چرخه پاسخ جنسی چه تاثیری بر نحوه ارتباط جنسی می گذارد؟

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

چرخه پاسخ جنسی در واقع فرآیندی است که به دنبال انواع فعالیت‌های جنسی شامل رابطه جنسی، استمنا و یا انواع دیگر فعالیت‌های جنسی رخ می‌دهد. این چرخه شامل چهارمرحله میل جنسی، برانگیختگی، ارگاسم و فرونشینی است. تقریبا می‌توان گفت که این مراحل نقطه آغاز و پایان مشخصی نداشته و چرخه پاسخ جنسی به صورت یک فرآیند پیوسته اتفاق می‌افتد. دانستن چگونگی واکنش بدن در طول چرخه پاسخ جنسی، به تقویت و بهبود کیفیت رابطه و لذت جنسی کمک فراوانی خواهد کرد؛ البته گاهی یک یا چند مرحله از این چرخه به طور کامل طی نشده و باعث اختلال در چرخه عملکرد جنسی فرد می‌شود که باعث به وجود آمدن اثرات مخرب در رابطه با همسر و یا شریک جنسی خواهد شد که نیازمند ارزیابی و تشخیص علت اختلال در عملکرد جنسی است. برای کسب اطلاعات در زمینه مشاوره جنسی کلیک کنید. 

مراحل چرخه پاسخ جنسی

چرخه جنسی چند مرحله دارد، 4 مرحله را می‌توان تفکیک و تعریف کرد. البته برای همه این مراحل به ترتیب و یکسان رخ نمی‌دهد. با این حال می‌توان چرخه پاسخ جنسی را به طور طبیعی برای هر دو جنس در 4مرحله دسته بندی کرد. آگاهی نسبت به این مراحل کمک می‌کند تا در صورت وجود هر مشکل بتوان آن را علت یابی و رفع کرد. برای آشنایی بیشتر با رابطه جنسی کلیک کنید.

اولین مرحله میل (جرقه جنسی)

چرخه پاسخ جنسی در انسان با میل جنسی آغاز می‌شود. میل جنسی با محرک‌های فیزیکی مانند بوسیدن و نوازش، محرک‌های روانیٰ، دیداری، شنیداری و یا حتی نگاه به یک تصویر ایجاد شده و در واقع نوع محرک جنسی نقشی اساسی در طی شدن بقیه مراحل دارد؛ به نحوی که می‌تواند یک مرحله را طولانی‌تر از حد عادی کرده و یا حتی به قطع آن مرحله منجر شود. برای درک بهتر مقاله فرق میل جنسی زنان و مردان را بخوانید.

دومین مرحله در چرخه پاسخ جنسی برانگیختگی است

این مرحله، در واقع هیجان جنسی قبل از ارگاسم می‌باشد و در آن فرد به وضوح تحریک شده است. افزایش گردش خون و ضربان قلب، تنفس عمیقٰ، افزایش فشار عضلانی و ناله‌های جنسی بی‌اراده در هردو جنس از مشخصه‌های این مرحله است. نعوظ و افزایش اندازه بیضه و سفت شدن کیسه بیضه در مردان و بزرگ شدن کلیتوریس، تغییر رنگ و پرخون شدن لب‌های دستگاه تناسلی داخلی و برآمده شده نوک سینه‌ها در زنان از دیگر تغییرات اختصاصی هر جنس در این مرحله است. این مرحله می‌تواند از چند ثانیه تا چند دقیقه ادامه پیدا کند.ادامه پیدا کردن این مرحله بدون پیشرفت محسوس و نرسیدن به مرحله ارگاسم، می‌تواند باعث سرخوردگی جنسی در فرد شود.

مرحله پلاتو: در برخی از تقسیم بندی‌ها در چرخه پاسخ جنسی، این مرحله را از مرحله برانگیختگی جدا می‌کنند ولی در واقع مرز مشخص و معلومی از مرحله قبل خود ندارد. افزایش بیش از پیش ضربان قلب، تنفس و فشار خونٰ، شدت گرفتن هیجان و لذت جنسی و گسترش تنش عضلانی از آلت جنسی به دیگر اعضای بدن از مشخصه‌های این مرحله است. به عبارت بهتر مرحله پلاتوٰ، همان مرحله برانگیختگی ولی با شدت بیشتر می‌باشد. برای آشنایی با نشانه های برانگیختگی جنسی برای زن و مرد کلیک کنید.

در مرحله سوم تجربه رسیدن به ارگاسم

این مرحله کوتاه‌ترین مرحله از مراحل چهارگانه چرخه پاسخ جنسی است و در حقیقت اوج لذت جنسی محسوب می‌شود. ارگاسم در مردان با لرزش شدید اول و دوم و با انزال منی همراه است و در انقباض‌های بعدی حجم مایع منی کم می‌شود ولی برای زنان، زمان ارگاسم طولانی‌تر از مردان است و با انقباض عضلات ثلث تحتانی مهبل و عضلات رحم همراه است. برخلاف غالب مردانٰ، ارگاسم در زنان می‌تواند از شخصی به شخص دیگر متفاوت باشد. برای آشنایی با راه های به رساندن زنان به اوج لذت مقاله ارگاسم زنان را مطالعه نمایید.

چهارمین مرحله چرخه پاسخ جنسی فرونشینی و آرامش

برگشت بدن به حالت اولیه خود را فرونشینی می‌گویند که در آن بدن از حالت هیجان خارج شدهٰ، فشار خون کاهش پیدا می‌کند و عضلات انقباض خود را از دست می‌دهند. اگر ارگاسم در مرحله قبل اتفاق نیفتاده باشدٰ، فرونشینی با سرعت کمی انجام می‌شود و حس خوشایندی برای فرد نخواهد داشت. یکی از تفاوت‌های مهم در مراحل چرخه پاسخ جنسی مردان و زنان در این مرحله رخ داده که به ٱن دوره مقاومتی گفته می‌شود. در طی این دوره که می‌تواند از چند دقیقه تا چند ساعت به طول بینجامد، مردان تحریک ناپذیری را تجربه خواهند کرد در حالی که زنان در صورت تمایل و با ادامه فرآیند پیش نوازی می‌توانند ارگاسم را برای دفعات بیشتری تجربه نمایند.

 

بروز مشکل یا اختلال در چرخه پاسخ جنسی

اختلال در چرخه پاسخ جنسی یا به عبارت بهتر کژکاری جنسی بیانگر اختلال در یک یا چند مرحله از چرخه پاسخ جنسی است که می‌تواند منشا جسمی و یا روانی داشته باشد که البته اختلالی رایج بوده ولی در سنین بالاتر میزان شیوع بیشتری از آن گزارش شده است.

موارد شایع کژکاری جنسی

اختلال در احساس ذهنی لذت، بی علاقگی و یا عدم تمایل به برقراری رابطه جنسی، مشکلات نعوظٰ، انزال و ارگاسم در مردان و تحریک نشدن واژینال، احساس درد در هنگام آمیزش جنسی و نرسیدن به ارگاسم از جمله کژکاری‌های جنسی رایج در بین زنان است. مراجعه به روانشناس جهت تشخیص اختلال در عملکرد جنسی و دریافت تکنیک‌ها و مشاوره‌های جنسی بهترین راهنما برای درمان مشکلات کژکاری جنسی است.

نیاز به درمان و نقش مشاور جنسی

هر چه احساس و حال شما پایین (ناراحت، آشفته، نگران، منفی و یا هرچه که اسمش را بگذارید) باشد، لذت کمتری از رابطه جنسی خود خواهید برد. یعنی بدون اینکه مشکل جسمی داشته باشید قادر به تجربه ارگاسم ویا گاه حتی برقراری رابطه نخواهید بود. این وضعیت می‌تواند برعکس هم اتفاق بیافتد، یعنی با اینکه رابطه جنسی (دخول و انزال) وجود دارد، همچنان احساس آرامش روانی ندارید (یعنی مرحله فرونشینی اتفاق نمی‌افتد). نیاز و میل جنسی شاید برای برخی به منظور بقای نسل انجام شود، اما ماهیت رابطه جنسی با همسر تاثیرات مثبت دیگری بر صمیمیت، رضایت زناشویی، تفاهم و در کل حال روحی و جسمی زن و مرد دارد. بنابراین در صورتی که دچار مشکلی در رابطه تان شده‌اید، بدون این که شرمنده ویا خجالت بکشید باید برای درمان اقدام کنید. متخصصان جنسی با بررسی رابطه شما و همسرتان می‌توانند علت و درمان عواملی که باعث اختلال در چرخه پاسخ جنسی تان شده را پیدا و رفع کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه مسائل جنسی می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره جنسی تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نماید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره