ترک حشیش

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

آیا در مورد روش‌های ترک حشیش و آنچه افراد در فرایند درمان به آن‌ها نیاز دارند اطلاعی دارید؟ حشیش به عنوان رایج‌ترین ماده توهم زا یا در واقع کانابیس ها در جهان امروزه بسیاری از افراد را درگیر خود ساخته و جوانان زیادی را در دام اعتیاد گرفتار کرده است. از آنجایی که اثرات این ماده بیشتر بر ذهن و روان تاثیر می‌گذارد، روش‌های ترک حشیش نسبت به موادی که جسم را هدف قرار می‌دهند تا حدودی متفاوت است.

در واقع روش‌های ترک حشیش بیش از سم زدایی و پرداختن به علائم جسمانی بر علائم روانی ناشی از مصرف و قطع این ماده تمرکز دارند. از جمله بهترین روش های ترک حشیش می‌توان به مصاحبه انگیزشی، درمان شناختی رفتاری و خانواده درمانی اشاره کرد که ما در ادامه به توضیح بیشتر آن‌ها پرداخته‌ایم. جهت آشنایی با سایر روش های ترک اعتیاد کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترک حشیش می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

حشیش چیست؟

حشیش چیست؟

حشیش یا همان کانابیس ماده مخدری است که از گیاه شاهدانه به دست می‌آید. وجود ماده‌ای به نام THC در این گیاه باعث می‌شود که فرد در پی مصرف استعمال آن علائمی نظیر توهم و تغییرات ادراکی را تجربه نماید. توجه داشته باشید که گل یا ماریجوانا نیز نوعی کانابیس است چرا که از گیاه شاهدانه به دست می‌آید و دارای همان ماده موثره است و تنها مقادیر آن‌ها با یکدیگر متفاوت است.

با این حال حشیش در حدود 7 تا 10 برابر خطرناک‌تر است و می‌تواند آثار جسمی و روان شناختی زیان بارتری را برجای بگذارد. برای آشنایی بیشتر با عوارض و نشانه های اعتیاد به حشیش کلیک کنید.

ترک حشیش با توجه به مکانیسم عمل حشیش

حشیش یک ماده روانگردان بوده که تاثیر مستقیم بر مغز دارد. ماده فعال در حشیش THC است که این ماده در گل نیز وجود دارد. این ماده بعد از استنشاق وارد ریه ها شده و سپس به جریان خون وارد می‌شود.  با اعتیاد به این ماده بعد از مدتی عملکرد طبیعی فرد نیز معطوف به مصرف حشیش شده و بر زندگی شخصی و اجتماعی او تاثیر می‌گذارد. ترک حشیش بیشتر از نظر روانی دشوار است چرا که وابستگی جسمانی زیادی برای افراد ایجاد نمی‌کند.

برای آشنایی با نحوه انجام تست حشیش کلیک کنید.

نشانه های اعتیاد به حشیش

بعد از گذشت مدتی از شروع مصرف حشیش، نشانه های اعتیاد به این ماده خود را نشان می‌دهند. به طور کلی اعتیاد نشانه های مشخصی دارد که با توجه به آنها و همچنین ماده مصرفی فرد می‌توان به او در زمینه ترک کمک کرد. برخی این نشانه ها شامل موارد زیر می‌شوند.

اختصاص زمان زیاد برای مصرف این ماده

وسوسه شدن برای مصرف مجدد

تلاش برای ترک به صورت مجدد

نیمه کاره رها کردن فرایند ترک حشیش

صرف هزینه های زیاد برای خریداری و مصرف حشیش

بی توجهی به عوارض و پیامدهای منفی این ماده و ادامه مصرف

اهمیت ترک حشیش

اعتیاد به حشیش بیش از هر چیز بر ذهن و روان فرد تاثیر می‌گذارد و اثرات ظاهری آن نسبت به مواد مخدر افیونی نظیر هروئین دیرتر بروز می‌یابد. همین امر باعث می‌شود که بسیاری از افراد فکر کنند حشیش اعتیاد آور نیست و مشکلی برای سلامتی ایجاد نمی‌کند. این در حالی است که مصرف حشیش می‌تواند زمینه ساز بروز مشکلات روانی نظیر اختلالات روان پریشی و دو قطبی شده و به مرور فرایندهای فکری نظیر تصمیم گیری و قضاوت را تحت تاثیر قرار دهد.

از آنجایی که افراد در طی تجربه توهمات ناشی از مصرف حشیش ادراک درستی از واقعیت ندارند و در واقع فرق بین واقعیت و خیال را تشخیص نمی‌دهند ممکن است اقدامات خطرناکی را انجام دهند و سلامت خود یا اطرافیان را به خطر بیاندازند. از همین رو بسیار اهمیت دارد که به موقع برای ترک حشیش اقدام شود تا اثرات روانی آن پیشرفت نکنند. برای اطلاع از بهترین اقدام ممکن حتما مشاوره ترک اعتیاد دریافت کنید.

عوارض و علائم ترک حشیش

عوارض و علائم ترک حشیش

از آنجایی که حشیش وابستگی روانی شدیدی در فرد ایجاد می کند. افراد معتاد به حشیش در زمان ترک با عوارض و علائم ترک حشیش مواجه می شوند.  این ماده مخدر به شدت سلامت روانی فرد را تحت تاثیر قرار می دهند و مانند تریاک ، شیشه دوره خماری ندارد. از جمله علائم ترک حشیش می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • اختلال خواب
  • تغییر اشتها
  • بی قراری و اضطراب
  • عصبانیت و پرخاشگری شدید بدون علت
  • افسردگی
  • اضطراب و استرس

بهترین روش های ترک حشیش

بهترین روش های غلبه بر حشیش

امروزه برای ترک حشیش روش‌های درمانی گوناگونی به کار می‌رود . بر اساس تحقیقات انجام شده بهترین روش ترک حشیش استفاده از جلسات گروه درمانی و دریافت مشاوره ترک حشیش است. چرا که اعتیاد به حشیش بیشتر وابستگی روانی دارد و وابستگی جسمی کمتری نسبت به سایر مواد مخدر در بدن ایجاد می کند. که ما  در ادامه به مهم‌ترین روش های ترک حشش را توضیح داده ایم.

برای آشنایی با روش های ترک مواد توهم زا کلیک کنید.

مصاحبه انگیزشی

بسیاری از افراد مصرف کننده حشیش به خصوص کسانی که به تازگی درگیر اعتیاد به این ماده شده‌اند انگیزه چندانی برای ترک ندارند. آن‌ها ممکن است به اصرار خانواده و اطرافیان برای درمان مشکل خود مراجعه کنند اما در نهایت بر این باورند که مصرف حشیش مشکل چندانی برای آن‌ها ایجاد نمی‌کند. در این شرایط شروع ترک می‌تواند در ظاهر موفقیت آمیز باشد اما اغلب در دراز مدت به شکست می‌انجامد چرا که فرد از درون برای ترک حشیش به آمادگی نرسیده است.

برای ایجاد این آمادگی درمانگران از روش مصاحبه انگیزشی استفاده می‌کنند. در مصاحبه انگیزشی درمانگر تلاش می‌کند تا به فرد نشان دهد جنبه‌های متعارضی در درون او وجود دارند که همزمان برای ترک و ادامه مصرف تمایل دارند. آگاهی از این تعارض‌ها و حل آن‌ها به بیمار کمک می‌کند تا بتواند با دید وسیع‌تری به مشکل خود نگاه کند و با انگیزه بیشتری برای شرکت در فرایند ترک آماده شود.

درمان شناختی رفتاری برای تیرک حشیش

در درمان شناختی رفتاری درمانگر تلاش می‌کند تا عقاید و باورهای غلط مرتبط با مصرف مواد را شناسایی کرده و آن‌ها را به چالش بکشد. در نهایت جایگزین شدن افکار سالم با باورهای نادرست به فرد کمک می‌کنند که احساسات مثبت بیشتری را در خود شکل بدهد و از رفتارهای آسیب رسانی نظیر مصرف مواد خودداری کند. درمان شناختی رفتاری امروزه به عنوان یکی از موثرترین روش‌ها برای درمان انواع آسیب‌های روان شناختی به کار می‌رود و در کمک به افراد در مسیر ترک حشیش نیز تا حد بسیاری موثر است.

گروه درمانی

گروه درمانی یکی از موثرترین روش‌های درمانی برای ترک حشیش محسوب می‌شود. در این روش افراد با تجربیاتی مشابه در کنار هم و در یک گروه قرار می‌گیرند. درمانگر با مطرح کردن یک موضوع بحث خاص نظیر “چگونگی غلبه بر وسوسه” تلاش می‌کند تا ارتباط میان اعضای گروه را در جهت مناسب هدایت نماید و فرایند به اشتراک گذاشتن تجربیات مثبت و موثر را تسهیل کند.

خانواده درمانی برای ترک حشیش

نگاه اعضای خانواده به اعتیاد و واکنش آن‌ها به این مسئله یکی از فاکتورهای بسیار مهم در تعیین موفقیت آمیز بودن فرایند ترک است. از همین رو در بسیاری از مواقع درمانگران تلاش می‌کنند تا جلسات مشاوره را به صورت خانوادگی برگزار کرده و سایر اعضا را نیز در فرایند ترک درگیر نمایند. آن‌ها تلاش می‌کنند تا در مورد مفهوم اعتیاد به عنوان یک بیماری عودکننده مغزی به والدین یا همسر آموزش‌هایی را ارائه کرده و شیوه‌های صحیح برخورد با فرد درگیر مصرف مواد را نیز به آن‌ها بیاموزند.

خانواده درمانی با ایجاد یک شبکه حمایت اجتماعی امن پیرامون فردی که درگیر آسیب اعتیاد شده اغلب نتایج قابل قبولی در درمان انواع مواد از جمله حشیش به جای می‌گذارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع مواد اعتیاد آور کلیک کنید.

حتما درباره تعریف اعتیاد چیست بخوانید.

ترک حشیش با دارو

برخی افراد به دنبال دارویی برای ترک حشیش می گردند و تصور می کنند ترک حشیش با دارویی مانند متادون و یا قرص ب 2 ( بوپرونوفین ) امکان پذیر است. به همین علت به دریافت مشاوره از متخصص ترک اعتیاد شروع به مصرف خود صرانه چنین قرص هایی می کنند. اما باید بدانید که چیزی تحت عنوان داروی ترک حشیش وجود ندارد.

مصرف خودسرانه متادون و … تنها باعث بدتر شدن حال فرد و مواجه شدن او با علائم ترک حشیش شدیدتری است. در نظر داشته باشید هیچوقت بدون دریافت مشاوره از یک فرد متخصص در زمینه ترک اعتیاد شروع به ترک خود سرانه نکنید.

شاید فکر کنید که ترک حشیش با استفاده از دارو های شاید امکان پذیر باشد ؟ در پاسخ باید گفت که هیچ داروی گیاهی معتبر و مورد تایید وزارت بهداشت برای ترک حشیش وجود ندارد. از طرفی با توجه به این موضوع که هیچ ارگان یا سازمانی بر روی دارو های گیاهی ترک حشیش نظارت ندارد، در اکثر اوقات این دارو ها مشتقاتی از متادون و ترامادول هستند که عوارض بسیاری سختی را برای فرد به همراه خواهد داشت.

ترک حشیش چقدر طول می کشد ؟

اکثر مراجعه کنندگان برای ترک یک سوال مشترک دارند و آن این است که ترک حشیش چقدر طول می کشد ؟ در پاسخ باید گفت که سم زدایی بدن و خارج شدن سموم حشیش از بدن به عوامل مختلفی بستگی دارد ه باید تحت بررسی متخصص قرار گیرد.

اما به طور کلی سم زدایی بدن از ماده حشیش ( THC ) تقریبا بین 10 تا 30 روز زمان نیاز دارد. بعد از طی شدن روند سم زدایی جلسات مشاوره روانشناسی با یک متخصص ترک اعتیاد نیاز است تا وسوسه بازگشت به مصرف به طور کلی درمان شود.

برای ترک حشیش چه بخوریم ؟

افرادی که در حال ترک حشیش هستند. در روند ترک حشیش روز به روز ضعیف تر می شوند. این افراد در فرایند ترک قوا و توان بدنی خود را از دست می دهند. در نتیجه در دوره ترک نیاز به یک برنامه غذایی مناسب و کامل دارند.

یک دکتر روانشناس متخصص در زمینه ترک حشیش، برنامه غذایی جامع از انواع پروتئین ها، کربوهیدرات، ویتامین و دیگر مواد مغذی را برای فرد معتاد به حشیش در نظر می گیرد. تا فرد بتواند قوای جسمی خود را بعد از ترک مجددا به دست آورد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد برنامه غذایی ترک اعتیاد کلیک کنید.

ترک حشیش را چگونه شروع کنیم ؟

اگر تصمیم به ترک حشیش دارید و نمی دانید که باید از کجا شروع کنید. بهترین راه دریافت مشاوره ترک اعتیاد از یک متخصص در این زمینه می باشد.

در مورد مراحل ترک حشیش باید گفت که اولیه مرحله ترک بعد از تصمیم فرد سم زدایی و پاکسازی بدن فرد از سموم ماده مخدر است. سم زدایی بدن فرد حدود 14 روز طول می کشد. در این زمان علائم ترک حشیش در بدن فرد ظاهر می شود بعد از بین می رود.

معمولا دو هفته اول روند ترک بیشتر علائم ترک حشیش را فرد تجربه می کند. با حفظ روحیه و تقویت آن می تواند این مرحله پشت سر بگذارد. از جمله علائم جسمانی می توان به عرق، سر درد، تغییر در اشتها، تب و لرز، درد پا و شکم اشاره کرد.

با تمام شدن علائم جسمی ترک حشیش نوبت به درمان علائم روانی در فرد معتاد به حشیش می رسد. علائم روانی بیشتر فرد را اذیت می کنند. اکثر افراد ترک و سم زدایی را با موفقیت پشت سر می گذارند ولی عوارض روانی آنقدر آنها را اذیت می کنند که دوباره به مصرف حشیش روی می آروند.

در مرحله آخر که حدود چهار هفته زمان می برد، فرد با اختلات روانی و مشکلات روحی زیادی روبرو می شود که با گذشت این مدت تحت نظر یک متخصص می تواند دوباره به زندگی عادی خود بازگردد.

ترک حشیش ذهن نو

شما در هر کجای کشور که هستید می توانید از خدمات نوین مرکز ذهن نو به صورت حضوری و تلفنی بهرمند شوید. ذهن نو با دارا بودن تیم تخصصی و مجرب شامل برترین اساتید و متخصصان ترک اعتیاد دانشگاه های برتر کشور پاسخگوی نیاز های شما به صورت حضوری، تلفنی و آنلاین است.  همچنین می توانید در شبکه های اجتماعی مرکز ذهن نو از جمله اینستاگرام ذهن نو همراه ما باشید.

سخن پایانی

روش های درمانی برای ترک حشیش متنوع هستند؛ اما هر فردی باید متناسب به شرایط و نشانه های خود، این فرایند را آغاز کند. با اینکه این ماده مشکلات زیادی را برای افراد ایجاد می‌کند و حتی اطرافیان را تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ اما ترک حشیش امکانپذیر بوده و فرد می‌تواند با انگیزه و  تلاش در این زمینه، درمان خود را آغاز کند. معمولا برای ترک این ماده مخصوصا در دوزهای پایین، نیاز به حضور در کلینیک های ترک اعتیاد نیست. اما بهتر است افراد در طول فرایند درمان حتما تحت نظر یک پزشک و روانشناس باشند.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترک حشیش می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

آیا حشیش باعث افزایش خلاقیت می‌شود؟

متاسفانه یک باور غلط در بین جوانان وجود دارد که فکر می‌کنند حشیش خلاقیت ذهن را بالا می‌برد. این در حالی است که حشیش یک ماده توهم زا است و باعث تجربه ادراکات غیر طبیعی و غیر واقعی می‌شود و می‌تواند شما را به سمت بیماری‌های روان پریشی حاد سوق دهد.

حشیش چه فرقی با گل دارد؟

گل و حشیش در طبقه بندی مواد مخدر در یک گروه قرار دارند چراکه هر دو از گیاهی به نام شاهدانه به دست می‌آیند. با این تفاوت که حشیش از صمغ این گیاه گرفته می‌شود و دارای ماده موثره بیشتری است اما گل از شاخ و برگ‌های این گیاه گرفته می‌شود و مقدار THC کمتری دارد.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

‫15 دیدگاه ها

  1. سلام من تازگی متوجه شدم برادرم حشیش مصرف می کنه. دنباله بهترین روش برای ترک حشیش هستم.

    1. سلام پریا عزیز
      برای ترک حشیش روش های درمانی خیلی متغیره و بستگی به بیمار و شرایط خانوادگی اون داره پس حتما برای ارزیابی و ارائه راهکار باید با متخصصین ترک اعتیاد مشاوره بگیرید. لطفا با شماره های درج شده تماس بگیرید تا بتونیم در این زمینه راهنمایی لازم رو ارائه بدیم

  2. مطلب مفیدی در مورد ترک حشیش بود ممنون. با کارشناسانتون هم صحبت کردم ایشالله جلساتمو به زودی شروع می کنم

  3. واقعا برعکس باور عمومی که می گن حشیش اعتیاد نداره و اصلا ترکم نمی خواد. خیلی ام ترک اعتیاد به حشیش سخته. ممنون از سایته خوبتون

    1. درست می فرمایید. متاسفانه با این باور غلط که حشیش و گل اعتیاد نداره بسیاری از افراد دچار اعتیاد به این دست مواد میشن. روزانه خانواده ها و افراد زیادی برای ترک ماریجوانا و مشتقات اون به مراکز مثل ما مراجعه می کنند.

    1. سلام خیر با خواندن مقاله اعتیاد به حشیش متوجه تفاوت های گل ( ماریجوانا ) با حشیش خواهید شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره