شغل مناسب من چیست | یافتن شغلی متناسب خود

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

شغل مناسب من چیست؟ یکی از سؤالاتی است که دیریازود برای همه ما پررنگ می‌شود. شغل هر کدام از ما قرار است بخش مهمی از هویتمان را تشکیل بدهد. به‌علاوه ما زمان زیادی از روز را در محل کارمان و با کارهای مربوط به شغلمان می‌گذرانیم. پس بسیار مهم است شغلی پیدا کنیم که مناسب و رضایت بخش باشد. شناخت استعدادها و توانایی‌ها و همین‌طور درنظرگرفتن نیازهای جامعه از مهم‌ترین نکاتی هستند که برای رسیدن به شغل مناسب باید به آنها توجه داشته باشیم. علاوه بر اینها شما می‌توانید با کمک یک مشاور و انجام تست‌های شخصیتی شغل مناسب خود را بیابید. اگر نمی‌توانید پاسخ به سؤال شغل مناسب من چیست بدهید؛ حتما برای دریافت مشاوره شغلی کلیک کنید.

شغل مناسب من

پیداکردن شغل مناسب من و رفتن به سرکار یکی از مراحلی است که همه ما در زندگی طی می‌کنیم. شاید بتوانیم بگوییم همه برنامه‌های زندگی ما مثل تحصیل یا برنامه‌هایی که برای شرایط مالی‌مان می‌ریزیم به‌نوعی با شغلمان ارتباط پیدا می‌کنند. به‌علاوه همان‌طور که گفتیم شغل ما بخش مهمی از هویتمان را تشکیل می‌دهد. معمولاً دیگران از شما راجع به شغل‌تان می‌پرسند. همین‌طور شما هم وقتی به سؤال من کیستم در ذهنتان پاسخ می‌دهید بخش مهمی از جوابتان را هویت شغلی تشکیل می‌دهد.

 پس جستجو برای شغل مناسب من هر مرد و زنی را شامل می‌شود. به میزانی که شما در این کار موفق باشید احساس رضایتتان از خود بالاتر می‌رود؛ اعتمادبه‌نفس بیشتری خواهید داشت و با آرامش و خوشحالی بیشتری زندگی کرده یا سرکارتان حاضر می‌شوید.

برای ارزیابی میزان رضایت شغلی کلیک کنید.

اما اگر شغل مناسبی را انتخاب نکرده باشید درست برعکس این اتفاق خواهد افتاد. در این شرایط شما احساس خوبی به خودتان ندارید؛ و بسیاری از مواقع احساس کم یا نامناسب‌بودن می‌کنید. به‌علاوه در این شرایط با احساس خوبی سرکارتان نمی‌روید و همین مسئله می‌تواند باعث شود که حتی در کارتان نیز پیشرفت نداشته باشید. خبر خوب این است که شما می‌توانید با توجه به بعضی نکات، شغلی را پیدا کنید که کاملاً مناسب شما باشد و بتوانید در آن احساسات مثبتی را تجربه کنید. در قسمت بعدی کمی بیشتر راجع به نکاتی درباره شغل مناسب من صحبت خواهیم کرد.

برای آشنایی با روش های انتخاب شغل مناسب کلیک کنید.

چند نکته درباره شغل مناسب من

برای یافتن شغل مناسب من شما باید هشیارانه در این مسیر قدم بردارید. برای پی بردن به درستی مسیر حتما به نکات زیر دقت کنید.

? علایقتان را در نظر بگیرید

قبل از هر چیز دیگر شما باید عاشق کاری باشید که انجامش می‌دهید. حتماً به تجربه متوجه این نکته شده‌اید که ما وقتی یک کار را با علاقه انجام می‌دهیم اولاً ذوق و خلاقیت بیشتری در آن مسیر خواهیم داشت. ثانیاً خیلی متوجه گذر زمان نمی‌شویم.

به‌علاوه وقتی ما کاری را دوست داشته باشیم با سختی‌های آن نیز کنار می‌آییم. اما وقتی یک کار را دوست نداشته باشید سختی‌ها خیلی بیشتر از آنچه در واقعیت هستند ما را آزار خواهند داد. به همین خاطر شاید بهتر باشد در اولین قدم در یافتن شغل مناسب من به علایق خودتان توجه کنید. یک فهرست از کارهایی که دوست دارید تهیه کنید. برای مثال با خودتان به این سؤال جواب بدهید که دوست دارید چند سال دیگر در چه جایگاهی باشید؟ سپس بر اساس آن جایگاه فهرست علاقه‌مندی‌های خود را بنویسید.

? شغل مناسب من | استعدادهایتان را بشناسید

اینکه شما به یک کار علاقه داشته باشید بسیار مهم است. اما کافی نیست. برای انتخاب شغل مناسب درنظرگرفتن استعدادها درست به‌اندازه علاقه‌مندی‌های ما مهم است. یادتان باشد استعدادهای ما رابطه مستقیمی با اعتمادبه‌نفس و باورمان نسبت خودمان دارند.

پس اگر یک شغل را دوست دارید اما در آن استعدادی ندارید باید آماده این خطر باشید که دیریازود اعتمادبه‌نفس یا باور به توانمندی‌تان را از دست خواهید داد. اگر می‌خواهید درگیر این مشکل نشوید استعدادهایتان را به‌دقت شناسایی کنید. بهترین انتخاب‌های شغلی برای شما همان‌هایی هستند که علاوه بر علاقه توانایی انجامشان را نیز داشته باشید.

? سبک شخصیتی‌تان را پیدا کنید

شناختن روحیات و سبک شخصیتی نیز در یافتن شغل مناسب من اهمیت بسیاری دارد. برای مثال آیا شما توانایی کارکردن به‌صورت گروهی را دارید؟ آیا انعطاف‌پذیری لازم برای کارکردن با یک مدیر بالادستی و یا حجم زیادی از ارباب‌رجوع‌ها با شخصیت‌های مختلف را دارید؟ تا چه حد آدم برون‌گرا یا درون‌گرایی هستید؟ چقدر قدرت ریسک‌کردن و تحمل شرایط سخت را دارید؟ جواب‌دادن به این سؤالات به‌خوبی به شما نشان می‌دهد که آیا واقعاً می‌توانید با شرایط یک شغل کنار بیایید یا خیر.

برای انجام رایگان تست شخصیت شناسی کلیک کنید.

? شغل مناسب من | شرایط محیطی را در نظر بگیرید

اگر می‌خواهید به این سؤال پاسخ بدهید که شغل مناسب من چیست؟ فقط نباید به خودتان توجه داشته باشید. شما علاوه بر شناختن خودتان باید شرایط محیط را نیز به‌درستی مورد بررسی قرار دهید. منظور ما از محیط فقط جوی که قرار است در آن کار کنید نیست.

در یک معنای وسیع‌تر شما می‌بایست برای انتخاب شغلتان با شرایط جامعه آشنایی داشته باشید. آیا جامعه واقعاً به شغلی که انتخاب کرده‌اید نیاز دارد؟ آیا شما اجازه پیشرفت در این کار را پیدا خواهید کرد؟ وضعیت درآمد در شغلی که انتخاب کرده‌اید چطور است؟ نگاه مردم جامعه شما به این شغل چگونه است؟

? در محیط قرار بگیرید

خیلی وقت‌ها پیش می‌آید که شما فکر می‌کنید به یک شغل علاقه دارید یا در آن توانمند هستید اما وقتی وارد محیط کاری می‌شوید می‌بینید آن‌طورها که فکر می‌کردید هم نبوده است. به همین خاطر یکی از پیشنهادهای ما این است که برای مدتی خودتان را در فضای کاری که می‌خواهید انجام بدهید قرار دهید.

برای مثال شما می‌توانید به‌عنوان کارآموز یا شاگرد برای مدت کوتاهی آن شغل را انتخاب کنید. در این مدت به‌خوبی به این سؤال فکر کنید که آیا واقعیت درست شبیه همان چیزی است که به آن فکر می‌کردید؟ اگر پاسختان به این سؤال مثبت است می‌توانیم بگوییم شما یک قدم خیلی بزرگ برای پاسخ به سوال شغل مناسب من برداشته‌اید.

? شغل مناسب من | هدف شما از کارکردن چیست

یکی از نکات بسیار مهم در رسیدن به شغل مناسب من این است که هدفتان را از کارکردن مشخص کنید. آیا شما به دنبال درآمد بیشتر هستید؟ آیا می‌خواهید اوقات فراغتتان را به شکل خاصی پر کنید؟ یا شاید به دنبال چیزی مثل کمک‌کردن به دیگران هستید؛ وقتی هدف ما از کارکردن مشخص باشد طبیعتاً بهتر هم می‌توانیم برای آن برنامه‌ریزی کنیم. پس به‌خوبی انگیزه‌ها و اهدافتان را شناسایی کنید. برای چه مدتی می‌خواهید کار کنید؟ هدف شما از کارکردن چیست؟ قرار است با رسیدن به این شغل چه تغییرات دیگری در زندگی‌تان ایجاد کنید؟

? اهمیت تجربه و مهارت

هرچقدر تجربه یا مهارت شما در کاری بالاتر باشد شانس موفقیت‌تان در آن کار نیز بیشتر می‌شود. پس وقتی شغل مناسب برای خودتان را انتخاب کردید هرچه بیشتر باید در آن زمینه مهارت کسب نمایید. شرکت در دوره‌های آموزشی مختلف، کارکردن به‌عنوان کارآموز و هر راه دیگری که فکر می‌کنید به شما برای توانمندتر شدن در این شغل کمک می‌کند را امتحان کنید. این مسیر باعث خواهد شد شما پیشنهادهای کاری بیشتر و همین‌طور انگیزه و اعتمادبه‌نفس بالاتری را تجربه کنید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

نقش مشاوره در یافتن شغل مناسب من

نقش مشاور در شغل مناسب من

اگر به دنبال پیداکردن شغل مناسب برای خودتان هستید یک راه‌حل این است که از یک مشاور کمک بخواهید. مشاورین باتوجه‌به تخصص و تجربه‌ای که دارند به‌خوبی به شما کمک می‌کنند که جواب این سؤال را پیدا کنید. این کار معمولاً به دو روش مختلف انجام می‌شود؛ و یک مشاور حرفه‌ای هر دو این روش‌ها را در کنار هم به کار می‌برد. این دو روش را برای یافتن شغل مناسب من در ادامه شرح داده‌ایم.

✅ استفاده از پرسش‌نامه‌ها

حتماً تابه‌حال اسم پرسش‌نامه‌های شخصیت‌شناسی، استعدادیابی یا آزمون‌های شغلی را شنیده‌اید. یکی از مهم‌ترین کارها برای اینکه به شغل مناسب من پاسخ بدهید، انجام همین تست‌ها است. روان‌شناس با استفاده از این آزمون‌ها به‌خوبی متوجه جوانب مختلف شخصیت شما و همین‌طور نقاط ضعف و قوت‌تان می‌شود. طبیعتاً وقتی ما شناخت بهتری از خودمان داشته باشیم بهتر می‌توانیم شغل مناسبمان را بیابیم. برای انجام استعدادیابی شغلی حرفه ای کلیک کنید.

اما این نکته را به خاطر داشته باشید که آزمون‌های روان‌شناسی ابزارهای تخصصی هستند که فقط خود متخصص می‌تواند از آنها استفاده کند. در واقع تحلیل این تست‌ها چیزی متفاوت با آن جوابی است که شما به‌راحتی و در اینترنت به آن دسترسی پیدا می‌کنید. پس بهتر است برای رسیدن به پاسخ سؤالتان این کار را به متخصصین این حیطه واگذار کنید.

✅ آموزش مهارت‌ها

خیلی اوقات ما مهارت‌های کافی برای رسیدن به شغل موردنظر را نداریم. برای مثال ممکن است شما قدرت تصمیم‌گیری یا مدیریت بحران را نداشته باشید. یا حتی شاید ندانید که در یک مصاحبه کاری باید چطور رفتار کنید. کمک‌گرفتن از مشاورین متخصص در این زمینه‌ها می‌تواند شما را تبدیل به یک انسان توانمندتر نسبت به قبل کند. و این مسئله روی انتخاب شغلی شما تأثیر خواهد گذاشت.

سخن آخر

برای پاسخ به شغل مناسب من باید مسیر طولانی را پیش بروید. شما در این زمینه نیاز به دریافت مشاوره از متخصصان حوزه روانشناسی شغلی دارید. با استفاده از ابزارها و روش های مختلف آن ها به شما کمک می کنند تا پاسخی درست به شغل مناسب من بدهید. برای بهره مندی از این خدمات کافی است با شماره های درج شده تماس بگیرید. مشاوره های به صورت تلفنی، آنلاین و حضوری به شما ارائه می‌شود.

برای دریافت مشاوره در زمینه شغل مناسب من می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره فردی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

 

سؤالات متداول

شغل مناسب من چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

ما نمی‌توانیم فهرستی از ویژگی‌ها را برای شغل خوب در نظر بگیریم. این موضوع باتوجه‌به شخصیت و روحیات هر کدام از ما و همین‌طور اهدافی که در زندگی داریم متفاوت خواهد بود. به همین خاطر بهتر است قبل از این پرسش با خودتان به این سؤال پاسخ دهید که به دنبال چه چیزی هستید؟ جواب شما به این سؤال تا حد زیادی ویژگی‌های شغل خوب از نظر شما را مشخص خواهد کرد.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره