مسئولیت پذیری را چطور افزایش دهیم؟

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

یکی از جنبه‌های اصلی افزایش مهارت‌های بین فردی مسئولیت پذیری است. انسانی که مسئولیت پذیر است در قبال توانایی‌ها و استعدادهای خود احساس تکلیف می‌کند و خود را متعهد به رسیدن به اهدافش می‌داند. این مهارت کاملا اکتسابی است و شما با آگاهی از تکنیک‌های افزایش آن می‌توانید این خصیصه مهم را تقویت کنید. در ادامه ضمن بیان مفهوم مسئولیت‌پذیری به بررسی تکنیک‌های افزایش این مهارت می‌پردازیم. برای آشنایی بیشتر با سایر مهارت های زندگی ضروری کلیک کنید.

تعریف مسئولیت پذیری

به داشتن تعهد و احساس تکلیف در انجام وظایف مسئولیت‌پذیری می‌گویند. البته دامنه مسئولیت‌پذیری تنها به انجام وظایف محدود نمی‌شود. بلکه این مفهوم به معنای پایبند بودن به اهداف، باورها و علایق‌تان نیز قلمداد می‌شود. اگر شما با استعداد و توانایی‌های خود آشنا هستید و برای گسترش آن‌ها تلاش می‌کنید یعنی در برابر استعدادهای خود مسئولیت پذیرید. علاوه بر این افراد مسئولیت پذیر عواقب تصمیمات خود را به عهده می‌گیرند. این افراد معمولا به عنوان آدم‌های با اعتماد به نفس و قابل اعتماد تلقی می‌شوند. افراد مسئولیت پذیر از پذیرش اشتباهات خود اِبایی ندارند. آنان ترجیح می‌دهند به جای فرار از پیامد تصمیمات اشتباه خود به دنبال جبران این دسته از تصمیمات باشند.

فواید مسئولیت پذیر بودن

مسئولیت پذیر بودن ضمن ارتقای جایگاه اجتماعی‌تان باعث افزایش مهارت‌های بین فردی و ارتباطی شما نیز می‌شود. جهان امروز جهان ارتباطات است و اگر بتوانید ارتباطات مناسبی با دیگران برقرار کنید در واقع به حد مطلوبی در ابعاد مختلف زندگی‌تان مثل زمینه شغلی، زناشویی و تحصیلی می‌رسید. افراد مسئولیت پذیر از تصمیمات خود تجربه کسب می‌کنند و همین عامل باعث می‌شود به مرور تصمیمات بهتری در زندگی بگیرند. این دسته از افراد همچنین در رسیدن به اهداف خود مسئولیت پذیرند بنابراین برای رسیدن به آن‌ها برنامه ریزی می‌کنند و تمام تلاش خود را به نمایش می‌گذارند. افراد مسئولیت پذیر کم‌تر دچار پوچی می‌شوند و از قدرت مدیریت زمان خوبی برخوردارند.

تکنیک های افزایش مسئولیت پذیری

برنامه ریزی کنید

در واقع با برنامه ریزی برای رسیدن به اهداف‌تان این پیام را می‌رسانید که خود را در قبال آن‌ها متعهد و مسئولیت پذیر می‌دانید. البته برنامه ریزی شما باید متناسب با توانایی‌ها و زمان بندی شما باشد اگر برنامه ریزی بیش از حد آسان و یا بیش از حد دشوار باشد اثر خوبی نخواهد گذاشت.

از اشتباه کردن نترسید

کسانی که ترس از اشتباه زیادی را تجربه می‌کنند از پذیرش مسئولیت فرار می‌کنند. این دسته از افراد دیدگاه نادرستی نسبت به اشتباه کردن دارند. در حالی که مسئولیت پذیرها اشتباه را به عنوان شکست و پایان مسیر در نظر نمی‌گیرند بلکه اشتباه را فرصتی برای کسب تجربه تفسیر می‌کنند. آن‌ها بعد از اشتباه کردن ضمن پذیرش اشتباه‌شان به سیر عملکرد و رفتار خود دقت می‌کنند تا از اشتباه خود درس بگیرند. بنابراین دست از سرزنش کردن خودتان بردارید و به جای آن درصدد اصلاح رفتارتان باشید.

برای افزایش مسئولیت پذیری اراده خود را تقویت کنید

زمانی که مسئولیت انجام کاری را می‌پذیرید باید بدانید رکن اصلی انجام آن کار اراده شماست. اراده شما تعیین می‌کند که پیشرفت شما در آن کار تا چه حدی باشد. هر قدر در انجام کاری استقامت و پایداری بیشتری از خود نشان دهید، احتمال موفقیت‌تان در آن زمینه بیشتر می‌شود.

فروشگاه آرامیس

بهانه جویی نکنید

غر زدن و بهانه آوردن در مورد وظیفه‌ای که باید آن را انجام دهید فقط وقت‌تان را هدر می‌دهد. به جای صرف انرژی برای این کار به فکر این باشید که چگونه می‌توانید مسئولیت خود را خلاقانه به پایان برسانید که کمتر دچار احساس کسالت و روزمرگی شوید.

مهارت جرئت ورزی را در خود تقویت کنید

برای تعهد به یک برنامه و یا وظیفه نیازمند مهارت نه گفتن هستید. کسانی که فاقد این مهارت باشند کورکورانه و بدون در نظرگرفتن توانایی‌هایشان مسئولیتی را می‌پذیرند. زمانی که این افراد مسئولیتی خارج از محدوده توانایی‌هایشان می‌پذیرند، درنهایت چیزی جز سرزش و کاهش شدید اعتماد به نفس برای‌شان باقی نمی‌ماند.

کارهای خود را پشت گوش نیندازید

معمولا کسانی که از خود توقع انجام یک کار به شکل تمام و کمال دارند در انجام کارهای خود دچار اهمال کاری می‌شوند. گاها این اهمال کاری موجب خدشه دار شدن مسئولیت پذیری آن‌ها می‌گردد. پیشنهاد روان شناسان در این زمینه این است که انجام کارها و وظایف‌تان را به بهانه انتظار برای رسیدن به بهترین فرصت برای انجام‌شان به تاخیر نیندازید. همچنین برنامه ریزی روزانه نیز می‌تواند در این زمینه بسیار موثر باشد.

برای افزایش مسئولیت پذیری منظم عمل کنید

داشتن نظم و برنامه ریزی در انجام یک مسئولیت بسیار حائز اهمیت است. برای تک تک کارهای خود زمان مشخص و کافی در نظر بگیرید. حتی می‌توانید مسئولیت‌های بزرگ را به مسئولیت‌های جزئی‌تر تقسیم کنید و برای هر بخش تایم مجزایی در نظر بگیرید.

سخن پایانی

خوشبختانه مهارت مسئولیت‌پذیری یک مهارت کاملا اکتسابی است. افزایش مسئولیت پذیری نیازمند تمرین و تلاش مستمر است. با انجام تکنیک‌های بیان شده در مقاله و مشورت با مشاور درباره مهارت‌های بین فردی می‌توانید به حد مطلوبی از این ویژگی پر اهمیت برسید.

برای دریافت مشاوره در زمینه انواع مهارت ها و افزایش آن‌ها می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره