مواجهه درمانی | 4 مزایای مواجهه درمانی

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

مواجهه درمانی یکی از انواع روش های درمانی برای فوبیاها، اختلال وسواس اجباری، انواع اضطرابات، هراس ها و … است. در این روش درمانی با تکنیک های مختلف که بر اساس نظر روانشناس و توانایی های فرد انتخاب می‌شود، درمانجو را با موقعیت استرس زا روبرو می‌کنند. خوشبختانه این روش درمانی مزایایی تحت عادت دارد که باعث طولانی مدت تر شدن پاسخ درمانی می‌شود. به دلیل افزایش ضربان قلب، حملات پانیک، استرس و … در روش مواجهه درمانی حتما به دنبال روانشناس کاربلد باشید. این روش فقط باید در محیطی امن و تحت نظارت روانشناس صورت بگیرد. برای دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

مواجهه درمانی چیست؟

مواجهه درمانی چیست؟

مواجهه درمانی نوعی درمان است که برای از بین بردن اختلالات فوبیایی و ترس به کار برده می‌شود. در این روش درمانی انواع فوبیاها مورد درمان قرار می‌گیرد. در‌کوتاه مدت ترس کاهش پیدا می‌کند و اضطراب را در طولانی مدت از بین می‌برد.

در این روش درمانی درمانجو در معرض منبع ترس با نظارت درمانگر در محیطی امن قرار می‌گیرد. این قرارگیری به غلبه بر ترس شما کمک می‌کند. در این روش انواع گوناگونی وجود دارد. که درمانگر با نظارت بر شخصیت شما، یکی از انواع مواجهه درمانی را استفاده می‌کند.

روش های مواجهه درمانی

مواجهه درمانی مراحل گوناگونی دارد که در هر مرحله پیشرفت چشمگیر خود را مشاهده خواهید کرد. در این بخش مقاله راجع به انواع روش های این درمان توضیح داده ایم.

فروشگاه آرامیس

جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه درمان فوبیا کلیک کنید.

 ? درمان تدریجی | مواجهه درمانی

یکی از روش های مواجهه درمانی، درمان تدریجی است. در این روش شما به تدریج پیشرفت خود را مشاهده خواهید کرد. در قرار گیری تدریجی، شما در معرض ترس قرار خواهید گرفت. مثلا اگر از سوسک هراس دارید، مرحله زیر را طی خواهید کرد.

1️⃣ مشاهده عکس سوسک

2️⃣ مشاهده سوسک داخل ظرف در بسته

3️⃣ دیدن سوسک در ظرف در بسته نزدیک به شما

4️⃣ نگهداشتن ظرف شامل سوسک

5️⃣ گرفتن سوسک در دست

? حساسیت زدایی سیستماتیک

از دیگر روش های مواجهه درمانی، حساسیت زدایی سیستماتیک است. در  این روش درمانی به شما کمک می‌شود با آرامش کامل هر مرحله را سپری کنید. در واقع تکنیک های مراقبه به شما آموزش داده می‌شود. این تکنیک ها شامل تنفس عمیق، مراقبه، آرامش عضلانی و تصاویر هدایت شونده.

? غرقه سازی | مواجهه درمانی

غرقه سازی روش دیگری در مواجهه درمانی است. در این روش درمانی درمانجو را مستقیم با عامل ترس روبرو می‌کنند. به این منظور که فرد اگر از آب بترسد، خیلی یهویی او را به داخل استخر با عمق کم پرتاب می‌کنند. در این روش درمانی خیلی سریع با عامل ترس مواجهه می‌شوید. جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه غرقه سازی کلیک کنید.

? استفاده از واقعیت مجازی

با پیشرفت تکنولوژی روش دیگری برای درمانجویان به نام واقعیت مجازی طراحی شد. در این روش درمانی از درمانجو می‌خواهند که با کمک عینک های مجازی، تصویر چیزی که از آن هراس دارند مشاهده کنند. این روش بر اساس بررسی ها، روشی کارآمد و مفید است.

مواجهه درمانی برای بهبود چه اختلالاتی به کار برده می‌شود؟

مواجهه درمانی به درمان چندین بیماری می‌پردازد. این روش درمانی در نمونه های زیر به بیماران زیادی کمک کرده است.

? درمان فوبیاها

? اختلال اضطراب عمومی

?اختلال اضطراب اجتماعی

?درمان اختلال وسواس اجباری در شرایط ناخوشایند

?  اختلال هراس

? اختلال اضطراب عمومی

?اختلال استرس پس از سانحه

جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه انواع فوبیا کلیک کنید.

مزایای مواجهه درمانی چیست؟

مزایای مواجهه درمانی چیست؟

مواجهه درمانی به صورت قابل توجهی علائم اضطرابی را کاهش می‌دهد. هم چنین این روش درمانی باعث قدرت دادن به فرد در موقعیت هایی است که قبلا توان مقابله با آن را نداشته است. این روش درمانی درمانی فوایدی دارد که در ادامه راجع به آن سخن گفته ایم.

? عادت

یکی از مزایای مواجهه درمانی، عادت است. با گذشت زمان، وقتی که خود را به طور مکرر در معرض مواجهه با عامل ترس قرار دهیم، نسبت به آن عادت خواهید کرد. معمولا عادت پس از 21 روز اتفاق می‌افتد.

? خاموشی

خاموشی مزایای دیگر مواجهه درمانی است. قرار گیری در معرض خاموشی باعث ایجاد محیطی امن برای شما می‌شود. این تکنیک باعث تضعیف ارتباط بین نتیجه منفی و وضعیت است.

? پردازش عاطفی

با پردازش عاطفی از مزایای مواجهه درمانی، به شما کمک می‌شود تا منابع ترس خود را درک و کشف کنید. هم چنین می‌توانید پاسخ غریزی خود را با افکار و عقایدتان جایگزین کنید. در نهایت با اضطراب و ترس خود راحت تر کنار خواهید آمد.

? خودکارآمدی

از دیگر مزایای مواجهه درمانی، خودکارآمدی است. در واقع این روش درمانی به شما کمک می‌کند تا مدیریت موقعیت ترس خود را بر عهده بگیرید. جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه درمان اضطراب کلیک کنید.

معایب مواجهه درمانی چیست؟

مواجهه درمانی همانطور که مزایای بسیاری دارد، همراه با خود معایبی نیز به دنبال دارد. این روش درمانی گاهی اشکلاتی دارد که در ادامه راجع به آن توضیح داده ایم.

? در این روش درمانی شاید علائم بازگردد. اگر روند درمان به صورت کامل طی نشده باشد، امکان بازگشت ترس و اضطراب وجود خواهد داشت.

? به دلیل اینکه در برخی از روش های مواجهه درمانی از شبیه ساز استفاده می‌شود. فرد شاید پس از مدتی دوباره دچار ترس شود.

? محدودیتی به عنوان عدم استفاده کافی از درمان دارد.

کلام آخر

اگر دچار ترس، استرس، فوبیا، وسواس و اضطرابات گوناگون هستید، باید در معرض درمان قرار بگیرید. معمولا مواجهه درمانی روشی موثر در رویارویی با ترس است. که باعث عادت، مدیریت ترس و خودکارآمدی می‌شود. در تمام مراحل این روش، درمانگر نظارت کامل دارد. در واقع در محیطی امن درمان خواهید شد. حتما برای این روش درمانی از روانشناس کمک بگیرید. این روش درمانی نیازمند تبحر است.

مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه مواجهه درمانی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره