تقویت روخوانی کلاس اول | مشکل روان خوانی کلاس اول

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

تقویت روخوانی کلاس اول یکی از فعالیت های دشوار برای معلمین و حتی والدین محسوب می‌شود. بچه ها در این سنین خواندن و نوشتن کلماتی ساده را می‌آموزند؛ اما هنوز روخوانی از روی متن برای آنها دشوار است. این موضوعی کاملا طبیعی است و همه بچه ها در این سن، این شرایط را پشت سر می‌گذارند. والدین و معلمین نقش مهمی در این زمان دارند.

بچه ها احتمالا بدون هیچ گونه تجربه قبلی وارد مدرسه شده اند و نمی‌توان از آنها انتظار داشت که در همه مهارت ها به خوبی عمل کنند. از طرفی عوامل زیادی در این زمینه موثر هستند. فراموش نکنید که روانخوانی با روخوانی متفاوت هستند. در ابتدا کودک باید قادر به خواندن باشد؛ تا در قدم بعدی بتواند متن‌ها را به صورت صحیح و واضح بخواند. به والدین توصیه می‌شود که حتما درباره روانشناسی کودکان ابتدایی بخوانید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تقویت روخوانی کلاس اول می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360  و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

تقویت روخوانی کلاس اول

معمولا از آنجایی که بچه ها در کلاس اول، معنی بسیاری از کلمات را نمی‌دانند یا حتی با خود کلمه آشنا نیستند؛ از خواندن متن ها فرار می‌کنند. اما این سنین، در آموزش و تقویت این مهارت بسیار مهم است. تقویت روخوانی کلاس اول نیاز به تشویق و انگیزه از سوی والدین دارد تا بچه ها برای اینکار تلاش کنند. بروز مشکلاتی در ابتدای مسیر کاملا طبیعی است و جای نگرانی ندارد.

گاهی والدین و معلمان از روش هایی استفاده می‌کنند؛ که اوضاع برای بچه ها پیچیده تر می‌کند. امروزه علاوه بر مدرسه، محتواهای آموزشی زیادی مثل کتاب یا فیلم ها وجود دارند که برای همین موضوع طراحی شده اند و می‌توان از آنها کمک گرفت. برای آشنایی با اختلال خواندن در کودکان کلیک کنید.

عوامل موثر بر تقویت روخوانی کلاس اول

عوامل موثر بر تقویت روخوانی کلاس اول

همانطور که قبلا هم گفته شد؛ عوامل زیادی بر تقویت روخوانی کلاس اول موثر هستند. بچه ها در سن رشد بوده و از موضوعات زیادی تاثیر می‌پذیرند. از طرفی دیگر می‌توان با شناسایی این عوامل و همچنین کارکردن روی آنها روخوانی بچه ها را تا حد زیادی بهبود بخشید. برخی از این موارد، شامل موضوعات زیر می‌شوند. برای اطلاع از عوامل موثر بر نظم در کلاس کلیک کنید.

?همراهی والدین

اینکه والدین تا چه میزان با بچه ها همکاری کنند؛ بسیار مهم است. از طرفی گاهی این خود والدین هستند که با ترساندن بچه ها از مسائل مختلف، انرژی آنها را گرفته و سبب بروز مشکلاتی در تقویت روخوانی کلاس اول می‌شوند. برخی دیگر از والدین تمام موارد مورد نیاز بچه ها را فراهم کرده و حتی بیشتر از معلمین بر این مهارت تمرکز می‌کنند. آنها باید بچه ها را تشویق کرده و حمایت کنند. به طورکلی اولین بازخورد بچه ها معمولا با والدین شان است. به همین دلیل والدین باید تا حد امکان به احساسات و مهارت های بچه ها توجه داشته باشند.

برای آشنایی با روش های درس خواندن در خانه کلیک کنید.

?سلامت روانی و جسمانی کودک

گاهی کودکان در این سنین مبتلا به بیماری های مختلفی از جمله آفازی، آپراکسی، لکنت زبان و… هستند که بر مهارت های آنان تاثیر دارد. از طرفی شاید جسم آنان کاملا سالم بوده؛ اما به اختلال بیش فعالی-کمبود توجه مبتلا شوند. در چنین شرایطی تقویت روخوانی کلاس اول کار بسیار دشواری می‌شود و باید یک درمانگر نیز در این فرایند مداخله کند. بهتر است قبل از هرچیز والدین از سلامت روانی و جسمانی بچه ها اطمینان حاصل کنند.

?شرایط کلاس درس و مدرسه

شرایط محیطی نیز در تقویت روخوانی کلاس اول بسیار موثر هستند. اگر کلاس درس یا به طور کلی مدرسه برای دانش آموز سبب بروز ترس و اضطراب شود؛ قطعا نمی‌تواند عملکرد خوبی داشته باشد. گاهی این اضطراب فراگیر است و آنها به طور کلی با حضور در مدرسه دچار استرس می‌شوند؛ اما در موارد دیگر تنها به دلیل این مورد است که کلاس درس یا مدرسه را دوست ندارند. شناسایی و تفکیک این دو توسط والدین یا معلمین می‌تواند کمک بزرگی به بچه ها بکند. برای آشنایی با دلایل تنفر از معلم کلیک کنید.

روش های تقویت روخوانی کلاس اول

روش های تقویت روخوانی کلاس اول

بعد از شناسایی و پیدا کردن عوامل موثر و همچنین از بین بردن متغیرهای مزاحم، والدین و همچنین مربیان می‌توانند با روش هایی تقویت روخوانی کلاس اول را حاصل کنند. این موارد گاهی نیازمند دانش اصول آموزشی و تجربه دارد. حتی افراد می‌توانند در این زمینه از یک درمانگر نیز کمک بگیرند. برای اطلاع از مراحل یادگیری کلیک کنید.

?ترغیب کردن کودک برای روخوانی

در قدم اول، اطرافیان کودک باید به روش های مختلفی برای تقویت روخوانی کلاس اول، برای او ایجاد انگیزه کنند. برای مثال از فواید اینکار و تاثیر آن در آینده بچه ها صحبت کنند. و یا برای آنان پاداشی در نظر بگیرند. یکی دیگر از کارهایی که بسیار برای بچه ها حذاب و هیجان اتگیز است؛ خواندن کتاب های غیردرسی و داستانی است. به همین دلیل والدین می‌توانند به خریداری کتاب هایی متناسب با سن آنها، بچه ها را به اینکار تشویق کنند.

?کمک والدین به او

یکی از مهم ترین اقدامات در زمینه تقویت روخوانی کلاس اول، کمک و همراهی والدین است. گاهی والدین این مورد را تنها مرتبط به مدرسه دانسته و در آن هیچ دخالتی نمی‌کند. اما اینکار می‌تواند به ضرر کودک تمام شده و از رشد او در این زمینه جلوگیری می‌کند. والدین می‌توانند همراه با کودکان خود روخوانی کرده و به آنها کمک کنند. حتی تشویق بچه ها و پیگیری پیشرفت آنان از طرف والدین، برای بچه ها دلگرم کننده است و باعث تلاش بیشتر آنها می‌گردد.

?واج شناسی

برخی از بچه ها در سنین در روخوانی مشکلی ندارند؛ اما نمی‌توانند به شکل درست و واضح صحبت کنند. چنین افرادی در واج شناسی و استفاده از کلمات جدید مشکل دارند. به همین دلیل تقویت این مهارت به تقویت روخوانی کلاس اول منجر می‌شود و حتی در صحبت کردن آنها نیز موثر است. فراموش نکنید که صحبت کردن با روخوانی متفاوت است و بچه ها باید این دو را از یکدیگر تفکیک کنند.

?تصحیح نکردن کودک

طبیعی است که بچه ها در ابتدای فرایند تقویت روخوانی کلاس اول دچار اشتباهات زیادی شوند. والدین یا حتی معلمین نباید به صورت مکرر آنها را تصحیح کنند. چراکه با اینکار آنها اعتماد به نفس خود را از دست داده و از روخوانی می‌ترسند. همچنین تسلط و تمرکز کودک نیز از بین می‌رود. او خود به مرور متوجه اشتباهاتش می‌شود. اگر یک غلط را چندین بار تکرار کرد؛ بهتر است شکل درست آن را به او بیاموزید.

?پیگیری پیشرفت

بهتر است هم والدین و هم معلمین برای تقویت روخوانی کلاس اول، به صورت مداوم، پیشرفت بچه ها را پیگیری کنند. حتی اینکار باید با حساسیت بالایی انجام شود. چرا که گاهی  والدین اینکار را به عهده معلمین گذاشته و برعکس. هیچ یک در این مورد پیگیر نمی‌شوند و کودک به حال خود رها می‌شود. برای آشنایی بیشتر با اختلالات یادگیری کودکان کلیک کنید.

?فراهم کردن شرایط تمرین

از طرفی هر دو طرف باید برای تقویت روخوانی کلاس اول به کودک فرصت داده و شرایطی را فراهم کنند تا او بتواند به درستی تمرین کند. برای مثال در خانه، والدین موظف هستند که شرایطی آرام و ساکت را برای درس خواندن بچه ها محیا کنند. و یا در مدرسه نیز معلم زمان کوتاهی را در اختیار بچه ها بگذارد که با متن آشنا شده و آن را بررسی کنند.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

سخن پایانی

تقویت روخوانی کلاس اول گاهی برای والدین و معلمین تبدیل به یک چالش شده و مشکلات زیادی را به وجود می‌آورد. در این شرایط دانش آموز بیشترین ضربه را می‌خورد و حتی شاید در موارد دیگر درسی نیز دچار مشکل شود. در چنین شرایطی، بهتر است در ابتدا عوامل زمینه ساز شناسایی شده و در قدم بعدی با راه حل هایی که گفته شد؛ اقداماتی در این زمینه صورت گیرد.

کمک گرفتن از یک روانشناس کودک این می‌تواند بسیار موثر واقع شود. چرا که او به صورت تخصصی به کودک کمک کرده و با برطرف کردن عوامل روانی، این فرایند را سریع تر و راحت تر می‌کند.

برای دریافت مشاوره در زمینه تقویت روخوانی کلاس اول می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره