مقصر دانستن دیگران | 5 دلیل مقصر دانستن دیگران

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

مقصر دانستن دیگران از رفتارهایی است که در بسیاری از افراد مشاهده می‌شود. معمولا کسانی که مسئولیت پذیر نیستند و یا اعتماد به نفس کافی ندارند، چنین رفتارهایی از خود بروز می‌دهند. شاید بارها با افرادی روبرو شده باشید که خطا کرده باشند اما برای قانع سازی خود و یا دیگران، اطرافیان را مقصر اشتباه می‌دانند. تا به حال برای خود شما پیش آمده که مرتکب اشتباه شوید و این اشتباه را گردن دیگران بی‌اندازید؟ در واقع خیلی‌ها عادت دارند تا دیگران را سرزنش کنند و برای خلاص شدن خود از این رفتار کمک بگیرند.

مقصر دانستن دیگران به شیوه‌های مختلفی بروز می‌شود و دلایل مختلفی نیز دارد. قبل از اینکه دیگران را مقصر کنید؛ خود را جای او بگذارید. آیا احساسی که به فرد مقابل وارد می‌کنید، عادی است؟ اگر شما فردی هستید که عادت به چنین رفتاری دارید؛ بهتر است که از روانشناس برای رفع این عمل کمک بگیرید. برای دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه مقصر دانستن دیگران می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

مقصر دانستن دیگران چیست؟

مقصر دانستن دیگران چیست؟

برای همه ما پیش آمده که با سرزنش دیگران مواجهه شده باشیم؛ یا فردی بودیم که دیگران را سرزنش کرده‌ایم. در این شرایط چه احساسی به شما دست داده است؟ برخی از افراد زمانی که کارهایشان به خوبی پیش نرود، دیگران را مقصر اشتباه خود می‌دانند. برای مثال فرد تصادف کرده است اما جهت آرامش خود تصادف را گردن دیگران می‌اندازد. یا مثال های زیادی وجود دارد که همه ما در زندگی واقعی آن را تجربه کرده ایم.

اصولا مقصر دانستن دیگران چهار ایراد جدی دارد. سرزنش دیگران مشکلی را حل نمی‌کند، اختلاف نظر به وجود می‌آورد، مسئولیت پذیر نیستند و باعث تضعیف عزت نفس دیگران می‌شوند. این رفتارهای مخرب مانع رسیدن به راه حل برای مشکلات است. اما روش هایی برای رفع چنین اعمالی وجود دارد که در این مقاله به کل توضیح داده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

دلیل مقصر دانستن دیگران

چنین رفتارهایی همیشه دلایل خاص خود را دارد. این بخش مقاله را به دلایل مقصر دانستن دیگران اختصاص داده ایم تا شما عزیزان علت این رفتار را بشناسید.

✨ علاقه داریم تا نقش قربانی بازی کنیم

از دلایل مقصر دانستن دیگران می‌توان به علاقه مند بودن به نقش قربانی اشاره کرد. بسیاری از انسان ها دوست دارند که در تمامی شرایط خود را قربانی کنند تا مورد توجه قرار بگیرند. و با این کار احساس آرامش بیشتری دریافت می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مظلوم نمایی کلیک کنید.

✨ سرزنش کردن دیگران راحت تر از مقصر کردن خودمان است

یکی از دلایلی که باعث مقصر دانستن دیگران می‌شود؛ راحت تر بودن سرزنش دیگران است. به برخی از والدین نگاه کنید، به جای اینکه اشتباه تربیت خود را بپذیرد؛ فرزندان را مقصر اعمال و رفتار می‌دانند. پدر و مادر برای اینکه خود را سرزنش نکنند، همه تقصیرات را گردن فرزندان می‌اندازند تا از بار گناه آنها کاسته شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تحقیر نوجوان کلیک کنید.

✨ هر مسئله ای را توجیه می‌کنیم

اغلب ما علاقه داریم تا برای هر اتفاقی یک دلیل منطقی داشته باشیم. به همین دلیل زمانی که اشتباهی رخ می‌دهد؛ به دنبال حل چاره نیستیم و تنها برای مقصر دانستن دیگران تلاش می‌کنیم. به همین دلیل در بسیاری از مواد که اشتباه رخ داده است به دنبال دلیل تراشی هستیم.

✨ انتظار زندگی منصفانه داریم

زندگی همه افراد فراز و نشیب های فراوانی دارد. و هیچ چیزی وجود ندارند که روند عادلانه دائمی داشته باشد. برخی از افراد هستند که همیشه انتظار یک زندگی منصفانه دارند و به همین دلیل علاقه زیادی به خالی کردن مسئولیت و مقصر دانستن دیگران دارند. و همین امر باعث می‌شود که دائم به دنبال سرزنش دیگران باشیم.

✨ دروغگو هستیم

بسیاری از افراد در اطراف همه ما وجود دارند که دروغگو های بزرگی هستند. این افراد معمولا به مقصر دانستن دیگران علاقه دارند و همه اشتباهات را گردن دیگران می‌اندازند. و با این کار آرامش و حال بهتری را دریافت می‌کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه نشانه های آدم دروغگو کلیک کنید.

شیوه های مقابله با مقصر دانستن دیگران

شیوه های مقابله با مقصر دانستن دیگران

همانطور که گفته شد، مقصر دانستن دیگران یک عمل و رفتار اشتباه است که باعث دوری از حل مساله می‌شود. به همین جهت برای رهایی از این رفتار؛ راهکارهایی را در این بخش مقاله توضیح داده‌ایم.

? مسئولیت اشتیباهات خود را بپذیرید

اولین کاری که برای رهایی از مقصر دانستن دیگران باید انجام دهید، پذیرش مسئولیت کارهای خود است. به خود غلبه کنید و برای کنترل عصبانیت اقدام کنید. و این موضوع را درک کنید که هر انسانی می‌تواند خطا کند و هرگز هیچ فردی کامل نیست. بنابراین باید اشتباهات خود را بپذیرید و از آن ها درس بگیرید. با این کار در آینده با خطاهای کمتری نیز روبرو خواهید شد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه افزایش مسئولیت پذیری کلیک کنید.

? به دنبال راه چاره باشید

بعد از پذیرش مسئولیت در مقصر دانستن دیگران، باید به دنبال راه چاره باشید. اینکه مسئولیت کارهای خود را بپذیرید اما تجربه کسب نکنید و راه حل مناسب را یافت نکنید؛ به درد نمی‌خورد. بنابراین بعد از اینکه اشتباهات خود را پذیرفتید؛ به دنبال راه چاره باشید. تا روش درست رفتار خود را آموزش ببینید و در آینده با خطای کمتری روبرو شوید.

? مشکلات را به درک و فهم برسانید

برای رفع و مقابله با مقصر دانستن دیگران، باید مشکلات را به درجه درک و فهم برسانید. گاهی ما در فهم مشکلات ناتوان هستیم و نسبت به درک سطحی که داشتیم واکنش نشان می‌دهیم. اما بهتر است که برای رفتار بهتر و مناسب اطلاعاتی که از بیرون به ما منتقل می‌شود را بررسی کنیم و به خاطر بسپاریم تا در مواقع جدی رفتار احساسی نداشته باشیم.

? خود را جای دیگران بگذارید

برای مقابله با مقصر دانستن دیگران باید خود را جای دیگران بگذارید. زمانی که دچار خطا یا اشتباه می‌شوید؛ قبل از سرزنش دیگران خود را جای طرف مقابل بگذارید. و احساسی که فرد در زمان بی اطلاعی و بدون قصد تجربه می‌کند را درک کنید. در چنین شرایطی باید صبور باشید و دیگران را درک کنید تا مجبور نباشید که اشتباهات خود را گردن بقیه بیاندازید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه جبران اشتباه کلیک کنید.

کلام آخر

مقصر دانستن دیگران یک رفتار و عملی است که همیشه دیگران را ناراحت می‌کند و خود فرد را نیز از حل مشکلات دور می‌کند. به همین دلیل برای حال خوب و موفقیت خودتان هم که شده باید به دنبال راه چاره جهت مقابله با این رفتار باشید. برای اطلاع از روش های مقابله از روانشناس کمک بگیرید تا زندگی را باب میل خود پیش ببرید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه مقصر دانستن دیگران می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی کودک ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره