استرس شغلی در سازمان و محیط کار

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

از بین بردن استرس شغلی با وجود افزایش فشارهای مالی در جامعه به موضوعی حیاتی تبدیل شده است. بسیاری از افراد ساعات کاری طولانی یا مشاغل پرفشاری را انتخاب می‌کنند تا بتوانند از پس هزینه‌های زندگی بربیایند. اما این مشاغل در ازای کسب درآمد بالاتر استرس زیادی را به روان فرد تحمیل می‌کنند و ممکن است در بلند مدت پیامدهای روانشناختی جدی را به همراه داشته باشند. از همین رو این روزها پیدا کردن راهکارهایی برای کاهش استرس شغلی در محیط کار به یکی از دغدغه‌های مهم تبدیل شده است. عدم توجه به استرس شغلی موجب فرسودگی و خستگی مزمن شده و عملکردتان را پایین می‌آورد، پس با خواندن این مقاله و دریافت مشاوره در صدد کاهش استرس شغلی خود باشید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کاهش استرس شغلی می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

اهمیت غلبه بر استرس شغلی در محیط کار

استرس شغلی چیست

غلبه بر استرس شغلی از اهمیت زیادی برخوردار است. با افزایش هزینه‌ های زندگی بسیاری از افراد ساعات طولانی کار می‌کنند و یا مشاغل پرفشاری را بر می‌گزینند که استرس‌ های زیادی را به آن‌ها تحمیل می‌کنند. ناتوانی در مدیریت این استرس های شغلی پیامدهای منفی متعددی را به همراه دارد.

دچار شدن به اختلالات اضطرابی ، درگیری با عوارض جانبی استرس نظیر تضعیف سیستم ایمنی، بروز مشکلات بین فردی با همکاران و در نهایت کاهش عملکرد از جمله این پیامدها هستند. از همین رو بسیار اهمیت دارد که برای حفظ سلامت جسم و روان خود هم که شده تلاش کنید استرس های شغلی را کاهش دهید و تنش‌های روزمره را مدیریت نمایید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

دلایل استرس شغلی

در صورتی که نشانه هایی زیر را در خود مشاهده می‌کنید؛ باید برای مقابله با استرس شغلی اقدام کنید.

? ترس از اخراج

? فقدان کنترل بر نحوه انجام کار

? تلاش برای داشتن بالا ترین بهره وری

? عقب افتادن کارها به دلیل کم کاری

? فشار برای برآورده کردن انتظارات بیشتر بدون افزایش رضایت شغلی

علائم فشار شغلی

غلبه بر استرس شغلی باید صورت بگیرد. در غیر این صورت افراد برای شرکت در فعالیت های روزانه خود نیز هیچ علاقه ای نشان نخواهند داد. در این بخش مقاله عواقبی که فشار شغلی به همراه دارد؛ توضیح داده ایم.

? مصرف دارو، الکل و مواد مخدر برای غلبه بر استرس شغلی

? کاهش میل جنسی

? انزوای اجتماعی

? مشکلات معده

? تنش عضلانی

? اشکال در تمرکز

? خستگی

? اشکال در خواب

? اضطراب

? افسردگی

? فقدان همدلی و علاقه به کار

10 توصیه طلایی برای غلبه بر استرس شغلی در محیط کار ( کاهش فشار مشاغل پر استرس)

راه های از بین بردن استرس شغلی

تجربه سطحی از استرس شغلی هنگام کار کردن امری طبیعی و اتفاقا مثبت است که به ما انگیزه می‌دهد با انرژی و جدیت بیشتری اهداف خود را پیش ببریم. اما اگر این استرس با شدت زیادی تجربه شود نه تنها کمکی نمی‌کند بلکه منجربه افت عملکرد نیز می‌شود. در ادامه به چند توصیه روانشناسی کلیدی اشاره کرده‌ایم که کمک می‌کنند تا هیجانات خود را تحت کنترل درآورده و در محیط کاری آرامش بیشتری داشته باشید. در این بخش مقاله روش های غلبه بر استرس شغلی را توضیح داده ایم.

? عوامل استرس زای شغلی را شناسایی کرده و آن ها را یادداشت نمایید

اولین راه برای از بین بردن استرس شغلی در محیط کاری این است که بدانید چه چیزهایی منجر به برانگیخته شدن اضطراب در شما می‌شوند. به این منظور باید حداقل به مدت یک هفته در محیط کار، خود را زیر نظر بگیرید و موقعیت‌های استرس زا را در جایی یادداشت نمایید. هنگام نوشتن همچنین از خود بپرسید که این موقعیت چه احساساتی را در شما ایجاد کرد؟ عکس العمل‌تان نسبت به این موضوع چه بود؟ و چه راه‌هایی برای کاهش این استرس به ذهن‌تان می‌رسد؟

برای آشنایی با انواع روش های درمان استرس کلیک کنید.

? زمان هایی را برای استراحت در نظر بگیرید

برای غلبه بر استرس شغلی، زمانی برای استراحت در نظر بگیرید. بسیاری از افراد هنگامی که مشغول به کار هستند آنقدر غرق در فعالیت‌های‌شان می‌شوند که زمان را از دست می‌دهند. در این شرایط ممکن است ساعت‌ها بدون استراحت کار کنید.

این موضوع تا حد زیادی شما را در برابر فرسودگی شغلی آسیب پذیر می‌کند و استرس‌ها را افزایش می‌دهد. برای پیشگیری از این مسئله باید پس از هرچند ساعت، دقایقی هرچه کوتاه هم شده به خود استراحت بدهید و بگذارید ذهن و جسمتان کمی آرام شود.

? برای غلبه بر استرس شغلی کار خود را به خانه نیاورید

کار خود را به منزل نیاورید تا کاهش استرس شغلی صورت بگیرید. زمان مشخصی را به کار اختصاص دهید و ساعت‌هایی که باید در خانه یا تعطیلات باشید دیگر سراغ آن نروید. به این منظور در اوقات فراغت یا هنگام استراحت پیام‌های کاری را بررسی نکنید و تلاش نمایید تا روی موضوع دیگری نظیر گوش دادن به یک موسیقی یا معاشرت با خانواده تمرکز داشته باشید.

امروزه با شیوع بیماری کرونا بسیاری از افراد از طریق دورکاری و در خانه فعالیت‌های شغلی شان را انجام می‌دهند. در این شرایط نیز بسیار مهم است که ساعات کاری منظمی برای خود تعیین کنید و اکثر ساعات روز خود را پای رایانه یا گوشی همراه نگذرانید.

? ابهامات ذهنی تان را روشن کنید

یکی از عواملی که در استرس شغلی نقش دارد، الزامات نامشخص برای کارکنان است. از همین رو اگر دقیقاً ندانید از شما چه انتظاراتی می‌رود یا اگر الزامات مربوط به نقش‌تان بدون اطلاع قبلی تغییر کنند طبیعی است که استرس زیادی را تجربه نمایید.

برای غلبه بر این مشکل و از بین بردن استرس شغلی، باید برای رفع ابهامات ذهنی خود گام‌هایی بردارید. برای مثال داشتن یک گفتگوی موثر با رئیس یا مسئولینی که وظایف شغلی شما را تعریف می‌کنند، تاثیر بسزایی در کاهش نگرانی‌هایتان داشته باشد. اگر گفتگو به خوبی پیش برود تا حد زیادی شما را از بلاتکلیفی و سردرگمی نجات می‌دهد. همچنین تلاش برای مذاکره این پیغام را به طرف مقابل می‌رساند که برای وظایف شغلی تان اهمیت قائل هستید و می‌خواهید به طور دقیق‌تر آن‌ها را بشناسید.

? از درگیری یا جر و بحث با همکاران اجتناب نمایید

برای از بین بردن استرس شغلی، از درگیری ها و بحث با همکاران پرهیز کنید. بررسی‌ها نشان می‌دهد یکی از عوامل بسیار تاثیرگذار بر استرس شغلی در محیط کار تعارضات بین فردی با همکاران است. اگرچه بروز تعارض امری اجتناب ناپذیر است اما می‌توانید از کنار آن عبور کرده و بیش از حد خود را درگیر این ماجراها نکنید.

برای مثال تا حد ممکن تلاش کنید از غیبت کردن یا شایعه پراکنی در مورد سایر همکاران‌تان بپرهیزید. همچنین بحث کردن در مورد موضوعات سیاسی و عقیدتی را به حداقل برسانید، چرا که این موضوعات بیش از همه می‌توانند تنش‎‌های بین فردی ایجاد کنند و استرس‌ها را افزایش دهند.

? تلاش کنید در محیط راحتی برای خود فراهم کنید | غلبه بر استرس شغلی

برای اینکه به از بین بردن استرس شغلی برسید، باید محیط راحتی برای خود فراهم کنید. گاهی اوقات ناراحتی‌های بسیار کوچک سطح تنش و اضطراب درونی را تا حد زیادی افزایش بدهد. برای مثال ساعات طولانی نشستن روی یک صندلی که پشتی راحتی ندارد یا قرار گرفتن پشت رایانه در وضعیت نامناسب با ایجاد دردهای جسمی باعث می‌شود که دائما در محیط کار نوعی احساس ناراحتی و نارضایتی داشته باشید.

این موضوع در بلند مدت سلامت جسم و روان شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در نتیجه بسیار اهمیت دارد که پیش از هرچیز محل کار خود را بررسی کرده و ببینید برای اینکه از نظر فیزیکی در وضعیت بهتری قرار داشته باشید چه کاری می‌توانید انجام دهید.

? با یک دست چند هندوانه برندارید!

یکی از کارهایی که باید برای غلبه استرس شغلی انجام دهید؛ انجام تک به تک کارهاست. بسیاری از افراد برای اینکه در زمان صرفه جویی کنند و بازدهی شغلی شان را به حداکثر برسانند تلاش می‌کنند وظایف مختلف را هم زمان با هم انجام دهند. این کار شاید در کوتاه مدت به نظر جواب بدهد، اما بررسی‌های بیشتر نشان می‌دهد که طبق ضرب المثل معروف نمی‌توان با یک دست چند هندوانه برداشت!

برای مثال اگر شما بخواهید هم زمان که پای رایانه هستید با گوشی همراه نیز کار کرده و در ذهن خود یکسری محاسبات را نیز پیش ببرید؛ در نهایت دقت عمل‌تان کاهش پیدا کرده و در مقابل احتمال خطایتان افزایش می‌یابد. این مسئله در دراز مدت با ایجاد بازخوردهای منفی استرس هایتان را افزایش می‌دهد و نمی‌گذارد که به خوبی روی کارتان تمرکز داشته باشید.

? سازماندهی داشته باشید

برای کاهش استرس شغلی باید سازماندهی داشته باشید. برای خود برنامه منظمی داشته باشید، صبح ها زودتر در سر کار حاضر شوید. مسئولیت های اضافه قبول نکنید، برای فضای مجازی مرز مشخص کنید و استراحت منظمی را برای خود برنامه ریزی کنید.

? عادات بد خود را تغییر دهید | استرس شغلی

یکی از راهکارها برای از بین بردن استرس شغلی، تغییر عادات بد است. برای تغییر به نکات زیر توجه کنید.

✔ افکار منفی خود را شکست دهید.

✔ در برابر ایده آل گرایی مقاومت داشته باشید.

✔ به امور قابل کنترل بیاندیشید.

✔ تمیز باشید.

? با رئیس خود صحبت کنید

برای غلبه بر استرس شغلی با رئیس خود صحبت کنید. زمانی که با فشار کاری روبرو باشید؛ بازدهی کمی نیز خواهید داشت. به همین دلیل با رئیس خود صحبت کنید و فشار کاری را برای او شرح دهید. یک رئیس منضبط برای پیشرفت کاری خودش هم که شده باشد؛ فشار کاری را از روی شما بر می‌دارد.

کلام آخر

برای کاهش استرس شغلی روش ها و تکنیک هایی در این مقاله ارائه شد. برای افزایش رضایت شغلی باید از این توصیه ها استفاده کنید. اما زمانی که این نکات را پشت گوش بیاندازید؛ با استرس های مداوم روبرو خواهید شد. برای آشنایی با راهکارهای بیشتر نیز سعی کنید از روانشناس و مشاورین متخصص در حوزه سلامت روان کمک بگیرید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه از بین بردن استرس شغلی مرتبط می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

چگونه می توانم بفهمم یک شغل از نظر روانی برای من مناسب است و می‌توانم از پس استرس های آن بربیایم؟

انتخاب شغل بر اساس روحیه و صفات شخصیتی یکی از اقدامات بسیار مهمی است که کمک می‌کند در محیط کار بازدهی بیشتری داشته باشید و در عین حال سلامت روان خود را نیز حفظ نمایید. برای ینکه بتوانید تشخیص دهید چه کارهایی با روحیه‌تان هماهنگ است مراجعه به روانشناس و دریافت مشاوره شغلی مفید و موثر می‌باشد.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

‫3 دیدگاه ها

  1. من انقدر تو محل کارم اوایل استرس داشتم که میترسیدم با کسی حرف بزنم الان خیلی بهتر شدم اما هنوز هم میترسم که مبادا کاری بکنم که اخراج بشم لطفا بهم بگید که چیکار باید بکنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره