نصیحت کردن دیگران | اصول و شرایط نصحیت کننده

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

نصیحت کردن دیگران نیازمند مهارت و تجربیات زیاد در زندگی است. تقریبا هیچ کسی از نصیحت شدن لذت نمی‌برد. افراد معمولا تصور می‌کنند که به کمک دیگران نیازی ندارند و اظهار نظر آنها را دخالت تلقی می‌کنند. اما گاهی همین صحبت ها می‌توانند در مسائل بسیار مهمی به کمک ما بیایند.

البته نصحیت کردن دیگران نیز روش هایی دارد که در اثربخشی آن موثر است. با کمک این پیش نیازها افراد از شنیدن صحبت های شما دچار سوتفاهم نمی‌شوند و همچنین از آنها استفاده نیز می‌کنند. اینکار به تقاضای دیگران نیز بسیار بستگی دارد. برخی از افراد خود دوست دارند که نظر دیگران را نیز بشنوند و حتی مطابق آنها عمل کنند. بهتر است در این زمینه اطلاعات کافی را کسب کرده و به جای نصیحت کردن، به دیگران کمک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه نصیحت کردن دیگران می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360  و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

نصیحت کردن دیگران

نصیحت در لغت به معنای پند و اندرز است اما به طور کلی نصیحت کردن دیگران، از محبوبیت زیادی میان افراد برخوردار نیست و تقریبا همه از آن فراری هستند. چرا که معمولا در این روش، افراد به صورت یک طرفه و طولانی صحبت می‌کنند و هیچ اهمیتی به احساسات و حتی شرایط زندگی طرف مقابل ندارند.

گرچه به اشتراک گذاشتن تجربیات، کار خوبی است و دیگران می‌توانند از آن بهره مند شوند. اما اینکار اصول و روش خاص خودش را دارد و افراد باید نکات مختلفی را در نظر داشته باشند. برای اطلاع از انواع سبک های ارتباطی کلیک کنید.

چگونگی نصیحت کردن دیگران

چگونگی نصیحت کردن دیگران

فراموش نکنید که افراط در نصیحت کردن دیگران نه تنها احترام و شان شما را خدشه دار می‌کند بلکه اثربخشی خود را نیز از دست می‌دهد. اما با رعایت کردن برخی نکات و همچنین بکارگیری برخی از روش ها، می‌توان از دیگران در مورد مسائل مختلف حمایت کرد.

فردی که دیگران را نصیحت می‌کند خود باید دارای صلاحیت کافی بوده و از دانش و تجربه برخوردار باشد. برخی از روش هایی که در هنگام نصیحت کردن می‌توان از آنها استفاده کرد؛ شامل موارد زیر می‌شود. برای جلوگیری از بروز رفتار فضولی در زندگی دیگران کلیک کنید.

?حمایتگر باشید

سعی کنید علاوه بر نصیحت کردن دیگران، در عمل نیز به آنها کمک کرده و حمایتگر باشید. به او روش تصمیم گیری صحیح را بیاموزید و همچنین در زمینه های مختلف او را راهنمایی کنید. گاهی افراد راه حل مشکل را می‌دانند و فقط نیاز به شخصی دارند که به حرفهای آنها گوش کرده و یا از آنها حمایت کند. بهتر است در این مورد با افراد بحث نکرده و یا مخالفت نکنید. تنها نظر خود را بیان کنید و روش های درست و غلط را یادآور شوید.

?مکان و زمان درست را انتخاب کنید

نصحیت کردن دیگران نیاز به مکان و زمان مناسب دارد. نمی‌توان در هر موقعیتی شروع به صحبت در مورد مسائل مختلف کرد. برای مثال وقتی از شما در مورد موضوعی پرسیده شد؛ شروع به صحبت کنید. از افراد اجازه بگیرید و به آنها یادآوری کنید که قصد کمک کردن دارید.

معمولا بهتر است اینکار را به صورت خصوصی انجام داده و از مطرح کردن برخی مسائل در جمع خودداری کنید. وقتی در مورد مسئله ای اطلاعات کافی ندارید؛ بهتر است اظهار نظر نکرده و چیزی نگویید. به شناسایی شرایط مناسب برای نصیحت کردن اقدام کنید.

?از تکرار کردن آن خودداری کنید

نصیحت کردن دیگران نباید به صورت مکرر تکرار شود. با اینکار نه تنها ارزش حرف از بین می‌رود؛ بلکه دیگران را نیز دچار ناراحتی می‌کند. افراد باید یکبار نظر خود را در مورد موضوعی بیان کرده و دیگر آن را تکرار نکنند. برای مثال وقتی شما راهکاری را به دوست و یا خانواده خود ارائه می‌دهید نباید به صورت مکرر از آنها سوال کنید که چرا به آن عمل نمی‌کنند. شما وظیفه خود را انجام داده اید و حال نوبت آنهاست که در این مورد تصمیم گیرند.

?لحن دوستانه داشته باشید

در حین نصیحت کردن دیگران، بهتر است با لحنی آرام و دوستانه صحبت کنید. برخی از مواقع نصحیت کردن شکل شماتت به خود می‌گیرد و افراد از درمیان گذاشتن مشکل شان پشیمان می‌شوند. با اینکار نه تنها نصحیت ارزش خود را از دست می‌دهد؛ بلکه طرف مقابل نیز در مقابل قبول کردن و عمل کردن به آن از خود مقاومت نشان می‌دهد. همچنین با آرام و ملایم صحبت کردن، فرد تصور نمی‌کند که در حال شنیدن نصحیت است. بلکه احساس می‌کند که با دوست خود در حال همفکری است.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

چرا افراد تمایل به نصیحت کردن دیگران دارند؟

چرایی نصیحت کردن دیگران

اینکه چرا افراد تمایل دارند که دیگران را نصیحت کنند؛ دلایل زیادی دارد. گاهی از سر دلسوزی است و گاهی نیز فرد تصور می‌کند که تجربیاتش برای دیگران مفید است. سن عامل موثر دیگری است که افراد را مستعد نصیحت کردن دیگران می‌کند. در این قسمت به توضیح برخی از دلایل این موضوع می‌پردازیم.

حتما درباره آداب معاشرت در زندگی بخوانید.

?درمیان گذاشتن تجربیات مشابه

همه ما به طور ذاتی تمایل داریم که به دیگران کمک کنیم. تجربیات گذشته ما اندوخته ارزشمندی است که نه تنها برای خود ما مفید است؛ بلکه گاهی دیگران نیز می‌توانند از آن استفاده کنند. از طرفی دیگر اشتراک گذاری احساسات و تجربیات، کار بسیار مفیدی برای خودمان و دیگران است.

گاهی به این دلیل صحبت های ما شکل نصحیت کردن دیگران را به خود می‌گیرد که در حال حرف زدن در مورد شرایط خود در گذشته و تصمیمات مان هستیم. با خود تصور می‌کنیم که شاید با اینکار او نیز بتواند تصمیم درست تری برای زندگی بگیرد. اما به طور کلی شرایط همه افراد متفاوت است و نمی‌توان برای همه نسخه ای واحد پیچید.

?همکاری برای حل مساله

کمک کردن به دیگران برای حل مسائل مختلف شان، یکی دیگر از دلایل نصحیت کردن دیگران است. وقتی اطرافیان ما در شرایط سختی هستند و یا حتی به طور مستقیم از ما درخواست کمک دارند؛ بهتر است به آنها با روش های مختلف کمک کرده و یاری رسان باشیم. البته کمک کردن چیزی فراتر از نصحیت کردن به تنهایی است.

گاهی اینکار حالت منفعلانه به خود می‌گیرد و فرد تنها با دیگران در مورد خود و یا مشکلات صحبت می‌کند. اما در عمل هیچ کاری از او ساخته نیست. برای اطلاع از روش های کمک به دیگران کلیک نمایید.

واکنش مناسب در مقابل نصیحت شدن

همانطور که گفته شد؛ اکثر افراد از شنیدن نصحیت بیزارند. البته این به تجربیات آنها در این زمینه نیزمرتبط می‌شود. به همین دلیل افراد باید در مورد واکنش صحیح در مقابل شنیدن نصحیت نیز اطلاعاتی داشته باشند. اگر تمایلی به شنیدن حرف های اطرافیان ندارید بهتر است در ابتدا به روش های غیرمستقیم مانند بحث را عوض کردن و یا نادیده گرفتن استفاده کنید.

اما اگر این روش ها کارساز نبود بهتر است با لحنی آرام در ابتدا از او به خاطرحس مهربانی و دلسوزی تشکر کرده و از او بخواهید که در این مورد دیگر با شما صحبت نکند.

برای بالا بردن مهارت های ارتباطی خود کلیک کنید.

سخن پایانی

بهتر است افراد به جای نصیحت کردن دیگران از روش های دیگری برای کمک کردن به آنها استفاده کنند. امروزه افراد به خصوص نسل جوان علاقه ای به شنیدن تجربیات دیگران ندارند. با اینکه اینکار در بسیاری از موارد موثر واقع شده و به کمک افراد می‌آید؛ اما در صورتی که از روش های مناسبی برای آن استفاده نکنید؛ دچار دردسر خواهید شد.

همچنین فرد ممکن است بعد از شنیدن حرف های شما احساسات مختلفی را تجربه کند. به همین دلیل اینکار را به عهده یک روانشناس حرفه ای بگذارید و حتی برای اطلاع از نحوه انجام درست آن نیز با او مشورت کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه نصیحت کردن دیگران می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360  و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره