اروتومانیا (خود معشوق پنداری) | علائم و تشخیص بیماری اروتومانیا

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

اروتومانیا یا خود معشوق پنداری از اختلالات نادر روانی بوده که امروزه بسیاری از افراد را درگیر خود کرده است. در واقع در این بیماری افراد تصور می‌کنند که دیگران به شدت به او علاقمند هستند. در بیشتر موارد اصلا رفتارها و احساسات طرف مقابل اهمیتی ندارد. چرا که خود معشوق پندار با کوچک ترین حرکتی از طرف دیگری به این فکر کرده که عاشق و شیدای اوست. این موضوع می‌تواند آثار بسیار بدی بر زندگی افراد داشته و روابط آنها را تا حد زیادی تحت تاثیر قرار دهد. این افکار توهم تلقی شده و در واقعیت اصلا طرف مقابل هیچ احساسی در مورد چنین شخصی ندارد. حتی گاهی این دو نفر اصلا یکدیگر را ملاقات نیز نکرده اند. این اختلال با نام سندروم دکلرامبو نیز شناخته می‌شود. افراد با کمک روانشناس می‌توانند این مشکل را برطرف نمایند. برای دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه خود معشوق پنداری می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

اروتومانیا

در بیشتر موارد افراد مبتلا به اروتومونیا معتقدند که فرد غریبه ای که به تازگی با او ملاقات کرده اند؛ عاشق آنها شده و در تلاش می‌کند تا به صورت مخفیانه و غیرمستقیم به او پیام های عاشقانه بفرستد. اما هیچ یک از شواهد این موضوع را ثابت نمی‌کند. به همین دلیل آن را یک نوع توهم می‌دانند. این موضوع سلامت روانی افراد را به شدت تحت تاثیر قرار داده و زمینه ساز مشکلات دیگری نیز گردد.

از طرفی قانع کردن این افراد برای غیر واقعی بودن این موضوع نیز کار ساده ای نیست. چرا که آنها طور برخورد می‌کنند که همه چیز را طبیعی جلوه می‌دهد. همچنین انکار زیادی در مورد احساسات غیرواقعی خود دارند. به دلیل مسائل مختلفی که این موضوع برای افراد ایجاد می‌کند؛ پیدا کردن دلیل و همچنین درمان آن از اهمیت زیادی برخوردار است. برای پاسخ به سوال چرا دوست داشتنی نیستم کلیک کنید.

نشانه های ابتلا به اروتومانیا

نشانه های اروتومانیا

 

فروشگاه آرامیس

اروتومانیا با بروز نشانه های رفتاری کاملا آشکاری همراه است. آنان حتی سعی در پنهان کردن این موضوع نیز ندارند. برخی از علائمی که آنان در چنین شرایطی از خود بروز می‌دهند؛ شامل موارد زیر می‌شود.

دنبال کردن بیمارگونه فردی که به آن علاقمند هستند حتی در فضای مجازی

برقراری تماس تلفنی مکرر

داشتن توهماتی در مورد افشا شدن اطلاعات خصوصی در رادیو و تلویزیون

ایجاد موقعیت هایی برای تعقیب کردن و یا تعقیب شدن

حسادت افراطی با اطرافیان طرف مقابل و به طور کلی افرادی که با او در ارتباط هستند
اذیت کردن طرف مقابل به روش های مختلف و حتی در ملا عام

فرد احتمالا هیچ تفریحی به جز صحبت کردن در مورد شخص مورد نظر نداشته و از کار دیگری لذت نمی‌برد

وقفه های روانی در رابطه با اروتومانیا

در برخی موارد اروتومانیا در دوره ای کوتاه بروز می‌کند که به آن وقفه روانی می‌گویند. اما این احتمال نیز وجود دارد که اختلال دائمی بوده و در همه روابط افراد وجود داشته باشد. در وقفه های روانی معمولا افراد شدیدتر شدن نشانه ها را تجربه می‌کنند. این نشانه ها شامل داشتن مقدار زیادی انرژی به صورت ناگهانی، درگیری بیش از نیاز به فعالیت های مختلف، صحبت کردن به صورت بسیار سریع، نشان دادن رفتارهایی خطرناک در رانندگی، روابط جنسی و… .

تشخیص اروتومانیا

از آنجایی که اروتومانیا نشانه های بسیار مشابهی با دیگر بیماری های روانی دارد؛ تشخیص آن به سادگی صورت نمی‌گیرد. از طرفی برای شروع فرایند درمان در ابتدا باید بیماری به شکل درست و به موقعی تشخیص داده شود. نشانه های این بیماری همپوشانی زیادی با اختلالات اسکیزوفرنی، اسکیزوافکتیو، افسردگی و آلزایمر دارد. تشخیص این بیماری با کمک روانشناس یا روانپزشک امکانپذیر بوده و در مرحله بعدی افراد باید درمان را آغاز کنند. برای آشنایی بیشتر با انواع توهم کلیک کنید.

علت بروز اختلال اروتومانیا

اختلال اروتومانیا به دلایل مختلفی در افراد ظاهر می‌شود. به طور کلی ابتلا به دیگر بیماری های روان احتمال ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهد؛ همچنین نمی‌توان دلیل قطعی و مشخصی نیز برای این حالت در نظر گرفت اما دلایل دیگر نیز در این مورد موثر هستند. در این قسمت به توضیح برخی از آنها می‌پردازیم.

🔸ژنتیک

یکی از اصلی ترین دلایل ابتلا به اروتومانیا ژنتیک و یا عوامل ارثی است. در خانواده هایی که یکی از اعضا مبتلا به این اختلال باشد؛ بیشتر احتمال دارد که اعضای دیگر نیز زمینه این بیماری را داشته باشند. برای آشنایی با انواع اختلالات هذیان کلیک کنید.

🔸استرس و اضطراب

همچنین میزان بالای استرس و اضطراب افراد نیز در مورد ابتلا به اروتومانیا موثر است. زمانی که افراد سطح بالایی از استرس را تجربه می‌کنند؛ برای فرار از واقعیت و کاهش استرس خود تلاش می‌کنند تا به موضوعات دیگری فکر کنند.

🔸کمبود محبت

کمبود محبت نیز از طرف خانواده دلیل دیگری برای ابتلا به اروتومانیا است. افرادی که در دوران کودکی خود مورد بی توجهی قرار گرفته اند؛ در بزرگسالی تلاش می‌کنند تا این موضوع را به شکل های دیگری جبران کنند. از این رو تصور می‌کنند که دیگران عاشق آنها هستند. برای آشنایی بیشتر با عقده کمبود محبت کلیک کنید.

🔸شبکه های اجتماعی

گاهی این شبکه های اجتماعی و فضای مجازی است که منجر به بروز چنین توهمی در افراد می‌گردد. در این فضاها ابراز علاقه افراد واقعی نبوده و از طرفی افراد راحت تر می‌توانند به دیگران ابراز علاقه کنند. به همین دلیل است که افراد دچار اروتومانیا می‌شوند.

درمان اختلال اروتومانیا

درمان اروتومانیا

 

از آنجایی که افراد مبتلا به اروتومانیا انکار زیادی در مورد توهم عاشقانه خود دارند؛ طبیعی است که برای درمان مراجعه نکنند. از طرفی درمان این توهم آسان نیست. به همین دلیل افراد باید به روانشناس و یا روانپزشک مراجعه به کمک روش های دارودرمانی و روان درمانی این بیماری را درمان نمایند. حتی احتمال بستری شدن این افراد در مراکز درمانی نیز وجود دارد. همچنین برای دارودرمانی نیز از داروهای ضد روان پریشی در این دوران استفاده می‌شود.

پیامدهای ناشی از اختلال اروتومانیا

ابتلا به اختلال اروتومانیا هم برای خود فرد و هم برای اطرافیان او می‌تواند مشکل ساز باشد. چرا که گاهی این توهمات به قدری شدید و طولانی می‌شوند که تبدیل به اسکیزوفرنی شده و ارتباط فرد را با واقعیت به طور کلی قطع می‌کنند. همچنین آنان به این دلیل که دیگران را مجبور به دوست داشتن خود کنند؛ و یا زمانی که با واقعیت روبرو می‌شوند احتمال آسیب زدن نیز وجود دارد. برخی از پیامدهای ناشی از این اختلال شامل پرخاشگری، خودکشی، ابتلا به اختلالات اضطرابی، بیش فعالی، اختلالات خوردن، اعتیاد به الکل و مواد مخدر می‌شود.

سخن پایانی

از آنجایی که ابتلا به اروتومانیا به خطرات زیادی برای خود و دیگران همراه است؛ بهتر است هرچه سریعتر اقدامات لازم در این زمینه صورت بگیرد. این اقدامات باید حتما با کمک متخصص و خانواده فرد باشد؛ چرا که خود او نیازی به درمان نمی‌بیند. چه در صورت بروز وقفه های روانی و چه ادامه یافتن نشانه ها برای طولانی مدت؛ فرد حتما باید درمان را آغاز کند. این اختلال جدی بوده و زندگی افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

برای دریافت مشاوره در زمینه خود معشوق پنداری می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره