمان لازم برای اتمام رشته داندانپزشکی 6 سال است که به دو مقطع زمانی علوم پایه و دوره تخصصی همراه با کارآموزی تقسیم می‌شود. افراد بعد از اتمام دوره دندانپزشکی عمومی و گذراندن طرح و موفقیت در ازمون های مختلف، در آزمون تخصص نیز شرکت نمایند.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

?علوم پایه

علوم پایه دوره دو ساله ابتدایی رشته دندانپزشکی است. تقریبا شامل 43 واحد درسی می‌شود. تمام واحد های ارائه شده در این مقطع تئوری هستند. دروس این مقطع شامل بیوشیمی، ژنتیک، ایمنی شناسی، بافت شناسی، میکروب شناسی، فیزیولوژی نظری، آناتومی، بهداشت عمومی، بافت شناسی، ایمنولوژی، آمارپزشکی و دنداپزشکی و روش تحقیق می‌شود. در انتهای این دوران نیز آزمون علوم پایه برگزار خواهد شد که دانشجویان برای ورود به مقطع بعدی، باید در آن موفق شوند.

 ?دوره تخصصی همراه با کارآموزی

دوره تخصصی رشته دندانپزشکی همراه با کارآموزی، تقریبا 4 سال طول می‌کشد. در این دوران، دانشجویان زیر نظر اساتید، با بیماران و بیماری های مختلف دهان و دندان آشنا می‌شوند. پس از پایان دوره فرد به عنوان دندانپزشک عمومی فارغ التحصیل می‌شود.

دروس این دوره شامل، دندانپزشکی کودکان، آسیب شناسی دهان، نظام پزشکی و طب قانونی، جنین و بافت شناسی فک و دهان، رادیولوژی دهان، بیولوژی دهان، دندانپزشکی پیشگیری مواد دندانی، ارتودنسی، گوش و حلق و بینی، بهداشت عمومی و اکولوژی، بهداشت دهان و تغذیه، پریودنتولوژی، اندودنتیکس، کالبدشناسی و مرفولوژی دندان، فارماکولوژی و… می‌شود.

تخصص رشته دندانپزشکی

بعد از اتمام دوره 6 ساله دندانپزشکی عمومی، افراد می‌توانند با گذراندن یک دوره 5 ساله تخصص این رشته را نیز داشته باشند. دوره تخصص شامل 3 قسمت، دروس عمومی یا نظری، دروس پایه یا عملی-نظری و دروس اختصاصی یا عملی می‌شود.

دوره اول و دوم تقریبا یک و نیم سال طول می‌کشد که در آن فرد درس های نظری و عملی علوم پایه که تقریبا 43 واحد هستند؛ را می‌آموزد. در سه و نیم سال بعدی نیز فرد موظف به گذراندن دروس تخصصی خواهد بود. رشته های تخصصی رشته دنانپزشکی شامل اندودنتیست، پریودنتیست، ارتودنتیست، پروستودنتیست، ترمیمی و زیبایی، پاتولوژی، فک و دهان و صورت، جراحی فک و دهان و صورت، کودکان و رادیولوژی نیز می‌شود.

مهارت های لازم برای رشته دندانپزشکی

مهارت های رشته دندانپزشکی

دانش آموزانی که به این رشته علاقمند هستند؛ باید از برخی از مهارت ها نیز برای تحصیل در رشته دندانپزشکی، برخوردار باشند. برخی از این مهارت ها شامل موارد زیر می‌شود.

?دقت به جزئیات

?تمرکز

?قدرت بدنی

?داشتن قدرت ارتباطی

?برخورداری از روابط عمومی بالا

?دلسوزی برای بیمار

قبولی در رشته دندانپزشک

برای ورود به این رشته تحصلی افراد باید با توجه به تغییرات اخیر کنکور، تلاش زیادی بکنند. برای پذیرفته شدن در رشته دندانپزشکی، باید به تمام دروس تخصصی رشته علوم تجربی که شامل ریاضی، فیزیک، شیمی، زیست شناسی و زمین شناسی، می‌شود؛ تسلط داشته باشید. کنکور در نوبت تیر و دی ماه برگزار می‌شود و معدل کل نیز در آن تاثیر خواهد داشت. از طرف دیگر باید کتب سه سال تحصیلی دهم، یازدهم و دوازدهم نیز خوانده شود. ضریب دروس لازم برای قبولی در دندانپزشکی به صورت زیر است:

◀زمین شناسی 1

◀ریاضی 7

◀زیست شناسی 12

◀فیزیک 7

◀شیمی 9

برای دریافت خدمات مشاوره در خصوص انتخاب رشته کنکور کلیک کنید.

معایب و مزایای رشته دندانپزشکی

هر رشته ای چالش ها و سختی های خاص خود را خواهد داشت. رشته دندانپزشکی نیز با وجود تمام مزایایی که دارد؛ از این قاعده مستثنی نخواهد بود. بیشترین مشکلی که دندانپزشکان با آن روبرو هستند؛ دردهای مفصلی به دلیل قرارگیری مدت زما طولانی در یک حالت است. از طرف دیگر احتمال ابتلای آنان به بیماری های عفونی بیشتر خواهد بود.

به دلیل حساسیت بالای این شغل احتمال ناراضی بودن بیماران نیز وجود دارد. گذراندن طرح برای دندانپزشکان اجباری است و شاید این یکی از معایب این رشته محسوب شود. هزینه تحصیل در دانشگاه های آزاد و پردیس خودگردان برای این رشته نیز بسیار بالاست. اما از طرفی دیگر این شغل دارای درآمد عالی و بازارکاری خوبی است. بر موقعیت اجتماعی افراد موثر است؛ و به راحتی می‌توان برای ادامه تحصیل در خارج از کشور نیز اقدام کرد.

ظرفیت رشته دندانپزشکی

در سال 1402 ظرفیت دانشگاه های دولتی، آزاد و پردیس خودگردان، برای متقاضیان رشته دندانپزشکی، 1518 نفر بوده است. در واقع 37 دانشگاه دولتی و 19 پئیش دانشگاهی به جذب دانشجویان دندانپزشکی می‌پردازند. هر ساله ظرفیت پذیرش رشته دندانپزشکی از پزشکی کمتر است؛ با اینکه افراد زیادی به این رشته علاقمند هستند. برای قبولی در رشته دندانپزشکی، بهتر است با یک مشاوره تحصیلی مشورت کنید. اما به طورکلی در کنکور به چنین درصدهایی نیاز خواهید داشت.

?ریاضی 50 درصد

?زیست 70 درصد

?فیزیک65 درصد

?شیمی 55 درصد

دندانپزشکی بدون کنکور

ورود به رشته دندانپزشکی، تنها با قبولی در آزمون سراسری امکان پذیر است و رتبه قبولی در آن تقریبا زیر 2000 خواهد بود. دانشگاه های پیام نور و غیرانتفاعی، رشته های گروه پزشکی مثل دندانپزشکی را ندارند؛ و همین موضوع پذیرفته شدن در این رشته را دشوارتر خواهد کرد. می‌توان در تعدادی از دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت در خارج از کشور 72 واحد درسی را گذراند و بعد از آن برای انتقالی اقدام کرد. در غیر صورت امکان تحصیل در این رشته بدون کنکور وجود ندارد.

برای موفقیت پیشنهاد می شود که حتما برای درباره شغل مناسب من بخوانید.

سخن پایانی

دانش آموزان زیادی به رشته دندانپزشکی علاقمند هستند؛ اما فقط عده کمی از آنها موفق به قبولی در این رشته می‌شوند. توصیه می‌شود بعد از در نظر گرفتن استعداد و توانمندی، افراد به علاقه خود فکر کنند. قبل از ورود به این رشته با کمک یک مشاور تحصیلی در مورد آن تحقیق کرده و عجولانه تصمیم نگیرید.

کنکور به تازگی دچار تغییرات زیادی شده است که باید برای مواجهه با آنها آمادگی لازم را کسب کنید. برای موفقیت در دندانپزشکی باید به خوبی درس بخوانید و تلاش کنید. موانع راه نباید باعث ناامیدی شما شوند؛ انگیزه خود را حفظ کرده و نسبت به ادامه مسیر خود واقع بین باشید.

برای دریافت مشاوره در زمینه رشته دندانپزشکی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360  و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

 

 

سوالات متداول

رتبه لازم برای رشته دندانپزشکی چند است؟

رتبه مورد نیاز با توجه به دانشگاه و شهر مورد نظر متفاوت است. اما به طور کلی رتبه زیر 2000 برای قبولی در رشته دندانپزشکی، لازم است.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره