علت کم شدن میل جنسی چیست

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

علت کم شدن میل جنسی با توجه به ژن و سبک زندگی فرد مشخص می‌شود. از دیدگاه پزشکی، میل جنسی بسیار کم یا روند رو به پایین آن یک اختلال جنسی به حساب می‌آید که باید تحت درمان قرار گیرد. کمبود میل جنسی زمانی درباره وضعیت یک شخص صدق می‌کند که وی نسبت به شریک زندگی دچار نوعی سردی شود و تعداد دفعات ایجاد رابطه جنسی رو به کاهش باشد.

این روند رو به پایین می‌تواند هم در مردان و هم در زنان اتفاق بیافتد. با توجه به شرایط اجتماعی و خانوادگی فرد، می‌توان علت‌های روانی و فیزیکی متفاوتی را دلیل این روند رو به کاهش دانست. با توجه به تاثیر منفی بسیار زیاد کم شدن میل جنسی بر زندگی زوجین، ضروری است که چاره‌ای برای درمان آن اندیشید. همچنین شما می‌توانید با کمک گرفتن از یک فرد متخصص و مشاوره جنسی این مساله را برطرف کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه علت کم شدن میل جنسی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

علت کم شدن میل جنسی

علت کم شدن میل جنسی چیست

افراد برای شروع یک رابطه جنسی نیاز به میل جنسی دارند. در واقع میل جنسی یکی از اصلی ترین ملزومات رابطه جنسی است. هم زنان و هم مردان در دوره ای از زندگی بی میلی جنسی را تجربه می‌کنند که معمولا کوتاه مدت بوده و همچنین دلایل مختلفی دارد. این کیفیت بر اساس معیار های مختلفی تعیین می‌شود و افراد دارای میل جنسی یکسانی نیستند. زوجین می‌توانند با راهکارهایی این تفاوت را جبران کرده و از بروز مشکلات زناشویی جلوگیری کنند.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

علائم کم شدن میل جنسی

شاید شما هم در همسر خود تغییرات ناگهانی و بی میلی او به رابطه جنسی را حس کرده اید. قطعا علت کم شدن میل جنسی، با بروز علائمی مشخص می‌شوند که زوجین متوجه آنها خواهند شد. برخی از آنها شامل موارد زیر هستند.

اجتناب از برقراری رابطه جنسی و یا حتی حرف زدن در مورد آن

دوری و بیزاری از همسر

بروز مشکلاتی در عملکرد جنسی

زودانزالی

کم شدن میزان صمیمیت میان زوجین

اختلال در حفظ نعوظ

حتما برای اطلاع از علت سرد شدن رابطه زناشویی مطالعه نمایید.

دلایل و علت کم شدن میل جنسی

کم شدن میل جنسی زمانی مطرح می‌‍شود که زن یا مرد نسبت به گذشته تمایل کمتری به برقراری رابطه جنسی داشته باشد، بنابراین با سرد مزاجی تفاوت دارد. برای آشنایی با انواع کژکاری جنسی کلیک کنید. عوامل مختلفی بر کم شدن میل جنسی افراد موثر هستند؛ که برخی از آن‌ها به شرح زیر هستند.

? احساس اضطراب شدید

یکی از اصلی ترین علت کم شدن میل جنسی، استرس و اضطراب است. اضطراب‌های ناشی از کار، مشکلات و دغدغه‌های مالی، بیماری و سایر فراز و نشیب‌های زندگی فرد را در معرض تشویش و ناآرامی قرار می‌دهد. فرد ناآرام شاید بتواند کارهای روزمره و روتین خود را انجام دهد اما به طور قطع نمی‌تواند در حین رابطه جنسی شریک خوبی برای همسر خود باشد. این نگرانی و ناآرامی کم کم به کمبود میل جنسی و شکل گیری رابطه سرد بین زن و شوهر می‌انجامد.

?درگیری‌های بین زن و شوهر

چنانچه رابطه عاشقانه بین زن و مرد حاکم باشد آن دو میل جنسی زیادی به هم دیگر خواهند داشت. این در حالیست که اگر زندگی آن‌ها پر از درگیری و چالش باشد، به مرور زمان علاقه بین آن‌ها نیز کم شده و این کاهش علاقه قطعا کاهش تمایل جنسی را نیز در پی خواهد داشت تا جایی که دلزدگی زناشویی رخ می‌دهد. به طور کلی روابط عاطفی و صمیمیت زوجین، تاثیر بسزایی در علت کم شدن میل جنسی خواهد داشت. افراد باید رابطه خود را خارج از اتاق خواب نیز بهبود ببخشند و برای داشتن رابطه جنسی بهتر تلاش کنند.

?علت کم شدن میل جنسی | عوارض جانبی دارو

مصرف برخی داروها مانند داروهای ضد افسردگی، فشار خون و آنتی هیستامین‌ها می‌تواند به کم شدن تمایل جنسی منجر شود. در چنین شرایطی افراد برای برطرف کردن علت کم شدن میل جنسی، باید به پزشک متخصص مراجعه کرده و دوز داروی مورد نظر را تغییر دهند و یا به طور کلی آن را مصرف نکنند. مصرف خودسرانه داروها و یا حتی قطع آنها به صورت ناگهانی، چنین عوارضی خواهد داشت.

? بیمارهای جسمی

از جمله بیماری‌هایی که می‌توانند در کم شدن تمایل جنسی به عنوان علت اولیه در نظر گرفته شوند، بیماری‌هایی چون دیابت، ام اس، و بیماری تصلب شرائین هستند. این بیماری‌ها قدرت نعوظ را کاهش داده و در نتیجه به کملود تمایل جنسی می‌انجامد. اگر علت کم شدن میل جنسی، بیماری های جسمی باشد؛ با درمان آنها و گذشت زمان میل جنسی افراد به حالت اولیه خود بازخواهد گشت. بیماری های جسمی به صورت مستقیم و غیر مستقیم بر این کیفیت تاثیر گذاشته و رابطه جنسی افراد را تحت الشعاع قرار می‌دهد.

?مصرف الکل و مواد مخدر

با گذشت زمان مواد ناشی از مصرف الکل در بافت‌های بدن رسوب یافته و باعث مشکلاتی در نعوظ و کم شدن تمایل جنسی می‌شوند. همچنین با مصرف الکل به صورت مکرر، فرد دیگر کنترلی بر علائم بدنی خود نداشته و عوارض زیادی را تجربه می‌کند. به طور کلی یکی از پیامدهای شایع مصرف مواد مخدر، بروز اختلالات جنسی مختلف است.

? زایمان از علت کم شدن میل جنسی

یکی از علت های کم شدن میل جنسی در زنان را می‌توان با تغییر ترشحات هورمونی آن‌ها پس از زایمان مرتبط دانست. شیردهی و تغییر در ترشحات هورمونی پس از زایمان معمولا زنان را با کمبود میل جنسی مواجه خواهد ساخت. البته علت کم شدن میل جنسی در دوران بارداری، علاوه بر میزان هورمون ها به دلایل روانشناختی نیز اتفاق می‌افتد. زنان در این دوران تغییرات جسمانی زیادی را تجربه می‌کنند.

به همین دلیل احتمالا اعتماد به نفس خود را برای رابطه جنسی از دست می‌دهند. یا گاهی زوجین به دلیل حضور بچه، احساس خوبی در این مورد نداشته و میل جنسی خود را از دست می‌دهند. البته کم شدن میل جنسی در دوران بارداری به صورت مقطعی است و برای مثال در سه ماهه دوم به صورت ناگهانی، میل جنسی زنان افزایش می‌یابد.

? اختلال نعوظ | علت کم شدن میل جنسی

برخی بیماری‌های مرتبط به انسداد عروق خونی، جریان خون در ناحیه تناسلی مردان را تحت تاثیر قرار می‌دهد و موجب سخت شدن رگ‌ها در این قسمت از بدن می‌شوند. مردان باید بدانند که اگر به مدت 2 ماه دچار نعوظ هستند باید به پزشک متخصص مراجعه کنند. به طور کلی ابتلای زوجین به بیماری های جنسی، بر عملکرد آنان و همچنین میل جنسی شان موثر خواهد بود. در واقع علت کم شدن میل جنسی با اختلالات جنسی، رابطه مستقیم دارند که هر یک باعث بروز دیگری می‌شوند.

برای آشنایی با راهکارهای موثر برای نداشتن رابطه جنسی بعد از ازدواج کلیک کنید.

چه مواد غذایی می‌توانند علت کم شدن میل جنسی هستند؟

به طور کلی مواد غذایی که باعث سرد مزاجی شوند در کم شدن میل جنسی نقش مهم و تعین کننده‌ای دارند. از جمله مواد غذایی سرد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

-روغن سبزیجات
-نمک
-قند
-سیر
-گوشت قرمز
-نعناع
-استیک
-قهوه
-سویا
-روغن نباتی
-الکل

راه های از بین بردن علت کم شدن میل جنسی

برای درمان بی میلی جنسی راهکارهایی وجود دارد که برخی از آن‌ها به شرح زیر هستند:

1️⃣ مراجعه به روانشناس

اگر علت کم شدن میل جنسی مربوط به مشکلات روانی و نقص‌های ارتباطی بین زن و شوهر باشد؛ بهترین راه حل درمانی مراجعه به روانشناس است. در این راستا روش درمانی شناختی رفتاری و زوج درمانی بسیار نتیجه بخش خواهد بود. همچنین سکستراپیست به زوجین مهارت هایی در این زمینه خواهد آموخت که مشکلات آنها را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. افراد نباید برای درمان این مشکل از روش های غیراستاندارد استفاده کنند؛ چرا که در دراز مدت عوارض بیشتری برای آنان خواهد داشت. برای دریافت خدمات زوج درمانی کلیک کنید.

2️⃣ رفع علت کم شدن میل جنسی با تزریق هورمونی

این درمان توسط پزشک مربوط انجام می‌گیرد و به مواقعی اختصاص می‌یابد که علت کم شدن تمایلات جنسی به تغییرات هورمونی مرتبط باشد. هورمون درمانی با روش های مختلفی انجام می‌گیرد. همچنین قبل از آن افراد باید میزان دقیق هورمون ها را اندازه بگیرند که اینکار توسط متخصص با انجام آزمایشات مختلف، صورت می‌گیرد. هورمون درمانی مخصوصا برای افرادی که در دوران یائسگی هستند؛ بسیار موثر است.

3️⃣ کاهش مصرف سیگار و دخانیات

به علت تاثیر مواد سمی ناشی از مصرف دخانیات بر بافت‌های بدن و کم شدن میل جنسی، توصیه می‌شود مصرف این مواد را به حداقل برسانید. علت کم شدن میل جنسی در موارد زیادی به سبک زندگی ناسالم افراد مربوط می‌شود. به همین دلیل بهتر است افراد برای درمان این مشکل و سلامت جسمانی بیشتر، سیگار را ترک کرده و عادت های رفتاری بهتری را جایگزین آن کنند.

4️⃣ دارو درمانی

یکی از روش های موثر برای برطرف کردن علت کم شدن میل جنسی، دارودرمانی است. فراموش نکنید که مصرف دارو حتما باید تحت نظر پزشک انجام شود و قبل از آن علت دقیق مشکل شناسایی گردد. برای مثال داروهای تجویز شده برای این مشکل به علت افسردگی و یا دیابت متفاوت خواهد بود. همچنین برخی از داروهای شیمیایی برای بالا بردن میل جنسی در مردان و زنان، در بازار موجود هستند؛ که بهتر است برای مصرف آنها با پزشک خود مشورت کنید.

سخن پایانی

بهتر است با شناسایی علل و همچنین نشانه های بی میلی جنسی، آن را جدی گرفته و برای درمان آن اقدام کنید. این مشکل می‌تواند تا حد زیادی روابط شما را تحت تاثیر قرار دهد و حتی موجب جدایی گردد. فراموش نکنید که میل جنسی افراد متفاوت است و کاملا نسبی است. به همین دلیل نباید به شریک خود فشار وارد کرده و یا او را علت کم شدن میل جنسی خود بدانید. این مشکل کاملا درمانپذیر است و می‌توانید در این زمینه از یک پزشک متخصص و روانشناس کمک بگیرید. همچنین دلیل این مشکل را با همسر خود نیز در میان بگذارید.

برای دریافت مشاوره در زمینه علت کم شدن میل جنسی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

آیا الکل و مواد مخدر می توانند علت کم شدن میل جنسی باشند؟

یک باور غلط و اشتباه درباره مصرف الکل و مواد مخدر این است که مردان فکر می‌کنند با مصرف این مواد می‌توانند میل جنسی خود را تقویت نمایند. در حالی که پزشکان معتقدند مصرف این مواد سبب به تحلیل رفتن میل جنسی خواهد شد.

آیا مصرف مواد غذایی سرد می‌تواند علت کم شدن میل جنسی در مردان و زنان باشد؟

به طور قطع باید گفت اگر مواد غذایی سرد به مدت زمان زیاد تداوم داشته باشد، فرد دچار سرد مزاجی شده و میل جنسی او کاهش خواهد یافت.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره