اختلاف بر سر تربیت فرزند

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

اختلاف بر سر تربیت فرزند یکی از مشکل آفرین‌ترین مسائل در خانواده است. بسیاری از والدین دوست دارند فرزندشان را مانند خود به بار آورند، اینجاست که بایدها و نبایدهای زیادی شکل می‌گیرد. از آنجا که والدین هم دو انسان با دو طرز فکر متفاوت هستند، طبیعی است که در تربیت فرزند اختلاف نظراتی داشته باشند. شما به عنوان مادر خانواده نظر خاصی راجب تربیت فرزندتان دارید، در حالی که ممکن است همسرتان به شکل دیگری به قضیه نگاه کند.

مثلا وقتی فرزندتان وسیله‌ای را گم می‌کند؛ شاید شما آن را یک اتفاق عادی بدانید، ولی همسرتان اعتقاد دارد که فرزندتان باید بابت این کار تنبیه شود. در اینجا شما و همسرتان راجع به طرز برخورد با  فرزندتان در قبال اشتباهاتش توافق ندارید. این نوع اختلاف، شما را در چشم فرزندتان در دو جبهه مخالف قرار می‌دهد و کودک از این اختلاف آسیب خواهد دید. برای آشنایی با پیامدهای والدین ناهماهنگ کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اختلاف بر سر تربیت فرزند می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

چگونگی ایجاد اختلاف بر سر تربیت فرزند

گاهی اوقات اختلاف سلیقه‌هایی بین پدر و مادر در تربیت کودک وجود دارد و این امر بر رفتار کودک نیز عمیقا تاثیرگذار است. طبق تحقیقات انتخاب روش و چگونگی تربیت‌کودک، عامل عمده اختلاف بین زن و شوهر می‌باشد.

این نوع اختلاف کاملا طبیعی است چراکه احتمالا مادر با مسائل احساسی برخورد می‌کند و پدر برخورد منطقی با کودک دارد. ولی مشکل اصلی زمانیست که آن‌ها در مورد مسائل بدیهی هم دچار اختلاف بر بر سر تربیت فرزند می‌شوند. اگر این تعارضات شدت یابد، باعث تردید کودک در برابر توصیه‌های والدینش خواهد شد.

این کودک ممکن است بعد از مدتی تصمیم بگیرد به حرف هیچ یک از والدین خود اهمیتی ندهد و احترام نگذارد. زن و مرد باید بعد از ازدواج نقاط ضعف و اختلاف هم را با گفتگو حل کنند. اجازه ندهند که اختلاف آن‌ها تربیت کودک‌شان را تحت الشعاع قرار دهد.

اگر در این باره دچار تنش شده‌اید، هر چه زودتر برای دریافت مشاوره کودک اقدام کنید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

۵ اختلاف نظر متداول والدین بر سر تربیت فرزند

اگر شما نیز با همسرتان بر سر موضوعاتی مربوط به تربیت فرزند بحث می‌کنید، این طبیعی است. می‌توان گفت تقریبا همه زوج‌ها چنین بحث‌هایی دارند. رایج‌ترین موارد اختلاف بر سر تربیت فرزند را در ادامه بیان می‌کنیم. برای آشنایی با بهترین روش های تربیت کودک کلیک کنید.

1️⃣ روش تربیتی چه کسی بهتر است

بیشترین جر و بحث والدین سر فرزندشان این است که «روش تربیتی کدام یک از ما بهتر است» در واقع ریشه های اختلاف بر سر تربیت فرزند نیز از همینجا نشات می‌گیرد. ممکن است در مقام مادر خانواده فکر کنید که اگر به کودک سخت‌گیری کنیم، فرزندمان منظم‌تر بار خواهد آمد. ولی پدر خانواده نظرش عکس نظر شماست و می‌گوید نباید زیاد حساس بود و بهتر است آزادانه‌تر با کودک برخورد کنیم.

شما با این اختلاف نظر و رفتار، کودکتان را گیج می‌کنید و او در ذهن خود پدرش را شخصی مهربان و دلسوز تصور می‌کند که آماده برآوردن تمام خواسته‌های فرزندش است. و در مقابل تصورش از مادرش در ذهن آدم خشکی است که مانع خوش‌گذارانی کودک می‌شود.

برای آشنایی با پیامدهای بدگویی از همسر جلوی فرزندان کلیک کنید.

2️⃣ اختلاف بر سر تربیت فرزند چگونگی تنبیه در مواقع ارتکاب اشتباه

والد سخت‌گیر با تنبیه فیزیکی کودکش مشکلی ندارد و فکر می‌کند تنبیه بهترین راه برای نشان دادن خوب و بد و پیامدهای آن به کودک است. از سویی، ممکن است همسرش با این طرز فکر و رفتار مخالف باشد. اما باید بدانید سخت‌گیری زیاد والدین در تنبیه، برای کودک بسیار غیر قابل تحمل می‌باشد.

اختلاف بر سر تربیت فرزند از او دردی را دوا نمی‌کند. بلکه این کودک در آینده ترسو بار می‌آید و آدم ریسک‌پذیری نمی‌شود، زیرا همیشه این ترس را خواهد داشت که اگر کار اشتباهی از او سر بزند والدینش از او ناامید می‌شوند.

پس بهتر است درباره روش‌های تنبیهی به اتفاق نظر برسید و به کودک عاقبت هر کاری را توضیح دهید. سعی کنید به حرف‌های او نیز گوش دهید، به او بگویید اگر معذرت‌خواهی کند همه چیز حل می‌شود. برای حل مشکل در خانه قوانین ساده‌ای به کار ببرید، ولی به هیچ وجه برای تربیت کودک و اینکه درست و غلط را به او نشان دهید به تنبیه فیزیکی روی نیاورید.

3️⃣ برای کودکمان چقدر پول خرج کنیم

این موضوع بیشتر به شرایط و محیط رشد خود والدین و اینکه اکنون در چه وضعیت مالی هستند، بستگی دارد. مسلما تمام والدین دوست دارند بهترین چیزها را برای فرزندشان تهیه کنند. ولی باید بدانید زیاده‌روی در هر چیزی حتی اگر آن چیز خوب هم باشد، کار درستی نیست.

وقتی هر چیزی که فرزندتان بخواهد را برایش فراهم کنید، مسلما او خشنود می‌شود و به شما عشق می‌ورزد، اما با گذشت زمان همه چیز برایش عادی و بی‌ارزش می‌شوند.

عکس این موضوع هم هست؛ اگر هیچ زمان چیزی که دوست داشت را برایش نخرید و بگویید اینگونه لوس می‌شود، کودک همیشه ناراحت و غمگین خواهد بود و هیچ وقت از شما چیزی درخواست نخواهد کرد چون از شما ناامید می‌شود.

پس برای مدیریت این موضوع بهتر است کنترل دخل و خرج‌تان را داشته باشید و به او توضیح دهید که آیا با توجه به بودجه‌تان می‌توانید از پس آرزوهای کوچک کودک‌تان برآیید و چیزی که می‌خواهد را بخرید یا نه. به این ترتیب او هم با خریدن یا نخریدن لوس یا ناامید بار نمی‌آید. برای همسرتان هم خرج کردن پول در حد توان سخت نخواهد بود.

برای جلوگیری از لوس شدن کودک کلیک کنید.

4️⃣ اختلاف بر سر تربیت فرزند | باید چه چیزهایی بخورد

این مورد مسئله جالبی به نظر می‌سد اما شاهدیم که گاهی خوراک کودک هم موضوع بحث و اختلاف نظر والدین است. بزرگترها با اینکه از عواقب خوردن غذای ناسالم بر روی بدن آگاهند، با این وجود وقتی پای کودک در میان است گاهی قوانین غذاهای سالم توسط یکی از والدین رعایت نمی‌شود.

ممکن است مادر از روی دل‌رحمی بگوید بگذار فست فود و لواشک یا هرچه دوست دارد بخورد. در مقابل پدر تنها با سبزیجات و و میوه موافق باشد. این مسائل هم به یک کانون دعوای اساسی تبدیل می‌شود. توصیه می‌کنیم در چنین مواردی حتما از کمک های تخصصی روانشناسان کودک استفاده نمایید.

برای آشنایی با انواع اشتباهات تربیتی والدین کلیک کنید.

راهکارهایی برای رفع اختلاف بر سر تربیت فرزند

با وجود آموزش های لازم در خصوص آموزش‌والدین باز هم زن و شوهر نمی‌توانند اختلاف بر سر تربیت فرزند شان را کنار بگذارند. مسلما خواست و اراده شما برای رسیدن به توافق مهم‌ترین اصل برای موفقیت در این زمینه است. در ادامه راهکارهایی برای رفع این مساله میان زن و شوهر ارائه کرده‌ایم.

برای آشنایی راه های حل اختلاف در تربیت فرزند کلیک کنید.

✅ مذاکره در مورد اختلاف بر سر تربیت فرزند

راه حل این اختلاف تسلیم محض در برابر سبک تربیتی همسر و یا تعیین تکلیف سبک تربیتی از سوی شما نیست. بهتر است در زمان مناسب که کودک خواب است یا مشغول بازیست در مورد این مسئله مذاکره کنید (شاید بارها قبل از به دنیا آمدن او صحبت کرده باشید اما زندگی جریان دارد و شما باید در بازه زمانی های مختلف با همسرتان مذاکره کنید) و دلایل خودتان را بیاورید و به یک اتفاق نظر منطقی در تربیت فرزندتان برسید.

در طول مذاکره از هم انتقاد نکنید و به هم احترام بگذارید. به دو نکته ساده برای رفع اختلاف بر سر تربیت فرزند توجه کنید.

اول هیچ‌کدام وسط حرف هم نپرید.

و دوم اینکه پیش پیش قضاوت نکنید و به نظرات طرف مقابل کامل گوش دهید.

✅ رفع دنبال به کرسی نشاندن نظر خود نباشید

باید بدانید هر مشکلی فقط یک راه حل ندارد. بپذیرید که شاید در برخی موارد سبک تربیتی همسرتان درست‌تر از سبک شما باشد. در کل همیشه باید انعطاف‌پذیر باشید و بدانید دقیقاً به دنبال چه هستید، رسیدن به توافق راجع به بهترین روش تربیتی فرزندتان یا تحمیل نظر خودتان؟

✅برای رفع اختلاف بر سر تربیت فرزند در یک جبهه باشید

به منظور رفع اختلاف بر سر تربیت فرزند با عبارت «ما» حرکت کنید. من این را می‌گویم من اینگونه می‌خواهم نداریم. برای این منظور یک فهرست از  تصمیمات مشترک‌تان برای تربیت فرزند تهیه کنید و در مورد هرکدام از آن‌ها یک موضع مشترک اتخاذ کنید.

✅ ثابت‌قدم باشید

برای رفع اختلاف بر سر تربیت فرزند هدف‌ها و موارد توافق‌تان را به هم یادآوری کنید. از پیشرفت‌هایتان در این زمینه با همسرتان صحبت کنید. با تفکر خوب گاهی متوجه می‌شوید که گاهی سبک تربیتی همسرتان نتیجه بهتری دارد. بسیار مهم است در این مواقع به نتیجه‌ بیندیشید نه روش رسیدن.

برای آشنایی با حدود و میزان مورد نیاز حریم خصوصی کودک کلیک کنید.

نیاز به مشاوره برای اختلاف بر سر تربیت فرزند

اگر هر روشی را برای رسیدن به هماهنگی در مورد تربیت فرزندتان امتحان کردید، ولی به نتیجه نرسیدید؛ آن موقع لازم است که با یک مشاور کودک و نوجوان متخصص در امور تربیت فرزند یا مشاوره خانواده مشورت کنید. این مشاوران به شما راهنمایی و راهکارهایی برای صحبت با یکدیکر و گوش دادن به حرف‌های هم نشان می‌دهند.

همچنین مشاور به شما آموزش می‌دهد که چگونه دست از دعوا در مورد تربیت فرزندتان بردارید و برای برخورد با فرزند متحد شوید. درست است همه ما اشتباهاتی انجام می‌دهیم، ولی تا هنگامی که یک فرد بی‌طرف همچون مشاور این را به ما نگوید متوجه اشتباه‌مان نیستیم.

از سویی اگر زوجین از قبل با هم اختلافات و خشمی نسبت به هم دارند، موجب لجبازی بیشتر در تربیت فرزندشان خواهد شد. شما باید بدانید تربیت فرزندتان نباید تحت‌الشعاع اختلافات دیگرتان قرار گیرد. هرگز فرزندتان را به ابزار انتقام‌جویی خود تبدیل نکنید.

کلام آخر

پدر و مادر شدن، شیرین‌ترین حس برای والدین است. در ابتدا والدین ممکن است در بیشتر موارد نگهداری کودک‌شان کنار هم باشند؛ موقع عوض کردن پوشک نوزاد، شب بیداری، خنده‌ها و گریه‌های نوزاد و … با هم به جنگ این چالش‌ها می‌روید!

ولی کم کم اختلاف بر سر تربیت فرزند شروع می‌شوند، حتی اگر بهترین زوج‌ها و والدین هم باشید؛ در مورد فرزندتان یعنی کسی که خیلی دوستش دارید، دچار تعارضاتی می‌شوید. بخاطر حساسیت پرورش و تربیت کودکان، اختلاف والدین در بحث تربیت و مراقبت از فرزند زیاد اتفاق می‌افتد. مهم این است که چگونه این اختلاف را رفع کنید و در یک جبهه به تربیت فرزندتان بپردازید. این کار به روحیه و دیدگاه فرزندتان هم اثر مثبت خواهد گذاشت.

برای دریافت مشاوره در زمینه اختلاف بر سر تربیت فرزند می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره