اشتها نداشتن به صبحانه | علت بی اشتهایی صبحگاهی

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

اشتها نداشتن به صبحانه یا بی اشتهایی صبحگاهی مشکلی است که برای هر مرد و زنی می‌تواند رخ دهد. صبحانه را اصلی‌ترین وعده غذایی می‌دانند. کسی که صبحانه نمی‌خورد معمولا علائمی نظیر فشارخون پایین، پوست زرد و رنگ پریده، خشکی پوست، ضعف و خستگی، تغییرات سیکل قاعدگی، اختلالات خواب دارد. اشتها نداشتن به صبحانه و بی میلی به صبحانه به دلایل گوناگون بروز می‌یابد. معمولا علت بی‌اشتهایی به صبحانه چندان جدی نیست. ولی در برخی موارد می‌تواند علل روانی مانند افسردگی و اضطراب داشته باشد. در چنین شرایطی می‌توانید برای درمان اختلالات روانی مانند افسردگی و اضطراب و هم‌چنین رفع بی‌اشتهایی به صبحانه از مشاوره و روانشناس کمک بگیرید. برای دریافت خدمات مشاوره فردی کلیک کنید.

علت اشتها نداشتن به صبحانه

علت اشتها نداشتن به صبحانه

برخی افراد صبح که از خواب بیدار می‌شوند، احساس گرسنگی و میلی به خوردن یک صبحانه کامل و مقوی ندارند. حتی ممکن است حالت تهوع نیز داشته باشند. بنابراین فرد صبحانه نخورده، خانه را برای رفتن به محل کار ترک می‌کند. در ادامه به بررسی چند علت اشتها نداشتن به صبحانه و بی اشتهایی صبحگاهی می‌پردازیم.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

✅ مشکلات روانی

استرس، اضطراب، افسردگی از جمله عوامل موثر در اشتها نداشتن به صبحانه هستند. البته تاثیر استرس، اضطراب و افسردگی بر میزان اشتها در افراد متفاوت است؛ برخی دچار بی‌اشتهایی شده و در مقابل عده‌ای دیگر افزایش اشتها را تجربه می‌کنند. هم‌چنین استرس، اضطراب، افسردگی علاوه بر اینکه علت اشتها نداشتن به صبحانه هستند، می‌توانند بر سایر عملکردهای فرد نیز تاثیر بگذارند.

✅ مشکلات خواب

بی‌خوابی و سایر مشکلات خواب بر چرخه خواب و بیداری موثرند. اختلال در برنامه خواب و خستگی ناشی از بی‌خوابی موجب اشتها نداشتن به صبحانه و حالت تهوع برای فرد می‌گردد. برای آشنایی با درمان انواع اختلالات خواب کلیک کنید.

✅ رفلاکس معده

بازگشت محتویات معده به مری را رفلاکس می‌نامند. در حالت طبیعی دریچه کاردیا که بین مری و معده قرار دارد، به صورت یک طرفه عمل نموده و اجازه نمی‌دهد محتویات معده به سمت بالا برگردند. عملکرد دریچه کاردیا در رفلاکس معده ضعیف شده که به دنبال آن محتویات معده و اسید معده به مری می‌روند. به دنبال این اتفاق، فرد احساس اشتها نداشتن به صبحانه ، بی اشتهایی صبحگاهی و حتی حالت تهوع دارد.

✅ احساس گرسنگی طولانی مدت

اگر آخرین وعده غذایی که خورده‌اید، شام شب قبل است و اکنون بیشتر از ۱۲ ساعت از خوردن آن گذشته، قندخون شما افت کرده است. پایین بودن قندخون علائمی مانند ضعف، سرگیجه، حالت تهوع، بی‌اشتهایی و … ایجاد می‌کند. اگر صبحانه میل کرده بودید، دچار افت ناگهانی قند نمی‌شدید.

✅ رژیم غذایی

برخی مواد غذایی که استفاده از آن‌ها در رژیم غذایی توصیه شده است، می‌تواند حساسیت غذایی برای شما ایجاد نماید. حساسیت‌های غذایی نیز یکی از عوامل ایجادکننده حالت تهوع است. فرد برای پیشگیری از احساس حالت تهوع ممکن است وعده صبحانه را حذف کند.

✅ سایر علل

مصرف الکل با تاثیر بر سیستم گوارش شما و ایجاد حالت تهوع می‌تواند علت اشتها نداشتن به صبحانه باشد.

معمولا دوران بارداری برای برخی خانم‌ها با تهوع‌های صبحگاهی همراه است. خانم باردار ممکن است در طول این مدت (که اغلب ۶ هفته طول می‌کشد) میلی به خوردن صبحانه نداشته باشد.

خوردن شام پرچرب و سنگین می‌تواند سرعت تخلیه معده را کاهش دهد. در نتیجه تخلیه آهسته معده، احساس سیری به مدت طولانی‌تری باقی مانده و فرد میل به خوردن صبحانه ندارد.

بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی، عفونت‌ها، آنفولانزا و … نیز از جمله علت‌های بی‌اشتهایی به صبحانه هستند.

درمان اشتها نداشتن به صبحانه

? ابتدا اشاره کردیم اگر علت اشتها نداشتن به صبحانه ناشی از مشکلات روانی مانند استرس، اضطراب و افسردگی باشد؛ بهتر است از جلسات مشاوره و کمک روانشناس بهره بگیرید.

?  الگوی خواب و استراحت خود را تنظیم کنید. شب زودتر بخوابید تا صبح‌ها راحت‌تر بیدار شوید. از خوردن غذاهای چرب و سنگین در وعده شام خودداری کرده و هم‌چنین قبل از خواب پرخوری نکنید تا با آسودگی بیشتری بخوابید.

?  الکل را کنار بگذارید تا از بی‌اشتهایی و سایر عوارض ناشی از مصرف آن در امان بمانید.

?  اگر احساس گرسنگی نمی‌کنید برای تحریک اشتهای خود، یک خوراکی کوچک و کم حجم استفاده کنید. کارشناسان تغذیه توصیه می‌کنند اگر صبح‌ها احساس گرسنگی ندارید با خوردن مقدار کمی خوراکی زود هضم مانند یک برش کوچک سیب یا کره بادام زمینی، اشتهای خود را تحریک کنید.

?  در مواردی که برای رفتن به محل کار عجله دارید، می‌توانید صبحانه ساده و راحتی برای خود آماده کرده و با خود ببرید تا زمانی که گرسنه شدید از آن استفاده نمایید.

?  بهتر است از غذاهای حاوی قند و چربی مانند نان و پنیر و چای شیرین به عنوان صبحانه استفاده کنید. این مواد به تامین انرژی کافی و کالری مورد نیاز بدن کمک زیادی می‌کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه اشتها نداشتن به صبحانه و بی اشتهایی صبحگاهی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره