والدین ناهماهنگ

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

می‌دانیم که اولین الگوهای رفتاری فرزندان، والدین هستند که علاوه بر ویژگی‌های ژنتیکی، ویژگی‌های رفتاری و فکری‌ والدین هم مستقیما روی فرزندان تاثیر دارد. ویژگی‌های شخصیتی و سیستم اعتقادی والدین هم روش‌های تربیتی آنها را تعیین می‌کند. پدر و مادرهایی که در زمینه پرورش و تربیت فرزندان نظر مشترکی دارند، در روش‌های تربیتی، سخت‌گیری یا سهل‌گیری نسبت به فرزندانشان، اتفاق نظر دارند.

اما وقتی که والدین اصول فکری و دینی مشترکی با هم ندارند، در روش‌های تربیتی‌شان هم تضاد و ناهماهنگی وجود خواهد داشت و اول از همه فرزندانشان قربانی این ناهماهنگی هستند. ناهماهنگی و تعارض رفتاری والدین، جو خانواده را آشفته می‌کند؛ و قادر نیست محیط روانی و روحی امنی برای فرزندان فراهم نماید و آسیب‌هایی عمیق بر روح و روان و آینده فرزندان وارد خواهد کرد.

برای دریافت مشاوره در زمینه والدین ناهماهنگ می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

مفهوم والدین ناهماهنگ

این طبیعی است دو نفری که با هم ازدواج می‌کنند، شخصیت‌ و رفتارهای متفاوت از هم دارند. و تا زمانی که این تفاوت‌های شخصیتی و رفتاری به روابط و زندگی خانوادگی آن‌ها آسیبی نزند قابل پذیرش می‌باشد. ولی از زمانی که نفر سومی به بنام فرزند به جمع این دو نفر در خانواده افزوده می‌شود، ناهماهنگی و اختلاف نظر والدین بیشتر می‌شود. زیرا تربیت کودک موضوع جدید است که در این خانواده مطرح می شود.

از آنجا که مهمترین نکته در تربیت کودک، هماهنگ بودن والدین در نقطه نظراتشان است؛ در چنین حالتی اختلاف نظر والدین بر سر تربیت فرزند هم به رابطه زناشویی آنها لطمه وارد خواهد کرد و هم این ناهماهنگی والدین در تربیت فرزند، کودکشان را هم در معرض آسیب جدی قرار می‌دهد. با شیوه‌های تربیتی متفاوت والدین، کودک قادر به یادگیری رفتار درست نیست و سردرگم و مضطرب خواهد شد.

نقش والدین در تربیت | والدین ناهماهنگ

پدر و مادر از دو جهت وراثتی و محیطی در تربیت فرزندشان تأثیر می‌گذارند. وراثت در صفتی مثل گروه خونی قطعا تاثیر دارد، ولی در صفات دیگری چون یادگیری مهارت‌های پیچیده، مستقیما تاثیرگذار نیست و تنها زمینه استعدادش را در فرزند به وجود می‌آورد. والدین باید با هماهنگی یکدیگر محیط جسمی و روحی سالمی برای تربیت فرزند فراهم آورند، تا استعداد او شکوفا گردد و نیز در مسیر رسیدن به صفات انسان کامل قرار گیرد.

فروشگاه آرامیس

یکی از نابهنجاری‌های والدین که تاثیر بدی در تربیت فرزند دارد، نبودن تعامل مثبت میان والدین و ناهماهنگی آنها در روش تربیتی و استعدادیابی کودک می‌باشد. ضروریست که والدین الگوی تعاملی و تربیتی هماهنگی اتخاذ کنند که ریشه در نظام فکری و اعتقادی والدین دارد. هر قدر اعتقادات والدین شبیه هم باشد، رفتار تربیتی‌شان هم هماهنگ خواهد بود. رفتارهای تربیتی ناهماهنگ والدین، نظام جسمی و روانی فرزندان را به هم خواهد زد.

عواقب ناهماهنگی والدین در تربیت

ناهماهنگی والدین عواقب بدی در خانواده خواهد داشت. از آشکارترین عواقب آن این است که در تربیت فرزندتان قدرت کنترلتان را از دست خواهید داد. وقتی شما به عنوان مادر بگویید فلان کار بد است ولی‌ از نظر پدر آن کار بد نیست، فرزندتان هم با خودش فکر می‌کند که خب معلوم است حتما این کار واقعا بدی نیست و می‌توانم انجام دهم. اگر شما درباره مسئله‌ای با هم بحث کنید و هر کدامتان بخواهید حرف خودتان را به کرسی بنشانید، می‌دانید ناخواسته چه پیامی به فرزندتان منتقل می‌شود؟

او می‌گوید وقتی مادرم اشتباه می‌کند و حتی پدرم حرفش را قبول ندارد، چرا من به حرف او گوش کنم؟! همه‌ این ناهماهنگی‌ها مانند مجوزهایی عمل می‌کنند که فرزندان زیر بار قوانینی که وضع کردید نروند. کم کم باور می‌کند که در این خانه قانون مشخصی وجود ندارد و اصلاً لازم نیست من طبق قوانینی رفتار کنم که والدینم مشخص می‌کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد آموزش والدین کلیک کنید.

راهکارهایی برای ایاد هماهنگی بین والدین | والدین ناهماهنگ

توجه کنید موضوع این نیست که کدام ‌یک از شما درست می‌گویید،‌ یا چه قانونی باید در خانه باشد و چه قانونی لازم نیست،‌ یا پیامدهای هر رفتار شما در خانواده چیست؟‌ بلکه موضوع تنها تاثیری است که این ناهماهنگی شما روی روحیات و رفتار فرزندان می‌گذارد. در حقیقت مهمترین ضرورت هماهنگی بین والدین، تاثیرش در تربیت فرزندانتان می‌باشد. در ادامه راهکارهایی برای کاهش ناهماهنگی والدین آورده‌ایم.

جدایی تربیت فرزند و نفع او از باقی مسائل خانواده

اولین قدم این است که شما واقعا بخواهید با هم به هماهنگی برسید. گاهی اوقات، لجبازی‌ها و خشم‌هایی که بخاطر موضوعات دیگر دارید را در تربیت فرزند هم دخالت می‌دهید. مثلا ممکن است بگویید وقتی زورم به همسرم و خانواده‌اش نمی‌رسد، فرزندم را که می‌توانم علیه آنها بار بیاورم!. پس، اول باید ناراحتی، خشم و رقابت جویی که از موضوع دیگر جا مانده حل کنید و هرگز با تربیت فرزند قاطی نکنید.

انتظاراتتان چیست | والدین ناهماهنگ

در مرحله بعد باید ببینید که هرکدامتان واقعا چه می‌خواهید و چه انتظاری دارند؟ تمام انتظارات خود را در یک برگه سفید بنویسید. بعد همه نوشته‌هایتان را بخوانید و بسنجید که چقدر عینی نوشته‌اید. یعنی نوشته‌تان چقدر با جزئیات، عملیاتی، دقیق و روشن است. کلی‌گویی نکنید. عبارت «من می‌خواهم فرزندم منظم باشد» تعاریف متفاوتی دارد. ولی عبارت«می‌خواهم فرزندم مودب و وقت‌شناس باشد» دقیقاً مشخص می‌کند که چه انتظاری دارید.

لیست انتظارات را دوباره عینی‌تر و جزئی بنویسید

مثلاً می‌خواهم کتاب‌هایش را در اتاق خودش روی قفسه مرتب بگذارد. بعد از بازی وسایل بازی را در سبد کنار تخت قرار دهد. وقتی جایی مهمانی می‌رویم، به موقع آماده باشد و به همه سلام کند. قرار نیست همیشه شما به عنوان مادر گذشت کنید یا همسرتان همیشه کوتاه بیاید، استدلال‌هایی که اوضاع را بدتر می‌کند به کار نبرید، مثلا: «من حق بیشتری در تربیت فرزندم دارم چون بیشتر وقت به عنوان مادر در خانه هستم»، یا «چون پدر مسئول فرزند است، تعیین‌کننده نهایی باید پدر باشد». سعی کنید همدیگر را درک نمایید. به همسرتان هم بگویید دقیقاً همین لیست را بنویسد. یعنی او هم  انتظارات خودش را دقیق و روشن فهرست کند.

حالا به یک لیست مشترک برسید

لیست انتظاراتتان را کنار هم بگذارید و با هم مقایسه کنید. هر جا نظر مشترکی دیدید علامت بزنید؛ اینها قوانینی هستند که هر دوی شما با آن موافق می‌باشید. سپس مواردی که با هم اختلاف نظر دارید را هم بررسی کنید. کدام یک انتخاب شود؟ نظر شما یا همسرتان؟

حتما به خاطر بسپارید که هر دوی شما به یک اندازه در تربیت فرزندتان حق دارید. دختر یا پسر شما، فرزند هر دوی شماست. اگر با این دید به قضیه نگاه کنید، به نظرات همسرتان هر چقدر هم مخالف نظر شما باشد احترام خواهید گذاشت، و آن را هم به عنوان عقیده فردی که به اندازه خود شما حق دارد خواهید پذیرفت.

در این مواقع، تلاش کنید که یک راه حل میانه پیدا بیابید.مثلا مادر کمی از معیارهای سختگیرانه‌اش چشم‌پوشی کند و پدر هم بپذیرد که گاهی هم محدودیت قائل شدن بد نیست.

وقتی راه حل میانه‌ای یافت نشد چه کنیم

گاهی اوقات ممکن است اختلاف نظرتان طوری باشد که نمی‌توان راه حل میانه‌ای برایش پیدا کرد. در این مواقع چه باید کرد؟ در پاسخ باید بگوییم: لازم است یکی از شما از نظرش بگذرد تا به هماهنگی برسید؛ حداقل به خاطر منافعی که این هماهنگی‌تان برای فرزندتان، تربیت او و همچنین ارتباطش با شما دارد، در هر موردی که راه حل میانه نبود، یکی از شما باید نظر آن یکی را بپذیرد.

کلام آخر | والدین ناهماهنگ

شما به عنوان والدین در یک خانواده تاثیرات همه‌جانبه دارید. همیشه سعی کنید یک حالت تعادلی در تصمیمات اتخاذ کنید. تجربه‌ها نشان می‌دهد، کسانی که در برابر نظرات مخالف همسرشان، از خودگذشتگی و صبوری بیشتری دارند، در تربیت فرزندشان موفق‌تر هستند. هرگز سریع و پرخاشگرانه با همسرتان مخالفت نکنید.

با روشی دوستانه و توام با احترام و محبت با او همراهی کنید؛ اگر دلیلی برای مخالفت دارید آن را طوری بیان کنید که همسرتان بتواند خودش را جای شما بگذارد و بهتر و راحت‌تر شما را درک کند. اینگونه به هماهنگی خوبی خواهید رسید و خانواده موفق‌تری خواهید داشت. در صورت لزوم می‌توانید از کمک روانشناسان و مشاورین در این زمینه هم استفاده کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مشاوره کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه والدین ناهماهنگ می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره