برانگیختگی جنسی برای زن و مرد به چه ترتیبی اتفاق می‌افتد

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

برانگیختگی جنسی زنان و مردان اولین مرحله در برقراری رابطه جنسی است. برانگیختگی یا تحریک جنسی زنان و مردان در کنار شباهت‌ها تفاوت‌هایی نیز با یکدیگر دارد که برای تجربه یک رابطه مطلوب باید به آن‌ها توجه داشته باشید. بی‌توجهی به این مسائل می‌تواند کیفیت رابطه جنسی و حتی رابطه عاطفی شما را تحت تأثیر خود قرار دهد. گاهی اوقات نیز مشکلاتی در برانگیختگی‌جنسی رخ می‌دهد که سردمزاجی در زنان و دشواری در نعوظ برای آقایان از رایج‌ترین این مشکلات هستند. اگر با هریک از این مشکلات در رابطه جنسی درگیر شده‌اید و یا احساس می‌کنید بهتر است اطلاعات خود را راجع به برانگیختگی در شریک جنسیتان افزایش دهید با یک مشاور متخصص درزمینهٔ مسائل جنسی صحبت کنید. برای آشنایی بیشتر و شناخت بدن همسر کلیک کنید.

برانگیختگی جنسی

رابطه جنسی از زمان احساس تمایل و نیاز تا رسیدن به ارگاسم و فروکش کردن میل جنسی از چهار مرحله عبور می‌کند. برانگیختگی جنسی اولین مرحله از این چرخه است که در ابتدا به‌صورت یک نیاز روانی و سپس تغییرات فیزیولوژیک بروز می‌کند. تغییر در سایز آلت تناسلی مردان و مرطوب شدن واژن در زنان آشکارترین نشانه‌های برانگیختگی‌جنسی هستند. اما برانگیختگی تنها به نخستین مرحله از رابطه جنسی محدود نمی‌شود. اگر در هر یک از بخش‌های رابطه جنسی برانگیختگی یا میل خود را از دست بدهید، رابطه جنسی ادامه پیدا نخواهد کرد. به همین خاطر اختلالات مربوط به این مسئله در رضایت جنسی بسیار تأثیرگذار هستند و باید برای درمان آن‌ها اقدام کنید. برای آشنایی با چرخه پاسخ جنسی کلیک کنید.

عوامل تأثیرگذار در برانگیختگی جنسی

محرک‌های جنسی

برانگیختگی جنسی در زنان و مردان با محرک‌های جنسی شروع می‌شود. این محرک می‌تواند یک تخیل و فانتزی جنسی و یا موضوعی در محیط اطراف باشد. بدون وجود این محرک‌ها برانگیختگی و برقراری رابطه جنسی تقریباً غیرممکن خواهد بود.

سلامت روانی و جسمانی

سلامت روانی و جسمانی یکی از مهم‌ترین شروط برقراری رابطه جنسی است. برای مثال بیماران افسرده یا کسانی که دچار دیابت هستند معمولاً در برانگیختگی‌جنسی دچار مشکل خواهند بود.

عوامل عاطفی

شرایط روحی و عوامل عاطفی به‌خصوص در زنان رابطه مستقیمی با برانگیختگی جنسی آن‌ها دارد. خشم، دلخوری یا بی‌علاقگی به شریک جنسی معمولاً باعث می‌شود که برانگیختگی‌جنسی با مشکل مواجه شود.

مراحل برانگیختگی جنسی زنان و مردان

 برانگیختگی روانی و فیزیولوژیک

در این مرحله محرک‌های بیرونی یا درونی باعث ایجاد تمایل به برقراری رابطه جنسی می‌شوند. پس از برانگیختگی روانی، تغییرات جسمانی در بدن هر دو جنس شروع می‌شود که آن‌ها را برای برقراری رابطه جنسی آماده می‌کند. این تغییرات در بدن مردان شامل تغییر سایز آلت تناسلی و همین‌طور سفت شدن بیشتر بیضه‌ها می‌باشد. در خانم‌ها نیز مایع روان‌کننده‌ای از دیواره‌های واژن ترشح می‌شود و کلیتوریس بزرگ‌تر و حساس‌تر خواهد شد.

فروشگاه آرامیس

فلات یا فعالیت جنسی

در این مرحله برانگیختگی روانی و جسمی همچنان وجود دارد و رابطه جنسی برای رسیدن به احساس اوج ادامه پیدا می‌کند.

ارگاسم یا اوج لذت جنسی

ارگاسم تجربه اوج لذت در هر دو جنس می‌باشد. این تجربه در مردان با ترشح مایع منی و انزال همراه است. در این مرحله زنان و مردان هردو انقباضاتی را در عضلات کف لگن و بقیه اندام‌ها تجربه می‌کنند.

فرونشستن و آرامش

پس از تجربه اوج لذت جنسی زنان و مردان احساس آرامش را تجربه می‌کنند. تفاوت زنان و مردان در این مرحله این است که مردان با رسیدن به دوره آرامش حداقل برای چند دقیقه توانایی برقراری رابطه جنسی مجدد را از دست می‌دهند.

شباهت‌ها و تفاوت‌های برانگیختگی جنسی زنان و مردان

برانگیختگی‌جنسی در زنان و مردان شباهت‌ها و تفاوت‌های بسیاری با یکدیگر دارد. به‌طورکلی برانگیختگی در هر دو جنس با یک نیاز روانی شروع می‌شود و به دنبال آن جریان خون در اندام تناسلی افزایش پیدا می‌کند. با توجه به تفاوت ساختار اندام تناسلی در زنان و مردان افزایش جریان خون پیامدهای متفاوتی خواهد داشت. برای مثال در مردان این حالت باعث تغییر سایز آلت تناسلی می‌شود. همچنین بیضه‌ها نیز سفت‌تر شده و به آلت نزدیک‌تر می‌شوند. افزایش جریان خون در اندام تناسلی زنان بیشتر در ناحیه واژن و کلیتوریس خواهد بود. به همین دلیل در حین تحریک یا برقراری رابطه جنسی کلیتوریس بزرگ‌تر می‌شود و لمس آن می‌تواند برای زنان بسیار لذت‌بخش باشد.

یکی از تفاوت‌های مهم در برانگیختگی جنسی زنان و مردان این است که مردان پس از رسیدن به ارگاسم توانایی خود را برای ادامه رابطه جنسی از دست می‌دهند اما زنان می‌توانند پس از ارضای جنسی نیز مجدداً برانگیخته شوند و حتی در طول یک رابطه چندین بار به رضایت جنسی دست پیدا کنند. بااین‌حال رسیدن به اوج لذت جنسی در زنان موضوع ساده‌ای نیست. خانم‌ها برخلاف آقایان به زمان طولانی‌تری برای تحریک جنسی نیاز دارند و عوامل عاطفی تأثیر بسیاری در برانگیختگی‌جنسی و شدت آن خواهد داشت.

اختلالات مربوط به برانگیختگی جنسی زنان و مردان

همان‌طور که گفته شد ناتوانی در ایجاد یا حفظ برانگیختگی باعث دشواری در برقراری رابطه جنسی می‌شود؛ این موضوع رابطه جنسی و عاطفی شما را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد. به همین خاطر اگر نشانه‌های این اختلالات را در خود یا شریک جنسی‌تان می‌بینید بهتر است برای درمان از یک مشاور کمک بگیرید. مهم‌ترین اختلالات در برانگیختگی‌جنسی عبارت است از:

سردمزاجی در زنان

سردمزاجی اختلالی است که باعث می‌شود زنان از نظر روانی یا حتی جسمی تمایلی به برقراری رابطه جنسی نداشته باشند. بیماری‌های روحی مانند افسردگی یا نارضایتی از رابطه جنسی می‌توانند دلایل بروز سردمزاجی باشند. گاهی اوقات نیز سردمزاجی به دلیل مشکلات عاطفی با شریک جنسی ایجاد می‌شوند. به همین خاطر بهتر است برای درمان آن‌ها حتما مشاوره جنسی دریافت کنید.

اختلال نعوظ آقایان

اختلال نعوظ مهم‌ترین مشکل در برانگیختگی جنسی آقایان است. در این حالت با وجود تمایلی که برای رابطه جنسی وجود دارد آلت تناسلی اندازه و سفتی لازم برای برقراری رابطه جنسی را پیدا نمی‌کند و یا در میانه رابطه این توانایی را از دست می‌دهد.

واژینیسموس

واژینیسموس نام یک بیماری جنسی در زنان است که باعث می‌شود برقراری رابطه جنسی برای آن‌ها بسیار دردناک و غیرممکن باشد. به همین خاطر این بیماری روی برانگیختگی‌جنسی در زنان تأثیر منفی بسیاری می‌گذارد.

برای دریافت مشاوره در زمینه مسائل جنسی می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره جنسی تلفنی از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

 

سؤالات متداول

برانگیختگی جنسی در زنان و مردان چه تفاوت‌هایی دارد؟

برای ایجاد برانگیختگی در زنان به نسبت مردان زمان بیشتری لازم است. زنان بیشتر بر اساس احساسات عاطفی برانگیخته می‌شوند درحالی‌که مردان بیشتر از راه محرک‌های دیداری دچار برانگیختگی می‌شوند.

برای درمان بی‌میلی و ناتوانی در برانگیختگی جنسی باید چه کرد؟

بی‌میلی معمولاً به دلیل مشکلات روحی مثل افسردگی یا اختلاف در رابطه عاطفی ایجاد می‌شود و بهتر است برای درمان به یک روانشناس متخصص درزمینهٔ مسائل جنسی مراجعه کنید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره