کژکاری جنسی

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

آیا در مورد کژکاری جنسی و تاثیر آن‌ها بر زندگی زناشویی اطلاعی دارید؟ کژکاری جنسی گروه ناهمگنی از اختلال‌ها هستند که معمولا با ناراحتی چشمگیر در پاسخدهی جنسی فرد یا تجربه لذت جنسی مشخص می‌شوند. در راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانپزشکی، اختلالات کژکاری جنسی شامل انزال دیررس، اختلال نعوظ، اختلال ارگاسمی در زنان، اختلال میل یا برانگیختگی جنسی در زنان، اختلال درد تناسلی در حین دخول (مقاربت دردناک)، کمبود میل جنسی در مردان، انزال زودرس، کژکاری جنسی ناشی از مواد یا دارو و سایر اختلالات جنسی معین و نامعین می‌شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این اختلالات تا انتهای مطلب همراه ما باشید. برای دریافت مشاوره جنسی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کژکاری جنسی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

انواع کژکاری جنسی

کژکاری جنسی 1

در راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانپزشکی گروه ناهمگنی از اختلال‌ها هستند که معمولا با ناراحتی چشمگیر در پاسخدهی جنسی فرد یا تجربه لذت جنسی مشخص می‌شوند. این اختلال‌ها 10 مورد را در بر می‌گیرند که شامل انزال دیررس، اختلال ارگاسمی در زنان، اختلال میل یا برانگیختگی جنسی در زنان، اختلال درد تناسلی در حین دخول (مقاربت دردناک)، کمبود میل جنسی در مردان، انزال زودرس، کژکاری جنسی ناشی از مواد یا دارو و سایر اختلالات جنسی معین و نامعین می‌باشد. ما در ادامه به هرکدام از این اختلال‌ها اشاره کرده‌ایم. برای اطلاع از انواع مشکلات جنسی مردان و مشکلات جنسی زنان کلیک کنید.

 ?انزال دیررس

مشخصه اصلی اختلال انزال دیررس وجود تاخیر چشمگیر یا ناتوانی در رسیدن به انزال است. افراد مبتلا به این اختلال، مشکل یا ناتوانی در انزال را علی رغم وجود تحریک جنسی مناسب و میل به انزال گزارش می‌کنند. آن‌ها ممکن است برای رسیدن به ارگاسم تا حد فرسودگی یا ناراحتی تناسلی تلاش کنند و سپس دست از تلاش بردارند. همچنین در برخی موارد مردان برای مواجه نشدن با مشکل خود اجتناب از فعالیت جنسی را در پیش می‌گیرند. انزال دیررس معمولا باعث می‌شود که شریک زندگی فرد احساس کند جذابیت جنسی پایینی دارد و خود را در این مشکل مقصر بداند. برای اطلاع از دلایل جسمانی و روانی انزال دیررس کلیک کنید.

فروشگاه آرامیس

 ?اختلال نعوظ از انواع اختلالات کژکاری جنسی

ویژگی اصلی اختلال نعوظ ناتوانی مکرر در دست یابی به نعوظ یا حفظ آن در طول فعالیت‌های جنسی است. علائم این مشکل ممکن است فقط در یک موقعیت خاص یا به طور فراگیر در تمام موقعیت‌ها بروز یابند. اعتماد به نفس پایین، حس مردانگی کاهش یافته و عاطفه افسرده از جمله سایر مشکلات رایج در میان افرادی است که به این اختلال مبتلا هستند. برای آشنایی با علت و علائم اختلال نعوظ در آقایان کلیک کنید.

 ?اختلال ارگاسمی زنان

مشخصه اصلی اختلال ارگاسمی زنان ناتوانی در تجربه ارگاسم یا کاهش چشمگیر شدت احساس‌های ارگاسمی است. متخصصان برای تشخیص این اختلال پایداری علائم به مدت حداقل 6 ماه را در نظر می‌گیرند. همچنین درمان زمانی اهمیت پیدا می‌کند که این مشکل باعث ناراحتی چشمگیر در فرد شده و عملکرد جنسی او را با اختلال مواجه کرده باشد.

 ?اختلال میل یا برانگیختگی جنسی زنان

اختلال در میل یا برانگیختگی جنسی تنها به معنای نوعی ناهم خوانی بین تمایلات جنسی زن و شریک جنسی او نیست. متخصصین برای تشخیص این مشکل وجود علائمی نظیر فقدان یا کمبود تمایل برای فعالیت جنسی، فقدان یا کمبود خیال پردازی‌ها و فانتزی‌های جنسی، فقدان یا کاهش میزان آغازگری در فعالیت جنسی، فقدان یا کمبود میل/ برانگیختگی در پاسخ به علائم جنسی و فقدان یا کمبود حس‌های تناسلی در طول فعالیت فعالیت جنسی در تمام یا تقریبا تمام روابط جنسی را در نظر می‌گیرند. برای آشنایی با سایر مشکلات جنسی زنان کلیک کنید.

 ?اختلال دخول

اختلال دخول/ درد تناسلی لگنی عنوان جدیدی است که متخصصان به مشکل مقاربت دردناک نسبت می‌دهند. در این اختلال در 4 بعد مختلف فرد علائمی را تجربه می‌کند که شامل وجود مشکل در آمیزش، تجربه درد تناسلی-لگنی، ترس از درد یا دخول تناسلی و احساس تنیدگی و انقباض عضلات کف لگن هنگام تلاش برای دخول تناسلی می‌باشد.

 ?کژکاری جنسی | اختلال کمبود میل جنسی در مردان

همان طور که در مورد زنان گفته شد برای تشخیص اختلال کمبود میل در مردان نیز وجود یک ناهم خوانی در تمایل جنسی بین مرد و شریک جنسی اش برای تشخیص این اختلال کافی نیست. متخصصان در صورتی این تشخیص را مطرح می‌کنند که فرد دست کم به مدت 6 ماه به طور پایدار یا راجعه دچار نقص‌هایی در خیال پردازی‌های ذهنی شود. همچنین عدم تلاش برای آغازگری فعالیت جنسی احساس و کمبود تمایل برای انجام این کار از جمله علائمی هستند که مد نظر قرار می‌گیرند. برای آگاهی از علت و عواقب سرد شدن مردان به رابطه کلیک کنید.

 ?انزال زودرس از انواع اختلالات کژکاری جنسی

انزال زودرس به شرایطی اطلاق می‌گردد که در آن فرد گزارش می‌کند که در عرض 1 دقیقه پس از دخول تناسلی و پیش از زمان دلخواه انزال تجربه می‌شود. این مسئله می‌تواند امری موقعیتی باشد یا به طور فراگیر کلیه روابط جنسی را درگیر کند. این مسئله نشان دهنده نوعی احساس عدم کنترل بر عملکرد جنسی است که می‌تواند از موضوعات درون فردی و بین فردی گوناگون نشات بگیرد. نداشتن تصویر مناسب از خود، اعتماد به نفس پایین، تضعیف احساس مردانگی و مواجهه با رفتارهای آسیب زا نظیر تحقیر یا سرزنشگری از جانب همسر از جمله مواردی هستند که می‌توانند در بروز انزال زودرس تاثیر گذار باشند. برای اطلاع از دلایل جسمانی و روانی زودانزالی کلیک کنید.

 ?کژکاری جنسی ناشی از مواد یا دارو 

این وضعیت در مواردی مطرح می‌شود که عوارض جانبی یک دارو یا ماده مخدر باعث آشفتگی قابل توجه در کنش جنسی فرد می‌گردد. در واقع اختلال در کارکرد جنسی، یک رابطه زمانی با شروع ماده و دارو، افزایش دوز یا قطع آن دارد.

 ?اختلالات عملکرد جنسی معین

این اختلال به مواردی اختصاص دارد که در آن علائم مشخصه یک کژکاری جنسی باعث ناراحتی قابل توجه در فرد می‌گردد، اما در عین حال ملاک‌های کامل هیچ یک از اختلالات طبقه تشخیصی برآورده نمی‌شود. این تشخیص زمانی مطرح می‌شود که دلیل خاصی برای عدم تطابق ملاک‌ها با هرگونه کژکاری جنسی اختصاصی وجود داشته باشد.

بیشتر بخوانید : اعتیاد جنسی چیست ؟

 ?اختلالات عملکرد جنسی نامعین

این اختلال به مواردی اختصاص دارد که در آن علائم مشخصه یک کژکاری جنسی باعث ناراحتی قابل توجه در فرد می‌شود، اما در عین حال ملاک‌های کامل هیچ یک از اختلالات طبقه تشخیصی برآورده نمی‌گردد. این تشخیص زمانی مطرح می‌شود که دلیل خاصی برای عدم تطابق ملاک‌ها با هرگونه کژکاری جنسی اختصاصی وجود نداشته باشد.

?کدام گرایشات جنسی اختلال هستند؟

در دهه‌های اخیر نقش‌های جنسیتی نیز دچار تحولات زیادی شده است. علاوه بر نقش‌ها دیگر مانند گذشته گرایشات جنسی متفرقه اختلال محسوب نمی‎‌شوند. با این حال هنوز توافق صددر صدی در این باره میان متخصصان علم روانشناسی وجود ندارد و از طرفی چالش‌هایی که ترنس‌ها، دوجنسه‌ها، بایسکشوال‌ها و… تجربه می‌کنند به حدی است که آسیب‌های به جا مانده نیاز به مداخله درمانی دارند، از این کسانی که دچار اختلالاتی چون ملال جنسی و هویت جنسی هستند، حتما باید طی جلسات مشاوره روانشناسی به مسائلی حاشیه ای زندگی شان پرداخته شود. برای آشنایی بیشتر درباره انواع گرایشات جنسی کلیک کنید.

?آیا خودارضایی نوعی کژکاری جنسی است؟

خودارضایی رفتار جنسی است که ممکن است حتی در کودکان بروز پیدا کند (البته خودارضایی در کودکان دارای تفاوت‌های زیادی است که والدین باید درباره آن اطلاعات لازم داشته باشند). خودارضایی درصورتی که دفعات آن زیاد شود و به روش‌های نامتعارف صورت بگیرد، نوعی اختلال محسوب می‌شود. پیشنهاد می‌شود مقاله ترک خود ارضایی را مطالعه کنید.

علل بروز کژکاری جنسی

بروز مشکلاتی در عملکرد جنسی معمولا یک دلیل مشخص و واحد ندارد. در واقع این اختلالات در اثر تعامل عوامل مختلف زیستی، محیطی، روانی و بین فردی به وجود می‌آیند. برای مثال کمبود میل جنسی در زنان تا حد زیادی با نوسانات هورمونی آن‌ها در چرخه قاعدگی، دوران بارداری و پس از زایمان در ارتباط است. همچنین عواملی نظیر نداشتن رابطه عاطفی رضایت بخش با همسر و داشتن تصویر بدنی نامناسب از خود، همگی در بروز این مشکل نقش دارند.

پیشگیری از بروز کژکاری جنسی

از آنجایی که کژکاری جنسی بر سلامت روان و اعتماد به نفس افراد تاثیر زیادی دارد؛ به همین دلیل بهتر است افراد در این زمینه اطلاعات کافی را کسب کرده و همچنین از بروز آن پیشگیری نمایند. در واقع بسیاری از مشکلات جنسی، ریشه ژنتیکی دارند که اگر از بروز آنها جلوگیری نشود؛ زندگی جنسی افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهند. برخی از این موارد شامل تغذیه مناسب، تغییر سبک زندگی، ورزش کردن، داشتن ارتباطی خوب با همسر، پیگیری و کنترل مشکلات جسمانی و روانی، کمک گرفتن از روانشناسان جنسی و مشاور نیز می‌شود.

درمان اختلالات کژکاری جنسی

کژکاری جنسی 2

خوشبختانه امروزه روانشناسان متخصص در حیطه سکس تراپی از روش‌های متنوعی برای درمان هریک از اختلالات مرتبط با عملکرد جنسی استفاده می‌کنند. درمانگران در جلسات روان درمانی با زوجین بر روی علل بروز اختلال جنسی تمرکز کرده و تلاش می‌کنند با ایجاد تغییراتی در چرخه رفتار و افکار فرد الگوهای غلطی که موجب اختلال می‌شوند را در هم بشکنند. اگر اختلال جنسی نیازمند دریافت دارو باشد روانشناس شما را به یک متخصص ارجاع خواهد داد.

سخن پایانی

داشتن اطلاعاتی در زمینه کژکاری جنسی، مخصوصا در زندگی زناشویی، بسیار مهم است. افراد باید نشانه های این موارد را جدی گرفته و همچنین به موقع در این زمینه اقدام کنند. از آنجایی که کمک گرفتن در این مورد برای افراد کمی دشوار است؛ به همین دلیل افراد نمی‌توانند این موضوع را با هرکسی در میان بگذارند. روانشناس می‌تواند اطلاعات صحیحی را در این مورد به زوجین داده و با استفاده از راهکارهایی زندگی جنسی آنها را با کیفیت تر کند. همچنین بهتر است از راهکارهای پیشگیرانه استفاده کرده و از کمک های تخصصی استفاده کنند.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه کژکاری جنسی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

آیا داروهای ضد افسردگی بر میل جنسی تاثیر می‌گذارند؟

بله. کاهش میل و برانگیختگی جنسی یکی از عوارض رایج در میان داروهای ضد افسردگی است.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

‫2 دیدگاه ها

    1. بله اعتیاد به پورن هم خودش نوعی مشکل هست و هم میتونه مشکلات ثانویه را برای فرد ایجاد بکند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره