رشته دامپزشکی | معرفی و درآمد رشته دامپزشکی

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

رشته دامپزشکی یکی از زیرگروه های رشته تجربی محسوب می‌شود که نسبت به دیگر رشته های گروه پزشکی، کم طرفدارتر است. دامپزشکی جزو رشته های دکترای حرفه ای محسوب می‌شود که امکان ادامه تحصیل نیز در آن وجود دارد. معمولا انتخاب این رشته تا حد زیادی به خاطر علاقه به حیوانات صورت می‌گیرد.

با اینکه درآمد و بازارکار آن نیز خوب است. برخلاف رشته های دیگر گروه پزشکی، در این رشته، شما با فقط با حیوانات سروکار داشته و از آنجایی که آنها قادر به صحبت کردن نیستند؛ کار شما سخت تر خواهد شد. درمان این موجودات دوست داشتنی، نیاز به مهارت و تخصص بالایی دارد که باید با علاقه همراه شود. برای دریافت مشاوره تحصیلی تلفنی کلیک کنید.

رشته دامپزشکی

برخلاف تصور عده ای، قبولی در رشته دامپزشکی اصلا کار آسانی نیست و افراد باید برای آن تلاش زیادی بکنند. در این رشته افراد با روش های پیشگیری و درمان بیماری های مختلف دام، طیور و تقریبا تمامی حیوانات آشنا شده و همچنین از شیوع آلودگی هایی که منشا آنها حیوانات هستند نیز جلوگیری می‌کنند.

در این رشته فقط به بیماری های مشترک بین انسان و حیوان پرداخته می‌شود و این افراد علم درمان بیماری های انسانی را نخواهند داشت. این رشته، پرهزینه نیست؛ و اگر داوطلبین موفق به قبولی در دانشگاه های سراسری شوند؛ هزینه های آنان نیز، کمتر خواهد شد. برای دریافت مشاوره استعدادیابی شغلی آنلاین و حضوری کلیک کنید.

مهارت های لازم برای رشته دامپزشکی

مهارت لازم برای رشته دامپزشکی

قبل از ورود به رشته دامپزشکی، بهتر است علاوه بر علاقه، جنبه های دیگر آن را نیز در نظر داشته باشید. تصمیم گیری فقط براساس یک معیار باعث خواهد شد تا در مواجهه با مشکلات آن، نتوانید درست عمل کنید. برخی از متقاضیان تصور می‌کنند که فقط برای ورود به این رشته باید تلاش زیادی کنند. اما درواقع سختی های آن، بعد از شروع این دوران است. برخی از مهارت هایی که افراد برای تحصیل و یا کارکردن در این رشته باید داشته باشند؛ شامل موارد زیر می‌شود.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

⭕علاقه به حیوانات

یکی از مهم ترین ویژگی های لازم برای تحصیل در رشته دامپزشکی، علاقه به حیوانات خواهد بود. کارکردن با حیوانات، سختی های خود را دارد. در قدم اول نباید از آنها ترسید و همچنین باید در برخورد با آنها صبور بود. آنها قادر به بیان کردن مشکلات خود نیستند؛ پس باید زمان بیشتری را برای تشخیص دقیق اختصاص داد.

همچنین شاید در هنگام معاینه، آسیب های زیادی به دامپزشک وارد کنند که باید برای آنها آماده بود. اگر به حیوانات مختلف علاقه ندارید و یا مبتلا به فوبی های مختلف مثل فوبیای گربه، مار، سگ و… هستید؛ این رشته مناسب شما نخواهد بود. برای آشنایی بیشتر با نشانه های ترس از سگ کلیک کنید.

⭕توانایی بدنی بالا

همانطور که گقته شد؛ معاینه حیوانات مختلف، کار آسانی نیست و همه قادر به انجام آن نیستند. برخی از علاقمندان به رشته دامپزشکی تصور می‌کنند که با کارکردن در یک کلینیک، فقط حیوانات کوچک خانگی را معاینه خواهند کرد که  هیچ خطری هم ندارند. اما این کاملا اشتباه است.

حتی گاهی همان حیوانات خانگی نیز به دلیل اضطراب و یا ابتلا به بیماری های مختلف، می‌توانند آسیب جدی به پزشک وارد کنند. حمل کردن و یا لمس بدن آنها نیاز به توانایی زیادی خواهد داشت. به اهمیت این موضوع در دوران طرح، بیشتر پی خواهید برد. چراکه احتمالا با حیوانات بزرگ تری مثل گاو یا اسب روبرو می‌شوید.

⭕قدرت تصمیم گیری در شرایط حساس

تصمیم گیری در مورد مسائل حساس حیوانات، کار آسانی نخواهد بود. برای مثال عقیم کردن آنها و یا قطع عضو، مسائلی هستند که حتی صاحب حیوان نیز از درست و غلط بودن آن اطمینان ندارد. به همین دلیل دامپزشک باید شرایط را در نظر گرفته و عاقلانه ترین تصمیم را بگیرد.

همه پزشکان در طول دوران حرفه ای خود با چنین موقعیت هایی روبرو می‌شوند اما این مسئله در مورد دامپزشکان،  که بیماران آنها حیوانات هستند؛ متفاوت خواهد بود. پس یکی از مهارت های لازم در رشته دامپزشکی، قدرت تصمیم گیری در شرایط حساس خواهد بود.

برای آشنایی با سایر رشته های گروه تجربی کلیک کنید.

رشته دامپزشکی از لیسانس تا دکتری

دانشجویان رشته دامپزشکی بعد از گذراندن 224 واحد درسی تئوری و عملی در مدت 6 سال، تبدیل به دکتر دامپزشک عمومی می‌شوند. در واقع دامپزشکی یک رشته دکترای پیوسته محسوب می‌شود. البته بعد از گذران طرح می‌توان برای گرفتن تخصص این اقدام کرد. دانشجویان این رشته در دوران پیش درمانگاهی، 132 واحد عمومی، اصلی و تخصصی گذرانده و بعد از قبولی در آزمون جامع پیش درمانگاهی، وارد دوره درمانگاهی می‌شوند که 90 واحد درسی است. پیش از هر تصمیمی پیشنهاد می کنیم که حتما از خدمات مشاوره انتخاب رشته کنکور استفاده کنید.

?درس های رشته دامپزشکی در مقطع دکتری عمومی

افراد در رشته دامپزشکی باید 20 واحد دروس عمومی، 24 واحد دورس پایه، 89 واحد دروس اصلی، 49 واحد دروس تخصصی، 10 واحد دروس بالینی دامپزشکی، 6 واحد کارآموزی در روستا، 20 واحد کارآموزی انترنی و 6 واحد پایان نامه و گزارش تحقیق، بگذرانند.

?تخصص رشته دامپزشکی

ذکر این نکته ضروری است که رشته دامپزشکی جزو رشته های دانشگاه علوم پزشکی محسوب نمی‌شود؛ پس دارای طرح اجباری نیست. دانشجویان می‌توانند بعد از اتمام دوره دکترای عمومی برای گرفتن تخصص اقدام کنند. دکترای تخصصی دامپزشکی تقریبا 3 تا 5 سال طول می‌کشد و افراد باید 60 واحد درسی را بگذرانند.

44 تا 48 واحد آن به صورت آموزشی و 12 تا 16 واحد آن به صورت پژوهشی می‌باشد. برخی از رشته های تخصصی این رشته شامل جراحی دامپزشکی، مامایی و بیماری های مثل دام، بیماری های داخلی دام های کوچک، رادیولوژی دامپزشکی، پاتولوژی، بهداشت و بیماری های پرندگان و… می‌شود.

بازارکار و درآمد رشته دامپزشکی

رشته دامپزشکی یکی از رشته های پردرآمد گروه تجربی محسوب می‌شود. همچنین بازار کار آن نیز بسیار گسترده است و فارغ التحصیلان گزینه های زیادی برای انتخاب خواهند داشت. آنها می‌توانند خود دست به کارآفرینی زده و یا در یکی از موقیت های زیر مشغول به کار شوند. برای انتخاب شغل مناسب من کلیک کنید.

?مسئول فنی کارخانه های تولید خوراک دام و طیور

?مسئول فنی کارخانه های جوجه کشی

?تاسیس داروخانه دامپزشکی و یا حضور در آنها به عنوان مسئول فنی

?دامپزشک مراکز پرورش ماهی و اسب

?مسئول فنی آزمایشگاه های کنترل موادغذایی

?دامپزشک دامداری

آنها همچنین می‌توانند در مراکزی مثل وزارت جهاد کشاورزی، سازمان دامپزشکی، وزارت بهداشت، دانشگاه ها، مطب شخصی، انستیتو پاستور، موسسه سرم و واکسن سازی رازی و… مشغول به کار شوند. درآمد ماهیانه آنان نیز بستگی مکانی دارد که در آن فعالیت می‌کنند. توجه داشته باشید که تاسیس مطب دامپزشکی، نیاز به شرایط و امتیازاتی دارد که فرد باید آنها را دارا باشد.

برخی از مزایا و معایب رشته دامپزشکی

مزایا و معایب رشته دامپزشکی

با توجه به مدت زمان تحصیل رشته دامپزشکی، احتمالا 2 الی 3 سال دیرتر از رشته های پیراپزشکی فارغ التحصیل خواهید شد. اما بعد از این دوران شما دارای مدرک دکترای حرفه ای هستید و می‌توانید مطب شخصی خود را داشته باشید. در طول تحصیل نیز از شیف های طولانی و شبانه معاف هستید. گرچه احتمال ابتلا به بیماری های مختلف و خطرناکی وجود دارد؛ اما گذراندن طرح برای دانشجویان دامپزشکی ضروری نیست. از طرف دیگر نباید بازارکار متنوع و درآمد خوب آن را نادیده گرفت.

سخن پایانی

بهتر است قبل از ورود به هر رشته تحصیلی به طور کامل در مورد آن و حتی توانایی ها و علایق خودتان، اطلاعات کسب کنید. احتمالا وقت زیادی را برای تحصیل در رشته دامپزشکی می‌گذرانید؛ پس باید از آینده آن نیز اطمینان حاصل کنید. موفقیت در هر رشته ای ملزم به تلاش و انگیزه شماست. اما نباید از شرایط آن رشته نیز غافل شد. توصیه می‌کنیم قبل از تصمیم گیری نهایی در این مورد، حتما با یک مشاور تحصیلی مشورت کرده و تمام جوانب را در نظر داشته باشید.

برای دریافت مشاوره در زمینه رشته دامپزشکی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360  و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

 

سوالات متداول

آیا رشته کارشناسی دامپزشکی وجود دارد؟

 
رشته ای تحت عنوان کارشناسی دامپزشکی وجود ندارد. دکترای عمومی دامپزشکی یک دوره 6 ساله و کاردانی آن 2 ساله است. همچنین افرادی که دارای مدرک کاردانی دامپزشکی هستند برای گرفتن دکترای عمومی باید مجددا در کنکور شرکت نمایند.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره