ترایپوفوبیا | علل و علائم ترس از سوراخ

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

ترایپوفوبیا یا ترس از سوراخ های کوچک و الگوهای نامنظم، یکی از انواع فوبیا هاست که بسیاری به آن مبتلا هستند. این نوع از فوبیا می‌تواند تاثیر زیادی بر عملکرد و زندگی شخص بگذارد؛ چرا که در طول روز احتمالا به صورت مکرر با الگوهای بصری زیادی مواجه شود. البته افراد حتی با فکر کردن در مورد این اشکال نیز، دچار استرس و اضطراب شده و احساسات منفی را تجربه می‌کنند.

این فوبیا، جزو اختلالات جدید محسوب می‌شود که فرد از اشکالی که برای او هیچ خطری ندارند؛ دچار ترس می‌شوند. نکته جالب اینجاست که هرچه تعداد این حفره ها بیشتر باشد؛ علائم فرد نیز شدید تر می‌شود. افراد باید برای جلوگیری از بروز عوارض حاصل از این فوبیا، برای درمان اقدام کنند. برای دریافت مشاوره استرس کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترس از سوراخ می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

ترس از سوراخ

فوبیا ها شامل ترس هایی می‌شوند که حالت بیمارگونه داشته و زندگی فرد را مختل می‌کنند. حتی فرد با فکر کردن و یا دیدن تصاویر آن نیز دچار ترس زیادی گردد. این ملاک ها برای ترایپوفوبیا نیز صدق می‌کنند. این نوع از فوبیا در آخرین نسخه   ناهنجاری محسوب نمی‌شود؛ اما به طور کلی با علائم زیادی همراه بوده و طیف وسیعی از اشکال را در برمی‌گیرد. همچنین عوامل مختلفی نیز بر آن موثر هستند. متخصصن ترس از سوراخرا یک نوع بیزاری و انزجار می‌دانند. برای آشنایی با انواع فوبیا کلیک کنید.

علائم ترایپوفوبیا

علائم-ترایپوفوبیا

افراد مبتلا به ترایپوفوبیا، با قرارگیری در معرض اشکال منظم و کنارهم، علائم روانی وجسمانی مختلفی را تجربه می‌کنند. شدت این نشانه ها از فردی به فرد دیگر و همچنین بسته به میزان ترس افراد، متفاوت خواهد بود. برخی از این نشانه ها شامل موارد زیر می‌شوند.

حمله پنیک

ترس شدید

لرزش بدن

تعریق

حالت تهوع

خارش

مسخ شخصیت

سرگیجه

تنگی تنفس

بالارفتن ضربان قلب

بروز توهمات دیداری

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

علت بروز ترایپوفوبیا کدام است؟

محققین عوامل مختلفی را برای بروز ترایپوفوبیا در نظر می‌گیرند. هنوز علت دقیق و مشخصی برای بروز نشانه های این نوع فوبیا وجود ندارد. اما به طور کلی این واکنش را راهی برای محافظت از خود در مقابل خطرات می‌دانند. در ادامه بیشتر در مورد عوامل موثر بر این موضوع، توضیح خواهیم داد.

دلایل تکاملی

بسیاری از حیوانات خطرناک در سطح پوست خود دارای حفره هایی منظم و کنارهم هستند. مانند مار، غورباقه، ماهی بادکنکی و… . این حیوانات از گذشته تا کنون باعث بروز رفتار رفتار در انسان ها شده اند. این ویژگی در برخی از افراد نهادینه شده و به صورت ژنتیکی از نیاکان به ما ارث رسیده است.

در واقع ترایپوفوبیا در برخی موارد به دلیل تاثیر تکامل انسان بر مسائل روانی ایجاد می‌شود. حتی برخی از عفونت ها و انگل ها نیز شکلی این چنین دارند و یا باعث بروز مشکلات پوستی به این شکل می‌شوند. افراد بیشتر از اینکه از چنین اشکالی بترسند؛ انزجار را تجربه می‌کنند.

یادآوری حیوانات خطرناک

طبق مطالعه ای که در سال 2013 منتشر شد؛ افراد به دلیل پیداکردن الگویی ثابت در پوست و یا بدن حیوانات خطرناک، از این اشکال به طور کلی می‌هراسند. آنها با نگاه کرده به حفره هایی منظم و کنار هم دچار ترایپوفوبیا شده و علائم مختلفی را از خود نشان می‌دهند. این ترس در ناخودآگاه افراد شکل گرفته و باعث بروز مشکلات زیادی در زندگی فرد می‌شود. البته این عامل هم به طور کامل اثبات شده نیست و نمی‌توان فقط به آن استناد کرد.

یادآوری بیماری های عفونی

انزجار و ترس از سوراخ، یک مکانیسم دفاعی در مقابل محرک های خطرناک است. برخی از افراد با مشاهده حفره هایی منظم و در کنار هم احساس خارش کرده و به یاد بیماری های پوستی می‌افتند. گرچه برخی از بیماری ها دقیقا همین کار را با بدن می‌کنند. اما ترایپوفوبیا ترسی غیرمنطقی است که افراد بدون هیچ دلیل خاصی از چنین موضوعی احساس اضطراب می‌کنند. این اختلال گاهی به ما کمک می‌کند تا بر اساس غربزه از خطر دور بمانیم.

ابتلا به بیماری های روانی دیگر

با ابتلای افراد به برخی از بیماری های روانی یا شخصیتی، احتمال بروز ترایپوفوبیا نیز بیشتر وجود دارد. افرادی که سابقه ابتلا به اختلالات اضطراب فراگیر و یا افسردگی را دارند؛ احتمالا تحریک پذیرتر هستند؛ و از مسائل بیشتری دچار هیجانات منفی می‌شوند. همزمانی بیماری های روانی با ترایپوفوبیا، علائم آن را شدیدتر خواهد کرد.

پاسخ به الگوهای بصری مختلف

برخی تصور می‌کنند که ترایپوفوبیا تنها یک پاسخ سیستم بینایی به محرک های دیداری است و هیچ ارتباطی به مسائل تکاملی ندارد. در واقع وقتی چشم افراد به مشاهده برخی از الگوها عادت می‌کند؛ با تماشای الگوهای متفاوت، بدن نیز پاسخ های متفاوتی خواهد داد. ما در طول زندگی خود احتمالا برخی از الگوها را بیشتر مشاهده می‌کنیم. این موضوع می‌تواند به فرهنگ، محیط و تربیت افراد مرتبط باشد.

نمونه هایی از موضوعاتی که ترایپوفوبیا ایجاد می‌کنند

نمونه-های-ترایپوفوبیا

برخی از چیزهای مختلفی که باعث تحریک افراد مبتلا به ترایپوفوبیا می‌شود؛ شامل موارد زیر می‌شوند.

کندوی زنبور عسل

چشم حشرات

الگوهای تکرارشونده روی موزائیک و سرامیک ها

مرجان

حیوانات خال دار

دانه های میوه

پلاستیک های حباب دار

انار

شبنم صبحگاهی

سوراخ هایی بر بدن فرد بیمار و یا گوشت فاسد

درمان ترس از سوراخ

به طور کلی انواع فوبیاها الگوی ثابتی برای درمان دارند. ترایپوفوبیا نیز با همین روش ها درمان می‌شوند. اما به دلیل اینکه اطلاعات کمی در مورد این اختلال وجود دارد؛ افراد برای درمان اقدام نکرده و یا اصلا بیماری خود را شناسایی نمی‌کنند. بخش عمده ای از راهکارهای درمانی برای این نوع از فوبیا روانشناختی است. برای اطلاع از روش های درمان فوبیا کلیک کنید.

مواجهه درمانی

مواجهه درمانی یکی از روش های رایج برای درمان انواع فوبیا است. در این روش برای برطرف کردن علائم ترایپوفوبیا، افراد را به تدریج با اشیا و یا عکس هایی که محتواهای این چنینی دارند؛ مواجهه می‌کنند. این روش باید به آرامی و قدم به قدم انجام شود. با رویارویی فرد به صورت ناگهانی با موضوع ترس، مشکلات زیادی برای او ایجاد خواهد شد. برای آشنایی بیشتر با روش های استفاده شده در مواجهه درمانی کلیک کنید.

درمان شناختی رفتاری

در درمان شناختی رفتاری برای درمان ترایپوفوبیا، در ابتدا نحوه تفکر افراد را نسبت به این موضوع تغییر داده و در قدم بعدی بر واکنش های او کار می‌کنند. به دلیل اینکه افکار مربوط به این نوع ترس غیرواقعی هستند؛ افراد باید دید خود را تغییر داده و مسائل دیگری را نیز در نظر بگیرند. روانشناسان با دادن تمریناتی به بیمار، تصورات واقعی تری را برای آنها ایجاد می‌کنند. برای آشنایی بیشتر با درمان شناختی رفتاری کلیک کنید.

آرام سازی عضلانی

در طول درمان ترایپوفوبیا و در کنار استفاده از روش های دیگر، افراد باید از تکنیک آرام سازی عضلانی نیز کمک بگیرند. چرا که احتمالا افراد در مدت زمان فرایند درمان، واکنش های بدنی و روانی زیادی را تجربه می‌کنند؛ که در صورت عدم کنترل و مدیریت آنها، مشکلات بیشتری ایجاد می‌شوند. تکنیک های آرام سازی عضلانی برای مدیریت هیجانات است. آنها باید در شرایطی که در آن احساس راحتی می‌کنند نشسته و یا بیاستند؛ و درمان را ادامه دهند.

دارو درمانی

استفاده از داروهای مختلف در این دوران برای کاهش میزان اضطراب و همچنین کنترل افسردگی، فرایند درمان را بهبود می‌بخشد. افراد برای دارودرمانی باید از روانپزشک کمک بگیرند. مصرف داروهای مختلف به صورت خودسرانه و یا حتی قطع مصرف داروهای روان به صورت ناگهانی، علائم افراد را تشدید می‌کند.

سخن پایانی

فراموش نکنید که ماندگاری نشانه های ترایپوفوبیا طولانی مدت و پایدار بوده و بر بخش های مختلفی از زندگی افراد تاثیر می‌گذارد. به همین دلیل بهتر است علائم ان را شناسایی کرده و هر چه سریع تر برای درمان اقدام نمایید. معمولا برای بروز این نوع از فوبیا، سنی مشخص و جنسیت در نظر گرفته نمی‌شود.

اما شیوع آن میان بزرگسالان بیشتر است. البته همیشه هم ترس از سوراخ و حفره ها به معنی ابتلا به ترایپوفوبیا نیست. به همین دلیل برای دریافت تشخیص دقیق باید به روانشناس مراجعه کرده و برای درمان نیز از او کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترس از سوراخ می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره