دلزدگی زناشویی

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

چگونه می‌توان دلزدگی زناشویی را درمان کرد؟ در اوایل ازدواج و شروع زندگی مشترک همه چیز زیبا و رمانتیک به نظر می‌رسد اما در صورت عدم مراقبت از رابطه، به تدریج سطح روابط عاشقانه بین زن و شوهر کاهش می‌یابد. این روند کاهش روابط صمیمانه تا جایی ادامه می‌یابد که اگر تا چند وقت پیش برای لحظه‌ای نبودن همسر در خانه، دلتنگی به جان شریک زندگی می‌افتاد، اکنون بود و نبود او تفاوتی ندارد و چه بسا از نبود وی خوشحال شود.

این روند فاصله گرفتن زن و شوهر که به شکل تدریجی اتفاق می‌افتد و تمام جوانب زندگی را فرا می‌گیرد، دلزدگی زناشویی نام دارد. با شناخت دلایل دلزدگی زناشویی و راه‌های مقابله با آن و همچنین کمک گرفتن از یک فرد متخصص می‌توانید کیفیت روابط خود را ارتقا دهید. برای کسب اطلاع در زمینه مشاوره جنسی کلیک کنید. 

نشانه های دلزدگی زناشویی

نشانه‌های دلزدگی زناشویی می‌تواند به شکل‌های مختلف خود را نشان دهند که به شرح زیر هستند. برای آشنایی با علت سرد شدن رابطه زناشویی کلیک کنید.

1. نشانه‌های جسمی

سردرد، دردهای ناحیه شکم، بی‌اشتهایی یا اشتهای زیاد از نشانه‌های جسمی دلزدگی زناشویی هستند. نشانه‌های جسمی بیشتر به صورت خستگی و حالت کسالت بروز می‌کنند.

2. نشانه‌های عاطفی دلزدگی زناشویی

از نشانه‌های عاطفی می‌توان به احساس پوچی و بی ارزشی، فقدان حامی، ناامیدی و بی انگیزگی اشاره کرد. دلزده‌ها احساس می‌کنند که در زندگی مشترک مورد حمایت واقع نمی‌شوند. آن‌ها نه خودشان و نه همسرشان را را دوست ندارند. به عبارتی می‌توان گفت که دلزده‌ها میل و رغبتی به همسر خویش ندارند و با دیدن وی احساس ناخوشایندی به آن‌ها دست می‌دهد. عدم امیدواری به اینکه مشکلاتی که گریبان‌گیر آنها شده قابل حل می‌باشد، دلزده‌ها را به سمت افسردگی سوق می‌دهد و در نهایت احساس پوچی و بی ارزشی بر آن‌ها غالب می‌گردد.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

فروشگاه آرامیس

دلایل ایجاد دلزدگی زناشویی

عوامل متعددی می‌تواند باعث ایجاد دلزندگی زناشویی شود که در ادامه به مهم‌ترین این عوامل اشاره می‌کنیم.

1. توقعات نابجا از همسر

وقتی درخواست‌های غیر معمول و توقعات نابجا بین زن و شوهر وجود داشته باشد، عدم تحقق خواسته‌ها از زوج درخواست کننده او را به سمت دلزدگی از همسر می‌کشاند. این در حالیست که همسر وی نیز با خود فکر می‌کند” کاش همسرم وضعیت مرا درک می‌کرد و چنین درخواست‌ها و توقعات نابجایی از من نمی‌کرد” در نتیجه نسبت به همسر خود احساس ناخوشایندی را تجربه می‌کند که باعث می‌شود به تدریج از همسر دلزده شده و ترجیح بدهد که از او فاصله بگیرد.

2. ازدواج توام با استرس و نارضایتی

 گاهی به اجبار خانواده یا دلایل مختلف دختر و پسر مجبور می‌شوند با همدیگر ازدواج کنند. به علت اینکه این دو نفر صرفا بخاطر وجود برخی اجبارها اقدام به ازدواج نموده‌اند نسبت به هم گرایشی ندارند و روابط عاشقانه و رمانتیک بین آن‌ها شکل نمی‌گیرد. عدم تجربه یک زندگی عاشقانه این زن و شوهر را به جایی می‌رساند که از هم دلزده می‌شوند و یک خستگی جسمی و عاطفی را در سراسر زندگی مشترک تجربه می‌کنند.

حتما درباره پیامدهای نداشتن رابطه جنسی بعد ازدواج بخوانید.

چگونه می‌توان با دلزدگی زناشویی مقابله کرد؟

راهکارهای زیر می‌تواند مانع از ایجاد دلزدگی در زندگی زناشویی شود و تا حد معقولی از دلزدگی به وجود آمده بکاهد. 

1. توقعات منطقی

زن و شوهر باید نسبت به همدیگر شناخت کافی داشته باشند تا خواسته‌های خود را متناسب با وضعیت همسر بیان کنند و توقعات بی جا نداشته باشند. وقتی درخواست‌ها و توقعات منطقی باشند با پاسخ‌های منطقی نیز روبه رو می‌شوند.

یکی از توقعات نابجا در زندگی زناشویی این است که همسر دوست دارد توسط شریک زندگی‌اش، ذهن خوانی شود. یعنی اینکه بدون گفتن خواسته خویش همسرش متوجه خواسته وی گردد. این یک خواسته کاملا غیر منطقی می‌باشد. بهتر است زن و مرد خواسته‌های خود رابا گفتار صحیح به همسر خود بگویند.

2. عدم کمال گرایی جنسی

 یکی از مهم‌ترین علل دلزدگی زن و شوهر از همدیگر این است که از همسر خود توقع  دارند در هر مکان و هر لحظه‌ای، برقراری رابطه جنسی به طور تمام و کمال انجام شود. اگر این کمال گرایی جنسی از جانب همسر با پاسخ منفی مواجه شود، سبب فاصله گرفتن وی از همسر و دلزدگی او خواهد شد. برای کسب اطلاعات در زمینه علت سرد شدن رابطه زناشویی کلیک کنید. 

3. دلزدگی زناشویی | حفظ آراستگی ظاهری

 گرایش به زیبایی و آراستگی یک امر ذاتی مشترک بین انسان‌هاست. انسان خواسته یا ناخواسته به سمت آراستگی میل دارد. اگر در زندگی زناشویی، زن یا مرد به طور مرتب لباس نپوشد و آراستگی ظاهری خود را رعایت نکند، دور از انتظار نیست که همسرش از وی فاصله بگیرد و نخواهد با او وقت بگذراند. اگر همسر شیک پوش و خوش بو باشد، قطعا توجه زیادی از جانب شریک زندگی‌اش دریافت می‌کند.

4. عدم مقایسه کردن همسر

همسرانی که عادت دارند دائما شریک زندگی خود را با دیگران مقایسه نمایند، با مرور زمان متوجه می‌شوند که بین آن‌ها و شریک زندگی‌شان فاصله‌ای ایجاد شده که آن‌ها را به سمت دلزدگی از هم کشانده است. بهتر است شریک زندگی خود را با تمام ویژگی‌هایی که دارد، بپذیرید و دست از مقایسه کردن بردارید زیرا آسیب‌های زیادی به زندگی زناشویی‌تان وارد می‌کنید.

5. مراجعه به روانشناس

دلزدگی زناشویی به دلایل متعددی می‌تواند اتفاق بیافتد که پیدا کردن دلیل اصلی آن کمک بسزایی در حل این مشکل خواهد کرد. گاهی مراجعه به یک روانشناس متخصص در زمینه مسائل زناشویی راهکار مناسبی برای رفع این مشکل است. برای آشنایی با نحوه صحبت درباره رابطه زناشویی با دیگران کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه دلزدگی زناشویی می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره جنسی تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

 

سوالات متداول

دلایل بروز دلزدگی زناشویی چیست؟

این مشکل می‌تواند به دلایل متعددی مانند توقع نابجا از همسر، نارضایتی از ازدواج و یا مشکلاتی که در طول زندگی و یا بعد از بچه دار شدن پیش می‌آید، اتفاق بیافتد. کشف دلیل این مشکل کمک بسزایی در حل آن خواهد کرد.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره