داغ شدن بدن نشانه چیست | علت سرد و گرم شدن ناگهانی بدن

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

داغ شدن بدن در شرایط مختلف می‎تواند منجر به مشکلات متعددی گردد. در واقع داغ شدن به تنهایی اختلال محسوب نمی‌شود؛ اما زمانی که به طور مرتب اتفاق بیوفتد؛ نشانه ای برای مشکلات بزرگتر در فرد است. به همین دلیل پیگیری و درمان آن اهمیت دارد. این موضوع به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد. همچنین در مواردی موقت بوده که جای نگرانی ندارد؛ اما در شرایط دیگر با شدت زیاد و همچنین برای طولانی مدت بروز می‌کند. به طور کلی داغ شدن یکی از واکنش های بدن نسبت به برخی از بیماری هاست که با بالارفتن دما آنان را از بین برده و یا ما را از وجود آنها مطلع می‌کند. از این رو توجه به این موضوع مهم است. برای دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه فردی می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

داغ شدن بدن

از طرفی دمای بدن ها با یکدیگر متفاوت بوده و به طور کلی دمای بدن برخی از افراد بیشتر و یا کمتر از دیگران است. اما اگر داغ شدن بدن به صورت ناگهانی اتفاق بیوفتد و یا بعد از مدتی شدت آن بیشتر شود؛ باید علت آن را پیدا کرد. چرا که داغ شدن بیش از اندازه بدن منجر به از بین رفتن پروتئین های مهم در بدن ما شده و حتی گاهی منجر به تشنج و مرگ می‌گردد. از همین رو کنترل کردن و پایین آوردن تب، در هنگام بیماری بسیار مهم است. این موضوع همیشه خطرناک نبوده و گاهی تنها نشانه ای برای بیماری های دیگر است.

دلایل داغ شدن بدن

دلایل داغ شدن بدن

همانطور که پیش تر هم به آن اشاره شد؛ دلایل داغ شدن بدن متفاوت هستند. در این قسمت به توضیح برخی از آنها می‌پردازیم.

📌فشار روانی

یکی از دلایل داغ شدن بدن و تعریق به صورت ناگهانی، استرس و اضطراب است. شاید شما هم در هنگام تجربه احساسات مختلف، تغییر دمای بدن خود را احساس کرده باشید. از آنجایی که هیجانات مختلف، میزان هورمون های ما را تغییر می‌دهند؛ دور از انتظار نیست دمای بدن نیز کم و زیاد شود. برای اطلاع از راه های کنترل استرس کلیک کنید.

📌مشکلات مربوط به تیروئید

زمانی که تیروئید افراد پرکار می‌شود؛ میزان سوخت و ساز بدن آنها زیاد شده و به همین دلیل داغ دن بدن را تجربه می‌کنند. البته در صورت پرکاری تیروئید، علائم دیگری مانند کم خوابی، لاغری و همچنین بروز جوش های پوستی نیز بروز می‌کند.

📌آنهیدروز

در اختلال آنهیدوز، بدن افراد قادر به تعریق نیست. و به طور کلی عرق کردن تنها از نقاط بسیار محدودی در بدن اتفاق می‌افتد. به دلیل ابتلا به این عارضه بدن به شکل غیرطبیعی گرم شده و افراد مشکلات مختلفی را تجربه می‌کنند.

📌تب

یکی دیگر از دلایل شایع داغ شدن بدن، تب است. زمانی که به دلیل وجود یک ویروس، داغ شدن بدن اتفاق می‌افتد؛ بدین معناست که بدن در حال مبارزه و از بین بردن این ویروس است.

📌مصرف کافئین

مصرف کافئین نیز سوخت و ساز بدن را زیاد کرده، و به همین دلیل افراد بعد از مصرف آن به شکل های مختلف، داغ شدن بدن را تجربه می‌کنند. از این کافئین خاصیت لاغری داشته و بسیاری از افراد برای کاهش وزن خود از آن استفاده می‌کنند.

📌ورزش

طبیعی است که در حین ورزش کردن و یا بعد از آن، افراد داغ شدن بدن را تجربه کنند. به دلیل فعالیت زیاد و فعالیت دستگاه های مختلف بدن، دما زیاد شده و افراد دچار گرگرفتگی و تعریق می‌شوند.

📌کمبود آب در بدن

کمبود آب در بدن نیز منجر به داغ شدن بدن می‌گردد. در واقع در صورتی بی آبی در بدن، تعریق انجام نشده و از همین رو افراد دچار گرگرفتگی می‌شوند.

📌ابتلا به بیماری های قلبی عروقی

همچنین در صورت ابتلا به بیماری های قلبی عروقی نیز، رگ ها به اندازه گشاد نشده و به همین دلیل سیستم خون رسانی و تعریق به درستی صورت نمی‌گیرد. از این رو افراد مبتلا به بیماری های مختلف قلبی، داغ شدن بدن را به صورت مرتب تجربه می‌کنند.

📌یائسگی

یائسگی نیز یکی دیگر از دلایل داغ شدن بدن است. در چنین حالتی به دلیل برهم خوردن تعادل هورمون هاست  که افراد دچار گرگرفتگی می‌شوند. این حالت با بروز دیگر نشانه هایی همراه است که یا خبر از به اتمام رسیدن قاعدگی است و یا به طور کلی بعد از آن اتفاق می‌افتد. برای آشنایی بیشتر با دوره یائسگی زنان کلیک کنید.

📌اضافه وزن

افرادی که دچار اضافه وزن و چاقی هستند؛ بیشتر داغ‌شدن بدن را تجربه می‌کنند. چرا که مقدار چربی در بدن آنها بیش از حد بوده و همین موضوع نه تنها خون رسانی را مختل می‌کند؛ بلکه خود چربی عایقی برای گرما است.

📌بارداری

زنان باردار نیز به صورت دائم دچار داغ شدن بدن می‌گردند. حتی داغی بدن می‌تواند یکی از نشانه های بارداری نیز باشد. به طور کلی دمای بدن در این دوران بسیار مهم بوده و افراد باید به طور مرتب این موضوع را بررسی نمایند. برای اطلاع از انواع علائم بارداری کلیک کنید.

📌وجود عفونت در بدن

وجود عفونت های شدید و یا حتی سرطان، باعث داغ شدن بدن و تعریق در خواب و یا بیداری می‌گردد. در واقع این تغییر دما نشانه مبارزه بدن با عفونت و یا حتی وجود آن است که فرد باید در مورد آن از متخصص کمک بگیرد.

📌ابتلا به سندروم کارسینوئید

سندروم کارسینوئید با وجود یک نوع درون ریز در بدن ایجاد می‌شود. این ماده ترشح سرتونین را تشدید کرده و منجر به داغ شدن بدن می‌شود.

نشانه های داغ شدن بدن

نشانه های داغ شدن بدن

داغ شدن بدن همیشه با بروز نشانه های دیگری نیز همراه است. برخی از این علائم شامل موارد زیر می‌شوند.

تپش قلب

گسترش گرما در سراسر بدن به صورت ناگهانی

تعریق در اندام های مختلف بدن

برافروخته شدن ظاهر

احساس تب و لرز

بروز استرس و اضطراب

برای آشنایی با انواع عوارض استرس و فشار روانی کلیک کنید.

داغ شدن بدن در مردان

معمولا داغ شدن بدن در زنان بیشتر اتفاق می‌افتد به همین دلیل این نشانه در مردان بروز می‌کند. جالب است بدانید که مردان نیز در مواردی دچار حالتی شبیه به یائسگی شده و قدرت باروری خود را از دست می‌دهند. به این حالت آندروپوز‌ می‌گویند که در مردان بین 40 تا 55 ساله اتفاق می‌افتد و همچنین منجر به گرگرفتگی و تعریق در هنگام شب می‌شود.

پیشگیری از داغ شدن بدن

با اینکه گاهی داغ شدن بدن اجتناب ناپذیر است و نمی‌توان در مورد آن کاری کرد. اما به طور کلی با استفاده از روش های مختلفی می‌توان این موضوع را تا حدی کنترل کرد. برای پیشگیری از داغ‌شدن بدن، افراد می‌توانند وزن خود را کاهش داده، از قرص های لاغری استفاده نکنند، همچنین بیشتر از پارچه های کتان به عنوان لباس استفاده نمایند. دیگر راه ها شامل عدم استفاده از سونا، استحمام با آب ولرم، انجام تمرینات یوگا و خوب خوابیدن، ورزش، کاهش استرس وهمچنین داشتن رژیم غذایی مناسب است.

روش های درمان داغ شدن بدن

برای درمان داغ شدن بدن ، باید با توجه به دلیل این موضوع عمل کرد. اما به طور کلی راه هایی وجود دارند که این موضوع را کنترل کرده و یا تا حد زیادی درمان می‌کند. استفاده از هورمون درمانی، بلوک عصبی، استفاده از داروهای ضدافسردگی، داروهای کنترل فشار خون و همچنین داروهای ضدتشنج از این موارد هستند.

سخن پایانی

داغ شدن بدن در شرایط مختلف، می‌تواند اختلالاتی در زندگی افراد ایجاد کند. از این رو مقابله با این موضوع اهمیت دارد. افراد بهتر است در ابتدا علت این موضوع را پیدا کرده و در قدم بعدی برای درمان آن اقدام نمایند. همچنین در سبک زندگی خود نیز تغییراتی ایجاد کرده تا بتوانند از این حالت جلوگیری نمایند. در این زمینه بهتر است حتما افراد از متخصص مربوطه کمک بگیرند.

برای دریافت مشاوره در زمینه فردی می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره