لوس شدن کودک | چیکار کنم بچه ام لوس نشه

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

لوس شدن کودک یکی از شایع ترین مشکلات در اثر روش تربیتی نادرست والدین است. امروزه والدین زیادی با مشکل لوس بودن فرزند خود مواجه هستند و حتی نمی‌دانند که این رفتارها به دلیل برخورد نادرست خودشان است. کودکان لوس در برابر بزرگسالان خود رفتار گستاخانه‌ای دارند و با اطرافیان خود سلطه جویانه رفتار می‌کنند. هرکاری بخواهند بدون اجازه انجام می‌دهند، توقع دارند همه اطرافیان به او توجه کنند و تنها نیازهای او را بر آورده کنند.

کودکان لوس در دوران نوجوانی رفتارهایی نظیر خودخواهی، عدم توانایی در کنترل رفتار، اضطراب و افسردگی را بیشتر از سایر نوجوانان تجربه خواهند کرد؛ بنابراین بهتر است والدین با رعایت یک سری نکات تربیتی از لوس شدن فرزندان خود جلوگیری کنند و شیوه صحیح رفتاری را به آن‌ها یاد بدهند تا در دوران بلوغ فرزندان خود، با چنین مشکلاتی دست و پنجه نرم نکنند. برای دریافت خدمات مشاوره تلفنی کودک کلیک کنید.

لوس شدن کودک

روانشناسان کودک بر این باورند که اگر والدین بیش از اندازه به کودک خود توجه کنند و همیشه هرچیزی که نیاز دارد را برای او فراهم کنند و بدون توجه به رفتار کودک، او را درانجام هر کاری آزاد بگذارند؛ در نتیجه کودکشان لوس خواهد شد و دیگر با چیزی راضی نمی‌شود. کودکانی که لوس هستند در مقابل سختی‌ها بسیار حساس می‌شوند و کوچک‌ترین حادثه‌ای باعث ناراحتی آن‌ها خواهد شد.

تجربه لذت‌ها برای آن‌ها بی ارزش و پیش و پا افتاده است. والدین باید اعتدال در ابراز محبت را رعایت کنند. برخی والدین به دلیل شدت علاقه یا هر چیز دیگری، هیچ گونه مسولیتی به فرزندان خود واگذار نمی‌کنند و خودشان تمام کارها را انجام می‌دهند، اما رفتار درست این است که به کودکان، با توجه به توانایی هایشان مسئولیت‌هایی بسپاریم، حتی اگر در انجام آن ناکام بمانند.

برای آشنایی با جدیدترین روش های تربیت کودک کلیک کنید.

کدام کودکان بیشتر لوس می شوند؟

شخصیت هر کس در ابتدای کودکی شکل خواهد گرفت و شخصیت کودکان تحت تربیت والدین‌شان شکل می‌گیرد. اگر پدر و مادری بدون در نظر گرفتن شرایط کودک و در نظر گرفتن عواقب رفتارشان تمام خواسته های کودک را برآورده کنند، در نهایت فرزند آن‌ها به کودکی لوس و خودخواه تبدیل خواهد شد. در ادامه میخوانیم که معمولا در چه شرایطی کودکان بیشترلوس می‌شوند.

1_ کودکان تک فرزند معمولا در بین سایر کودکانی که دارای خواهر یا برادر هستند بیشتر لوس می شوند

2_زمانی که کودکی بیماری دارد و نباید به او هیچ اضطرابی وارد شود

3_ والدینی که در کودکی کمبودهایی داشته‌اند و نمی خواهند فرزندانشان هیچ کم و کسری داشته باشند و تمامی خواسته‎های فرزندانشان را بی چون و چرا برآورده می‌کنند.

4_ خانواده ای که چند فرزند پسر دارند، اما فرزند بعدی دختر می‌شود یا بالعکس

چگونه از لوس شدن کودک جلوگیری کنیم؟

شاید فکر کنید که رفتار کودک‌تان دیگر تغییری نخواهد کرد، اما در ادامه روش‌هایی برای جلوگیری یا حتی برطرف کردن لوس شدن کودک را می خوانیم.

1_ با خودتان تصمیم قاطع بگیرید که دست از لوس کردن کودک خود بردارید. زمانی که والدین در انجام این کار مصمم باشند رفتار کودکان سریع تر بهبود می‌یابد.

2_ دست از تهدیدهای توخالی بردارید و رفتاری آرام داشته باشید. زمانی که کودک‌تان لج می‌کند به جای گفتن جمله‌های تهدید آمیز و داد و بیداد از آن‌ها دلیل این رفتار را بخواهید.

3_ به گفتن حرف‌هایی روی کودک‌تان تاثیری ندارد پایان دهید و پیامدهای سفت و سخت را جایگزین کنید.

4_ از تشویق و تنبیه‌های به جا استفاده کنید. تنبیه‌تان خشونت آمیز نباشد و درحد رفتار نادرست کودک باشد. همینطور برای رفتار درست و انجام دادن مسئولیت هایش از تشویق‌های کلامی و مادی استفاده کنید.

برای آشنایی با اشتباهات تربیتی والدین کلیک کنید.

با کودکان لوس چگونه رفتار کنیم؟

زمانی که والدین در قبال فرزندان خود قوانین تربیتی درستی را اعمال نمایند و در انجام آن قوانین مستمرباشند آن زمان است که رفتار کودک اصلاح خواهد شد. پس با همسر خود قوانینی تعیین کنید سپس آن قوانین را در حضور فرزند خود بازگو کنید. دلیل این قوانین را بگویید و همینطور عواقب عمل نکردن به قوانین را هم به طور واضح توضیح دهید.

قوانینی که وضع می کنید باید مثبت باشد و کودک توانایی انجام آن را داشته باشد. وقتی کودک‌تان به حرفتان گوش می‌دهد او را مورد تشویق خود قرار دهید و به عنوان تشویق برای کارهای کوچکی که انجام می‌دهد، هدیه‌های گران قیمت نخرید. کودکان خود را در ناز و نعمت بزرگ نکنید و اجازه دهید پستی و بلندی زندگی را بچشند. ژان راسول نویسنده و روانشناس معتقد است که بدبخت ترین کودکان آنهایی هستند که والدین‌شان آنها را در ناز و نعمت پرورش می‌دهند.

برای دریافت مشاوره در زمینه لوس شدن کودک می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی کودک با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره