سبک های ارتباطی | آشنایی با انواع سبک های ارتباطی

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

سبک های ارتباطی تاثیر زیادی بر روابط دارد. رابطه با دیگران همیشه دارای پیچیدگی های زیادی است که گاهی افراد را با مشکلاتی روبرو می‌کند. اما این موضوع نباید سبب فاصله گرفتن از دیگران شود. همه افراد تمایل دارند که در روابط خود بهتر عمل کنند؛ اما چگونگی آن را نمی‌دانند.

همچنین برطرف کردن بسیاری از مشکلات نیز به وسیله این سبک ها امکانپذیر است. در واقع افراد به دلیل اینکه اطلاعات کافی در این زمینه ندارند و یا از آنها استفاده نمی‌کنند؛ در روابط خود دچار مشکل می‌شوند. از طرف دیگر فراموش نکنید ک رابطه، نقش تاثیرگذار و پررنگ در دنیای امروزی دارد و بدن آن نمی‌توان زندگی کرد. در این مقاله شما را با انواع سبک های ارتباطی آشنا خواهیم کرد. برای دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

سبک های ارتباطی

داشتن رابطه ای موفق با دیگران و همچنین استفاده از سبک های ارتباطی، باعث موفقیت در جنبه های مختلف زندگی خواهد شد. انسان ذاتا موجودی اجتماعی است و باید با دیگران در زمینه های مختلف، ارتباط برقرار کند. همه افراد به طور ناخودآگاه و یا خودآگاه از یکی از انواع سبک ارتباطی استفاده می‌کنند. به طور کلی سبک های ارتباطی شامل چهارگروه منفعل، منفعل-پرخاشگر، پرخاشگر و قاطعانه، تقسیم می‌شوند. مسائل زیادی بر این رفتارها تاثیر دارند؛ اما می‌توان آن را کنترل کرد و یا تغییر داد. برای اطلاع از راه های تقویت هوش هیجانی کلیک کنید.

سبک های ارتباطی کدام اند؟

سبک های ارتباطی مختلف

سبک های ارتباطی عموما الگوی خاصی دارند که با اطلاع از آنها می‌توان تشخیص داد. بعد از مدتی نحوه رفتار، تبدیل به عادت شده و بر روابط ما تاثیر می‌گذارد. افراد می‌توانند الگوهای مختلف را آموخته، آنها را تمرین و استفاده کنند. با اینکه تغییر عادت ها و یا حتی تغییر رفتار، کار ساده ای نیست. اما باید در راستای آن تلاش کرد. در این قسمت به توضیح سبک های مختلف خواهیم پرداخت.

برای عضویت در کانال تلگرامی ذهن نو کلیک نمایید.

?منفعلانه

افرادی که از سبک های ارتباطی منفعلانه استفاده می‌کنند؛ در ابراز وجود و جراتمندی مشکل دارند. در واقع آنها خود را به تسلیم کرده و برای خود هیچ حقی قائل نمی‌شوند. معمولا از هوش هیجانی پایینی برخوردار هستند و در موقعیت های مختلف نمی‌دانند که واکنش صحیح چیست. آنها احساسات خود را به طور کامل بروز نداده و خشم و ناراحتی را در وجود خود سرکوب می‌کنند. به دلیل اینکه روش درست تخلیه هیجانات را نمی‌دانند؛ بعد از انجام اینکار احساس گناه و ناامیدی می‌کنند. این دسته زبان بدن ضعیفی دارند؛ ارتباط چشمی برایشان سخت است و نه گفتن برایشان سخت است.

برای آشنایی بیشتر با سبک رفتار منفعلانه کلیک کنید.

?پرخاشگر | سبک های ارتباطی

افراد پرخاشگر دقیقا نقطه مقابل افراد منفعل هستند. آنها نسبت به هر چیزی واکنش شدیدی نشان می‌‌دهند و هیچ کنترلی بر خشم خود ندارند. آنها شنونده خوبی نیستند و همیشه تصور می‌کنند که حق با آنهاست. معمولا خودخواه بوده و به فقط به خود اهمیت می‌دهند. از دستور دادن به دیگران لذت می‌برند و همچنین برای رسیدن به خواسته های خود، احتمالا حقوق دیگران را زیر پا می‌گذارند.

سبک های ارتباطی رفتار آنان گاهی توهین آمیزبوده و بیش از آنکه رهبری کنند؛ رییس هستند. از ویژگی های ظاهری آنها می‌توان به صحبت کردن با صدای بلند، اخم کردن مداوم، نقد و سرزنش کردن ، پریدن وسط حرف دیگران و… اشاره کرد. برای اطلاع از راه های کنترل خشم کلیک کنید.

?پرخاشگر-منفعل

همانطور که از اسم این سبک هم مشخص است؛ آنها در ظاهر منفعل بوده و در واقع خشم زیادی را در خود دارند. چنین افرادی خود را ضعیف، مستاصل و آزرده در می‌یابند. آنها از طرفی از چیزی که آنها را آزارده، ناراحت و عصبی هستند؛ اما در بروز آنها هم مشکل دارند. آنها زیاد دیگران را تحقیر می‌کنند. همچنین انکار کرده برای شان راهکار ساده تری است تا حل مشکل. انتقام گیری یکی دیگر از رفتارهای مخرب آنهاست. از رفتارهای ظاهری سبک های ارتباطی پرخاشگر-منفعل می‌توان به غر زدن، ریاکاری و همچنین نیش و کنایه زدن اشاره کرد.

?قاطعانه

قاطع رفتار کردن در سبک های ارتباطی، یکی از عادات مثبت محسوب می‌شود. چنین افرادی می‌توانند به روشی درست از حق خود دفاع کرده؛ بدون اینکه صدمه ای بزنند و یا بی احترامی کنند. آنها ارتباط و گفتگوهای موثری با دیگران دارند. انتقادپذیر بوده و از نظرات دیگران استقبال می‌کنند. برای خود ارزش قائل هستند و همچنین ارزش ها و اصول مشخصی دارند. رفتار قاطعانه را می‌توان از تسلط بر زبان بدن، توانایی نه گفتن، دفاع و مراقبت از خود و همچنین اعتماد به نفس و عزت نفس بالا، تشخیص داد. برای آشنایی با ویژگی های رفتار قاطعانه کلیک کنید.

اهمیت کاربرد سبک های ارتباطی

اهمیت کاربرد سبک های ارتباطی

استفاده از سبک های ارتباطی و حتی تلاش در جهت تغییر آنها برای دوام روابط، ضروری است. براساس تحقیقات انجام شده در این زمینه برداشت های  افراد براساس رفتارهای کلامی و غیرکلامی خواهد بود. همچنین افراد در طول زمان الگوی نسبتا ثابتی را از خود نشان داده؛ رفتاری که با دیگران دارند برحسب ادراکشان صورت می‌گیرد.

در انتها باید واکنش دستی نیز از خود نشان دهند. پس با توجه به این نتایج، بکارگیری سبک های مختلف ارتباطی و آگاهی از آنها باعث بالارفتن کیفیت سلامت روان و سلامت جسمانی خواهد شد. ارتباط مثبت با دیگران سبب طولانی تر شدن و موفقیت در زمینه های مختلف می‌شود.

جهت اطلاع از نحوه برخورد با شخصیت خودخواه کلیک کنید.

روش هایی برای تغییر سبک های ارتباطی نادرست

تقریبا بخش عمده ای از سبک های ارتباطی ناسالم هستند. متاسفانه افراد درگیر آنها شده و تغییر آنها برایشان سخت می‌شود. اما به هرحال باید همیشه تلاش کنید تا ارتباطات خود را بهبود بخشیده و درگیر تله های ذهنی نشوید. اگر بتوانید این سبک ها را شناخته و علائم آنها را تشخیص دهید؛ تغییر آنها نیز راحت تر خواهد بود. فراموش نکنید که خودآگاهی و خودشناسی در این فرایند بسیار موثر است. برخی از اقداماتی که در این زمینه می‌توان انجام داد؛ شامل موارد زیر می‌شود.

?یادگیری نه گفتن در زمان و مکان مناسب. برای یادگیری مهارت نه گفتن به روش درست کلیک کنید.

?استفاده از زبان بدن و ارتباط چشمی

?گوش کردن به دیگران

?بالابردن اعتماد به نفس

?کمک گرفتن از مشاور

برای آشنایی بیشتر با نحوه برخورد با مظلوم نمایی کلیک کنید.

سخن پایانی

برای رسیدن به اهداف مان و همچنین داشتن زندگی مسالمت آمیز با دیگران باید سبک های ارتباطی گوناگون را بیاموزیم. تعامل و معاشرت با دیگران از مسائل ضروری در زندگی است و نمی‌توان آن را حذف کرد. همه سبک ها در افراد وجود دارد؛ ولی یکی از آنها همیشه غالب است و رفتار فرد را شکل می‌هد.

از طرف دیگر همیشه ارتباط دارای اصولی است و همچنین عوامل مختلفی بر آن موثر هستند. در قدم اول باید بیاموزیم تا برخودمان کار کنیم. تغییر دادن دیگران کار ساده ای نیست و نیاز به انگیزه و تلاش دارد. در همین راستا باید از مسائل مختلفی اطلاعات کسب کرد. یک روانشناس در این زمینه کمک شایانی به افراد خواهد کرد.

برای دریافت مشاوره در زمینه سبک های ارتباطی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

انواع سبک های ارتباطی کدام اند؟

به طور کلی سبک های رفتاری به چهار گروه مختلف منفعلانه، منفعل-پرخاشگر، پرخاشگرانه و قاطع، تقسیم می‌شوند. هرکدام دارای ویژگی هایی هستند که در متن به آنها اشاره کرده ایم. همچنین همه آنها همواره در افراد وجود دارند و فقط یکی از آنها غالب خواهد شد.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره