روزهای اول کاری | چطور برای روز اول کاری آماده شویم

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

روزهای اول کاری احتمالا دوران پر استرسی برای شما خواهند بود. همه ما وقتی به تازگی وارد محیط کار جدیدی می‌شویم؛ برای تطابق با شرایط نیاز به زمان خواهیم داشت. در این زمان با رعایت اصولی نه تنها می‌توانیم استرس خود را کاهش دهیم؛ بلکه جایگاه خود را نیز تثبیت می‌کنیم. آسان گیری اطرافیان نیز در روزهای اول بسیار موثر خواهد بود. به هر حال باید خود را با شرایط جدید هماهنگ کرده و آن را بپذیریم.

طبیعی است که در روزهای نخست احساس فشار و خستگی بیشتری داشته باشیم. این روی عملکرد شما نیز تاثیر خواهد داشت و احتمالا دچار خطاهای بیشتری هم می‌شوید. در این مقاله برای جلوگیری از این موضوع و کاهش استرس در این روزها، راهکارهایی ارائه خواهیم داد. حتما برای اطلاع از رفتار صحیح در محیط کار کلیک کنید.

روزهای اول کاری

عوامل موثر بر روزهای اول کاری

حضور در یک محیط و شرایط جدید همیشه ترسناک است. مخصوصا وقتی بدانید مدت زمان زیادی را در طول روز در آنجا خواهید گذراند. روز اول مدرسه را به یاد دارید؟ روزهای اول کاری نیز به همین شکل خواهند بود. باید برای تعامل با این مکان و همکاران دیگرمان آماده شویم و توانایی های خودمان را نشان دهیم. احتمالا زمان زیادی را برای پیدا کردن شغلی مناسب و یا نوشتن یک رزومه  خوب صرف کرده ایم. اما اگر نتوانیم اضطراب خود را کنترل کنیم موقعیت به دست آمده را از بین خواهیم برد.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

اقدامات لازم برای روزهای اول کاری

اقدامات روزهای اول کاری

در روزهای اول کاری، مخصوصا اگر این اولین تجربه کاری شماست؛ حضور یک همکار و راهنمای خوب بسیار موثر خواهد بود. اگر در این دوران آموزش های لازم را به موقع و دقیق دریافت کنید؛ دیگر مشکلی نخواهید داشت. اشتباه کردن در روزهای اول طبیعی خواهد بود؛ اما باید واکنش درستی نسبت به آن‌ها داشته باشید. همزمان توجه کارفرما را نیز به خود جلب کنید. برای اطلاع از روش های کاهش استرس شغلی در سازمان و محیط کار کلیک کنید.

?حضور به موقع در محل کار

یکی از مهم ترین اصول در روزهای اول کاری، حضور به موقع یا در برخی موارد زودتر از موعد در محل کار است. شب قبل، زودتر به رختخواب رفته و برای زمان آماده شدن و رسیدن، برنامه ریزی داشته باشید. هیچ چیز نمی‌تواند بدتر از دیررسیدن در اولین روز کاری باشد. این مورد، احتمالا نشانه بی مسئولیتی خواهد بود. با زودتر رسیدن و با حضور به موقع، قبل از شروع وظایف، با محیط کاری بیشتر آشنا می‌شوید و حس بهتری خواهید داشت.

?صداقت

در مورد خود و یا مسائل مربوط به کار، در روزهای اول کاری، صادق باشید. این رفتار بر نگاه اطرافیان بر شما تاثیر خواهد گذاشت. احتمالا قرار است برای مدت زمان زیادی در آن مکان کار کنید؛ و اگر با همکاران و یا مدیر خود صادق نباشید، مشکلتان زیادی پیش خواهد آمد. با دورویی و عدم صداقت علاوه بر تلاش برای تمرکز بر کار باید انرژی مضاعفی را صرف پنهان کردن شخصیت واقعی تان از دیگران، کنید.

?انجام وظایف به طور کامل

سعی نکنید در روزهای اول کاری از زیر بار مسئولیت شانه خالی کنید. وظایف خود را تا حد امکان انجام دهید و در صورت لزوم از دیگران کمک بگیرید. اگر به انجام کارهایتان در همان روزهای اول عادت نکنید؛ هرگز قادر به جبران آنها نخواهید شد. برای مثال مدام آنها را پشت گوش می‌اندازید تا آخر هفته با تمرکز کامل آنها را به اتمام برسانید؛ اما این موضوع امکانپذیر نخواهد بود.

?در روزهای اول کاری خواسته های خود را مطرح نکنید

اگر در مورد خواسته ها و انتظارات خود در مصاحبه صحبت نکرده اید؛ در روزهای اول کاری نیز آنها را مطرح نکنید. صبور باشید و با گذشت مدتی، در صورت ادامه همکاری، آنها را با مدیر یا همکاران خود مطرح کنید. انتقاد کردن نیز از مسائل مختلف در نخستین روزها پیشنهاد نمی‌شود. شما هنوز جایگاهی در آن مکان کسب نکرده اید؛ قطعا به مرور زمان به شرایط عادت خواهید کرد و برخی از مشکلات برایتان حل خواهد شد.

?سوال بپرسید

از سوال پرسیدن در روزهای اول کاری، خجالت نکشید. شما از مسائل زیادی مطلع نیستید و باید در مورد آنها اطلاعات کسب کنید. انجام کارها به روش غلط بدتر از سوالات پرسیدن به صورت مکرر است. همه چیز در سازمان قوانینی دارد و نباید به صورت خودسرانه عمل کرد. بیشتر افراد علت سوال نکردن خود را خجالت مطرح می‌کنند. این حس طبیعی است اما نباید ادامه دار شود.

?به قوانین احترام بگذارید

احترام به قوانین سازمان و حتی یادگیری آنها در روزهای اول کاری بسیار مهم خواهد بود. هر مکانی قوانین و آداب و رسوم خود را دارد. یادگیری روندهای متداول کاری به شما کمک بزرگی در ابتدای کار خواهد کرد. تحقیقات نشان داده اند که افرادی که زودتر با قوانین محل کار آشنا شده و یا آن را می‌پذیرند؛ آرامش بیشتری را در دوران کاری خود تجربه خواهند کرد. همچنین در همان ابتدای کار سعی نکنید قوانین را مطابق میل خود تغییر دهید. برای جلوگیری از بی علاقگی به شغل کلیک کنید.

?نظرات خود را محترمانه بیان کنید

اگر کسی در مورد مورد موضوعی از شما نظرخواهی کرد؛ صادق باشید. اما این بدن معنا نیست که در روزهای اول کاری از قوانین و یا وضع موجود انتقاد کنید. نظر خود را با لحنی آرام و و دوستانه بیان کرده اما درگیر حواشی نشوید. برای مثال سعی نکنید برای جلب نظر همکاران یا مدیر نظر دیگری را بیان کنید و یا با گروهی همراه شوید. بروز شایعات و حواشی، به اعتبارشما آسیب زده و بهره وری تان را نیز کاهش می‌دهد. از قضاوت های بی مورد و عجولانه نیز خودداری کنید. برای اطلاع از مشکلات محل کار کلیک کنید.

?ارتباط موثر با دیگران داشته باشید

در همان روزهای اول سعی کنید علایق افراد و یا نقاط اشتراک خود را با آنها پیدا کرده و در این مورد با آنها صحبت کنید. ارتباط برقرار کردن با افراد در روزهای اول کاری دشواری خواهد بود. اما گذشت زمان همه چیز را حل خواهد کرد. سعی کنید با هر فرد متناسب با رفتارهای خود او برخورد کنید. برای مثال شاید متوجه شوید که یکی از همکارتان تمایلی به غذا خوردن با جمع ندارد. با دانستن این موضوع نباید او را مجبور به حضور در جمع کرده و یا در این مورد کنجکاوی کنید. برای اطلاع از معایب دوستی با همکار کلیک کنید

?در اولین روزهای کاری پوشش مناسب داشته باشید

اگر در محل کار شما پوشیدن یونیفرم اجباری نیست؛ سعی کنید لباس های رسمی و تمیز بپوشید. از پوشیدن رنگ های جیغ در محل کار خودداری کنید. همچنین در روزهای اول کاری به پوشش دیگران توجه کرده و مطابق با آنان لباس بپوشید. اگر در این مورد مطمئن نیستید؛ می‌توانید از بخش منابع انسانی و یا دیگران همکاران کمک بگیرید. اینکه پوشش شما مانند بقیه افراد سازمان نباشد در روحیه شما نیز تاثیر بدی خواهد داشت.

سخن پایانی

احتمالا در روزهای اول کاری راجع بسیاری از مسائل احساس ناامیدی خواهید کرد و اوضاع مطابق میل شما پیش نخواهد رفت. اما فراموش نکنید که باید به تلاش ادامه داده و زود جا نزنید. در مورد نگرانی های خود با مدیر و یا دیگر همکاران صحبت کرده اما غر نزنید. در صورت لزوم برای کنترل اوضاع، از یک روانشناس کمک بگیرید. در این دوران صبور بوده و قبل از هر کاری به خوبی فکر کنید. احتمالات مختلف را درنظر گرفته و برای اتفاقات مختلف آماده باشید.

برای دریافت مشاوره در زمینه روزهای اول کاری می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360  و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید. 

 

سوالات متداول

چگونه می‌توان استرس روزهای اول کاری را کاهش داد؟

طبیعی است که در روزهای اول کاری دچار اضطراب شویم. اما باید آنرا کنترل کرده و اجازه ندهیم بر عملکردمان تاثیربگذارد. برخی از راهکارها، شامل حضور به موقع، صداقت، پوشش مناسب، احترام به قوانین سازمان، ارتباط موثر با دیگران و… می‌شود که در متن به توضیح آنها پرداخته ایم.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره