نقش قربانی بازی کردن | احساس شخصیت قربانی

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

نقش قربانی بازی کردن کار سختی نیست. اینکه افراد همواره از همه چیز شکایت کنند و تصور کنند که همه افراد به آنها آسیب می‌زنند و آنها کاملا بی گناه هستند؛ به معنی گرفتن نقش قربانی است.گاهی چنین افرادی به قدری در نقش خود غرق می‌شوند که دیگران نیز این موضوع را باور کرده و تصور می‌کنند که فرد بسیار مظلوم بیچاره است. بعد از مدتی این شرایط برای خود فرد نیز تبدیل به باور قلبی می‌گردد. اما اگر با آنها در این مورد منطقی صحبت کنید هیچ دلیل عقلانی برای ناراحتی و یا گله کردن از دیگران ندارند. آنها تصور می‌کنند که جهان بر علیه آنان است و یا اینکه به دنبال گرفتن توجه و محبت از دیگران هستند. به هر حال اطرافیان باید نشانه های این مورد را شناسایی کرده و با آن مقابله کنند. برای دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه نقش قربانی بازی کردن می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از  طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

نقش قربانی بازی کردن

در همه جوانب زندگی افراد ممکن است که نقش قربانی بازی کردن را انتخاب کنند. در محیط کاری، روابط عاطفی، اعضای خانواده و… شاهد افرادی هستیم که همواره ناراحت و مضطرب بوده و هیچ کنترلی بر روی شرایط ندارند. در واقع آنان تصور می‌کنند که کاری به جز ناراحتی از دست شان برنمی‌آید. اما این تنها یک مکانیزم دفاعی است که وقتی کنترل شرایط بیرونی و روانی از توان فرد خارج می‌شود؛ به آن روی می‌آورد.

این موضوع احتمالا از دوران کودکی که آغاز می‌شود که فرد واقعا ناتوان است و وقتی والدین خدمات بیشتری به او ارائه می‌دهند؛ او به این شرایط عادت کرده و در آینده نیز همواره خود را ضعیف و وابسته نشان می‌دهد تا دیگران هم خدمات بیشتری به او ارائه دهند.  برای آشنایی با نشانه های مظلوم نمایی کلیک کنید.

چرایی نقش قربانی بازی کردن

همانطور که در قسمت قبلی هم گفته شد؛ دلیل عمده این موضوع، دوران کودکی و رفتارهای اطرافیان با چنین فردی است. اما گاهی دوران کودکی به صورت طبیعی طی شده اما در بزرگسالی افراد به دلیل مسائلی که تجربه می‌کنندغ نقش قربانی بازی کردن را انتخاب می‌کنند. برای مسائل احساس ناامنی که از محیط یا اطرافیان خود می‌گیرند؛ آنان را به چنین کاری وادار می‌کند.

در بیشتر موارد چنین افرادی از اعتماد به نفس کافی برخوردار نیستند. به همین دلیل خود را ضعیف و قربانی تصور می‌کنند. همچنین از کاه، کوه ساخته و اشتباهات دیگران در حق خودشان را بزرگ جلوه می‌دهند. فاجعه سازی نیز یکی دیگر از دلایل بروز نقش قربانی بازی کردن است.

نشانه های نقش قربانی بازی کردن

نشانه های نقش قربانی بازی کردن

معمولا افرادی که دچار نقش قربانی بازی کردن هستند؛ رفتارهای مختلفی را از خود نشان می‌دهند که ببه وسیله آنها می‌توان به راحتی این موضوع را تشخیص داد. این علائم در شرایط مختلفی خود را نشان داده و همچنین شدت آنها در افراد مختلف، متفاوت است.

برای عضویت در کانال تلگرامی ذهن نو کلیک کنید.

?تاسف به حال خود

طبیعی است که با وجود نقش قربانی بازی کردن، افراد به حال خود تاسف بخورند. در واقع برای زندگی کردن در شرایط کنونی باید روحیه قوی داشت و در مقابل آنها مقاومت کرد. اما چنین افرادی بسیار ضعیف بوده و توانایی حل کردن تعارضات به شکل موثر را ندارند؛ به همین دلیل به حال خود تاسف خورده و حتی این وضعیت را در خود تشدید نیز می‌کنند.

?بازیچه کردن دیگران

اما در واقع نشان دادن ضعف و ناتوانی، یکی دیگر از حیله های نقش قربانی بازی کردن است. آنها به چنین چیزی تظاهر می‌کنند تا ترحم و دلسوزی دیگران را جلب کنند. در واقع با اینکار از دیگران سواستفاده می‌کنند. آنها به دیگران احساس گناه داده و آنها را بازیچه دست خود قرار می‌دهند.

?گرفتن انرژی زیادی از دیگران

آنها را می‌توان به خون آشامانی تشبیه کرد که احساسات و انرژی زیادی از دیگران می‌گیرند. آنها همواره از دیگران انتظار همدردی داشته و دیگران باید آنها را درک کنند. اما خودشان هیچ اهمیتی به احساسات دیگران نمی‌دهند. از همین رو انرژی زیادی از دیگران می‌گیرند.

?مقایسه کردن خود با دیگران

چنین افرادی مدام در حال مقایسه کردن خودشان با دیگران هستند. نقش قربانی بازی کردن اعتماد به نفس افراد را می‌گیرد؛ به همین دلیل آنها خود را از دیگران کمتر دانسته و خود را با دیگران مقایسه می‌کنند. به طور کلی مقایسه کردن رفتار صحیحی نبوده و پیامدهای زیادی بر روان افراد دارد.

?نارضایتی از شرایط

افرادی که نقش قربانی بازی کردن را انتخاب می‌کنند؛ همواره از شرایط ناراضی بوده و غر می‌زنند. هیچ چیزی برای آنها راضی کننده و خوشحال کننده نیست. این گروه از افراد، خوش بین نبوده و هیچگاه قدردان و شکرگذار نیستند. برای آشنایی با دلایل نارضایتی از زندگی کلیک کنید.

چگونگی غلبه بر نقش قربانی بازی کردن

غلبه بر نقش قربانی بازی کردن

از طرفی روش های مختلفی برای کنترل کردن این موضوع وجود دارد. در واقع هم برخورد اطرافیان با نقش قربانی بازی کردن و هم خود فرد در این مورد موثر هستند. افراد می‌توانند با استفاده از این راهکارها، این موضوع را تا حد زیادی کنترل کنند.

✅پذیرش شرایط

در قدم اول برای گذر از نقش قربانی بازی کردن، افراد باید شرایط را همانگونه که هست بپذیرند. واقع بینی و دید منطقی به مسائل می‌تواند تا حد زیادی در این مورد موثر باشد. چرا که این دسته از افراد معمولا شرایط را بیش از آنچه که هست؛ بد نشان می‌دهند.

✅کنترل درونی

افرادی که از نقش قربانی بازی کردن در زندگی خود استفاده می‌کنند؛ کنترل درونی بسیار کمی بر شرایط خود دارند. در واقع آنها به عوامل محیطی اجازه می‌دهند که کنترل کننده باشد. به همین دلیل از اتفاقات اطراف خود تاثیر گرفته و نمی‌توانند هیچگاه احساس خوشحالی و خوشبختی درونی داشته باشند.

✅ایجاد عادت های جدید و سازنده

تغییرات عادات رفتاری و حتی ساختن عادت های جدید، می‌تواند تا حد زیادی در این مورد موثر باشد. برخی از عادت های مخرب است که گاهی فرد را مجبور به نقش قربانی بازی کردن، می‌کند. به همین دلیل بهتر است افراد تجدید نظری در این مورد داشته باشند.

✅مسئولیت پذیری

از طرفی تقویت روحیه مسئولیت پذیری نیز می‌تواند؛ تا حد زیادی نقش قربانی بازی کردن را کنترل کند. همانطور که گفته شد؛ این افراد همواره دیگران مقصر و مسئول اتفاقات بد زندگی خود می‌دانند. اما داشتن روحیه مسئولیت پذیری افراد راحت تر می‌توانند با مسائل کنار بیایند.

✅توجه و اهمیت دادن به خود

از آنجایی که افرادی که در حال نقش قربانی بازی کردن، هستند؛ همواره از دیگران انتظار دارند که آنها دوست داشته و به آنها اهمیت دهند، به همین دلیل با دوست داشتن خود و خود مراقبتی این موضوع را کنترل کنند.

✅تقویت تاب آوری

داشتن روحیه تاب آوری نیز می‌تواند افراد را در مقابل مشکلات و سختی ها مقاوم کرده و کمتر به دیگران متکی باشند. این ویژگی در مورد افراد قربانی، بسیار کم دیده می‌شود؛ اما می‌توان با صبر و تحمل آن را تقویت کرده و عملکرد بهتری داشت.

سخن پایانی

همه ما در زندگی به شرایطی می‌رسیم که چاره ای جز انتخاب کردن بین قوی بودن و نقش قربانی بازی کردن، را نداریم. در واقع رفتار کردن مانند فردی که همواره مورد ظلم و ستم قرار گرفته است؛ یک انتخاب است که در بیشتر موارد نیز انتخابی است. همچنین بسیار راحت تر از قوی بودن است. به همین دلیل بهتر است افراد برخی از ویژگی ها را در خود تقویت کرده و با کمک گرفتن از یک مشاور، تصمیم های بهتری در شرایط مختلف بگیرند.

برای دریافت مشاوره در زمینه نقش قربانی بازی کردن می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از  طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره