رفتار صحیح در محیط کار

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

رفتار صحیح در محیط کار به شما در پیشرفت شغلی و کاهش سختی های کار کمک زیادی می‌کند. واقعیت این است که گاهی عالی بودن در شغل‌تان و یا سخت کار کردن کافی نیست. برای مثال ممکن است برای مدت طولانی در شغلی باشید و دچار یکنواختی بشوید که فقط کارتان را انجام می‌دهید و می‌روید. اگر این رفتار ادامه پیدا کند ممکن است به راحتی خود را از همکاران‌تان جدا کنید. یا گاهی برخی از واکنش‌های ما در محیط کار موجب می‌شود دیگران ما را کارمندی ناشایست بدانند.

با رعایت یک سری نکات می‌توانیم از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کنیم. از آنجایی که آداب و معاشرت صحیح یکی از مشکلات و معضلات جامعه امروزی است، در این مقاله سعی داریم روش رفتار صحیح افراد را در محیط های کاری مورد بررسی قرار دهیم. در صورت نیاز برای دریافت مشاوره شغلی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه رفتار صحیح در محیط کار می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360  و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

رفتار صحیح در محیط کار

استفاده ازمعیارهای مناسب و کاملا حرفه‌ای موجب می‌شود تمامی کارکنان احساس خوبی نسبت به شما داشته باشند. با آداب و معاشرت صحیح می‌توانید تاثیر مثبتی روی دیگران بگذارید و بالعکس، عدم استفاده از رفتار صحیح در محیط کار می‌تواند منجر به از دست دادن فرصت‌های طلایی و همینطور فاصله گرفتن دیگران از شما شود.

اما باید به این نکته توجه داشته باشیم که تنها واکنش‌های ما و رفتارهای ما ملاک نیستند بلکه نوع لباس پوشیدن، داشتن ظاهری آراسته و مناسب محیط  کار نیز از موارد مهم می‌باشند. برطبق گفته‌های یک گروه تحقیقاتی، 80% از مدیران گفته‌اند که ظاهر آراسته می‌تواند باعث افزایش شانس یک کارمند برای ارتقای شغلش شود.

اگر حس می‌کنید که این شغل مناسب شما نیست و به همین دلیل نمی‌توانید رفتار خوبی داشته باشید، حتما برای انتخاب شغل مناسب کلیک کنید.

فروشگاه آرامیس

برای عضویت در کانال تلگرامی ذهن نو کلیک نمایید.

چگونه رفتار مناسبی در محیط کار داشته باشیم؟

چگونگی رفتار صحیح در محیط کار

رعایت دیسیپلین اداری برای جلوگیری از نقض مقررات و بهم ریختن روال کاری بسیار حائز اهمیت است. در ادامه به برخی نکات که می توانید با رعایت آنها رفتار صحیح در محیط کار داشته باشید پرداخته‌ایم. برای اطلاع از مشکلات محل کار کلیک کنید.

?به حریم شخصی همکاران احترام بگذارید

هنگام مکالمه با تلفن خود با صدای بلند حرف نزنید. همچنین در کارهایی که مربوط به محل کار نمی‌شوند؛ دخالت نکنید. این مورد علل بسیاری از اختلافات میان کارمندان است و به هیچ عنوان رفتار صحیح در محیط کار محسوب نمی‌شود. به حریم شخصی دیگران احترام گذاشته و تا زمانی که افراد از شما درخواست کمک ندارند؛ در مورد مسائل آنها پیگیری نکنید.  از صحبت در خصوص مسائل شخصی همکاران بپرهیزید و شایعه پراکنی نکنید.

?رفتار صحیح در محیط کار | وقت شناس باشید

به موقع سر قرارها و جلسات حاضر شوید و هنگام حضور در جلسات خصوصی و مهم تلفن همراه خود را سایلنت کنید و حواس خود را به جریان جلسات بسپارید. به طور کلی حضور به موقع و وقت شناسی، یکی از جنبه های رفتار صحیح در محیط کار محسوب می‌شود.این مورد نشانه ی نظم شما نیز هست.

?پوشش مناسب

متناسب با محیط کاری خود لباس بپوشید و از پوشیدن لباس های جلف خودداری کنید. پوشش مناسب در محل کار یکی از اصول مهم رفتار صحیح در محیط کار است که افراد باید در مورد آن دقت کنند. برای مثال برخی از افراد در مقابل پوشیدن یونیفرم، مقاومت می‌کنند یا علاقه ای به آن ندارند. اما در محل کار باید با دیگران همرنگ شد و از پوشیدن لباس های نامناسب خودداری کرد.

?رفتار صحیح در محیط کار | ارتباط موثر با همکاران

صحبت دیگران را قطع نکنید این کار نشان می‌دهد شما فردی عجول، قضاوتگر و غیر قابل احترام هستید. به طورکلی با همکاران خود ارتباط موثر داشته باشید و به آنان نیز اجازه صحبت کردن بدهید. از بی احترامی و شوخی کردن بیش از حد در محل کار خودداری کنید. از طرف دیگر برخی هیچ ارتباطی با همکاران خود ندارند و در این مورد پیش قدم هم نمی‌شوند. که این کار درست نیست. ادب را رعایت کرده و آداب معاشرت را رعایت کنید. برای اطلاع از نحوه رفتار با کارفرما کلیک کنید

?غر نزنید

در خصوص انجام کاری یا شخصی شکایت بیش از حد نکنید. عادت به شکایت های هر روزه شما را فردی غیر حرفه ای نشان می‌دهد. غر زدن بیش از حد در محل کار روی روابط شما تاثیر خواهد گذاشت. اینکار نه تنها باعث می‌شود زودتر از موعد دچار فرسودگی شغلی شوید و انرژی خود را از دست دهید؛ بلکه دیگران را نیز کلافه خواهد کرد. سعی کنید در جهت بهبود اوضاع تلاش کنید چرا که غر زدن مشکلی را حل نخواهد کرد.

?رفتار صحیح در محیط کار | صداقت

با حضور دیگران در هر مکانی باید به اخلاق پایبند بود و صداقت داشت. محل کار نیز از این قاعده مستثنی نیست. حتی اگر دچار اشتباه هم می‌شویم؛ رفتار صحیح در محیط کار آن است که آن را بیان کرده و پنهانکاری نکنیم. صادق بودن در هر زمینه ای به ما کمک خواهد کرد تا رفتار حرفه ای داشته باشیم. همیشه با صراحت رفتار کرده و از بیان کردن مسائلی که هیچ ضرورتی ندارند؛ خودداری کنید.

?همیشه آماده باشید

انجام وظایف خود را فقط محدود به ساعت کاری مشخص نکرده و همیشه آماده موقعیت های احتمالی باشید. احتمالات را در نظر گرفته و در مواقع اضطراری که سازمان به شما نیاز بیشتری دارد؛ دریغ نکنید. شک نکنید که زحمات شما بی نتیجه نخواهد ماند. برخی از افراد فقط کارهای مربوط به خود را انجام داده و محل کار را ترک می‌کنند. اما برای رفتار صحیح در محیط کار بهتر است به پیشبرد اهداف سازمان کمک کنید و همیشه آماده باشید.

 ?متکبر نباشید

با لحنی صحبت نکنید که انگار از دیگران برتر هستید. برای نشان دادن توانایی هایتان همکاران خود را کنار نزنید. افراد در محل کار باید دارای روحیه کار تیمی بوده و با یکدیگر همدل باشند. غرور و تکبر باعث بروز اختلافاتی میان مدیر و همکاران خواهد شد. از طرفی دیگر در محیط کار افراد باید با یکدیگر همکاری داشته و به صورت جمعی عمل کنند.

رفتار صحیح در محیط کار در مقایسه با رفتار های غیر حرفه ای و ناپسند در محیط کار کدامند؟

شما چه مدیر باشید چه کارمند، یک سری بایدها و نبایدهایی در محیط کاری را می‌بایست رعایت کنید. رفتارهای ناپسند مثل: اتلاف وقت در شبکه‌های اجتماعی، دروغ گفتن، غیر قابل اعتماد بودن، ایجاد اختلال و بهم زدن آرامش دیگران به هر طریقی، استفاده بیش از اندازه از عطر یا ادکلن، گوش کردن به موسیقی یا تماشای ویدیویی با صدای بلند، منزوی بودن، فریاد زدن بر سر دیگران، صحبت با نیش و کنایه، صحبت در مورد احساسات شخصی و مسائل غیر مرتبط، استفاده شخصی از اموال شرکت یا اداره، آشغال ریختن و کثیف کردن سرویس بهداشتی یا محیط کار، حاضر جوابی و کارهایی از این قبیل. برای اطلاع از نحوه برخورد با مشتریان کلیک کنید.

اگر همکاری دارید که رفتارهایش شما را آزار می‌دهد، حتما مقاله برخورد با همکار را بخوانید.

⭕رفتار پسندیده مدیران در محل کار

در یک محیط کاری تنها کارکنان آن محیط موظف به انجام رفتار مناسب نیستند، بلکه مدیر و یا رهبر آن محیط کاری نیز باید یک سری اصول اخلاقی را نسبت به کارکنان خود رعایت کند. به دلیل جایگاه و نقش مهمی که مدیران و مسئولین دارند رعایت مقوله های اخلاقی برای آن‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و عدم توجه به اخلاق و شیوه صحبت در مدیریت می‌تواند معضلات بزرگی در بین کارکنان به وجود بیاورد. برای آشنایی بیشتر با مفهوم شایسته سالاری کلیک کنید.

برای آشنایی با اقدامات لازم هنگام مواجهه با آزار جنسی در محیط کار کلیک کنید.

رفتار صحیح در محیط کار و ترک عادات و رفتارهای نامناسب در محیط کار

نحوه رفتار صحیح در محیط کار

اکثر مواقع ترک عادت های بد برای ما سخت می‌باشد، زیرا که تبدیل به یک روتین رفتاری شده و ما مایل به تکرار مکرر آن هستیم. اما به این معنا نیست که شما قادر به کنار گذاشتن رفتارهای بد خود نیستید فقط به زمان نیاز دارید. در ادامه راهکارهایی برای رفع عادت‌ها و رفتارهای منفی در محیط کار آورده‌ایم. برای اطلاع از روش های تشویق کارکنان کلیک کنید.

برنامه ریزی داشته باشید. یکی از روش هایی که می‌توانید با کمک آن بر ادامه رفتارهای بد خود غلبه کنید، ایجاد یک برنامه آگاهانه برای پیگیری رفتارهای نامناسب است.

از عواملی که باعث بروز رفتارهای نامناسب در شما می‌شوند دوری کنید.

پایبند به انجام رفتارهای مثبت باشید و آن‌ها را جایگزین رفتارهای بدتان کنید.

از اطرافیان و دوستان نزدیک خود بخواهید که اگر موجب رفتار نامناسبی شدید به شما هشدار دهند.

خودتان را در حال انجام عادت‌های مناسب و آن رفتار پسندیده‌ای که می‌خواهید داشته باشید تصور کنید. بدین ترتیب شما می‌توانید تبدیل به یک فرد کاملا شایسته و همکار و کارمندی پسندیده شوید.

حتما برای کشف استعدادهای تان به دنبال خودشناسی باشید. برای انجام این کار می‌توانید از خدمات استعدادیابی شغلی استفاده کنید.

سخن پایانی

رفتار صحیح در محیط کار به عوامل زیادی بستگی خواهد داشت. برای برخی از افراد که تجربه کاری کمتری دارند و یا برای اولین بار در محل کار حضور پیدا می‌کنند؛ اطلاع از نحوه رفتار صحیح در محیط کار اهمیت زیادی خواهد داشت. از طرفی دیگر رفتار افراد در یک محیط بر دیگران نیز تاثیر خواهد داشت. به همین دلیل توصیه می‌کنیم به رفتار حرفه ای خود در محل کار توجه داشته و در این زمینه از یک مشاور نیز کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه رفتار صحیح در محیط کار می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360  و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو
دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره