بیماری سفلیس | درمان و علائم بیماری سیفلیس در خانم ها چیست

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

بیماری سفلیس یک بیماری عفونی و مسری است که حدود 10 میلیون نفر در جهان به آن مبتلا هستند. این بیماری از طریق رابطه جنسی منتقل می‌شود و نسبتا شایع است. علائم سفلیس در مراحل مختلف آن متفاوت است و در صورت عدم درمان مشکلات و پیامدهای جدی را به همراه خواهد داشت. با تشخیص به موقع می‌توان این بیماری را به راحتی درمان کرد؛ پس بهتر است از علائم و نشانه‌ها و همچنین راه‌های پیشگیری از آن اطلاع داشته باشید. در ادامه مقاله به بررسی کامل بیماری سفلیس می‌پردازیم

برای دریافت مشاوره در زمینه بیماری سفلیس می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

بیماری سفلیس چیست و چه علائمی دارد؟

سفلیس یک عفونت باکتریایی است که توسط باکتری به نام تروپونماپالیدوم ایجاد می‌شود و در ابتدا خود را به صورت یک زخم دایره‌ای کوچک نشان می‌دهد. شیوع بیماری سفلیس در زنان رو به کاهش بوده و در مردان 5.3 برابر زنان است. اصلی‌ترین راه منتقل شدن بیماری سفلیس از طریق تماس جنسی است. راه تشخیص این بیماری از طریق خون و پیدا کردن باکتری در ضایعات ناشی از آن است. نشانه‌های بیماری در چند مرحله در فرد نمایان می‌شود که عبارتند از:

 ◀سفلیس اولیه

در مرحله اول بیماری سفلیس، حدود سه تا پنج هفته پس از تماس فرد با باکتری، زخم بدون درد و خونریزی روی اندام تناسلی، در ناحیه مقعد، سرویکس و آنوس ایجاد شده و لکه‌های سفید درون دهان و گلو به نام شانکر بروز پیدا می‌کنند. 

 ◀سفلیس ثانویه

در مرحله‌ی دوم بیماری سفلیس ضایعات پوستی در دست‌ها و پاهای فرد بروز می‌کند. فرد بیمار ممکن است احساس سردرد، تب خفیف، خستگی، گلو درد، تورم غدد لنفاوی، استخوان درد، احساس درد در ماهیچه و همچنین ریزش مو داشته باشد.

فروشگاه آرامیس

 ◀سفلیس نهفته

در مرحله سوم علائم قلبی یا عصبی بروز پیدا می‌کند که با علائمی همانند بیماری آنفولانزا نمایان می‌شود. خطرناک‌ترین قسمت مرحله نهان است که در صورت عدم درمان حدود یک سال پس از اولین ابتلا رخ می‌دهد و ممکن است 5 تا 20 سال طول بکشد و تقریبا هیچ علائمی ندارد. اما بیماری سفلیس پس از بروز با علائم خطرناکی همچون نابینایی و ناشنوایی، مشکلات حافظه و تخریب بافت‌های بدن نمایان می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه بیماری‌های مقاربتی کلیک کنید.

◀بیماری سفلیس عصبی

بیماری سفلیس عصبی، نوعی از این بیماری است که باکتری به سیستم عصبی افراد حمله کرده و با بروز مشکلات عصبی برای آنان همراه است. این حالت در فاز عصبی یا نهفته رخ می‌دهد که در آن افراد نشانه هایی مانند زوال عقل، تغییر وضعیت روانی و یا اختلالات حرکتی را تجربه می‌کنند. اختلال در تمرکز نیز یکی از آنهاست.

بیماری سفلیس در نوزادان

همچنین نوزادانی که با وجود بیماری سفلیس متولد می‌شوند نیز نشانه های جسمانی زیادی دارند. بینی فررفته، تب و لرز، جوش در نواحی جنسی، استخوان درد، تورم مفاصل، وجود لکه های خاکستری در نواحی جنسی و… همگی از نشانه های وجود این بیماری هستند.

راه های انتقال بیماری سفلیس

به طور کلی برقراری رابطه جنسی با افرادی که مبتلا به بیماری سفلیس هستند؛ منجر به انتقال این بیماری می‌گردد. حتی تماس پوستی با زخمی که باز و فعال است نیز منجر به ابتلا می‌گردد. رابطه دهانی ، مقعدی و واژنی همگی می‌توانند انتقال دهنده این بیماری مقاربتی باشند. اما شواهدی بر انتقال این بیماری از طریق دستشویی های عمومی، استخر و لیزر وجود ندارد.

افرادی که در معرض خطر بیماری سفلیس هستند

برخی از افراد بیش از دیگران در معرض ابتلا به بیماری سفلیس قرار دارند. چنین افرادی بهتر است در صورت مشاهده علائم این بیماری سریعا از متخصص کمک بگیرند.

برقراری رابطه جنسی محافظت نشده با فرد مبتلا به سفلیس

زنان باردار

افرادی که سابقه ابتلا به سفلیس را داشته اند

افراد مبتلا به ایدز

کارگران جنسی

مردان همجنسگرا

افرادی که روابط جنسی متعددی با افراد گوناگون دارند

افرادی که به تازگی در زندان بوده اند

تشخیص و درمان بیماری سفلیس

راه تشخیص این بیماری از طریق خون و پیدا کردن باکتری در ضایعات است. بیماری سفلیس در مراحل اولیه به راحتی با دوره کوتاه مدت مصرف آنتی بیوتیک‌هایی مانند تتراسایکلین، داکسی سایکلین و تزریق پنی سیلین از بین می‌رود و درمان می‌شود. در طول دوره درمان فرد باید از برقراری رابطه جنسی بپرهیزید تا دوره تمام شود. 

در صورت عدم درمان، سفلیس سبب بیماری‌های قلبی، منژیت، سکته مغزی، زوال عقل، از دست دادن هماهنگی اعضای بدن، بی حسی، ضایعه مغزی، کوری و حتی مرگ می‌شود. این بیماری بعد از 2 سال واگیردار نخواهد بود. در آزمایش‌های مربوط به سفلیس اغلب به دنبال آنتی بادی‌های ضد باکتری در خون، مایعات بدن یا بافت‌ها می‌گردند.

رابطه بین بیماری سفلیس با ایدز

افرادی که مبتلا به بیماری سفلیس هستند؛ بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به ایدز قرار دارند. از این رو بهتر است بعد از اطلاع از بیماری خود؛ تست ایدز نیز بدهند. در واقع زخم حاصل از سفلیس، امکان ورود بیماری های دیگر را نیز به بدن راحت تر می‌کند.

آزمایش‌های مربوط به سفلیس

آزمایش‌هایی که برای تشخیص بیماری سفلیس انجام می‌شود انواع متعددی دارد که به شرح زیر هستند:

 💠آزمایش‌های غربالگری سفلیس

تست VDRL: در این آزمایش آنتی بادی فرد بررسی می‌شود که البته صرفا وجودش به معنی بیماری سفلیس نیست. اما در افراد مبتلا به سفلیس نیز دیده می‌شود. به همین دلیل این تست اختصاصیت خوب و قطعی ندارد.

تست RPR: با انجام این آزمایش، آنتی بادی‌هایی که بر علیه باکتری داخل بدن فرد بیمار تولید می‌شوند‌، مورد آزمایش و بررسی قرار می‌گیرند.

 💠آزمایش‌های تشخیص سفلیس

تست FTA-ABS: دراین تست آنتی بادی‌های مخصوص بیماری سفلیس مورد بررسی قرار می‌گیرند. این تست پس از 3 تا 4 ماه اولیه در صورت ابتلا مثبت می‌شود. یعنی اگر فرد حتی مبتلا هم باشد ، تا 3 الی 4 هفته اول، آزمایش نمی‌تواند آن را تشخیص دهد. این تست بر روی نمونه خونی یا مایع مغزی نخاعی انجام می‌شود.

تست میکروسکوپی: در این تست با میکروسکوپ مخصوص، وجود باکتری عامل سفلیس در مایع مغزی نخاعی، بافت یا مایعات بدن مورد بررسی قرار می‌گیرد. این تست در مراحل اولیه ی بیماری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

تست TPPA: در صورت مثبت شدن هرکدام از تست‌های بالا، این تست انجام می‌شود که اغلب برای تائید تست‌های قبلی است. تست‌TPPA آنتی بادی‌های ضد باکتری را روی نمونه خونی نشان می‌دهد.

تست  MHA-TP: این تست هم به عنوان تائید نهایی، زمانی گرفته می‌شود که تست‌های دیگر مثبت شوند.

💠نکات مربوط به آزمایش سفلیس

-در صورت مشکوک بودن و وجود علائم بیماری سفلیس، فرد باید تا زمان مشخص شدن آزمایش‌ها و دستور پزشک از داشتن رابطه ی جنسی خودداری کند. همچنین شریک جنسی‌اش نیز باید به دستور پزشک، آزمایش‌های مورد نیاز را انجام دهد.

-روش انجام این آزمایش باگرفتن نمونه از محل زخم یا با خون‌گیری از ناحیه‌ی بازو یا گرفتن مایع مغزی نخاعی در موارد خاص است.

-مواد مخدر، واکسن‌ها، اندوکاردیت، بیماری‌های خود ایمن‌، لوپوس، سل، منونوکلئوز، ایدز، لپروسی، مالاریا، هپاتیت، بیماری لایم، آرتریت روماتوئید و گاهی بارداری، می‌توانند جواب مثبت کاذب بوجود بیاورند.

راه‌های پیشگیری از بیماری سفلیس

1-استفاده از کاندوم هنگام رابطه جنسی

2-عدم مصرف مواد مخدر و مشروبات الکلی

3-نداشتن شریک‌های جنسی متعدد

با کمک‌گرفتن از مشاوره جنسی از بروز این بیماری پیشگیری نمایید. و رابطه جنسی سالم و با کیفیتی داشته باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مشاوره جنسی کلیک کنید.

مشکلات ناشی از بیماری سفلیس

عوارض بیماری سفلیس

مهم‌ترین مشکلی که این بیماری بوجود می‌آورد، زخم‌های جبران ناپذیری‌اند که بر روی بدن باقی مانده و شاید هیچگاه جای آن‌ها خوب نشود. مشکلات روانی هم از دیگر عوارض این بیماری است. سفلیس می‌تواند باعث افزایش خطر ابتلا به ایدز شود. این خطر، سیستم ایمنی و دفاعی بدن را تضعیف کرده و زخم‌های ناشی از سفلیس را تا دو برابر افزایش می‌دهد. یک بار مبتلا شدن به بیماری سفلیس عدم ابتلای دوباره‌ی آن را تضمین نمی‌کند. حتی پس از درمان موفق سفلیس، احتمال ابتلای مجدد آن وجود خواهد داشت.

سفلیس مادرزادی

بیماری سفلیس مادرزادی از طریق مادر به جنین منتقل می‌شود. اگر مادر باردار به طور مداوم آزمایش سفلیس‌بدهد و بیماری‌اش تشخیص داده‌شود، امکان درمان در همان دوره بارداری وجود دارد. اما اگر تشخیص داده‌نشود و مادر مورد معالجه قرار نگیرد، نوزاد با همان بیماری که یک عفونت ناراحت کننده و خطرناک است به دنیا می‌آید و با مشکلات شدید مغزی و فیزیکی روبرو می‌شود. سفلیس می‌تواند باعث تولد نوزاد با وزن کم، زایمان زودرس و یا تولد نوزاد مرده شود.

سخن پایانی

به دلیل عوارض ناشی از بیماری سفلیس و همچنین درمان ناپذیری آن در بیشتر موارد، افراد بهتر است در روابط جنسی خود با احتیاط بیشتری عمل کنند. همچنین از یک مشاوره جنسی کمک گرفته و اطلاعات خود را در زمینه بیماری های مقاربتی بالا ببرند. چرا که در بیشتر موارد افراد به دلیل مطلع نبودن، گرفتار این دسته از بیماری ها می‌شوند.

برای دریافت مشاوره در زمینه بیماری سفلیس می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

 

سوالات متداول

آیا درمانی برای سفلیس وجود دارد؟

بله در صورتی که این بیماری در مراحل اولیه تشخیص داده شود، می‌توان آن را به راحتی و با یک دوره مصرف دارو درمان کرد.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره