درس خواندن در خانه | چگونه در شلوغی درس بخوانیم

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

درس خواندن در خانه نیاز به برنامه ریزی منظم و مشخص دارد. اصل مهم برای درس خواندن در خانه آماده سازی فضایی برای مطالعه است. مثلا اتاق مطالعه داشته باشید یا مکانی آرام در اختیارتان باشد. بین مطالعه استراحت را حتما انجام دهید. استراحت باعث یادگیری بهتر مطالب می‌شود. از مشاور درسی و روانشناس کمک بگیرید. مشاور درسی برای تعیین برنامه و روانشناس برای کمک به کنترل استرس و آرامش گزینه های خوبی برای افزایش بهره وری مطالعه هستند. برای دریافت مشاره تحصیلی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه درس خواندن در خانه می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تحصیلی تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

درس خواندن در خانه

یکی از مسائل دانش آموزان و دانشجویان درس خواندن در خانه است. بسیاری از افراد خانه های شلوغ و پر صدا دارند اما موقعیتی برای آن‌ها پیش می‌آید که مجبور هستند در خانه درس بخوانند. اگر محیط خانه اذیت کننده و پر تنش باشد، کیفیت مطالعه را پایین می‌آورد. به همین دلیل والدین، دانش آموزان و دانشجویان به دنبال راهکارهای مناسب برای مطالعه در خانه هستند. که هم آرامش لازم را داشته‌باشد و هم از کیفیت بالایی برخوردار باشد.

بیشتر بخوانید: روش صحیح درس خواندن

روش های درس خواندن در خانه

روش های درس خواندن در خانه برای هر فردی متفاوت از دیگری است. شاید فردی با درازکشیدن بهتر مطالعه کند. و شاید شخص دیگری با راه‌رفتن درس را متوجه شود. اما نکاتی وجوددارد که به طور کلی در درس خواندن موثر است. در ادامه به این نکات اشاره کرده‌ایم.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

فروشگاه آرامیس

1. برنامه ریزی

اولین مرحله برنامه ریزی درسی است. به این منظور که دفترچه ای مخصوص به درس در طول روز مشخص کنید. مثلا: از ساعت 10 تا 12 مخصوص ریاضی، نیم ساعت استراحت و از 12:30 تا 14:30 مخصوص زبان فارسی و غیره. به همین ترتیب بر اساس برنامه ریزی پیش بروید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه برنامه ریزی تحصیلی کلیک کنید.

2. مطالعه روزنامه وار

دومین مرحله برای درس خواندن در خانه، مطالعه روزنامه وار یا پیش خوانی است. در این مرحله به مطالب، تیترها و کلمات کلیدی کتاب نگاه‌کنید و بدون مطالعه از آن گذرکنید تا متوجه مبحث درس شوید.

برای آشنایی با راه های تقویت روخوانی کلاس اول کلیک کنید.

3. مطالعه

در مرحله سوم درس خواندن در خانه مطالب را به درستی و با دقت مطالعه کنید. طوری مطالب رابخوانید که کاملا آن را یاد بگیرید. در این مرحله چیزی را نباید حفظ کنید، باید یادبگیرید و کاملا متوجه مطلب شوید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه افزایش تمرکز در مطالعه کلیک کنید.

4. خلاصه نویسی

مرحله چهارم از درس خواندن در خانه، خلاصه نویسی است. بهتراست که هنگام مطالعه دفترچه ای در کنار خود داشته باشید و هر مرحله از درس را که متوجه‌می‌شوید به طور خلاصه یادداشت کنید. خلاصه از مطلبی که خودتان متوجه شده‌اید. تمام نکات مهم را در ذهن شما هک خواهد کرد.

5. تصویر سازی

در مرحله پنجم برای درس خواندن در خانه تصویر سازی کنید. هم زمان با مطالعه وخواندن دروس به مطالب فکر کنید. و تصویر سازی انجام دهید. این مرحله باعث ثبت مطالب در ذهن می‌شود. و سبب یادگیری بهتر مطالب خواهد شد.

6. تعریف برای خود

با انجام مراحل قبلی، حالا مطالبی را که مطالعه‌کرده‌اید را از حفظ برای خود تعریف کنید. یکی از مراحل درس خواندن در خانه که کیفیت مطالعه را افزایش‌می‌دهد، از حفظ‌گفتن یا تصویر سازی است. در این مرحله اگر قسمتی از درس را خوب یاد نگرفته‌باشید، متوجه‌می‌شوید و دوباره مطالعه می‌کنید.

برای آشنایی با نحوه آموزش ریاضی به کودکان کلیک کنید.

7. سوال کردن

بعد از آنکه مراحل قبلی را برای درس خواندن در خانه طی کردید، حال از خودتان سوال‌بپرسید و پاسخ دهید. مطالبی که متوجه شده‌اید را به صورت سوال و پاسخ با خودتان مرور کنید.

8. تکرار

بعد از گذراندن 7 مرحله بالا برای درس خواندن در خانه، حالا نوبت تکرار و مرور مطالب است. اگر صبح درس خوانده‌اید باید شب درسی که مطالعه‌شده را مرور کنید. اولین مرور را به فاصله 24 ساعت با مطالعه اول شروع کنید. و به ترتیب بین مرور اول و مرور آخر فاصله بندازید.

برای آشنایی با روش های آموزش زبان انگلیسی به کودکان در خانه کلیک کنید.

بهترین روش مطالعه و یادگیری

یادداشت برداری به سبک نقشه ذهنی یا شبکه ذهنی بهترین شیوه مطالعه و یادگیری است. در این روش برای یک نقشه ذهنی موثر لازم‌است تا مراحل زیر را طی کنید.

  1. کاغذ سفیدبردارید و به صورت افقی قرار دهید.
  2. ایده اصلی را در وسط صفحه قرار دهید.
  3. شاخه‌بکشید و تیتر اصلی اضافه کنید.
  4. از کلمات کلیدی استفاده کنید. توجه: استفاده از جملات ممنوع است.
  5. زیر شاخه اضافه کنید.
  6. از شکل و تصاویر بهره ببرید.
  7. با استفاده از استعداد و خلاقیت خود، نقشه ذهنی مخصوص خود را طراحی کنید.
  8.  هر شاخه را یک رنگ کنید.
  9. تعداد شاخه‌های اصلی 7 عدد بیشتر نشود.
  10. به صورت ساعت گرد نقشه ذهنی خود را طراحی کنید.

با استفاده از این روش برای درس خواندن در منزل هم از قدرت خلاقیت، اطلاعات و کلمات کلیدی استفاده کرده‌اید. بنابراین با بهره وری بهتری مطالب را یاد خواهید گرفت.

برای از بین بردن موانع و مشکلات درس خواندن کلیک کنید.

درس خواندن در خانه شب امتحان

همه ما شب های امتحان را پر استرس گذرانده ایم. مخصوصا زمانی که از قبل مطالعه ای بر درس نداشته باشیم. اما برای شما راهکاری در نظر گرفته‌ایم. که در شب امتحان مطالب را در مدت کمی به خوبی یاد بگیرید.

حتما مقاله وظایف والدین هنگام امتحان فرزندان را بخوانید.

  • ابتدا مطالب مهم را مشخص کنید.
  • بیشترین زمان را به مطالب مهم اختصاص دهید.
  • از خلاصه نویسی استفاده کنید. و برای ماندگاری مطالب، خلاصه نویسی را مرور کنید.
  • محیط آرامی را برای مطالعه انتخاب کنید.
  • از تلفن همراه خود دور باشید.
  • در بین مطالعه هنگام خستگی حتما استراحت کنید.
  • تخت مکان مناسبی برای مطالعه نیست.
  • پس از هر بار مطالعه آن را برای خود توضیح دهید.
  • شاخه به شاخه دروس را به هم وصل نکنید.
  • هنگام مطالعه دراز نکشید.
  • برای یادگیری بهتر، مطالب را برای خود بلند توضیح دهید.
  • در آخر حتما از تکنیک شبکه ذهنی استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: استرس امتحان

کلام آخر

روش درس خواندن در خانه برای هر فردی مخصوص به خودش است. برخی افراد از شیوه های خاصی برای مطالعه استفاده‌می‌کنند که شاید برای شما خوشایند و مناسب نباشد. در این مقاله بهترین روش های مطالعه و بررسی نکات را به شما توضیح داده‌ایم. اما کمک از روانشناس با توجه به بهره هوشی هر فرد بهترین گزینه برای مطالعه است. برای کسب اطلاعات بیشتر حتما درباره روانشناسی دانش آموزان ابتدایی بخوانید. همچنین مرکز مشاوره ذهن نو به صورت حضوری و تلفنی به مراجعان خدمات ارائه می‎دهد. برای‌کسب اطلاعات بیشتر با شماره درج شده تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه درس خواندن در خانه می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تحصیلی تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره