رشته فیزیوتراپی | معرفی رشته و آینده شغلی فیزیوتراپی

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

رشته فیزیوتراپی یکی از رشته های محبوب در زیرگروه تجربی است. همچنین ورود به این رشته نیز نیازمند تلاش زیاد و موفقیت در کنکور سراسری است. این رشته در دانشگاه های سراسری و آزاد ارائه شده و جزو رشته های پیراپزشکی محسوب می‌شود. در این رشته به داوطلبین آموزش داده می‌شود تا بیمارهایی که از نظر جسمانی دچار ناتوانی شده اند را درمان کنند. در این فرایند هم از وسیله های مختلف استفاده می‌شود و هم خود فیزیوتراپیست باید به بیمار کمک کند تا حرکاتی را انجام دهد. این رشته که یکی از زیرشاخه های رشته های توانبخشی است؛ از هیچ گونه داروی شیمیایی برای درمان بیماران استفاده نمی‌کند. افراد می‌توانند در این رشته در ایران تا مقطع دکتری تحصیل کرده و به کار درمان مشغول شوند. برای دریافت مشاوره تحصیلی تلفنی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه رشته فیزیوتراپی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

رشته فیزیوتراپی

رشته فیزوتراپی یا فیزیک درمانی با کمک تجهیزات خاص مکانیکی یا تمرینات ورزشی به درمان بیمارانی که به اختلالات عصبی، ماهیچه ای و اسکلتی مبتلا هستند؛ می‌پردازد. داوطلبین علاقمند به این رشته باید علاوه بر علاقه، به عوامل زیادی در این زمینه توجه داشته باشند. قبولی در این رشته تحصیلی آسان نبوده و حتی بعد از پذیرفته شدن، افراد باید در دوران تحصیل خود تلاش زیادی کرده و مهارت های زیادی را بیاموزند. از طرفی بعد از فارغ التحصیلی این رشته بازارکار و درآمد خوبی در ایران و نقاط دیگر جهان دارد. در این مقاله به بررسی جنبه های مختلف این رشته خواهیم پرداخت. برای آشنایی با انواع رشته های گروه تجربی کلیک کنید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

مهارت های لازم برای رشته فیزیوتراپی

مهارت های لازم برای رشته فیزیوتراپی

تحصیل و حتی اشتغال در رشته فیزیوتراپی، نیاز به برخورداری از مهارت ها و توانمندی های زیادی دارد. افراد باید ویژگی های جسمانی و روانی خود را در نظر گرفته و سپس این رشته را برای تحصیل انتخاب کنند. این رشته از روش های مختلفی مثل الکتروتراپی، تمرین درمانی و درمان با دست، استفاده می‌کند. بخشی از مهارت هایی که برای تحصیل در این رشته ضروری است؛ شامل موارد زیر می‌شود. برای اطلاع از روش های استعدادیابی دانش آموزان کلیک کنید.

?توانایی بدنی

فارغ التحصیلان و یا دانشجویان رشته فیزیوتراپی باید از توانایی بدنی بالایی برخوردار باشند تا بتوانند برای درمان به بیماران نیز کمک کنند. به همین دلیل معمولا تصور می‌شود که این رشته برای زنان مناسب نباشد. اما افراد می‌توانند با انجام برخی از تمرینات، آمادگی بدنی خود را بالا برده و در این زمینه خود را تقویت کنند. اما به هر حال این عامل مهمی است که متقاضیان باید به آن توجه داشته باشند. از طرف دیگر از آنجایی که این افراد در این شغل فشار زیادی به بدن خود وارد می‌کنند؛ احتمالا زودتر از موعد هم بازنشسته خواهند شد.

?صبوری

کارشناسان رشته فیزیوتراپی، به طور مداوم با بیماران در ارتباط بوده، به همین دلیل باید صبر و حوصله زیادی داشته باشند. همچنین درمان به این روش، یک فرایند احتمالا طولانی مدت است . افراد نباید در این زمینه عجله کنند. آنها باید با بیماران خود همراهی کرده و به آنها چه از لحاظ جسمی و چه روحی کمک کنند تا از این دوران گذر کنند.

?ارتباط با بیماران

ارتباط کلامی با بیماران، در رشته فیزیوتراپی بسیار مهم است. آنها به صورت مستقیم با بیماران در ارتباط بوده به همین دلیل باید فرایند درمان و شرایط را به طور کامل برای آنها توضیح داده و همچنین پیشرفت بهبودی را پیگیری کنند. همچنین مراجعان این رشته احتمالا بیشتر افراد سالمند و معمول هستند. پس توجه و مراقبت از آنها از اهمیت بیشتری برخوردار است. افرادی که درونگرا هستند و انرژی زیادی برای برقراری ارتباط با دیگران صرف نمی‌کنند؛ مناسب این رشته نیستند.

تحصیل در رشته فیزیوتراپی

تحصیل در رشته فیزیوتراپی در مقطع کارشناسی دارای 130 واحد است و همچنین هیچ گرایش خاصی ندارد. در برخی از دانشگاها این رشته تحت عنوان 135 واحد ارائه می‌گردد. این واحد ها شامل 24 واحد دروس عمومی، 82 واحد دروس پایه و تخصصی و 24 واحد دوره کارآموزی، هستند.

برخی از دروس پایه و تخصصی این رشته شامل بیوشیمی و داروشناسی، تشریح سطحی، جراحی عمومی، رادیولوژی، کمک های اولیه، آسیب شناسی، بیماری های مغز و اعصاب، روانپزشکی و… می‌گردد. برای اطلاع از انواع بهترین رشته تحصیلی در دانشگاه کلیک کنید.

?مقطع کارشناسی ارشد

افراد می‌توانند بعد از اتمام دوره کارشناسی با شرکت در کنکور سراسری مقطع کارشناسی ارشد را آغاز کنند. که شامل 32 واحد می‌شود. همچنین رشته فیزیوتراپی در مقطع کارشناسی ارشد دارای گرایش های مختلفی است که تنها افرادی که دارای مدرک کارشناسی فیزیوتراپی هستند می‌توانند در آنها شرکت کنند. گرایش های این رشته در مقطع ارشد شامل فیزیوتراپی، فیزیولوژی، فیزیوتراپی ورزشی، مدیریت توانبخشی، علوم تشریحی، سلامت سالمندی و ارگونومی فیزیک پزشکی، می‌شود.

?مقطع دکتری

در مقطع دکتری رشته فیزیوتراپی که تقریبا 4 تا 5 سال طول می‌کشد؛ افراد می‌توانند در گرایش های مختلفی به تحصیل بپردازند. با اینکه افراد با داشتن مدرک کارشناسی نیز می‌توانند وارد بازار کار شوند؛ اما برخی ترجیح می‌دهند تا در این رشته به ادامه تحصیل بپردازند. برخی از گرایش های این رشته در مقطع دکتری شامل کاردرمانی، فیزیولوژی، علوم تشریحی، علوم اعصاب، سالمند شناسی، علوم تغذیه، مطالعات اعتیاد، سیاست گذاری سلامت، مهندسی پزشکی و… می‌شود.

پیشنهاد می شود که حتما برای انتخاب رشته کنکور کلیک کنید.

بازار کار و آینده شغلی رشته فیزیوتراپی

افراد فارغ التحصیل رشته فیزیوتراپی می‌توانند در مکان های مختلف با عنوان های متفاوتی مشغول به کار شوند. به طور کلی میزان درآمد آنها با هر مدرک تحصیلی بالاست. اما عدد دقیق درآمد آنها بستگی به عوامل مختلفی مثل تجربه کاری، مدرک تحصیلی، سن، مکان مورد اشتغال و شهری که در آن مشغول به فعالیت هستید؛ بستگی دارد.

افراد می‌توانند در بیمارستان ها، کلینیک ها و مطب های خصوصی، آسایشگاه های معلولین سازمان های بهزیستی کشور و مکان هایی از این قبیل، مشغول به کار شوند. برای اطلاع از انواع مشاغل پردرآمد کلیک کنید.

شرایط تاسیس مطب برای رشته فیزیوتراپی

مطب برای رشته فیزیوتراپی

افراد بلافاصله بعد از فارغ التحصیلی از رشته فیزیوتراپی نمی‌توانند؛ مطب شخصی خود را تاسیس کنند. آنها باید با گذشت 7 الی 8 سال بعد از دریافت آخرین مدرک تحصیلی در آزمون دستیاری وزارت بهداشت شرکت کرده و پروانه تاسیس مطب را دریافت نمایند. همچنین شرکت در طرح نیز برای این رشته ضروری نیست و این یکی از مزایای این رشته محسوب می‌شود.

 سخن پایانی

بیشترین سوال داوطلبین برای ادامه تحصیل در رشته فیزیوتراپی، مربوط به شرایط کاری این رشته می‌گردد. اما قبل از فکر کردن در مورد شرایط کاری این رشته، افراد باید عوامل دیگری را نیز در نظر داشته باشند. علاقه یکی از مهم ترین موضوعاتی که در هر رشته ای منجر به موفقیت و پیشرفت افراد می‌گردد.

همچنین افراد باید ویژگی شخصیتی و توانایی بدنی خود را نیز برای ورود به این رشته در نظر داشته باشند. بهتر است داوطلبین به خوبی در این مورد تحقیق کرده و با دانش کافی به این رشته ورود کنند. در این زمینه می‌توانند از یک مشاور تحصیلی نیز کمک بگیرند و با او مشورت کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه رشته فیزیوتراپی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره